Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Ok, dus als ik wat meer grip aan de voorkant wil geven, kan ik dus wat meer toespoor geven. Ik heb die verensetup trouwens net pas toegepast. Nog niet met de rit op PK dus ik zal kijken wat hij doet met de zachtere veer aan de voorkant.

Weet iemand de standaard waarde van de TOE-IN zoals in het boekje aan de voorkant?

Ok, dus als ik wat meer grip aan de voorkant wil geven, kan ik dus wat meer toespoor geven. Ik heb die verensetup trouwens net pas toegepast. Nog niet met de rit op PK dus ik zal kijken wat hij doet met de zachtere veer aan de voorkant.

Weet iemand de standaard waarde van de TOE-IN zoals in het boekje aan de voorkant?En is 1 graden rond om een goede camber set-up? Het raakvlak van de band op de grond is zo ongeveer wel het grootst.

Je moet kijken als de auto in een bocht staat dus al het gewicht naar de ene kant van de auto hoe de banden dan staan,je moet het zo afstellen dat ze dan recht staan dan heb je het meeste grip.

(volgens mij)

Inderdaad, als je 2 graden camber hebt naar mijn idee, krijg je slijtage randen aan de binnenkant van je band. De set-up van de 'racer' in dit topic had rondom -1 graden (negatief).

wat je moet vestellen is je inboard toe-in, als dit uberhaupt kan bij de TA-05, dat durf ik je niet zo te zeggen

de voorwielen moeten gewoon 0 graden toe-in/out blijven behouden, maar met inboart doe in verander je de stand van de draagarmen, kijk even in je bouwbeschrijving of het ergens instaat, hiervoor heb je in ieder geval andere pivot blocks nodig denk ik.

je kunt beter eerst de veren proberen voordat je aan de wat lastigere dingen begint zoals inboard toe-in

Vandaag weer op het circuit geweest, bij MRC om precies te zijn. Maar ik kwam er achter dat daar foam banden meer grip boden. Wat is een goede shore (hardheid) voor foambanden?

MRC? is dat binnen/tapijt?
heb eerst op tapijt met ellegi voorbanden gereden, rondom geloof ik 42 shore, heb nog een set 37 liggen, meer grip maar ook slijtage

momenteel rijd ik met parma cyan (55/35) voor en magenta (35) achter, dat gaat echt als de brandweer! ook omdat ze 28mm zijn maar ik weet niet of een ta05 die maat aankan.

het grote verschil is de grip, heb je echt meer, je zult waarschijnlijk grip uit je setup moeten halen zonder steeds omslaan rond te gaan.
met de 415 reed ik tamiya paars (ultra hard) voor en grijs (super hard) achter ging goed! zachtere stap ging wel (wit voor blauw achter) alleen toen had ik snel last van ongelijke slijtage op de bandenset.
let met foam op dat je buitenrand van de band niet harder slijt dan de binnenrand, desnoods je camber/rollcenter hiervoor aanpassen.
het is ook een goed idee om om de zoveel runs de banden links/rechts te wisselen zodat je banden gelijk blijven

met de xray heb ik nu purple/violet, ook hard dus!

Ik had vandaag eindelijk de shake down van mijn auto in Wervershoof, (de nieuwe binnenbaan) in het begin reed hij echt heel slecht. De achterkant kwam steeds voorbij zetten in bepaalde bochten. Heb t diff even opnieuw afgesteld, en heb ook universals op de voorkant gezet, dit omdat de originele aandrijfas de neiging had er steeds uit te schieten. Ik wilde sowieso al universals, dus dat kwam mooi uit.

Daarna nog even met bandjes lopen spelen, aan het einde van de dag had ik een messcherp sturende auto, die ook behoorlijk hard in de rondte ging. Volgende keer nog even laatste 'foutjes' er uit halen. En even hardere veren proberen, kijken wat hij dan doet.

Maar toch goede dag gehad, en weer veel geleerd over deze auto.

Dus een setje corrally banden van een 42 shore is goed? En je hebt dan voor en achterbanden, maar daar reden ze geloof ik alleen met voorbanden, dus ook achter met voorbanden zodat alle banden even breed waren.

zo eindelijk fatsoenlijke foto's kunnen maken van mijn monstertje ;)
PHTO0042.jpg
Meteen een vraagje aan de pro's. Ik heb een cirkeltje gezet om de bevestiging van de upperarm. Je kunt de upperarm verhogen en verlagen met shims (zelfde als bij de 415) Maar wat is het nut er nu eigenlijk van? Je upperarmlink komt dan hoger te liggen, zou dat dan ook betekenen dat je langer je 'normale' camberstand behoudt?? Kan iemand mij dit uitleggen?

nog even 2 andere foto's :)

PHTO0006.jpg

PHTO003.jpg

Die grote hoeveelheden stof zijn te danken aan de binnenbaan in Wervershoof ;) ze hadden helaas nog geen compressor... :( Moet dus zelf maar even met tandenborstel aan de slag denk ik :P

[EDIT] Zo heb even die eerste foto ge-edit, hij was wel erggg groot ;) [/EDIT]

@ kosak: je hebt echt mooie bandjes er onder zitten. Dat profiel ziet er echt super tof uit! Voor de rest ook nette velgies: t is nu in combi met die kap een echte 'p.i.m.p.' auto ;)

Ikzelf heb op mijn 415 daar 2mm zitten hij reed hierdoor lekkerder dan wat ik ervoor had zitten dat was 4mm. Hij is wat rustiger om te rijden. zelf ga ik nog wel 3 of 4 mm proberen en kijken of ik er sneller mee kan rijden.

de echte profs zoals rheinard enzo die rijden daar 4mm

Oke, het maakt je auto iets rustiger, maar met wat? Sturen, rechtuit, beiden?? Wat is nu precies het nu er van??

het sturen gaat wat gemakkelijker.....ik vond hem dus wat lekkerder rijden...iets gemakkelijker.

Ja ik heb t over de witte en de zwarte spacer. Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar.. Extra afstelmogelijkheden dus. Ik wist zelf niet precies waar het voor was. Dus daarom stelde ik deze vraag even in dit topic :)
Dan hebben anderen er ook nog iets aan ;)

Joris zei:
@ kosak: je hebt echt mooie bandjes er onder zitten. Dat profiel ziet er echt super tof uit! Voor de rest ook nette velgies: t is nu in combi met die kap een echte 'p.i.m.p.' auto ;)

die bandjes geven alleen geen grip op tapijt :lol:

lol :P het was eigenlijk een dirftwagen voordat de TA-05 eronder kwam :roll:

Ik reed die dag in het begin met Corally C-27 banden maar kwam erachter dat foam banden toch meer grip gaven.
Nou mijn vraag weer, wat is de beste shore op een tapijt baan? 42? :|

Als je echt goede bandjes wilt voor op tapijt ( indoor circuit) dan moet je eens kijken naar Sorex 20. Dat zijn echt goede banden voor indoor. Bij ons ( wervershoof) doen tamiya A slicks het ook goed, we zijn nog op zoek naar andere betaalbare alternatieven :)

Back