Tamiya TA05

  • Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Beide, ik rij met 1 graad voor en met 2 graden achter positief camber op mijn FW05RR (brandstof 1:10 on road).

Ik begrijp een beetje uit de topic dat je de TA05 negatief moet geven ?

ff voor de zekerheid, boven dichter bij elkaar dan beneden is positief toch ?
 
nee dat is dus juist negatief :P haha! T moet een beetje lijken alsof ie door zijn asjes is gezakt, net als bij herbie ;) haha!

@ maurits, ik heb geen idee of tamiya dezelfde waardes heeft als het setje veren wat jij hebt.

Ik vind trouwens die achtersnaar nogal slapjes bij mij, ik heb m op de asfstelling staan zoals in het boekje stond. Ik had m eerst 1 gaatje verder, maar dan staat ie meteen super strak. Dat is het dus ook niet :(
Hebben anderen dit ook?
 
Dit van die snaar had ik ook in het begin. Ik kijk meestal hoe ver ik hem kan draaien. Meestal is dit net 1 rondje.
Ik vind ook dat het niet zo nauwkeurig afstellen is, net wat jij zegt gaat het met grote stappen. Ik houd gewoon de instelling van het boekje aan wat een te strakke snaar is denk ik zeker niet zo goed als een ietsje te slappen :wink:
 
ik bedoel de 2 graden chubs, meestal krijg je standaard in de kit 4 chubs, 2x 4 graden en 2x 2 graden, voor binnen moet je de 2 graden rijden.

de tamiya wit veer is volgens mij 14.5lbs en zit de blauwe op 13.8, zeker weten doe ik het niet. zorg er in elk geval voor dat je voor een harder veertje rijdt als achter.

weinig droop is juist zeker voor binnen goed, er is op pk redelijk goede grip, als de auto dan teveel gaat hangen in zijn veren dan is hij links/rechts niet echt snel en verlies je daar een hoop roll ( bochten ) snelheid.

je kan ook proberen om voor nog een rode ( dunste ) stabi er op te zetten als je hem net iets te veel vindt sturen.
 
ja dat zijn de casterblokken en die zien er uit als een C dus daarom noemen ze die zo.
 
Maar even een vraagje (alweer): hoe kun je met een droop van voor 5 en 4 een rijhoogte van 5.3 mm als de droop schroef je auto omlaag duwt? :?
 
Waarschijnlijk doe je dan iets niet helemaal juist.

Je moet je droop op een "dropp-gauge" (Droop meter) Meten. Dan zal de schroef ongeveer 1 millimeter uit je draagarm steken. (per auto verschillend het gaat om de indicatie) Daarna kun je zonder problemen je rijhoogte in stellen.

Waarmee heb je je droop gemeten?

Groet Robert
 
Maar even een vraagje (alweer): hoe kun je met een droop van voor 5 en 4 een rijhoogte van 5.3 mm als de droop schroef je auto omlaag duwt?
Er zijn verschillende manieren om te meten hoeveel droop je hebt. Als je kijkt op de setupsheets van Xray hebben ze het over Downstops. Er wordt dan gekeken hoeveel mm de draagarm onder of boven de chassisplaat komt. Als de draagarm 1 mm onder de chassisplaats komt is dat -1. Komt de draagarm 1 mm boven de chassisplaat is dat +1.

Je kan ook kijken hoever je de auto kan optillen zonder dat de wielen van de grond komen. Als je bijvoorbeeld een rijhoogte hebt van 5 mm en bij het optillen van de auto blijven de wielen op de grond tot 7 mm hoogte, heb je dus 2 mm droop.
 
Huhm dit is wel een beetje verwarrend, Robert zegt het één en Steven zegt het ander..
Er staat in het tamiyaboekje dat je je screws 2 mm uit moet draaien. Is dit nou dan een droop van 2 (uitgaande van Steven's gedachte)of is dit bijvoorbeeld een droop van bijvoorbeeld 5 ( uitgaande van Robert's gedachte)....
 
Het kan op beide manieren. De manier die steven aangeeft is minder naukeurig, maar goedkoper. Mijn manier moet je een speciale droop gauge gaan kopen voordat je het kunt meten.

Kortom beide werken.

Groet Robert
 
oke, maar dan blijf je nog steeds met het feit zitten. Hoeveel is droop stand 5 in verhouding met de mm's ? Vasco gaf al aan dat je met 5 om 4 droop moest gaan rijden, maar hoeveel is dat nu dan in mm? Of is dat mm??
 
je kunt ook het volgende doen, zet de auto op een vlakke plaat zonder wielen, en meet vanaf de vlakke plaat tot de bovenkant van je aandrijf asje ( buiten de hub ) het aantal mm's, zet hem dan achter op 25mm en voor op 24mm
 
Vandaag op PK gereden, moet zeggen ging er goed. Halverwege een setje Corally C-27 banden gekocht. Echt top!. Alleen af en toe had ik wat last van onderstuur? Tips hievoor? :lol:


Set-up:

Schokbrekerpositie voor: middelste gaatje
Schokbrekerpositie achter: 1 na laaste

Veren voor: 19.5lbs per inch
Veren achter: 17lbs per inch

Toe-in achter: 2 graden

Droop voor: 3mm
Droop achter: 2mm

Camber: 1 graden rond om

Iemand nog tips?
 
Hoeveel graden toe-in had je op je voorwielen?

Om meer stuur te krijgen zou je dat kunnen vergroten (minder toe-in)
Een zachtere veer achter, of hardere veer voor.
Achter Camber op 2 graden.
Er zijn een heleboel mogelijkheden, probeer het gewoon.

Groet Robert
 
Hmm, voor had ik juist geen toe-in maar een beetje uitspoor. En achter 2 graden camber dan is het raakvlak van de band op de ondergrond toch helemaal niet het grootste?
 
ik heb hem al een tijdje, vanaf dinsdag :lol:

omdat ik geen fatsoenlijke foto's kon maken... bij deze:

CIMG2742.jpg

CIMG2744.jpg

CIMG2745.jpg

CIMG2747.jpg

CIMG2748.jpg

CIMG2749.jpg

CIMG2750.jpg


morgen gaan maurits en ik naar culemborg testen 8)
 
@ maurits,

Robert zit precies verkeert om te denken, als jij meer stuur in je auto wil kan je je inboard toe in wat veranderen en meer inboard toe in rijden, ook kun je proberen om de stabilisator eraf te halen.

Je zou ook kunnen proberen om rondom dezelfde veren te rijden ( of 19lbs rondom of 17.5 lbs ) dan krijg je ook iets meer stuur.
 
Back
Top