Tamiya CV2 1:24

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Lex Verkuijl, 10 okt 2020.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het is weer kunstig! :thumbsup:
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Haha, daar heb ik ook al aan zitten denken, met die koelfan !!

    Maar de plaatsing van de stuurservo wordt even een dingetje. Onder de motorkap naast het motortje gaat 'm niet worden, dan is hij te breed, en een kwart slag gedraaid te hoog, en kan de motorkap niet goed dicht. Ik ga hem nu dan door het schutbord heen steken, zodat hij half in de motorruimte, en half onder het dashboard komt te zitten.

    Of hij dan helemaal weggewerkt kan worden is even de vraag, anders steekt er straks een maar vreemd blokje uit het handschoen kastje ... :cool: Nou gaat dat zwart geschilderd ook wel meevallen denk ik, maar dan werkt het in ieder geval wel goed. De stuurstang zit al wel tussen de wielhubs, werkt goed en stuurbewegingen lijken OK.

    De ESC zal wel in de motorruimte kunnen, dat is nog geen postzegel.



    [edit] gaat lukken, er is ruimte achter/onder het dashboard (snelheidsmeter) waar de servo prima past zonder uit te gaan steken [/edit]
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2020
    Mark300 vindt dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    De besturing werkt nu ook:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bewegend:

     
    k-k, Ghossie, Mark300 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Nog niet zo veel nieuw verder, alleen is de electronica klaar voor achterin de kofferbak

    [​IMG]

    VLNR, VBNB: ontvanger (gestript van behuizing en antenne vervangen door kort draadje), Ardiuno Pro Micro, ieniminie ESC via Ali, 1S lipo accutje 240 mAh, Neuhaus micro ESC.

    De draadjes voor verlichting moeten er nog aan (stekkertjes), verder is alles bedraad. De micro regelaar van Ali bleek het niet te gaan worden; heel gtoor nul-gebied, en slecht regelen. Weggegooide investering van € 0,81 ... Ik neem dan toch de iets grotere Neuhaus regelaar die volledig programmeerbaar is en heel mooi regelt. Als hij niet in de motorruimte past wordt het onder het dashboard rechts, zie je 'm ook bijna niet.

    Kofferbakje vol:

    [​IMG]

    Accu ligt onder de ontvanger-arduino. Het geprinte steuntje is voorzien van een kleine magneet, aan het kofferbakdeksel komt er ook één als sluiting.
     
    morgoth924, eric_laermans, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Weer wat verder, er is wat kleur in gekomen!

    [​IMG]

    En de wielophanging met vering doet het:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is gedaan met langere 2mm veertjes met 0,3mm draaddikte. Ze zijn nog afstelbaar door ze meer of minder in het chassis te trekken, waarna ze uiteindelijk met een drupje lijm gefixeerd gaan worden. Simpel maar doeltreffend. Maar dat pas als de eend bijna klaar is, en daarmee het gewicht bekend. Het chassis wordt aan de carrosserie geschroefd (of is het andersom .. ), en dus altijd verwijderbaar. De veerweg is in ieder geval meer dan voldoende:

     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Helikapoter, morgoth924, Tamaniac en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Mooi man, schitterend!
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Hij moet eigenlijk nog wat nadeinen na het terugveren. :)
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Dat gaat hij ook wel doen denk ik als alles er straks op en in zit, dan weegt het wat meer. De draagarmen zijn in kogellagertjes gelagert, en er zijn geen schokbrekers, moet wel gaan wiebelen!
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Tof project, jou kom je echt op elke RC discipline tegen, heel mooi idee, misschien moet je wigjes aan de binnenkant van de vering zetten die dan in de spiraal vallen en zo de veren klemmen, kan je ze blijvend nastellen vaak is het toch niet goed van de eerste keer, of ga je er anders over denken na een tijdje, mooi autootje echt! (als ik me niet vergis heb ik hier zelfs nog een XXI van jou, via via gekocht, liggen) Ik volg dit verslag nog even...
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Iedereen dank voor de leuke reacties! Ja, alleen bootjes is het niet meer inmiddels ...



    Vandaag kon ik de verleiding niet weerstaan om alles even provisorisch aan te sluiten, en een rondje te rijden om te kijken of het wel ging.

    [​IMG]

    En dat deed het! Beetje schokkerig gefilmd en gereden, één hand voor de pistoolzender en één voor de camera ... lastig!



    Maar het werkt! Kan ik nu verder met de afbouw, en dan nog wat finetunen.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.005
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er veelbelovend uit Lex! Nu het geluid nog. Dat mag bij dit specifieke model eigenlijk niet ontbreken! Verder alle lof hoor! Gr. Klaas.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Geluid in een model ben ik ook fan van, maar hier is echt geen plek meer voor zonder het het uiterlijk op te moeten offeren door iets in het interrieur te gaan plaatsen. Da's nou net het plan, dat de buitenkant 100% origineel is, en je niet meteen ziet dat het een RC model is :cool:

    Net nog een video gemaakt, nu meer herkenbaar en met meer ruimte:



    Ik wil nog wel proberen de snelheid wat op te krikken .. ;)
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
  13. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Snelheid lijkt me prima.
    Maar een beetje meer wiebel,
    ja wat meer wiebel dat zou hem niet
    misstaan...
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Meer snelheid zou imho wel passen bij dit model. Onderschat de 2CV niet op het rechte stuk, bergafwaarts met wat rugwind :D.

    PS zonder dollen, mooi project en de ontwikkelaars van de 2CV verdienen hulde voor hun innovatieve werkwijze!
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Het gaat niet zo heel snel met de bouw nu, ben hoofdzakelijk met de details bezig nu. Zo ook met de verlichting, alles met al beraadde SMD ledjes. Zelf frutselen met dat solderen heb ik ooit geprobeerd, maar ben heel snel op deze variant overgestapt. :rolleyes:

    [​IMG]

    Koplampjes

    [​IMG]

    Daarnaast is een vriend van me bezig om een 1:24 Française te maken die achter het stuur kan plaatsnemen.

    [​IMG]

    Proefprintje om de passing te controleren

    [​IMG]

    De dame wordt nu met een SLA printer gedrukt, zodat de details er mooi in blijven zitten. Voor een filament printer met 0,4mm nozzle is dit veel te fijn.
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Draden wirwar is weggewerkt.

    [​IMG]

    Aansluitingen van richting links, rechts, en centrale massa. De nog vrije soldeerpad rechts is voor de koplampen.

    [​IMG]

    Ook achter alle massa's aan elkaar, achterlichten samen en de richingaanwijzers nog los. Dit wordt dan rechtstreeks op de Arduino aangesloten.

    Mevrouw de chaufeuse is ook SLA geprint, en wacht op vervoer ... (Met dank aan Jan !! )

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2020
    Helikapoter, k-k, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Dat klepje onder de voorruit....
    Ga je dat nog ‘open/dicht’ maken?
    Zou een leuk detail zijn (imo)
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, leg de lat nog effentjes wat hoger voor Lex. Komaan, man! :) Dit is museum-kwaliteit!
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Het leuke is dat het op de foto's er nog best groot uit ziet, maar dat het klepje maar 2mm hoog is... Ik laat 'm dicht! Misschien dat ik de rand afdichtrubber nog zwart maak, maar daar moet ik even moed voor verzamelen :rolleyes::D

    Dank voor de comments allemaal!
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Lelystad
    Ben weer wat verder, eigenlijk best een belangrijke stap. De elektronica is ingebouwd en werkt! Alleen de verlichting moet nog op de verschillende punten aangepikt worden, maar de weerstanden zitten er al. Is even wachten tot de carosserie er op kan voor die stap, en daarvoor wacht ik nog op de bestuurster. Die moet er eerst in, met de carrosserie er op kan dat niet meer.

    Kofferbakje is nu wel vol:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ESC zit in de voetenruimte voor de passagier, zwart geschilderd zodat die bijna niet te zien is. Tussen schutbord en ESC is dan ruimte om de bedrading wat weg te werken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet dan nu de motorruimte er uit

    [​IMG]

    En zo de onderkant.

    [​IMG]

    Het zilvere wat rechts van de benzinetank zichtbaar is is de ééncellige 240 mAh lipo, de draden naar voor kun je voor de tank weg zien lopen. Van daar gaan ze in de tussenruimte van het chassis naar voren waar ze dan in de voetenruimte voor de ESC naar boven komen. Het chassis zit met twee schroefjes vast, kan er altijd nog onder vandaan. Het past allemaal net, en volgens plan, ben daar best wel blij mee!
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
    M@rcel, Helikapoter, k-k en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina