Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
O, vandaar.

Heb jij een idee met wat voor vertanding ik het beste zou kunnen rijden met een Tamiya GT motor, is een 25T, maar heb het gevoel dat ie erg snel trekt, en weinig top heeft met deze motor.
Heb nu nog standaard vertanding, 22T/82T. Motor heeft 30% meer toeren als standaard, maar bijna 2x zoveel koppel volgens spec's.

Zat te denken aan een 24 of 25T zou dat te zwaar zijn ?

Motor wordt niet warm, maarja, was ook 1 graad gisteren buiten.

Hallo,

Ik heb mijn TA05 ook sinds 3 maandjes. Vind het een zeer fijna auto, maar ik moet nog even het afstellen onder de knie krijgen. Heb hier wat afstellingen gelezen die ik ook ga toepassen.
Het tevens ook de SNERTRACE 2005 gereden waarin ik 2e was geworden in de standaardklasse 8)

Mvg,

Maurits

Hallo, (nogmaals 8) )

Dit is mijn verenset-up tot nu toe. Ik kom niet echt verder en weet niet of deze klopt:

Voor: Buitenste tower gaatje, rode veer: 19.5 LBS per inch
Achter: 1 na laatste buitenste gaatje, standaard veer: LBS ?

Het verensetje wat ik heb bestaat uit:
-Blue: 17.0 Lbs per inch.
-Red: 19.5 Lbs per inch
-Copper: 25.0 Lbs per inch
-Purple: 30.0 Lbs per inch
-yellow: 35 Lbs per inch
-white: 40.0 Lbs per inch

Weet iemand een goede verenset-up met dit setje?:( Hij hangt nu +- 8mm boven de grond zonder enige toepassing van schokbrekersringetjes.[/b][/b]
site_1.JPG

site_2.JPG

Is dit dat setje wat je bij pk kan kopen die heb ik namelijk ook. Ik heb voor de zwaarste veren en achter 1 maatje lichter geloof ik. rijd wel strak in ieder geval.
Overigens is mijn rijhoogte voor en achter 5mm

Ja dat is het setje van pk. Ja ik heb nu met de schuifmaat wat precieser gemeten en komt ook op 5 mm uit. Voor degene die het gewicht nog wilde weten: 1450 gr met alles erop behalve body 8)

Maar hoe zit het bij jou met de schokbreker postitie parconte? Als je ze schuiner zet krijg je een meer vloeiender rijgedrag, rechtop wat directer.

Mvg,

Maurits

Om je auto hoger te krijgen moet je de bijgeleverde C-clips op je dempers klikken, en dan zo dat de auto ongeveer 5/6 millimeter hoog staat

Zijn ze te lang (wat opzich niet erg is) kun je het onderste kopje (op je draagarm) wat los schroeven waardoor het geheel iets inzakt.

Ook op de PK site staat een goede uitleg

Groet Robert

Voor binnen of buitenbanen?
Volgens mij maakt dat nogal wat verschil. Ik hoor bij ons enkele mensen zeggen: je moet je auto op hoogte zetten en dan je droop zo zetten dat op het moment dat je je auto op tilt je draagarmen niet verder meer uitzakken...
Heb t eerlijk gezegd nog niet getest.
Dit is overigens voor op een binnenbaan.

Of je meet het op een droop gauge.
afstellingen zijn meestal vrij universeel, daar wel rijder afwijkend. Maar probeer het gewoon eens, veranderen kan altijd nog.

Je moet wel iets droop hebben anders wordt de auto zeker bij het uitacceleren heel erg instabiel.

Groet Robert

Ok bedankt :D Ik denk dat ik hem tot nu toe nog even standaard laat. Ik ga in het weekend waarschijnlijk naar het circuit ( PK of MRC) en dan ga ik wat proberen 8)

Dit wordt de instelling waar ik mee begin en mee verder ga proberen:

Veren:

- Voor geel- 35 Lbs per inch
- Achter rood- 19.5 Lbs per inch

Schokbrekerpositie:

- Voor rechtop
- Achter op z'n schuinst

Rijhoogte:

+- 5 mm met standaard CVA mini schokbrekers

Motor wordt een 23T street race Corrally :)

Is het wat? :wink: :?:

Hmm ik vindt het een beetje het uitsterste van alles. Voor recht op zou je kunnen laten staan, zeker op een krap baantje is het een goed plan. Zet je achter dempers wat meer omhoog want zo wordt het niets. Gewoon in het 3de gaat van buiten.

LBS voor is wat aan de stijve kant, maarja als het lekke rijdt.

Groet Robert

Oke bedankt voor de tip!! Ja ik kijk nog wat ik lekker vind rijden, want ik begnin nu pas echt met het afstellen. Als je nog meer advies hebt, ik hoor het graag :oops: :)

voor dempers 1 gaatje naar binnen

achter dempers in ena buitenste gaatje

droop voor 5

droop achter 4

voor tamiya wit veren

achter tamiya blauw

chubs op 2 graden

50wt olie rondom, of 55 voor 50 achter, 3 gaatjes open in de piston

ik zou beginnen met een graad of 2.5/3 toe in achter, en als de auto lekker stabiel is kun je altijd wat terug gaan

rijhoogte voor 5.3 en achter 5.5

hey thanks, ;) is dat ook voor binnen ( komt ie weer :P ) en met welke camber instelling rij je dan? Want die zie ik er niet tussen staan.

thanks, had m zelf idd al rond die waardes gezet. :) Ga komende zondag eindelijk m testen.. :D Heeft lang moeten duren, maja, des te leuker is het ;)

Waarom rijden jullie met negatieve camber op electro ?

Ik ben gewend om met positieve camber te rijden mt brandstof.

Is een electro dan zoveel anders als een brandstof qua wegligging ?

Is dat niet een beetje veel droop? dan hangt hij toch bijna niet meer in zijn veren? :o

En wat zijn chubs precies? En de kleurcodering van de tamiya veren is die hetzelfde als die van dat setje op pkracing?

Thanx,

Maurits

Back