Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Aller eerst even melden dat het weer een erg leuke dag was, gisteren, en een erg leuke baan in Deventer! Dank ook weer aan iedereen die mij met goede tips en zelfs met onderdelen geholpen heeft. Ik zal nog een langer verslagje schrijven zoals de vorige keer, maar er moet me even iets van het hart.
In de Top Stock klasse reed iemand mee met een niet TT01 of TT02 chassis. Geen idee wat het wel was. Mag dat volgens de regels? Ja!! Tot mijn starre verbazing mag dat! In de regels staat in de inleiding van de klasse:
"De eenvoudige, maar zeer duurzame techniek zorgt ervoor dat de beginnende rijder prima uit de voeten kan met het TT01 en TT02 chassis." Maar er staat nergens in het reglement dat dit de enige twee toegestane chassis zijn, of dat alle andere chassis niet toegestaan zijn. Ergo, conform de regels mag je rustig met ieder ander Tamiya chassis aan de start verschijnen. Je bent qua hop-ups wel aan TT01 of TT02 parts gehouden, stellen de regels. Voor de genoemde chassis zijn ook tandwielverhoudingen te vinden in de regels, voor de overige chassis is dit dus vrij! Ik zou volgende race met een hele andere Tamiya toerwagen, met Top Stock motor en geen hop-ups, aan de start mogen verschijnen. Doe ik overigens niet.
Stel, voor de sake of argument, dat de regels wel stellen dat alleen TT01 en TT02 chassis toegestaan zijn. Ik stel ook voor dit in de regels op te nemen. Iedereen weet dat het zo bedoeld is, dus deze aanpassing van het reglement zal weinig weerstand oproepen. Als de regels zo worden aangepast, heeft ook de wedstrijdleiding niet meer het recht de andere chassis toch toe te staan. Het reglement stelt immers:
"15. Geschillen
In geval van geschillen, betreffende zaken die niet in het reglement staan beschreven, zal de organisator eventueel in samenspraak met de wedstrijdleiding beslissen. Uitspraken zijn bindend."
Door het vermelden van de toegestane chassis is er dus geen geschil meer (het is helemaal duidelijk) en kan de wedstrijdleiding dus ook niets anders meer beslissen. De wedstrijdleiding heeft dus gisteren geheel correct de andere auto toegelaten. Er was zelfs officieel geen geschil. Als de regels worden aangepast is het probleem verdwenen.
Overigens las ik even verder in het Mini regelment, daar staan ook nergens de toegestane of uitgesloten chassis genoemd. Ook daar mag je dus, conform het huidige reglement, met een snelle standaard Tamiya toerwagen aan de start verschijnen. Of de mini wielen (gedefinieerd in het reglement) daar lekker op passen is vers twee, maar het mag.
Ergo, ik zou willen voorstellen dat per klasse de toegestane chassis worden opgenomen in de reglementen. Wellicht met de toevoeging dat andere chassis dus niet toegestaan zijn.
Zo, dat was weer een heel epistel, veel plezier ermee! Ik ga een nieuwe spur voor mijn TT01 bestellen.
Hugo
De MINI! klasse lijkt mij qua chassis duidelijk...
Ik heb een gouden tip voor je Hugo: Gebruik je energie voor het fatsoenlijk afstellen van je auto ipv bestudering van reglementen. Volgens mij was er met je auto meer mis dan met de reglementen....
De TT01/02 zijn beduidend betere auto's dan de TL01...ik heb jarenlang met beide chassis gereden. Alleen mijn eigen zoon was met een TL01 sneller dan ik met mijn tt01. Zit je meteen aan de conclusie: de kwaliteit van de rijder.... De "illegale"winnaar was met een tt01/02 nog sneller geweest...respect voor de winnaar.Als ik het goed gezien heb (correct me if i'm wrong) reed de eindwinnaar van de topstock met een chassis dat leek op een TL-01. Ik heb het gezien maar er geen moment bij stilgestaan of dat wel of niet zou mogen. Dat laat ik aan de organisatie over. Ik had niet direct het idee dat de auto harder ging of beter ging dan de andere auto's. Ik heb me er dan ook niet druk om gemaakt
Mvg
Marcel
Ik heb een gouden tip voor je Hugo: Gebruik je energie voor het fatsoenlijk afstellen van je auto ipv bestudering van reglementen. Volgens mij was er met je auto meer mis dan met de reglementen....
Dank voor je bezorgdheid! Heb je nog wat tips voor me? Qua veren, wielophanging en dergelijke ben ik volgens diverse omstanders goed bezig. Als jij weet dat er iets mis is met de auto hoor ik graag van je wat. Ik vrees namenlijk dat de auto goed is, alleen de bestuurder wat roestig... Alle tips zijn welkom!
Hugo
Helemaal waar, al rijdt hij met de oude tandwielen en de motor op de juiste plek op de steunhammer
ook weer goed. Maar viel9 leek zo stellig dat er meer mis was met mijn auto, dat ik eigenlijk verwachtte dat hij dus een goede tip zou hebben. Wie weet komt dat nog.
Hugo
…Overigens las ik even verder in het Mini regelment, daar staan ook nergens de toegestane of uitgesloten chassis genoemd. Ook daar mag je dus, conform het huidige reglement, met een snelle standaard Tamiya toerwagen aan de start verschijnen. Of de mini wielen (gedefinieerd in het reglement) daar lekker op passen is vers twee, maar het mag.
Ergo, ik zou willen voorstellen dat per klasse de toegestane chassis worden opgenomen in de reglementen. Wellicht met de toevoeging dat andere chassis dus niet toegestaan zijn.
Zo, dat was weer een heel epistel, veel plezier ermee! Ik ga een nieuwe spur voor mijn TT01 bestellen.
Hugo
Misschien een idee om de TL01 toe voegen aan het reglement. Er zwerven nog heel wat die auto's rond en vaak voor weinig te koop. Dus een leuke instapper.
Al denk ik wel dat de TT02 een betere auto is.
Mini klasse???.. Als je het reglement goed gelezen had, dan had je geweten dat het de “M-chassis klasse” betreft, zo staat deze officieel omschreven, in de volksmond ook wel de “mini klasse” genoemd!! Alle 2wd M-chassis zijn tegenwoordig toegestaan, dus behoeft er geen uitzondering worden aangegeven, in het verleden vermelden men wel M-huppeldepup tot en met M-06, ook waren er afwijkende banden regels voor de FWD en de RWD…maar deze worden ook niet meer specifiek vermeld, dus kan je ze als opgeheven beschouwen!!!
Daarnaast staat het wel degelijk vermeld in de reglementen wbt de chassis die gebruikt mogen worden in diversen klasse!!!
There will be races in the following 6 classes:
TopStock --- for drivers with TT01/02 ( limited tuning )
Super Stock --- for drivers with TT01/02 ( full option )
Euro Touring Cars --- for drivers with Tamiya 4WD cars ( no TRF versions )
Euro GT --- for drivers with Tamiya 4 WD cars ( full option including TRF versions )
M-Chassis --- for drivers with Tamiya M-chassis ( all types, full option, no 4WD )
F104 --- for drivers with Tamiya F104 cars ( all versions, full option
...
There will be races in the following 6 classes:
TopStock --- for drivers with TT01/02 ( limited tuning )
Super Stock --- for drivers with TT01/02 ( full option )
Euro Touring Cars --- for drivers with Tamiya 4WD cars ( no TRF versions )
Euro GT --- for drivers with Tamiya 4 WD cars ( full option including TRF versions )
M-Chassis --- for drivers with Tamiya M-chassis ( all types, full option, no 4WD )
F104 --- for drivers with Tamiya F104 cars ( all versions, full option
ik zoek je op in Eindhoven om te zien of ik je nog ergens mee kan helpen