Taborca

Bart...kom d'r eens in.
Jaja... af en toe doe ik nog wel iets anders dan aan deze computer zitten... :-)

Een gewone losse UBEC lijkt mij ook het handigst. Als je met een 2s lipo wilt werken is rond de 1700 mAh voldoende. Bij NiMh iets van 2000mAh.
Maar om je echte vraag te beantwoorden; HoTT ontvangers kunnen rechtstreeks op 1 of 2 cellen lipo. Ze werken volgens Graupner gegarandeerd van 2,5V tot 8,4V. Dus wat je ook neemt, je ontvanger blijft wel werken :-) Ook als je een 4,8V NiMh accu gebruikt die wat inkakt onder belasting. Al zal dat wel meevallen.
Dat is goed nieuws.... MAAR hoe zit het met de servo's? Die mogen oorgaans niet meer dan 6 volt hebben. Moet ik nog even uitzoeken van deze specifieke servo's.

ah zo. Ik ga er van uit dat hij wat lichter zal worden (lipo's ipv NiXX voor aandrijving en ontvanger)
Klopt. Ik heb beide accu's gewogen en als ik me nu goed herinner scheelde het een 200 gram.
De vraag in post #32 had ik gelezen als een propadvies, waarbij het stukje over de motor achtergrondinformatie was. Gewoon als weetje :-)
Niet alleen als weetje... van alle variabelen is de prop niet alleen het goedkoopste maar ook het makkelijkst te verwisselen, en het verbaast me tot dusver dat er nu maar 11x10 op zit.
Overigens, hoewel de papierwinkel (en de website) duidelijk stellen dat er maximaal 12" op kan, heb ik er net een paar klapprops naast gehouden die ik toevallig heb liggen en er blijkt wel een 14" te passen zonder dat-ie de vleugelroot raakt.
Maar goed, als ik ervan uit ga dat er waarschijnlijk een 40A ESC in zit zal dat wel veel te veel worden.

MAAR hoe zit het met de servo's? Die mogen oorgaans niet meer dan 6 volt hebben. Moet ik nog even uitzoeken van deze specifieke servo's.

Dan stel je de uitgangsspanning van de BEC toch in op max. 6V.
Dat is o.a. nu juist het mooie van een BEC, dat hij zorgt voor een stabiele uitgangsspanning voor de ontvanger/servo's etc..:confused:

*edit*
Je bedoelde natuurlijk 2S LiPo direct op de servo's :hammer:
Nee inderdaad, dan zou je ook HV-servo's moeten toepassen.

Ja, dat was de reden dat ik het over een BEC had; maar Arjan suggereerde dat ik er ook rechtstreeks een 2s lipo aan zou kunnen hangen.
Overigens, beter lezen (en interpreteren) van het Duits wijst uit dat bij de oude setup de 11x10 er niet op zit "uit economische overwegingen" maar omdat ontwerper Jochen Haas er acro mee wilde vliegen... en ook acro onder power. Een grotere prop ging hem daarvoor niet snel genoeg, dan haalt het toestel z'n prop in...
Voor mij hoeft dat niet, als ik met een zwever acro wil vliegen dan is dat motorloos.

Opgezocht - ja zoals ik al dacht, de Hitec HS 225 MG mag tot 6 volt hebben.

Nog een aardig weetje (vind ik).... zoals de meeste vliegende vleugels heeft dit ding geen richtingsroer. Maar door aan één kant de elevon iets omhoog te zetten, en de combiflap iets omlaag, krijg je een richtings-impuls zonder hoogte- of rol-impuls... fijn om te weten dat ik er een stall turn mee kan maken... :-)
Er is uitgebreide info over hoe die zes kleppen aangestuurd moeten worden, dat wordt nog een heel gedoe maar ervan uitgaande dat ik dan een zender heb die het kán vind ik dat wel leuk gepruts.

maar Arjan suggereerde dat ik er ook rechtstreeks een 2s lipo aan zou kunnen hangen.
Aan de ontvanger wel ja....
Misschien is het makkelijkste een gewone losse UBEC (op 5V) aan je aandrijfaccu.
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je dat niet zou doen.
Als alternatief een 4,8V NiMh ontvangeraccu, maar een losse 2s lipo met BEC lijkt me onzinnig.

Als prop 13x8 of zo? En dan even de stroom meten.

Misschien is het makkelijkste een gewone losse UBEC (op 5V) aan je aandrijfaccu.
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je dat niet zou doen.
Nou... ik werd hier een beetje bang gemaakt dat 6 servo's misschien wat veel zou zijn om via een BEC te voeden...? Maar daar heb ik geen enkele ervaring mee dus daarvoor ook deze discussie... ik dacht gewoon dat ik op safe zou gaan met een aparte ontvanger accu.
Komt nog bij dat ik dus niet 100% zeker weet of de huidige ESC wel een BEC heeft. Dat zal ik tzt kunnen oplossen door de accuspanning te monitoren via telemetrie (ja het wordt HOTT); op de foto's in de documentatie staat een 4 cellen ontvangeraccu.
Als alternatief een 4,8V NiMh ontvangeraccu, maar een losse 2s lipo met BEC lijkt me onzinnig.
Nou ja, dat heb ik toevallig liggen (een UBEC, regelt dus alleen maar terug naar 5 volt). En het leek me lichter dan een 4 cellen NiMH pakket.
Als prop 13x8 of zo? En dan even de stroom meten.
Ja, ik ben sinds kort in het bezit van een eenvoudige amperemeter van HK. Moet ik alleen niet op m'n bouwzolder doen want dan begint er overal papier en depron rond te waaien... (en losliggende vleugels)

Bart,
Vroeger (....) waren de lineaire BEC's vaak maximaal 2A. Tegenwoordig zijn er prima 5A switching UBEC's, daar kunnen makkelijk 6 servo's op.
Zowel in onze Sioux als Cumulus zitten 6 kleine servo's (die er bekend om staan wat méér stroom te trekken) maar die gaan gewoon prima op een goede regelaar met ingebouwde 3A UBEC.

Ik weet niet wat voor UBEC jij hebt liggen maar als die 5A is kun je die zo aan je accu prikken.

Okee dat is lekker makkelijk. Met de MX16 HoTT stel ik me voor dat ik een waarschuwinkje kan programmeren zodat ik weet dat ik niet genoeg sap meer heb voor de motor; dan is er geen BEC nodig.
Ik zit toch nog een beetje te zinnen op een slimme manier om het uit te testen (of die ESC een BEC heeft met een schakelwaarde waar ik wat aan heb, dus niet typisch voor NC...)

Laatst bewerkt:
Hoi Bart,
Volgens mij heb je niet helemaal helder wat een BEC is :-)
BEC=battery elimination circuitry. Het is niks anders dan een spanningsregelaar, die van je aandrijfaccu (11,1V in dit geval) 5V maakt voor je ontvanger en servo's.

Wat wij "de regelaar" noemen is vaak een samenstelling van 2 apparaten; de ESC die de motor regelt en de BEC die de "boordstroom" kan leveren. Maar feitelijk hebben BEC en ESC helemaal niks met elkaar te maken, anders dan dat ze vaak in dezelfde krimpkous zitten. Of er bij jou wel één in zit kom je snel genoeg achter; als je de aandrijfaccu aansluit en je servo's doen het, dan zit er een BEC in je regelaar; gebeurt er niks, dan heb je geen BEC en moet je een losse ontvangeraccu aan je ontvanger prikken. Of een losse BEC dus.

Nog even het verschil tussen UBEC en (lineaire) BEC; een lineaire BEC zet de te hoge spanning om in warmte, een UBEC (of switching BEC) doet dat door heel snel de stroom te onderbreken. Daar komt dus nauwelijks warmte bij vrij en die kunnen ook veel beter met hogere stromen en spanningen om gaan.

Anyway. De onderspanningsbeveiliging van een regelaar zorgt er voor dat je motor uitgeschakeld wordt als je aandrijfaccu te leeg raakt. Dan moet die dus wel weten wat "leeg" is en dat verschilt voor NiMh en Lipo accu's. Voor de BEC maakt dit alles helemaal niks uit, die blijft het gewoon doen. Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je niet meer kunt sturen als je de accu te ver leeg trekt. Je motor heeft dan geen kracht meer maar je besturing blijft nog een hele poos werken.

Met die module kun je altijd de spanning van je aandrijfaccu zien en een waarschuwing laten geven als de spanning onder de 10,5V komt bijvoorbeeld. Dan weet je dat je de motor niet meer kunt gebruiken.

Nog een aardig weetje (vind ik).... zoals de meeste vliegende vleugels heeft dit ding geen richtingsroer. Maar door aan één kant de elevon iets omhoog te zetten, en de combiflap iets omlaag, krijg je een richtings-impuls zonder hoogte- of rol-impuls... fijn om te weten dat ik er een stall turn mee kan maken... :-)

Ahaa, een soort halve butterfly dus :cool:

In mijn zender kwam ik al instellingen tegen voor vliegende vleugelmodellen t/m 8 kleppen en winglets.
Voor zover ik zo snel kan zien wordt er voor bovenstaand een mixer gebruikt.
Mja, dat zal je even uit moeten zoeken met de nieuwe zender die je gaat kopen.

W.b. Hott, die lage spanning welke benodigd is lijkt me wel een gerustgevend gevoel te geven.
Het heeft niet veel nodig om te blijven werken.

Had ik al verteld dat die Taborca verdomd mooie lijnen heeft? :D
Ik kan best snappen dat je zoiets niet lang kan laten hangen.

Gisteravond diverse delen in mijn handen gehad. jammer dat Bart de vleugel delen niet mee had, want
Bart was zo druk aan de bar, dat ik deel voor deel in mijn achterbak gesmokkeld had gekregen :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Hoi Bart,
Volgens mij heb je niet helemaal helder wat een BEC is :-)
Nou, ik heb inderdaad een paar termen door elkaar gehaald.

Ook ben ik gisteravond nogal gerustgesteld over het voeden van 6 servo's via een BEC - dat zou geen problemen moeten geven.
In elk geval moet ik beginnen met de aansluitkabels te demonteren uit de accuslede.
Het is zó gemaakt dat als je de NC accu in de slede schuift, deze met een pen en een gat schuift over een gat en een pen, je hoeft geen losse kabels aan te sluiten. De accuslede past prima voor mijn lipo, maar die bekabeling moet los. En dan kan ik gaan kijken wat er werkt, en hoeveel A ik trek.

Zal je altijd zien - heb ik net de Taborca in huis, komt gisteren een bestelling uit HongKong met onderdelen voor de Kormoran (canard) die ik van Douglas heb gekregen. Zijn een maand onderweg geweest. Nou heb ik dus van niks, opeens twéé klussen.

Je hebt gelijk, en dat klopt met mijn eigen meting. Een 14" prop komt net niet tot de root aanvorming. En ik heb nog een nette 13x7 liggen, en een iets minder mooie 14x8.
Kan zijn dat ik ergens anders in de papierwinkel (en internet) 12 heb gelezen maar dat maakt niet meer uit.

Daarbij zou het ook heel mooi zijn als je aan elke kant van het luik 0,5mm weg kunt vijlen zodat een 36mm motor geplaatst kan worden :mrgreen:
Dan plaats je waarschijnlijk probleemloos een 36mm Polytec met vertraging op 4S.

Tja, maar dat lijkt me toch een paar stappen te ver.
Dit toestel HEEFT gevlogen, met deze motor. Op een 12V 1600 mah NiCad accu.
Dan zal het toch met een 11,1V 3600 mah (30-40c) lipo ook wel lukken? Mogelijk met een wat grotere prop.
Belangrijkste onbekende is de regelaar.

Het luik kan best groter, maar dan moet er ook een andere deksel op... nee daar ga ik niet aan beginnen.

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in, de hoofdzaak is om er mee te gaan vliegen en 'If it ain't broke, don't fix it' ;)
dre1105l.jpg

Bart, met een arduinootje kun je denk ik je dx6 blijven gebruiken, pm me even.
ik wil graag even een copieetje van die bladzijde met de roerstanden.

neuh, die vario doets niets met het besturingsysteem, die moet in je oor..

Back