tamiya df-03 topic

tuurlijk het hangt helemaal van je rijstijl af.. als je mooie vloeiende sprongen maakt is er ook neit gauw een probleem maar als jij nm,et een klap op de grond komt zeg maar onder een hoek van 45 graden op bijvoorbeeld harde klei dan hebben je tadnwielen het heel zwaar want die vangen de klap van de ineens stilstaande wielen op.

je hebt toch altijd vooruitwaartse gang als je springt en heb je zelf een beetje gas in de lucht of bedoel je iets anders?
 
bono zei:
@chris2:
tuurlijk het hangt helemaal van je rijstijl af.. als je mooie vloeiende sprongen maakt is er ook neit gauw een probleem maar als jij nm,et een klap op de grond komt zeg maar onder een hoek van 45 graden op bijvoorbeeld harde klei dan hebben je tadnwielen het heel zwaar want die vangen de klap van de ineens stilstaande wielen op.

Door gas te geven en te remmen kan je de auto ook sturen in de lucht, hoe die moet neer komen bij het landen. Heb je het gas of de rem erop en je land dan krijgen je tandwielen ook een klap, met de slipper vangt de slipper de klap op en niet de diff's en tandwielen...

Lijkt me gewoon verstandiger om er een slipper op te zetten als je wil gaan springen. Hoef je ook niet bang te zijn dat je per ongeluk met het gas of de rem erop neer komt en zo tandwielen of je diff sloopt.

De meeste (bijna alle) betere offroad modellen hebben niet voor niets een slipper in de aandrijflijn zitten.
 
Heb net een Tamiya Dark Impact besteld en nu ben ik nog aan het rondstruinen op internet over deze auto. Nu heb ik nog wat vragen. Ten eerste: op verschillende site's heb ik iets gelezen over een boortje van 2,5 mm die je nodig hebt en niet is bijgeleverd. Kan dit kloppen? En waar heb je die dan nodig?

Ook het afstellen van de kogeldiffs roept bij mij een paar vragen op. Ik heb nog nooit zoiets gedaan en mijn vraag is dus: hoe strak moet je die dingen zetten? En hoe kan je dat het beste doen? Ik hoop dat jullie een paar goede tips hebben voor mij.
 
Als je nu even wacht tot je hem hebt gekregen dan kun je alle antwoorden op je vragen vinden in de handleiding. Tamiya levert altijd goede duidelijke handleidingen.

Veel plezier met de dark impact. Een erg mooie auto.
 
Als je nu even wacht tot je hem hebt gekregen dan kun je alle antwoorden op je vragen vinden in de handleiding. Tamiya levert altijd goede duidelijke handleidingen.

Daar heb je misschien wel een punt, maar ik heb de handleiding al doorgekeken (pdf file) en daar staat niet duidelijk in hoe je het kogeldiff moet afstellen. Ook kan ik niets vinden of die 2,5 mm boor. Ik vraag deze ding nu al hier op het forum, zodat ik bij het bouwen niet iedere keer voor een lange tijd moet stoppen omdat ik niet weet of ik het op de juiste manier doe...
 
Oke

het differentieel: Als je in de handliding kijkt staat rechts onder op plaatje 2 een afbeelding van het diff. Zo kun je je diff afstellen. Dus je zorgt dat je de twee cupjes tegen houdt en dan probeer je met je andere hand het tandwiel te draaien. Als je het kunt verdraaien staat hij te los. Hij moet net op de rand zitten van wel en niet verdraaien. Dan moet je daarna ook nog kijken of je diff soepel draait.

Boortje: Op plaatje 11 van de handleiding staat dat er een gaatje van 2,5 mm geboord moet worden in onderdeel D4. Dat is de upright van de achter as. In dit gaatje moet later een inbus schroefje gedraaid worden die een as vast klemt. Zie plaatje 12.
Inbus schroefje MC3 komt in het gaatje en houd as MS4 vast.

Ik hoop dat je dit verder helpt
 
Bedankt voor de uitleg! Wat ik wel vreemd vind is dat als je een gaatje boort van 2,5mm je daar nog geen schroefdraad in hebt zitten. Waarschijnlijk moet je de inbus er dus met veel kracht indraaien. Sowieso snap ik niet dat Tamiya geen gaten voorboort in dit onderdeel.
 
Die schroefdraad maakt de inbus schroef zelf. Daar hoef je niet veel kracht voor te zetten. Het is tenslotte kunststof waar je hem indraait. Btw alle schroeven maken zelf hun schroefdraad bij deze kits. Dus draai niks overdreven vast aan want dan draait de schroef door/dol. Vast is vast
Ik denk dat tamiya geen gaten voorboort in dat onderdeel omdat dat een extra bewerking is en dus extra geld kost. En we willen juist dat een kit goedkoop is.
 
Mijn Dark Impact is vandaag binnengekomen en er zat nog een zeer aangename verassing in de doos, naast alle mooie onderdelen natuurlijk. :D De verassing was een Tamiya TEU-302 BK regelaar. Zowat alle modelbouwzaken spreken over het ontbreken van een regelaar bij de kit, op Conrad na. Dus dacht ik dat het misschien wel een fout op de site van Conrad was, want daar stond wel dat er een regelaar bijzat. Dus ik de gok genomen en bij Conrad besteld. Het komt er dus op neer dat je een Dark Impact koopt voor ongeveer dezelfde prijs als bij andere modelbouwzaken en daar als extra nog een mooie regelaar bijkrijgt! Die regelaar kan ik goed gebruiken, want de standaard Tamiya regelaar, die ik van plan was te gebruiken, kan geen 19-turns motoren aan en dat leek me in de toekomst toch een leuke uitbreiding.

Overigens ben ik al een stukje begonnen met bouwen en alles ziet er kwalitatief redelijk netjes uit. Vooral de handleiding is erg duidelijk. Als de wagen af is post ik nog wel een keertje een paar foto's.
 
oke is goed
ik ben benieuwt
ik denk dat je veeel geluk hebt dat je een
Tamiya TEU-302 BK regelaar er bij gkregen

veel plezier met het verder bouwen

mvg mike
 
gister net 1 gekocht en in elkaar gezet .
tandwielen gesmeerd met ceramic graese overgehouden van mijn high lift .verder zat alles er bij .
er komt een lrp4,5 in en ik zal ook hier berichten of hij dat vol houd.
ik vind zelf de banden vrij zacht en veel grip hebben [geen ervaring op een echte zandbaan] .
en hij stuurt orgineel prima rond maar jullie bedoelen zeker vol gas????.
groet wiebe.
 
wiebe zei:
gister net 1 gekocht en in elkaar gezet .
tandwielen gesmeerd met ceramic graese overgehouden van mijn high lift .verder zat alles er bij .
er komt een lrp4,5 in en ik zal ook hier berichten of hij dat vol houd.
ik vind zelf de banden vrij zacht en veel grip hebben [geen ervaring op een echte zandbaan] .
en hij stuurt orgineel prima rond maar jullie bedoelen zeker vol gas????.
groet wiebe.

Ook de bovengenoemde regelaar (en motor)?

En heeft iemand inmiddels ook wat leuke foto's, iets meer dan op de Tamiyasite staan?


Greetz van Aldert
 
nope nog niet vinz is hem eerst aan het testen en ik heb hem nog niet terug .
ook nog geen tijd voor gehad mischien zondag testen op onze nieuwe high speed baan [frog testje]
groet wiebe
 
beetje rustig hier dus nog maar even een berichtje over de di.
ik heb er nu een lrp4.5 in we hebben inmiddels er een stuk of 10 acculadingen door gejaagd en hij houd het nog prima.

het achterste dif zo strak mogelijk gezet slipte al en daar komt nog een voor diff in.
dat past en is van metaal en niet half van plastick.
ik heb nog geen slipper en die komt er ook nog niet in ik jump toch niet.

vandaag even met vip-er zijn logger gereden een dikke 500watt komt er uit met een goede accu en pieken van 90 ampere.
dit met een camelion accu van 27 euro.oude 3300ers gp doen 100 wat minder en hebben veel minder spanning .
pre milenninum???1700 van sanyo doen het het kortst maar ook het best 530watt

errug leuk zo.n logger dan zie je echt wat er gebeurt met de accu min spanning 1,1 of 2 volts over het hele pack
maar meenstal zit je op 5 volt .goede accus zijn dus heel belangrijk.
als het goed is hebben lipo,s 4 x minder weerstand dus toch maar eens op zoek naar een goed 2 serie pack.

groeten wiebe
 
@ Wiebe: als ik het goed begrijp kunnen Ni-Cd dus de hoogste stromen leveren, ook al is het voor een kortere tijd? Ik heb pas een Sanyo 2400 RC accu gekocht, want ik heb nog geen supergoede lader (delta peak stekkerlader) en deze accu kan ik nog wel fatsoenlijk laden i.t.t. een dikke Ni-Mh accu. De rij-tijden zijn wel lekker, zeker omdat ik geen super snelle motoren gebruik.

Mijn Dark Impact is ook al een tijdje af, maar de kap moet nog gespoten worden. Tot dit tijd doe ik ffe rustig aan met off-roaden, want zonder kap is het toch link al je over de kop zou slaan. Ik heb wel na een paar acculadingen een 23-turns motor erin gezet, want de stock mabuchi is echt sloom. Ook heb ik voor de grap Tamiya driftbanden ondergezet van een TT-01D. De DI drift eigenlijk best lekker, alleen is dat je vering veel te slap, want je rijd onroad met kleinere wielen.

Nog een paar foto's:

De onderdelen van de kit
img2516do9.jpg


Het chassis bijna voltooid
img2565eg7.jpg


Het chassis af, overigens pas bij mij de elektronica er prima in, mede dankzij de compacte regelaar die precies klem zit in het chassis.
img2574dt5.jpg


Als de body af is post ik nog wel een paar foto's.
 
Vantage V8
klopt de nicads die wij hebben echt wel oud doen het nog wel mijn nimri pak is ook al redelijk oud 2 jaar en heeft echt veel minder spanning en ik haal er ook maar 2000 mah uit ,en het is een gp3300.
de camelion nihmri doet het veel beter 2700 er uit en veel meer spanning .
maar die 1700 gmvis gepoets en gematst doen het super [2 runs van 100 meter ]
geen rijtyd maar wel veel spanning deze zijn ook uit de prehistorie.
wat ik gehoord heb moeten die ib helemaal geweldig zijn .maar die zijn mij veel te duur .
de camelion cellen doen voor het geld en de geziene prestaties super en goedkoop 27euro.
ps die brushless motoren hebben dan wel geen onderhoud meer nodig.
maar ik snap nu dat ze er in de winkel niet rouwig om zijn ,de stampede met 60 tegen de stoep [verkoop onderdelen]
de di vanmorgen tegen de auto op de parking [weer naar de winkel ]dit met 60+
maar wel veel meer lol .
wat ze missen aan verkoop motoren maken ze wel weer goed aan verkoop onderdelen.
en de di kan wel een stootje hebben zeker als je nog niet bl gaat
groet wiebe.
 
Pasqual zei:
Hoe kom je aan het vermogen van de motor bij de 3 grafieken? Hoest die Eagle Tree dat op?
jep p=uxi
dus hij rekent zelf uit wat het maximaal vermogen is.

maar nu moet ik dus wel uitkijken met de draaddikte enz ik zal eens wat dikkere draden aan mijn camelion accu solderen.
bij bijna 100ampere gaat dit echt wel verschil opleveren .
ze worden nu warm???????hi hi
groet wiebe,
ps di is nu weer rijklaar kyosho alu dempers 3 racing spul en bijna geen speling meer in het stuur.
 
Back
Top