Tamiya Monster Beetle (Laatste update: KLAAR!)

Stel je voor, je bent 12 jaar oud en hebt net een hele zomervakantie prei geplant omdat je zo graag een Tamiya Monster beetle wil kopen.
Sta je in de winkel (Bart Smit, ik herinner met het nog goed), is de auto uitverkocht....Mijn vader had de oplossing: naar Bliek in Breda en een kyosho turbo optima mid gekocht, die ik nog steeds heb. Dankzij deze auto ben ik wedstrijden gaan rijden wat met de tamiya niet was gebeurt, maar het 12-jarig jongetje in mij wil nog steeds graag de Tamiya Monster Beetle!

Een tijdje terug de knoop doorgehakt en mezelf afgevraagd wat ik wil. Antwoord: een Monster Beetle om mee te rijden en bashen, maar wel zo origineel mogelijk, op de elektronica na. Na heel wat zoeken op internet heb ik inkopen gedaan en meteen ook een paar hopups meegekocht.
De kap heb ik inmiddels ook kompleet, ik ben er al aan begonnen, maar is nog niet klaar.
Als motor/esc heb ik de ezrun 35A met 13T motor.

Genoeg gepraat...

Dit zijn de chassis waar ik mee ben begonnen, ik heb er drie gekocht om er uiteindelijk één van te maken.

het eerste chassis, geen monster beetle maar de blackfoot...
14-5-2009028.jpg

Het tweede chassis, wel een monster beetle maar met lelijk goud gespoten wielen (niet op de foto)
14-5-2009030.jpg

Het derde, het chassis was in zeer slechte staat, maar de wielen zijn top en een extra set erbij. Ook zaten er een hoop extra onderdelen bij.

9-6-2009004.jpg

9-6-2009006.jpg

Om te beginnen heb ze alledrie uit elkaar gehaald en apart in een doos/bak gelegd. Kapotte onderdelen weggedaan. Het resultaat: twee monsterbeetles en een blackfoot in onderdelen:

9-6-2009007.jpg

Nu kan het bouwen echt beginnen. Het chassis dat ik ga gebruiken:

9-6-2009005.jpg

Even schroeven en de basis zit weer netjes in elkaar. De servopositie heb ik meteen aangepast, normaal zit deze helemaal aan de zijkant waardoor de stuuruitslag links verder is dan rechts. Aangezien ik een esc ga gebruiken hoeven er geen twee servo's in en kan deze in het midden, zo kun je dat probleem oplossen:
9-6-2009008.jpg

9-6-2009009.jpg

De stuurblokken, deze waren van alledrie nog goed, maar de draagarmpjes niet. Deze had ik nieuw liggen en heb die dan ook gebruikt.
9-6-2009010.jpg

9-6-2009011.jpg

Dan komt de tweede modificatie, de stuurblokken zitten met een soort stang aan de voorbumper geschroeft. De verbinding is standaard erg wankel. Ik heb kleine stukjes benzineslang om de schroef gedaan en het zo vastgezet. De vering werkt super en er zit geen speling meer.:
9-6-2009012.jpg

9-6-2009015.jpg

De servo saver was het volgende punt dat aangepast werd. Ik had een nette saver, maar die paste niet op de ace servo die ik gebruik. Ik had nog wel een traxxas saver liggen die wel paste, maar die maar 1 gaatje heeft. Oplossing: een blokje alu, twee gaatjes boren, schroefdraadje tappen en klaar. Volgens mij niet sterker te vinden. De stturstangen zijn van m3 tapeind gemaakt:
9-6-2009016.jpg

De voorste shocktower gemonteerd:
9-6-2009017.jpg

9-6-2009020.jpg

Vervolgens de versnellingsbak, heerlijk simpel. Een diff met daarop een countergear en dat was het. De countergear heeft normaal messing glijlagers, deze heb ik vervangen met kogellagers. Ook de lagers van het diff zijn vernieuwd.
9-6-2009021.jpg

9-6-2009024.jpg

Netjes terug in elkaar gezet en de typische achterbumper van de monster beetle erop gezet. Aangezien ik meerdere versnellingsbakken had heb ik er meteen één reserve gemaakt:
9-6-2009027.jpg

9-6-2009028.jpg

9-6-2009029.jpg

En gemonteerd op het chassis:
9-6-2009030.jpg

De volgends stap is de achterophanging met aandrijving. Standaard is dat met een vrij vreemde niet soepel lopende overbrenging, alle verbindingen zijn een zeskant. Van crp is een mooie upgrade uitgebracht met dogbones, ik heb het wel even moeten shimmen, want de dogbones vielen er vrij makkelijk uit. Natuurlijk ook alles weer gelagerd.
9-6-2009031.jpg

9-6-2009032.jpg

9-6-2009034.jpg

Bij het laatste chassis zat ook een flesje originele schokdemperolie, meteen dempers opnieuw gevuld:
9-6-2009035.jpg

Bij het monteren van de dempers heb ik de grootste hop-up geplaatst. Het is een frame dat het chassis een stuk sterker maakt. De voorste schocktower wordt onderteund, maar ook de komplete achterbrug, ongemonteerd ziet het er zo uit:
29-5-2009weekendzandvoort028.jpg

en zo als het gemonteerd is:
9-6-2009037.jpg

Bij het monteren van de achtervering heb ik het montage punt doorgeboord, boutje er doorheen en met een moer vastgezet, dit voorkomt het splijten van de achterbrug.
9-6-2009041.jpg

De bumper en servo-beschermplaatje erop gezet:
9-6-2009042.jpg

de motor gemonteerd:
9-6-2009044.jpg

Vervolgens de achter-bodymounts en een brace gemonteerd. De body mounts zijn ook doorgeboord en met een bout/moer vastgezet, om dezelfde reden als de achterste schokdempers:
9-6-2009046.jpg

Het chassis is nu klaar, alleen de elektronica er in en de wielen er op schroeven, er hoort nog een kap over de stuurservo en de ontvanger. Die komt er nog op, maar ik moet de esc nog programmeren en dan moet ik bij de ontvanger kunnen om de het kabeltje eruit te kunnen halen.
Zo ziet het er nu uit:
004.jpg

003.jpg
001.jpg

Laatst bewerkt:
Deftig!
Mooi verslag ook.
Ik ben niet zo zot van de monster, maar wel benieuwd hoe deze zal worden.
Al die kleurtjes vind ik één van de mindere dingen aan de monster. Ook de verhoudingen vind ik er een eetje over. Heb wel geen idee hoe hij rijdt.
Ik vond de blitzer beetle meer mijn ding (vandaar bouwverslag elders hier) al weet ik niet hoe ze in vergelijking rijden. Zijn ze even oud?

Idd, je hebt dat heel netjes gedaan.
Ik ben zelf ook niet zot van mosterbeetle maar deze is wel nice ;)
Mooi bouwverslag.

Dank je. De monsterbeetle is van 1986. Ik moet zeggen dat het rijden me erg goed bevalt. Doordat de accu helemaal onder het chassis hangt en de auto zelf helemaal niets weegt blijft het zelfs in de bochten perfect overeind. Ik moet alleen de esc goed afstellen. Hij heeft nog behoorlijk wat wielspin met optrekken en ik kan de punch nog een stuk lager zetten.

De kleuren vind ik juist wel weer grappig gedaan.

Gaaf! De Monster Beetle is echt een classic vind ik, er zijn op youtube ook een stel filmpjes van een enthousiasteling te vinden --> 2L_Kp0MAu3I[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Even wat verder gewerkt. de regelaar staat nu goed afgesteld. De punch staat op 2. Het is niet de bedoeling dat de Beetle wheelies gaat trekken, ik denk ook niet dat de versnellingsbak dat aankan. De binnenkap is eropgezet en de kabels netjes weggewerkt of vastgezet. Ook heb de hardcase lipo's binnen van ecpower. 4300 mah 30c (beetje overkill...) Verwacht hiermee toch wel rijtijden van een halfuurtje met de 35A esc en 3000kv motortje.
De Beetle ziet er nu zo uit:
12-6-2009003.jpg

12-6-2009004.jpg

12-6-2009005.jpg

Ik ben u aan het wachten op de neus van de beetle kap. Ik had er een van de blitzer, maar die heeft niet de ringen waar de 3 koplampen op vastgeschroefd worden. Ik heb de originele op ebay gevonden en ik hoop het vandaag of morgen binnen te krijgen.
Ondertussen ben ik met de bestuurder begonnen. Deze is nog niet klaar, hij moet nog wat bijgewerkt worden, maar de basis is goed.
Ik heb altijd warhammer gespeeld waar bij ook miniaturen moeten worden geschilderd. Hier was ik altijd redelijk goed is. Het was echter al een tijd geleden dat ik had geschilderd en ik moet zeggen dat het toch best pittig was om een redelijk resultaat te krijgen. Hier het stap voor stap verslagje.

Eerst een bruine basis:
17-05-2009091.jpg

Vlees kleurtje eroverheen:
17-05-2009094.jpg

Dan inkt, dit loopt goed in de groeven waar door het gezicht diepte krijgt.
17-05-2009095.jpg

De volgende laag wordt erop gedry-brushed. Met een bijna droge kwast elke keer een dun laagje verf erop, alleen de delen die uitsteken raak je dan terwijl de schaduwlijnen duidelijk blijven.
17-05-2009097.jpg

begin van de echte details, ogen en wenkbrauwen
17-05-2009099.jpg

helmpje weer zwart;
17-05-2009100.jpg

Het lichaam van de bestuurder. Eerst weer de basiskleuren:
17-05-2009092.jpg

Dan wat highlighten en de handen in de juiste vleeskleur:
17-05-2009093.jpg

Zijn gordels en verder het pakje op laten lichten:
17-05-2009096.jpg

Het helmpje oranje gemaakt en alles in elkaar gezet. De gespen van de gordels gedaan. Ik ben nog niet helemaal tevreden. De details kunnen nog beter en dat ga ik ook wel doen. Bijvoorbeeld de naad die over helm loopt wil ik wegschuren en ook in het gezicht de details wat beter doen, hij kijkt nu wel erg down.
17-05-2009102.jpg

Foto bij daglicht zie je beter dat de details niet super zijn, je kunt je ook afvragen wat je daar nog van ziet als het mannetje in de kap is gelijmt, maar toch.....
12-6-2009006.jpg

Voor de mensen die niet weten wat warhammer is;
wyvernazhfront.jpg

orkazhac.jpg

orcsbefore002.jpg

orcsbefore004.jpg

Gisteren de originele neus van de Monster Beetle binnengekregen en meteen voortvarend aan de slag gegaan.

Met deze onderdelen moet ik het doen. De stickers zijn vinyl replicas van erg goede kwaliteit. De kap is eigenlijk van een blitzer beetle (zwart). Aan de binnenkant is wel de tekst monster beetle met het plastic meegegoten. De kap had ik al eerder gespoten met robbe acryl verf, maar de kwaliteit van deze verf is niet echt om naar huis te schrijven. Ook zat er nog een blitzer neus in die ik eraf heb gehaald. Bij het laatse chassis dat ik kocht zaten de (originele) witte plastic onderdelen, behalve de neus.
Wat niet op de foto staat zijn de drie koplampen.
DSC_0002.jpg

Eerst de neus erop gezet, gelijmd en vastgeschroefd en de kap geschuurd.
13-6-2009002.jpg

Even snel een grijs grondlaagje zodat er straks geen kleurverschil onstaat met de witte neus en de rode kap.
13-6-2009051.jpg

Dan de kleur er op. Ik heb motip acryl lak gebruikt. Ik had hier nog geen ervaring mee, normaal gebruik ik altijd tamiya of robbe. Allebei deze merken zijn goed voor gebruik bij lexaankappen, maar met de acryl verven vind ik ze tegenvallen. Na flink schudden en de bus opwarmen nog steeds klodders verf die eruit vliegen. Over motip heb ik veel verschillende verhalen gehoord, maar toch maar geprobeerd. Het resultaat is goed moet ik zeggen.
laag 1:
13-6-2009054.jpg

laag2:
13-6-2009055.jpg

laag3:
13-6-2009058.jpg

laag 4:
13-6-2009059.jpg

De hele nacht uit laten harden en vanmiddag verder gegaan.
Eerst de raamlijsten zwart gemaakt, de sierstrippen zilver. Het zilver ziet er erg vlekkerig uit op de foto. In het echt ziet het er netjes uit.
14-6-2009009.jpg

Koplampen, het volkswagen embleem en de nummerplaten gemonteerd:
14-6-2009011.jpg

De ramen erin geschroefd:
14-6-2009014.jpg

Nu komt het leukste en toch ook het spannenste, het stickeren. Het uiterlijk van de kap veranderd zo enorm door de stickers, ik zat bijna te stuiteren als een klein kind zo leuk vond ik het om te doen.
14-6-2009016.jpg

14-6-2009017.jpg

Nou hier zijn ze dan, een nieuwe set koplampen. Schijnbaar erg zeldzaam, maar wel mooi.
14-6-2009019.jpg

14-6-2009021.jpg

Als laatste Albert Attaboy achter het stuur gezet. Ik heb deze uiteindelijk niet meer aangepast. Achter het raam ziet het erg gewoon goed uit en ik ga met de auto rijden. De kap zal uiteindelijk toch beschadigen.
De ruitenwissers geschilderd en vastgelijmd. Aan de achterkant de lichten geschilderd.
14-6-2009022.jpg

14-6-2009025.jpg

En dan het grote moment......de Tamiya Monster Beetle is klaar! Ik ben erg tevreden en vond het super om te doen. Dit is het uiteindelijke resultaat:
008.jpg

003.jpg

011.jpg

005.jpg

009.jpg

001.jpg

Iik ga er wel zeker mee rijden, alleen niet op verharde weg. Het is ook niet mijn bedoeling om er hele rare dingen mee te gaan doen, daar heb ik mijn e-maxx voor.
Ik vind dat deze auto's zijn gemaakt om mee te rijden en niet om op een plankje te staan.
Ik weet wel dat de eerste keer dat de auto op zijn dak ligt ik even moet slikken, maar dat heb ik ook als ik net een nieuwe kap heb gemaakt voor een andere auto.

En als je spare parts nodig hebt..... ik heb deze auto ook nog (en vele delen zoals chassis, diff, verschillende wielen/banden etc, etc)

Ik heb de Blackfoot kap erop zitten en de auto is uiteraard rijdbaar :)

Deze is wel heel mooi, mijn kap heeft de nodige beschadigingen al opgelopen in..... 1986 :rolling:

Als je bang bent voor krassen op die kap, kun je best nog een laagje blank lak op waterbasis erover zetten! Als er dan een kras in de kap komt, schuur je dat plekje licht op en spuit je opnieuw wat lak eroverheen, de twee lagen smelten dan als het ware in mekaar en dan is er niets meer te zien van die kras. Ook de stickers blijven op die manier beter bewaard. :)

Deftig!
Heeft dat dakje nu een andere tint rood?
En hoe zit dat nu vast in de body? Ik vroeg het mij af toen ik met mijn blitzer bezig was. Heb je een foto van de binnenkant?
Kun je niet om ermee te rijden een iets low ender kap op de kop tikken? Ik ben voorstander van ermee te rijden, maar dit zou wel jammer zijn.

Het dakje is iets lichter inderdaad. Toen ik de body grijs spoot was de bus op toen ik het dakje wilde doen. Deze is dus een tintje lichter dan de rest, het valt echter niet op.

Het dakje zit vast met lijm....van het seconde type.

Deze is nu toch in de verkoop?
Of ben ik nou in de war met iemand anders?

Back