Tamiya King tiger opbouwen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Klamath, 23 feb 2015.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Vandaag begonnen met het schilderen van de tank crew. :) Misschien niet historisch correct, maar vind het toch wel wat hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is lang geleden dat ik iets geschilderd heb.. en ben er nooit echt goed in geweest. Maar al met al ben ik toch redelijk tevreden met het resultaat tot nu toe. Dit eerst maar goed laten drogen voordat ik verder ga schilderen. :)
     
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Dit is wel humor Tim enfin afwisseling doet het :) Grappig dat je eerst alles zwart verft inclusief de gezichten, voor dat laatste kan ik vallejo70.955 flat flesh nog raden net gebruikt voor de SU 100 bemanning. Mat aflakken is nog een optie, anders lijkt het al snel op leer en het was stof behalve de handschoenen :) o.a. Peddinghaus decals heeft wel een setje met rangtekens en de doodskopjes met roze omranding die tot 1943 het panzeruniform sierden, niet te verwarren met de beruchtere club die zo ook op hun pet hadden...

    [​IMG]
     
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik gebruik Citadel verf. (Van het spel Warhammer)
    Daar verfde ik ook eerst de poppetjes helemaal zwart, en dan de kleur er overheen. Heeft het voordeel dat schaduw effecten etc makkelijker zijn. En je kunt wat makkelijker foutjes wegmoffellen. :)

    De huidskleur is 'bronzed flesh', dat ziet er wel mooi uit.
    Wat ik met de uniformen doe ben ik nog niet over uit. Zou idd stof-look moeten krijgen. De verf is wel matt. De glans lijkt meer door de flits van de telefoon.
    Maar de ijzeren kruizen zitten er bijv wel op. Moet nog een poging doen om die goed te schilderen.

    bedankt voor die foto, erg blij mee. Heb ik een mooi voorbeeld aan mbt tot kleurtjes.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2015
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Is alweer een tijdje stil hier omtrend de 'bouw'...

    Had de FrSky module en ontvanger binnen, uiteraard meteen de Futaba F14 zender geüpdate. (maar misschien dat ik toch nog de FC16 of FC18 zender ga ombouwen met deze module.. gezien ik hier nu een 3s Lipo in heb zitten, en deze de accuspanning mooi op een display weer geven... )
    Dus de Köti rijdt nu rond op 2.4GHz. Kan eindelijk verder als 10 meter van me af rijden achter het huis. Moet nu als eerste de sleepring netjes vast maken aan de bovenkant. (deze komt met het vaste deel gewoon onder de turret gemonteerd, dus het sleepcontact pak je ook weg als je de bovenkant er af pakt.

    verder moet ik aan de achterkant nog een steun maken voor de bovenkant.. het lijkt nu namelijk alsof deze te ver naar beneden kan worden gedrukt. :confused:

    En moet echt goed kijken naar de afstelling van de Elmod module. de snelheid is nu bijvoorbeeld veels te hoog. zowel van het rijden, als de turret rotatie etc.

    De milliput is in ieder geval ook besteld. eens kijken hoe dat gaat. Hopelijk verknal ik de tank er niet helemaal mee. :oops: Maargoed, van de andere kant is natuurlijk alles ook weer weg te schuren, dus zal wel meevallen.

    Wel heb ik wat ruimte vrij gemaakt aan de achterkant om een rook generator te kunnen plaatsen. Ik had gezien dat er voor de Köti holle uitlaten te koop zijn. maar ben al even aan het snuffelen geweest naar dit soort generatoren, maar ben er nog niet echt wijs uit geworden welke nu een mooie hoeveelheid rook genereren voor de tank. Iemand hier misschien wat meer ervaring ermee?
    Vind het bijv wel mooi dat de spanning van de rookgenerator ook geregeld kan worden via de elmod module. zou verwachten dat deze bij het overschakelen dan bijv even een extra pufje rook uitblaast.
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Holle metalen uitlaten zijn zonder meer verkrijgbaar echter de vorm is niet 100 % (iets te weinig naar achteren gebogen en het stukje metaal wat de pijp in 2 en verdeelt mist) Ik heb ze op mijn KT en JT.

    Milliput, je kunt het er met een mesje of idd. schuren ook zo weer afhalen. Het droogt ook niet direct, dus je hebt even tijd om het te bewerken.

    2.4 Ghz nice :)

    Goede rookgenerator, ben ik ook naar op zoek die HL dingen zijn slecht en lawaaiig. Ik zie hier http://www.ebay.com.au/itm/RC-Model...-7-2-V-Dual-Outlet-Smoker-Fluid-/111075561526 wel een interessant model met pc fan en metalen kastje.

    Het bekende Benedini heeft een model wat op water werkt werkt, goed èn proportioneel :) maar wèl 150 euro http://www.benedini.de/Home_E/Sound___Smoke/sound___smoke.html

    Van de HO locomotieven ken ik nog het bekende Seuthe die ook voor grotere schalen wat aanbiedt: http://www.seuthe-dampf.de/start.htm Daar moet je dan zelf nog een houder bij fabriceren en slangen naar de uitlaten.
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hee Bram, Dankje voor de info. zal zeker eens naar die rookgeneratortjes kijken.

    Ik heb nog 2 uitlaatjes over van tamiya (had zo'n frame plastic deeltjes gekocht voor de spatboren, daar zaten de uitlaten ook op.) dus misschien pas ik deze wel aan. een messing buisje bij in maken of zo. (open zagen, buisje er in lijmen en weer dich maken ofzo.. Eens kijken wat daarmee te figulieren valt. vind die spijltjes in de uitlaat namelijk wel een erg mooi detail wat ik dan weer niet wil missen. :p

    De bemanning ben ik nog steeds aan het schilderen. Is nog niet helemaal makkelijk vind ik. ben in ieder geval nog lang niet tevreden met he resultaat tot nu toe. :( Maargoed, langzaam maar zeker word het wel wat.
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Gistereen avond nog de turret helemaal gesloopt om de bemanning te plaatsen.
    Eerste zit goed op de plek, de 2e er even los in gelegd om de positie te bepalen, maar die word dus wel wat lastiger om er netjes in te krijgen. (moet er immers ook niet raar uit zien, dat ze scheef zit oid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nummer 2 word iets moeilijker te plaatsen. de bodemplaat waar ze op vast zit moet ik in ieder geval al diagonaal in de tank plaatsen, omdat de onderkant dus niet recht is tov de zithouding. (als ik de plaat zecht zou zetten, leunt ze zo'n 20 graden achterover. :p )

    nr 3 er even bij geplaatst. geen idee of die er op komt of niet.
    [​IMG]

    Schilderwerk is nog lang niet klaar. maar wou nu toch eerst de bevestigingen op orde maken, was heel erg benieuwt hoe dat zou passen.
    Moet nu wel de 2 luiken of beweegmaar maken, of fewoon fixed open. In ieder geval zal in beide gevallen de luiken wel iets aangepast moeten worden door wat detail aan te brengen.
    En het ronde luik moet ik de bevestiging van aanpassen. Die moest ik er namelijk letterlijk vanaf breken om deze los te maken. (gelukkig alles mooi heel gebleven, maar blijft griezelig. :D )
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gelukkig kun je zo'n laderluik incl. details en beweegbaar commandantenluik bijna overal in metaal krijgen :) Worden de dames nog bevorderd momenteel zijn ze rangloos :p
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Schilderwerk is nog lang niet klaar, haha. Pfff, ik vind het nog best lastig om details er op te schilderen. Maar langzaam maar zeker word het wel wat. Qua rank moet ik even opzoeken wat ik dan precies zou moeten schilderen. (op de schouders, gok ik.

    Ik denk dat ik gewoon het originele luik pak, en hier details op ga maken. Zelfde met de zimmerit op de rest van de tank. Heb milliput geel liggen nu. dat eens proberen, hoop dat dat ook een beetje wil lukken. maar ook dat zal uiteindelijk wel goed komen.
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Feldwebel, Oberfeldwebel, Hauptmann (kapitein) om maar eens wat te noemen :p
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Naja, ik doelde meer op de kleuren. Maar een post-it met die text er op op het hoofd plakken werk misschien ook wel net zo makkelijk. :p
     
  12. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    post it dat wordt nog een hele up to date bemanning zo :)
     
  14. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    haha,.. ja, dat is ook wel weer zo. dat gaat hem dus niet worden.

    Nee, moet even kijken hoe ik de rank ga doen. Heb ook maar een redelijk beperkt pallet aan verf, en voor deze 3 poppetjes nieuwe verf kopen alleen om de rank te doen lijkt me wat overdreven. Dus maar even kijken hoe ik dat ga oplossen. :)
    Ik vind ze in ieder geval best mooi passen, dat is al heel wat.

    Heb ook besloten om de zimmerit van de toren opnieuw te doen. na een beetje foto's etc te hebben bekeken, kom ik er toch wel achter dat dat gewoon nergens op lijkt eigenlijk. (lijkt nu alsof eerst de horizontale strepen over de volle lengte gemaakt zijn, en vervolgens de verticale er doorheen getrokken zijn van boven tot beneden. )
    Ik zal eerst maar voorzichtig met de romp beginnen. als dat enigsinds mooi word, denk ik dat ik de turret ook nog gewoon een keer probeer.

    Verder ben ik ook aan het kijken naar de terugslag van de loop. Ik heb er nu nog de originele Tamiya module in zitten. (met dat grote tandwiel.)
    Maar zit er toch aan te denken om deze er uit te laten, en de terugslag om te bouwen naar een servo. (even als de hoogte van de loop, originele tamiya wieltje er uit, en een servo met servo saver er op. Heb nu namelijk het 'probleem' dat als ik te snel over een hobbel ga, de loop naar beneden zakt onder z'n eigen gewicht. dat kan de bedoeling ja niet zijn. :p

    Genoeg te doen in ieder geval.
    Maar als eerst de commandant eens vast zetten. dan weet ik hoeveel ruimte in binnenin over houd voor de servotjes.

    Ook wil ik nog kijken naar een flits om in de loop te plaatsen. Heeft iemand hier misschien nog een Taigen xenon flits ofzo liggen?
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Heb ook besloten om de zimmerit van de toren opnieuw te doen. na een beetje foto's etc te hebben bekeken, kom ik er toch wel achter dat dat gewoon nergens op lijkt eigenlijk. (lijkt nu alsof eerst de horizontale strepen over de volle lengte gemaakt zijn, en vervolgens de verticale er doorheen getrokken zijn van boven tot beneden. )
    Ik zal eerst maar voorzichtig met de romp beginnen. als dat enigsinds mooi word, denk ik dat ik de turret ook nog gewoon een keer probeer.

    Tsja, had je al gewaarschuwd die Tamiya zimmerit heb ik ook gehad en richting prullenbak bevorderd de Atak zimmerit is veel beter zit tenminste reliëf in. Goed dat je dat gaat verbeteren :)
     
  16. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik denk dat je me nu in de war hebt met iemand anders. :p Deze zimmerit is ook gemaakt met een soort van milliput of zo, en zat er al op (alleen op de zijkant van de turret trouwens.). Dat was ook de reden dat ik de romp ook met zimmerit wil voorzien.
    Maar nu ik het dus even bekeken heb, vind ik dat op de turret ook geen porem, dus ga ik maar proberen alles netjes van zimmerit te voorzien. Of het gaat lukken moet nog maar blijken.
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt gelijk, komt door 2 Tiger II bouwberichten tegelijk....Milliput of Apoxie is idd. een van de manieren om Zimmerit na te bootsen en kost weinig...andere manier is dan een Atak setje wat wel in de papieren loopt...Op youtube genoeg filmpjes zoals dit dus weer veel succes :)
     
  18. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik ben bang dat op mijn köti de atak et niet eens gaat passen. Een vorige eigenaar heeft de turret bijv deels vervormd (deuk er in) en vervolgens is deze weer opgevult met een soort van plamuur. :p
    Dus of die nog netjes de goede vorm heeft, geen idee.
    Ook vind ik het rommellen aan de tank wel erg leuk. Ik zal eerlijk zeggen dat ik nog niet veel vertrouwen heb in het eindresultaat. maargoed, als je het niet probeert...

    Eens kijken of ik vandaag een begin kan maken aan de zimmerit.
     
  19. sesjo

    sesjo

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Rotterdam
  20. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hebben heel lang op niet leverbaar gestaan. :( Maargoed, had ze nu al direct uit Japan laten komen. Toch bedankt voor de link. :)


    Gisteren wel wat anders leuks binnen gekomen voor de Köti.
    [​IMG]

    Een 'vintage' electro setje van tamiya. :) De strobe light kit. Heb gisteren nog even de standaard lamp hier vanaf geknipt, en de lamp die bij de köti zat er weer aan gesoldeerd. werkt perfect.
    Nu even kijken hoe ik deze op een nette manier ga aansluiten/aansturen in de tank zelf.
    De strobe kun je namelijk gewoon aanzetten op een enkele flits ( 'manual' ) dan moet je op het knopje drukken, en gaat die 1x af. Eens kijken of ik met de elmod print een relais aan kan sturen welke de plaats van het knopje inneemt. Of dat ik gewoon mechanische die schakelaar aan de recoil van de turret koppel. Uiteindelijk zal de loop in het echt ook altijd al iets ingeschoven zijn voordat je de lichtflits ziet lijkt me.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2015

Deel Deze Pagina