Taifun Rasant Mk I 1954

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jasper2000, 28 feb 2015.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kan je niet meer volgen.
    Eerst roep je dat er een ontvanger in moet -tussen de letters door lees ik dat je eigenlijk geen idee hebt wat lijnbesturing inhoudt- en nu mag het helemaal niet vliegen....:confused:
     
  2. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @Bruno van Hoek: Het mocht sowieso al niet vliegen en als het er misschien toch ooit van zou komen niet aan een lijntje. Ik wil niet onbeleefd zijn, maar ik kan me simpelweg niet interesseren in het vliegen. De motortjes is een ander verhaal, maar dat terzijde.

    Jasper
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daar is niks onbeleefds aan, maak je geen zorgen.;)
    Als je niets vliegends aandurft heb ik daar begrip voor.
    Maar ik wilde zeker weten of je wel begrijpt wat lijnbesturing inhoudt -of sterker, het zelf geprobeerd hebt- omdat je er dan pas een gefundeerd oordeel over kan hebben. Dat blijkt dus niet het geval te zijn. Ben ik ook gerustgesteld.;)
     
  4. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Hallo,
    Ik ben nog even op zoek naar een leeg jampotje om de brandstof te mengen, maar de ingrediƫnten zijn binnen. Voor 10 euro bij de koopjesdrogisterij thuisbezorgd ;).

    Inmiddels zijn er weer nieuwe motoren binnengekomen waarvan ik er een paar weer draaiend wil krijgen. De foto's zijn hier te vinden: https://dutchrcmodels.wordpress.com/motoren/ . De HB .15, OS Max .20FP, de MVVS, de TS .91 en misschien de Magnum XL .25 ga ik proberen werkend te krijgen, de rest wordt verkocht (<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >) of hou ik om er later mee verder te gaan.

    Van de MVVS weet ik niet welk type het is. Er zit een Walbro carburateur op en de enige motor die ik kan vinden met een Walbro is een 26cc. Maar als ik de motor in grootte vergelijk met een 15cc is de MVVS nauwelijks groter. Weet iemand hier iets over te vertellen?

    Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Gisteren heb ik een paar nieuwe motortjes binnen gekregen waaronder een Webra 2,5. Ik kan hem op het internet echter nergens terug vinden. Hij heeft net als de Taifun een groot vliegwiel. De watergekoelde kop lijkt niet zelfgemaakt, maar toch kan ik m nergens terug vinden. Wel een paar 1,5jes, die uiteraard weer kleiner zijn en er niet op lijken. Ook zit er een carburateur op/in, waar ik vrij weinig over kan vinden. De foto's staan weer op de website ( https://dutchrcmodels.wordpress.com/motoren/ ). Alvast bedankt.

    Wat er nog meer bij zat:
    -Frog 500
    -OS Max 10FSR? Zo eentje die gelijk vol gas begint te lopen
    -Veco 19
    -Veco 19 met grote koelkop

    Jasper
     
  6. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Hallo allemaal,
    Na een tijdje is er nogsteeds niets gebeurd met de Taifun. Ik heb tot nu toe nog geen leren starttouwtje kunnen vinden, en met de elektrische starter ga ik het niet proberen. Wel heb ik inmiddels wat meer diesels gekocht:
    -Webra 2,5 met propeller
    -Kingcat 1,5cc. Mist enkele schroefjes en de naald. Hij staat vast, maar van binnen lijkt hij wel nieuw. Vanwege deze motor heb ik ze gekocht, ik vond de uitlaat wel gaaf.
    -Typhoon R. 250 Red Head +-1955 met doosje en garantiepapiertje. Schijnen enigzins zeldzaam te zijn...
    -P.A.W. 249-DS met doosje. Staat vast, maar ziet er goed uit.
    -Engel Rebell onbekende cilinderinhoud tot nu toe, heeft een oranje kopje en staat vast.

    Ik heb er verder nog niets mee gedaan, maar de Webra's ga ik nog wel iets mee doen denk ik. Foto's zijn hier te vinden: https://dutchrcmodels.wordpress.com/motoren/

    mvg Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je voor je leren starttouwtje niet naar een schoenmaker o.i.d. gaan?

    Leren veters bijvoorbeeld?
     
  8. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Hallo Jasper,

    Jammer van de beschadigingen aan de koelvinnen - een klassiek gevalletje prutswerk. Dan nog zal deze dieseltyphoon je veel gaan brengen - als je het verstandig aanpakt, tenminste - bewaar het doosje en de papieren.

    Groet,
    JW
     
  9. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    @brutus: Ik zal daar eens gaan kijken, bedankt!

    @DHZ: Doosje en garantiepapier zal ik goed bewaren.

    De luchtgekoelde Webra heeft gelopen, maar wat maken die dingen veel herrie zeg! Het starten was eigenlijk best makkelijk, maar na een minuut draaide de cilinder zichzelf uit het carter.

    Jasper
     
  10. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Beste Jasper,
    De Rebell met oranje kop is de 1.0 cc uitvoering. Verder waren er 1,5 cc (blauwe kop) en 2,5 cc (groene kop) versies. Gaandeweg werd de kwaliteit verbeterd maar echt enthousiast lijkt er niemand over te zijn, de lage prijzen ten spijt. De kleuren vrolijken een uitgestalde verzameling op, dat wel!
    Groet,
    JW
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Als de motor nog heet is de cilinder met de waterpomp tang aandraaien. Als de koelribben je lief zijn doe er dan b.v. een leren handschoen tussen.

    Groet Robert-Jan
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die motor zal ondertussen wel niet meer heet zijn.... :D

    Groet, Bert
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In de tijd van de Webra Record hausse (1965-1970) kwamen we erachter dat een klein drupje UHU Hart in het geeft niet wat voor -lostrillend- schroefdraad van de motor de boel perfect fixeerde.
    Los maken, gewoon losdraaien, krak en de lijm was los. Daarna even de gedroogde lijmresten wegborstelen en alles is weer schoon. Bij montage zonodig weer een drupje.
    Voor het vastzetten van de aluminium cilindermantel liet Tom ten Brink ons een paar jaar geleden een soort waterpomptangetje zien met hard plastic inserts in de bellen. Perfect!

    P.S. kan iemenad deze thread even verplaatsen naar het motoren deel van het Forum. Dit is geen LB.
     

Deel Deze Pagina