Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
ik heb het geld over gemaakt, en ik hoop dat hij over een paar dage binne is.

ik heb ergens gelezen dat deze motor veel onderhoud vereist. ik ben niet beroerd om die dingen uit elkaar te halen en te onderhouden, maar de collector moeten worden afgedraait. kan dit ook met de goedkoperen draaibaken. rond de 150 euro?

verder heb ik gezocht over onderhoud motor, maar ik zou niet echt weten wat ik moet poetsen etc. heeft iemand misschien een handig linkje voor me?

Hoi Niels,

Dat kan in principe ook gewoon met goedkopere draaibanken, maar er zijn een paar dingen die wel heel belangrijk zijn, en die bij een goedkopere draaibank sneller fout kunnen gaan. Zo moet je er zeker van zijn dat de draaibank helemaal goed in elkaar zit, dus nog nauwkeurig op de juist plek dan op de millimeter. Want als dat niet klopt draai je je collector conisch af (Een kant is groter dan de andere).

Stuur me een PM met je e-mail adres stuur ik je even wat over het onderhouden van motoren.

als je zoveel geld uitgeeft aan een draaibank, kan je imo beter voor een mooi brushless setje gaan, amper onderhoud en ook nog sneller.

hoi,

maar de rede voor deze motor is: dit is de stock motor van een club waar ik bij ga.

verder bouw ik ook modelzeilboten. daar denk ik vaker ook wel eens had ik maar een draaibank. nu weet ik ook dat je met een goedkopen draaibank niet zwaar staal mee kunt draaien.

hoi,

De motor is binnen, jullie raden aan om met een lichten vertanding te beginnen. Maar is de standaart vertanding aan de lichten of aan de zwaren kant? 22T. ik durf hem nog niet te gebruiken om ik bang ben om hem te mollen.

Niels

Gewoon proberen man.
Als hij na een paar rondjes te warm wordt lichtere vertanding, en anders gewoon mee doorrijden.

Lijkt me logisch toch Niels?

Dat is wel logisch. Maar ik heb nog niet zo'n goed gevoel voor wanneer een motor te warm is. Zijn er misschien vuistregels voor, zoals bij brandstof auto's?

vraagje @ een van de Moderatoren

*OFF-TOPIC

zou het mischien een goed idee zijn om hier op het "modelbouwforum" iets van een automatische spelling controle toe te voegen..... dat zou voor bepaalde mensen waarschijnlijk goed uitkomen, en het leest ook makkelijker ;-)

ps. niels HAVO stelt niet zo veel voor, 80% van wat ik op school heb / had geleerd ben ik weer kwijt of is achterhaald

*OFF-TOPIC

zou het mischien een goed idee zijn om hier op het "modelbouwforum" iets van een automatische spelling controle toe te voegen..... dat zou voor bepaalde mensen waarschijnlijk goed uitkomen, en het leest ook makkelijker ;-)

Kan je zo aan je browser toevoegen, mits je de juiste gebruikt.

Een check die netjes een hoofdletter aan het begin van een zin zet zou ook een goede optie zijn. ;)

Jammer dat dit soort mooie draadjes vernaggeld worden,
omdat de een te lui is om goede zinnen te maken,
en een ander reageert daar weer op zodat je steeds verder Offtopic raakt.

En ik weet het, ik reageer er ook weer op, maar misschien weer verder over de TA05?
En dan bedoel ik niet Niels dat je weer 100 vragen op iedereen moet gaan afschieten.

Ik hoop volgende week eigenaar te zijn van een TA05-MS.

Groeten

Het zal vast al is eerder besproken zijn, maar kan het zo snel niet vinden. Kan ik het ta-05 ms carbon chassis en upperdeck zo overzetten op mijn normale ta-05, of moet ik hier meer onderdelen voor bijbestellen?

De motormount van een TA-05MS zit iets naar achter, dus het past helaas niet.

Van 3Racing is een leuke graphite conversion kit te krijgen voor +- 60 euro op Ebay.

Groet, Christian

Ik heb een vraag weet niet goed hoe ik hier een vraag kan stellen of dit zo goed gaat
Heeft iemand setup gegevens voor een ta-05 voor het rijden op tapijt baan?

Gr Japio

[sarcasme]en aangezien iedere tapijtbaan dezelfde is, is dit een heel gemakkelijke vraag om te beantwoorden... [/sarcasme]

Ik heb een vraag weet niet goed hoe ik hier een vraag kan stellen of dit zo goed gaat
Heeft iemand setup gegevens voor een ta-05 voor het rijden op tapijt baan?

Gr Japio

1,5 tot 2 graden camber rondom ( soms voor meer dan achter )
voor 0 tot 1 graden to out
achter 2 tot 4 graden to inn
middel harde olie
rondom zilver of blauwe veren
voor dikste stabi
achter geen stabi.
voor 1 mm anti dive
achter 1 mm anti squat
Voor vrijloop of spool
Veren bijna rechtop ( een gaatje overlaten )

Mazda 6 body of speed 6

sorex 28 banden of vtec 24

Succes!

Back