Tamiya Leopard A4 1/16 - 25 jaar oud!

wat bram zegt gebeurt helaas inderdaad en dat is best vervelend maar in dit geval gelukkig niet het geval. (kom het even niet anders zeggen )

full

dit is dus de moter die ik heb liggen.
ik heb deze moter zelf even aangestuurd met een electronische regelaar omdat mijn toren behalve volluit ook stapvoets moet kunnen draaien maar als je de moter rechtstreeks op een stick wilt aansturen moet er een stukje electronica aan.
maar hoe precies, kan ik je ( nog ) niet vertellen. mijn electronica kennis is zich nog aan het ontwikkelen.

de platen in de toren.
full

ik heb uit een kunststof plaat 2 ringen gedraaid en 1 daarvan op het turret rotation systeem geschroefd.
de 2de plaat heb ik in de
full
toren zelf gelijmd
het gaat even fout met de tekst bij de foto maar hopelijk is het duidelijk.

bij de plaat in de toren lijmen moet je er wel voor zorgen dat de plaat zo vlak mogelijk ligt.
full

en mocht je je zelf afvragen waarvoor de boutjes zijn.
2 redenen.
1 centreerpennen
2 dan kan de toren nog los van het systeem mocht er ooit iets mis gaan.

en voor het inbouwen van het turret rotation systeem (dat noem ik vanaf nu maar TRS voor het gemak) moet je natuurlijk opletten dat het zo goed mogelijk in het midden zit.

ik weet het niet zeker meer maar ik dacht dat er 2 gaten van het trs heel goed overeenkomen met 2 plekken aan de binnenkant van de upper hull.
die kun je dan mooi gebruiken om het trs te centreren.

ik zal ook even kijken of ik de link naar de handleiding van de leo 2 kan vinden dan kun je daar kijken hoe het trs opgebouwd is.

Vandaag de Turret rings binnen gehad. Dat is echt heel rap vanuit Japan.

Net al even snel zitten passen en meten. Inderdaad heel krap met ruimte bij de koppeling :( Dat wordt echt zagen en slijpen :)

Marc bedankt voor je foto's die werken echt verhelderend! Morgen nog eens rustig op het gemak met de schuifmaat en een tekenvel erbij passen en meten.

Overigens is jou bodemplaat van de toren dusdanig groter dat ik me afvraag of het bij mij wel gaat passen op deze manier...

Ik heb ook al een plan B, waarbij ik de tandwiel ring afzaag en het kogellager laat schieten. :confused:

Morgen bij daglicht zal ik nog wat plaatjes schieten, dan wordt het wel duidelijker.

DirkJan

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand toevallig de maat van de kogels gebruikt in het lager van de turret rings ? Het is bestelnummer 5700114 van Tamiya. Die zullen toch wel een standaard maat gebruiken?

DirkJan

Hoi Dirk Jan dit zal dan 4mm zijn 1 zakje bevat 22 stalen kogeltjes.

RC 4mm Ball: 56019 - 22pcsItem #5700114
MSRP: $4.00
Steel Ball (MN1 x22) for Tamiya Leopard 2A6 (56020) 1:16
Item-No.: 5700114
Manufacturer: Tamiya

Groeten, goed bezig, wat een uitzoekerij hè!

Bram

Thx Bram,

Heb nog wel ergens een pot met kogellagers en kogels... daar vast nog wel iets tussenzitten. 4mm dus!

DirkJan

@ DIRK Jan

ik heb het gat in de romp aangepast aan de trs.

maar als je wat puzzelt moet het lukken.
en ik weet het niet zeker meer maar ik meen dat er 2 gaten van het trs overeenkomen met iets aan de binnenkant van upper hull.
dat kun je dan gebruiken om het systeem te centreren

@ Marc,

Vanavond zitten puzzelen met de schuifmaat.

Heb (ook :) ) twee ringen "gedraaid" op de boorkolom van powerplex.

Weer een stukje verder...

full

De productie voor vanavond:

full

De gaten/iets in de binnenkant van de upperhull heb ik nog niet kunnen vinden, maar er zit ook een verschil in onze upperhull's zag ik.
Maakt niet uit, ik snap het nu, kwestie van goed meten en veel tijd :D

Morgen weer een dag :)

DirkJan

Dat ziet er al goed uit,ben benieuwd hoe die eruit ziet als ie af is :)
Wel handig zo'n draaitafel,bespaar je veel kosten mee.Maar als ik op internet zoek,zijn ze allemaal zo verekkte duur,of zoek ik verkeerd??

Dat ziet er al goed uit,ben benieuwd hoe die eruit ziet als ie af is :)
Wel handig zo'n draaitafel,bespaar je veel kosten mee.Maar als ik op internet zoek,zijn ze allemaal zo verekkte duur,of zoek ik verkeerd??

Ha Rick,

Dat is geen draaitafel, ik misbruik mijn boorkolom ;)

Tsja wat is duur. Ik heb de mijne ooit hier gekocht:

DirkJan

Vanmiddag nog wat aan de knutsel geweest.

Inside:

full

and outside:

full

Tot nu toe lijkt alles te passen :) Wel is het opletten goed vlak te blijven!

DirkJan

Hoi Dirk Jan dit zal dan 4mm zijn 1 zakje bevat 22 stalen kogeltjes.

RC 4mm Ball: 56019 - 22pcsItem #5700114
MSRP: $4.00
Steel Ball (MN1 x22) for Tamiya Leopard 2A6 (56020) 1:16
Item-No.: 5700114
Manufacturer: Tamiya

Groeten, goed bezig, wat een uitzoekerij hè!

Bram

Vandaag de pot met kogellagers omgekeerd, kwamen zomaar een stuk of 30 4mm kogels uit :D

Even goed ontvetten en hoppa weer 4US$ + shipping bespaard.

Thx!

even wat zout op slakken leggen.

een draaitafel is een ding waar je oude lp's en singeltje op kunt draaien. de voorloper van de cd dus voor de gene die dat niet meer kennen.

dus wat er nu met draaitafel bedoelt wordt ?

een draaibank zal het wel niet zijn want dan ligt het werkstuk 90 graden gedraaid en een carrousel draaibank zijn er voor zover ik weet niet in huiskamer formaat.

@ dirk jan.

goed bezig

Om er nog een schepje bovenop te doen Tamiya verkoopt draaitafels voor modelbouw b.v. de 1:10 RC autootjes zodat je het model makkelijk van alle kanten kunt bewerken en bekijken. Ook erg handig bij verf- en spuitwerkzaamheden. Spray-Work Painting Stand
Mooi dat je de 4mm kogellagers zelf nog had Dirk Jan, porto etc. maakt het al snel onnodig duur!
Groeten,

Bram

maar nu nog geen flauw idee wat er met die draaitafel bedoelt werd.

maar goed.
nu heb ik even een vraagje.ik ben mijn swing armen aan het uitboren met een frees maar dat freesje raakt verstopt door braampjes uit de arm.

iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen ?

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je een frees gebruikt die ook daadwerkelijk geschikt is om te boren en dat je dit in een freesbank of op zijn minst een boorkolom doet?
Als een frees volloopt wordt de boel meestal te warm. Dus minder toeren draaien, koelen en regelmatig de frees even terughalen, zodat hij zijn spanen kwijt kan.

ik heb de frees in de boor kop van mijn draaibank staan en het werkstuk natuurlijk in de klauwplaat.
maar ik zal het eens proberen en kijken of het beter gaat.
koelen zal trouwens met de hand moeten want dat heeft mijn draaibank niet.

ik heb mijn leopard 1 binnen, wel wat werk aan maar dat gaat goed komen.

ik heb er even een stickpack 7,2 accu aan gedaan en het werkt
ook nog, alleen klopt het dat de aandrijving een hoop herrie maakt?
ik ben natuurlijk de leopard 2a6 gewend.

eerst maar eens helemaal uit elkaar halen, moeten iig nieuwe loopwielen en
returnrollers op.
verder eens kijken of ik de toren wil laten bewegen.

Zwaan kleef aan! Nu al 3 Tamiya Leopard bouwers...titel zou dan feitelijk groepsbouw Tamiya Leopard etc. moeten zijn...leuk hoor!
Groeten weer,

Bram

Back