Stel je voor, je bent 12 jaar oud en hebt net een hele zomervakantie prei geplant omdat je zo graag een Tamiya Monster beetle wil kopen.
Sta je in de winkel (Bart Smit, ik herinner met het nog goed), is de auto uitverkocht....Mijn vader had de oplossing: naar Bliek in Breda en een kyosho turbo optima mid gekocht, die ik nog steeds heb. Dankzij deze auto ben ik wedstrijden gaan rijden wat met de tamiya niet was gebeurt, maar het 12-jarig jongetje in mij wil nog steeds graag de Tamiya Monster Beetle!
Een tijdje terug de knoop doorgehakt en mezelf afgevraagd wat ik wil. Antwoord: een Monster Beetle om mee te rijden en bashen, maar wel zo origineel mogelijk, op de elektronica na. Na heel wat zoeken op internet heb ik inkopen gedaan en meteen ook een paar hopups meegekocht.
De kap heb ik inmiddels ook kompleet, ik ben er al aan begonnen, maar is nog niet klaar.
Als motor/esc heb ik de ezrun 35A met 13T motor.
Genoeg gepraat...
Dit zijn de chassis waar ik mee ben begonnen, ik heb er drie gekocht om er uiteindelijk één van te maken.
het eerste chassis, geen monster beetle maar de blackfoot...
Het tweede chassis, wel een monster beetle maar met lelijk goud gespoten wielen (niet op de foto)
Het derde, het chassis was in zeer slechte staat, maar de wielen zijn top en een extra set erbij. Ook zaten er een hoop extra onderdelen bij.
Om te beginnen heb ze alledrie uit elkaar gehaald en apart in een doos/bak gelegd. Kapotte onderdelen weggedaan. Het resultaat: twee monsterbeetles en een blackfoot in onderdelen:
Nu kan het bouwen echt beginnen. Het chassis dat ik ga gebruiken:
Even schroeven en de basis zit weer netjes in elkaar. De servopositie heb ik meteen aangepast, normaal zit deze helemaal aan de zijkant waardoor de stuuruitslag links verder is dan rechts. Aangezien ik een esc ga gebruiken hoeven er geen twee servo's in en kan deze in het midden, zo kun je dat probleem oplossen:
De stuurblokken, deze waren van alledrie nog goed, maar de draagarmpjes niet. Deze had ik nieuw liggen en heb die dan ook gebruikt.
Dan komt de tweede modificatie, de stuurblokken zitten met een soort stang aan de voorbumper geschroeft. De verbinding is standaard erg wankel. Ik heb kleine stukjes benzineslang om de schroef gedaan en het zo vastgezet. De vering werkt super en er zit geen speling meer.:
De servo saver was het volgende punt dat aangepast werd. Ik had een nette saver, maar die paste niet op de ace servo die ik gebruik. Ik had nog wel een traxxas saver liggen die wel paste, maar die maar 1 gaatje heeft. Oplossing: een blokje alu, twee gaatjes boren, schroefdraadje tappen en klaar. Volgens mij niet sterker te vinden. De stturstangen zijn van m3 tapeind gemaakt:
De voorste shocktower gemonteerd:
Vervolgens de versnellingsbak, heerlijk simpel. Een diff met daarop een countergear en dat was het. De countergear heeft normaal messing glijlagers, deze heb ik vervangen met kogellagers. Ook de lagers van het diff zijn vernieuwd.
Netjes terug in elkaar gezet en de typische achterbumper van de monster beetle erop gezet. Aangezien ik meerdere versnellingsbakken had heb ik er meteen één reserve gemaakt:
En gemonteerd op het chassis:
De volgends stap is de achterophanging met aandrijving. Standaard is dat met een vrij vreemde niet soepel lopende overbrenging, alle verbindingen zijn een zeskant. Van crp is een mooie upgrade uitgebracht met dogbones, ik heb het wel even moeten shimmen, want de dogbones vielen er vrij makkelijk uit. Natuurlijk ook alles weer gelagerd.
Bij het laatste chassis zat ook een flesje originele schokdemperolie, meteen dempers opnieuw gevuld:
Bij het monteren van de dempers heb ik de grootste hop-up geplaatst. Het is een frame dat het chassis een stuk sterker maakt. De voorste schocktower wordt onderteund, maar ook de komplete achterbrug, ongemonteerd ziet het er zo uit:
en zo als het gemonteerd is:
Bij het monteren van de achtervering heb ik het montage punt doorgeboord, boutje er doorheen en met een moer vastgezet, dit voorkomt het splijten van de achterbrug.
De bumper en servo-beschermplaatje erop gezet:
de motor gemonteerd:
Vervolgens de achter-bodymounts en een brace gemonteerd. De body mounts zijn ook doorgeboord en met een bout/moer vastgezet, om dezelfde reden als de achterste schokdempers:
Het chassis is nu klaar, alleen de elektronica er in en de wielen er op schroeven, er hoort nog een kap over de stuurservo en de ontvanger. Die komt er nog op, maar ik moet de esc nog programmeren en dan moet ik bij de ontvanger kunnen om de het kabeltje eruit te kunnen halen.
Zo ziet het er nu uit:
Sta je in de winkel (Bart Smit, ik herinner met het nog goed), is de auto uitverkocht....Mijn vader had de oplossing: naar Bliek in Breda en een kyosho turbo optima mid gekocht, die ik nog steeds heb. Dankzij deze auto ben ik wedstrijden gaan rijden wat met de tamiya niet was gebeurt, maar het 12-jarig jongetje in mij wil nog steeds graag de Tamiya Monster Beetle!
Een tijdje terug de knoop doorgehakt en mezelf afgevraagd wat ik wil. Antwoord: een Monster Beetle om mee te rijden en bashen, maar wel zo origineel mogelijk, op de elektronica na. Na heel wat zoeken op internet heb ik inkopen gedaan en meteen ook een paar hopups meegekocht.
De kap heb ik inmiddels ook kompleet, ik ben er al aan begonnen, maar is nog niet klaar.
Als motor/esc heb ik de ezrun 35A met 13T motor.
Genoeg gepraat...
Dit zijn de chassis waar ik mee ben begonnen, ik heb er drie gekocht om er uiteindelijk één van te maken.
het eerste chassis, geen monster beetle maar de blackfoot...

Het tweede chassis, wel een monster beetle maar met lelijk goud gespoten wielen (niet op de foto)

Het derde, het chassis was in zeer slechte staat, maar de wielen zijn top en een extra set erbij. Ook zaten er een hoop extra onderdelen bij.


Om te beginnen heb ze alledrie uit elkaar gehaald en apart in een doos/bak gelegd. Kapotte onderdelen weggedaan. Het resultaat: twee monsterbeetles en een blackfoot in onderdelen:

Nu kan het bouwen echt beginnen. Het chassis dat ik ga gebruiken:

Even schroeven en de basis zit weer netjes in elkaar. De servopositie heb ik meteen aangepast, normaal zit deze helemaal aan de zijkant waardoor de stuuruitslag links verder is dan rechts. Aangezien ik een esc ga gebruiken hoeven er geen twee servo's in en kan deze in het midden, zo kun je dat probleem oplossen:


De stuurblokken, deze waren van alledrie nog goed, maar de draagarmpjes niet. Deze had ik nieuw liggen en heb die dan ook gebruikt.


Dan komt de tweede modificatie, de stuurblokken zitten met een soort stang aan de voorbumper geschroeft. De verbinding is standaard erg wankel. Ik heb kleine stukjes benzineslang om de schroef gedaan en het zo vastgezet. De vering werkt super en er zit geen speling meer.:


De servo saver was het volgende punt dat aangepast werd. Ik had een nette saver, maar die paste niet op de ace servo die ik gebruik. Ik had nog wel een traxxas saver liggen die wel paste, maar die maar 1 gaatje heeft. Oplossing: een blokje alu, twee gaatjes boren, schroefdraadje tappen en klaar. Volgens mij niet sterker te vinden. De stturstangen zijn van m3 tapeind gemaakt:

De voorste shocktower gemonteerd:


Vervolgens de versnellingsbak, heerlijk simpel. Een diff met daarop een countergear en dat was het. De countergear heeft normaal messing glijlagers, deze heb ik vervangen met kogellagers. Ook de lagers van het diff zijn vernieuwd.


Netjes terug in elkaar gezet en de typische achterbumper van de monster beetle erop gezet. Aangezien ik meerdere versnellingsbakken had heb ik er meteen één reserve gemaakt:



En gemonteerd op het chassis:

De volgends stap is de achterophanging met aandrijving. Standaard is dat met een vrij vreemde niet soepel lopende overbrenging, alle verbindingen zijn een zeskant. Van crp is een mooie upgrade uitgebracht met dogbones, ik heb het wel even moeten shimmen, want de dogbones vielen er vrij makkelijk uit. Natuurlijk ook alles weer gelagerd.



Bij het laatste chassis zat ook een flesje originele schokdemperolie, meteen dempers opnieuw gevuld:

Bij het monteren van de dempers heb ik de grootste hop-up geplaatst. Het is een frame dat het chassis een stuk sterker maakt. De voorste schocktower wordt onderteund, maar ook de komplete achterbrug, ongemonteerd ziet het er zo uit:

en zo als het gemonteerd is:

Bij het monteren van de achtervering heb ik het montage punt doorgeboord, boutje er doorheen en met een moer vastgezet, dit voorkomt het splijten van de achterbrug.

De bumper en servo-beschermplaatje erop gezet:

de motor gemonteerd:

Vervolgens de achter-bodymounts en een brace gemonteerd. De body mounts zijn ook doorgeboord en met een bout/moer vastgezet, om dezelfde reden als de achterste schokdempers:

Het chassis is nu klaar, alleen de elektronica er in en de wielen er op schroeven, er hoort nog een kap over de stuurservo en de ontvanger. Die komt er nog op, maar ik moet de esc nog programmeren en dan moet ik bij de ontvanger kunnen om de het kabeltje eruit te kunnen halen.
Zo ziet het er nu uit:



Laatst bewerkt: