Taifun Rasant Mk I 1954

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jasper2000, 28 feb 2015.

  1. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @brutus: Ik zal nog even rondkijken in de buurt. Binnenkort gaan we nog naar Pijnacker, misschien hebben ze het daar wel.

    Zojuist heb ik zijn grote broertje gevonden op Youtube, volgens mij wordt er over het algemeen niet zoveel gebalanceerd aan die vliegwielen: [media=youtube]AG1MnXkHhlM[/media]

    Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Castor Oil and Ether (Wonderolie en ether)

    Allebei te koop bij de Mediq Apotheek in flesjes van 100 ml.

    Het verbaasd mij dat je zomaar een liter ether kunt kopen - in de jaren '70 moest ik tekst en uitleg geven bij de apotheek wanneer ik een halve liter wilde hebben - meestal nam ik een motor + handleiding mee om ze te overtuigen.

    Groet,
    JW
     
  3. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Wonderolie is toch op vele plaatsen te koop? Drogist of aptheek?

    Ether koop ik per liter of 5 liter bij de apotheek. Geen probleem, ze kent mij en mijn hobby...:cool:

    Ik heb in mijn bescheiden collectie dieselmotoren een stuk of 12 "bootdieseltjes". Maak je geen zorgen over het vliegwiel, het is het juiste vliegwiel voor deze motor. Wel de motor goed bevestigen op de werkbank. Enkel bevestigen via de montageflenzen. Nooit houtschroeven gebruiken om de motor op een plankje te schroeven. Boutjes gebruiken!!

    Veel plezier ermee!

    Jo
     
  4. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @DHZ: Zal eens kijken of ik binnenkort bij zo'n apotheek kan komen.

    @classicracer: Ik ben bij de apotheek helemaal vergeten te vragen om wonderolie, toen ze zei dat ze ether alleen in liters verkopen ben ik alweer weggegaan. Ik zag inderdaad al dat het vliegwiel erbij hoort, bedankt voor de bevestiging. Boutjes heb ik genoeg liggen dus dat komt wel goed. Aangezien u meerdere bootdieseltjes heeft, kunt u mij wat vertellen over de waarde? Laatst is er op ebay een luchtegekoelde van onbekende staat verkocht voor 94 euro.

    Alvast bedankt weer mannen. Als hij draait meld ik het.

    Jasper
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Jasper, over de prijzen van modelmotoren kan je uren praten. Het is wat de gek er voor wilt geven... Tot een paar jaren geleden kon je je goed op de ebayprijzen baseren om een waarde te bepalen, maar die tijd is lang voorbij. Er zijn wereldwijd een 100-tal ernstige motorenverzamelaars en een 30-tal ernstige verzamelaars/verkopers. Hierrond zwerven nog enkele "cowboys" die trachten zoveel mogelijk winst te genereren door de markt een beetje scheef te trekken. Zij doen dit door de waarde van de motoren die ze in stock hebben artificieel op te trekken. Dit merk je aan onrealistische biedingen, ver boven de reële waarde.
    Eigenlijk kan je de motorenmarkt onderverdelen in enkele categoriën.

    • hedendaagse standaard gebruiksmotoren
    • hedendaagse exotische gebruiks- of sportmotoren
    • "sympatieke" gebruiksmotoren uit het verleden
    • exotische gebruiksmotoren uit het verleden
    • exotische sportmotoren uit het verleden
    • zeldzame motoren, hedendaags of uit het verleden
    • superzeldzame motoren en proto's
    • one off's
    • ...
    En om het allemaal nog een beetje onoverzichtelijker te maken is elke klasse en tussenklasse nog eens verdeeld in kategoriën die de toestand en de staat van de motor en de originaliteit beschrijft. Je hebt de motoren die "in full working order" zijn, je hebt de motoren zonder originele verpakking, motoren "NIB" (New in Box), waarbij de kwaliteit en toestand van de doos ook nog eens onderverdeeld is, gaande van "mint" tot "tatty"...
    Eigenlijk is het een spel waarbij men zich aan de grote lijnen houdt die heel wat jaren geleden zijn uitgezet. Ik heb bijvoorbeeld enkele fonkelnieuwe Taifun Hurrikans, in hun perfect ongeschonden doosje, met de handleiding, testplankje, klein catalogusje, staafje om de propnut aan te trekken, aankoopbewijsje, en apart de 2 types uitlaatjes in hun originele verpakking. Deze motoren zijn 3 à 4 maal zo veel waard als een losse motor die wel reeds gedraaid heeft. En toch zijn de gloednieuwe motoren nog veel minder waard als een goed gebruikte Bensen-Thorning, zonder enige handleiding of verpakking... Sommige dieseltjes kan je voor 15 euro op de kop tikken, voor andere moet je de prijs van een tweedehandsauto neertellen.
    Vooral op vlak van diesels is de prijzengekte de laatste 2 jaren een beetje gestabiliseerd. Op dit moment zijn het vooral de sparkies die, met name in Azië, erg gewild zijn.

    Jo
     
  6. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @classicracer: De prijs bepalen zal inderdaad moeilijk worden. Ik zal eens kijken of hem op Ebay kan krijgen met een minimaal bedrag en dan maar eens kijken wat de gek er voor geeft:grin::grin:.

    Jasper
     
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Als je het onderste uit de kan wenst te halen is ebay het meest eenvoudige. Kijk wel of je hem internationaal kan verkopen en dat men je via paypal kan betalen. Anders zal je maar zeer weinig biedingen krijgen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om hem aan iemand te verkopen die hem wel laat draaien... ;)

    Jo
     
  8. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Het zou inderdaad leuk zijn als iemand hem nog zou gebruiken. Het zelf gebruiken van deze motor past niet helemaal in mijn budget en ook niet in een van mijn boten. Ik ben niet op geld uit, maar het zou leuk zijn als ik zo veel mogelijk uit de hobby kan halen zonder er al te veel voor te betalen. Het opnieuw zien werken van iets wat niet werkte is ondertussen ook steeds meer mn hobby geworden en dat zou ik graag voortzetten. Misschien dat er van de opbrengst wel weer iets anders tot leven gebracht kan worden.

    Jasper
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    In Nederland kun je ether kopen bij de firma Tendo. Je moet dan even uitzoeken bij welke winkel in de buurt Tendo te verkrijgen is, en ze dan vragen om ether te bestellen. Kan per liter maar ook in kleinere verpakking. Hobby In verkoopt wonderolie los.
     
  10. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @stunthenk: Bedankt, ik ga even kijken!

    Jasper
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kreeg als 14 jarige ook geen pure ether mee, maar de drogist was zo vriendelijk om mijn recept wel te mengen in de meegebrachte 0,5L fles.
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ach hoe schattig! :thumbsup: Ik heb afgelopen zondag welgeteld 1 volledige liter opgevlogen met de parra wasps... :zon:

    Ik zorg dat ik altijd minstens een litertje of 2 ether in huis heb. Ik heb 5 mooi afsluitbare (kurk stop!!!!!!) literflessen om ether in op te slaan. Op dit moment wachten er 2 aluminium superafsluitbare flessen (cannisters) op mij bij mijn supervriendelijke apotheekster. Een geschenkje van haar voor mij! :p
    Zij is zelfs zo vriendelijk geweest om een alternatief voor het totaal verbannen amylnitraat te zoeken, doch zonder positief resultaat. Het zal dus bij het beproefde IPN blijven.

    Tegenwoordig meng ik nog maar 3 verschillende mengsels diesel. 1 "hot" mengsel voor de 1.5cc Wasps, 1 "oldtimer"-mengsel voor de fixed compression diesels en 1 "standaardmengsel" voor de rest.
     
  13. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Brandstof heb ik geregeld, wordt binnenkort geleverd.

    Toen ik gisteren in de kringloopwinkel rondliep voor een elektromotor voor in de boot die ik aan het bouwen ben viel mijn oog op een paar doosjes en wat boekjes. Die heb ik mee naar huis genomen en daar heb ik een paar foto's van gemaakt:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat is het allemaal?
    -Gebruikte Taifun Tornado Mk II (nr. 23822) met wieltjes van het vliegtuigje waar de motor waarschijnlijk op heeft gezeten. De handleiding is helaas niet helemaal compleet. Motortje zit vast.
    -Nieuwe Taifun Tornado Mk II (nr. 23923) met schoon inloopplankje en complete handleiding waarop staat dat hij op 13 januari 1958 verkocht is. De brandstofslang zit nog in zijn verpakking en de bevestiging voor een tankje zit er ook bij. Ik heb nog niet uit kunnen vogelen waar dat stangetje voor is, wel past hij precies in het gleufje van de inloopplank. Ook deze zit vast, waarschijnlijk omdat de motor ook een aantal minuten heeft gelopen voordat hij de winkel inging. Ik kan nog niet zo goed vinden hoe ik de spinner en de meenemer eraf zou moeten halen. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze eraf kan halen?
    -8x6 3 blads propellor van onbekend merk. Er staan wel wat vage tekentjes op de bladen in de vorm van een ruit. Ik denk dat de propellor door iemand beschildert is. Verder staat er nog op GESCH. , 20(onbekend teken)15 en nog een drie letterig woord of afkorting eindigend op ES.
    -Taifun Start-ABC boekje/handleiding. Hier staan wat basics in over de motoren.
    -Maandblad Zwerftochten door MODELVLIEGTUIGLAND. Op pagina 6 staat geschreven: 'Wat dit boekje alleen wil zijn is: Een kleine bescheiden gids door een stuk van hobbyland, provincie modelvliegtuigbouw'. Ik ben van plan dit boekje te gaan lezen, maar ik denk niet dat het van praktijk gaat komen.
    -Graupner STANDARD-Fernsteuerungen folder waarin enkele producten aangeprijst worden.

    De nieuwe mag nieuw blijven, maar de gebruikte zou ik graag draaiend zien. Daarna mogen ze net als de watergekoelde de deur uit voor een nieuw project omdat ik er geen modellen of geld voor heb. Alvast bedankt voor het lezen.

    Jasper
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Zeer mooie vondst!!!! Zo iets vind je bij ons nooit in de tweedehandswinkel...

    Dat staafje dient om de propnut mee vast te draaien. Gebruik dit aub niet...

    Ik wil je een heel mooi bod doen op de ongebruikte motor + toebehoren.

    Jo
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb de oer-uitgave van het boek van van Hattum. Hoewel gedateerd, staan er een aantal zaken in die nog steeds actueel zijn. Sowieso een prachtig geschiedenisboek, het beschrijft de wereld van mijn voorgangers in de modelvliegsport. Het is 50 jaar geleden dat ik me dit realiseerde....

    De prop is een zwartgeschilderde Graupner 'Super Nylon' 8x6 drieblads.
    8x6 (inch) is hetzelfde als 20 x 15 (cm)
    Eerste getal is de diameter, het tweede de -theoretische- spoed (de afstand die de prop per omwenteling naar voren beweegt).

    Je kunt voor die vastzittende Tornado, na (voorzichtig!!!!!) losmaken, natuurlijk altijd een LB trainer bouwen.
    Dat is zo'n beetje de natuurlijke leefomgeving van zo'n motor :yes:

    Om een beetje een idee te krijgen hoe dat werkt kun je naar de eerste landelijke LB dag (zie het LB forum) van 2015 komen.
     
  16. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @Bruno van Hoek: Ik heb met Jo afgesproken dat hij de vondst mag overnemen, maar toch bedankt voor de tips. Zo'n LB trainer ziet er leuk uit, maar als ik dan echt iets de lucht in wil krijgen zet ik daar liever een ontvangertje in.

    Jasper
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe kun je nou een mening hebben over iets dat je nog nooit geprobeerd hebt?:?
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Bruno, Jasper is een botenman. En ik kan me goed voorstellen dat, als hij zou gaan vliegen, hij een voorkeur heeft. Dat mag toch?
    Ik ben een "vliegtuigman". Maar moest ik gaan varen zou ik er voor kiezen om te gaan modelzeilen. Stoot ik daar de powerboatmannen mee tegen het hoofd? :turn-l:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Potverdikkie, Jasper, wat vind jij mooie spulletjes in die kringloopwinkel....

    Ik ben gewoon een beetje jaloers....

    Gaaf spul, prachtig "voor de heb"....

    Groet, Bert
     
  20. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @Bruno van Hoek: Ook heb ik al eens gevlogen, maar het risico dat je zo meteen stukjes bij elkaar mag gaan rapen is mij te groot. En of hij dan aan een lijntje neerstort of zonder maakt dan niet zo veel meer uit.

    @classicracer: Met modelzeilers geen probleem, ik ben er zelf ook een. PM komt er aan...

    @brutus: Ik ben inderdaad erg blij met de vondst, heb eigenlijk niets te zeuren, maar toch een beetje jammer dat het niet helemaal in mijn interessegebied valt.

    Jasper
     

Deel Deze Pagina