Tamiya TA05

  • Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
puur theoretisch neemt een stabilo grip weg op de kant waar hij geplaatst wordt.

Anti-roll bars are like 'sideways springs', they only work laterally. Here's how they work: if one side of the suspension is compressed, one end of the bar is lifted. The other end will also go up, pulling the other side of the suspension up also, basically giving more resistance to chassis roll. How far and how strongly the other side will be pulled up depends on the stiffness and the thickness of the bar used: a thin bar will flex a lot, so it won't pull the other side up very far, letting the chassis roll deeply into its suspension travel. Note that the bar only works when one side of the suspension is extended further than the other, like when the car is cornering. When both sides are equally far compressed, like when the car is braking, the bar has no effect. So anti-roll bars only affect the lateral balance of the car, not the longitudinal balance.
Unfortunately, anti-roll bars aren't the only things affecting the car's roll stiffness; they work in conjunction with the springs and dampers. Suppose you add an anti-roll bar at the rear of your car without changing any of the other settings. When the car enters a turn, the chassis starts to roll. Normally, the suspension on the outside of the turn would compress, and the one on the inside would extend, making for a lot more pressure on the outside tire. With the anti-roll bar however, the suspension on the inside will be compressed, so the chassis will roll less, and the rear of the car will sit lower than normal. So the rear has more weight on it, and it's distributed more evenly over the two tires. This makes for a little more, and more consistent traction. Remember that this is in the beginning of the turn, the situation is different in the middle of the turn. Normally, without the anti-roll bar, the chassis would stop rolling when the roll torque is fully absorbed by the outsid e spring. But with the anti-roll bar, some of that torque is absorbed by the anti-roll bar, and used to compress the inside suspension. So the outside suspension won't be compressed as much as it normally would, making the rear of the chassis sit up higher than normal, so less weight is on the rear of the car, and more at on the front. It's as if suddenly the rear has become stiffer, making for more steering and a little less rear traction. Rear traction is more consistent however, because the weight is distributed more evenly over the rear tires, unless the track is really bumpy, that is; anti-roll bars can really mess up a car's rough track handling, so they're rarely used on bumpy tracks. Adding an anti-roll bar at the front of the car has a similar, but opposite effect: it decreases steering, but makes it much smoother and more consistent. It can stop the front from 'biting into' the surface too much, making the turning radius big and smooth. This can come in handy on large, wide tracks.
Math-wise, the torsion stiffness of the middle part of the bar goes up with the fourth power of the bar's diameter, and for the two side parts, torsion stiffness goes up with the square of the diameter. Keep this in mind while changing anti-roll bars.
 
Heeft er iemand tips voor het afstellen van het diff? Of hij strakker of slapper moet af worden afgesteld? 8)

Ik heb de Banden 'plak' spul van mijn banden af gereden (CS-27) en dan ga ik het nog is proberen op MRC :wink:
 
Je moet proberen je dif zo los mogelijk te zetten MAAR hij mag net niet doorslippen. Hoe losser hij zit, hoe makkelijker de auto door de bochten rolt, hoe beter hij blijft liggen in de bochten.

Testen of hij doorslipt:
Houd 1 wiel en je spur vast, probeer het andere wiel te draaien. Het liefst mag hij niet doorslippen Slipt hij heel lichtjes door is het ook niet erg.
Slipt hij echt heel erg door, moet je hem vaster zetten anders kom je niet van je plaats. Sterker nog je zult je diff plate's op den duur slopen.

Groet Robert
 
die TA-05's @ mrc reden ook allemaal met stab's

dus het leek me de moeite waard om t te proberen :lol:
 
Sja ik test het diff meestal voor dat ik hem in mijn auto zet, Dan steek ik een pincet in de beide outputs en probeer het te draaien, DAN mag hij zeker niet draaien. Later kan er nog gekeken worden of hij met de wielen niet ietsjes door slipt (moet echt maar een klein beetje door slippen) Punt is dan dat je je hefboom als het ware vergroot waardoor de kans dat hij doorslipt groter is.

Geen dank

Groet Robert
 
Robert K zei:
Punt is dan dat je je hefboom als het ware vergroot waardoor de kans dat hij doorslipt groter is.

idd, je kan een groter moment plaatsen (eenheid Nm)
moment = kracht * loodrechte afstand tot de lastarm,

met andere woorden
zonder wiel

100N * 0.02 m (straal van tandwiel op je diff) = 2Nm

OF met wiel, in de auto dus:
100N * 0.035 m (straal van een wiel) = 3.5Nm
 
Even een wiskunde les erbij 8) :lol: Even ter zake :wink: 8) Ik heb de ringetjes die tussen de schroefjes moeten van de motor per ongeluk kwijt geraakt, nou is mijn vraag is dat erg voor het aluminium?

Ik ben al naar een doe-het-zelf zaak geweest maar daar hadden ze niet zulke kleine ringetjes :mad:
 
Heey Coop je mag niet zo slim zijn voor een belg :mrgreen: Ja touring is voor meisjes :mrgreen: Hier val je toch even door de mand. Je bent geen echte belg. Vertel wat bent u :mrgreen:

Die ringetjes zijn tot dus ver niet erg om te verliezen. Toch zou ik ze plaatsen. Ze verdelen de druk op je motor mount. Hierdoor is de kans dat je motor onder het rijden los trilt stukken minder (nihiel) Zonder die ringen zal de motor los kunnen trillen. Met het gevolg dat 9 van de 10 keer je spur kaal is. Plaatsen dus!

Groet Robert
 
ok,ik zal het ook maar doen... je hebt er meer verstand van als ik dus 't zal wel goed zijn :)

Ps. Maurits dat plaatje in de onderschrift is niet toegestaan op dit forum.
 
Maurits zei:
Is het formaat niet toegestaan of is een plaatje in je bijschrift helemaal niet toegestaan?

Plaatje is helemaal niet toegestaan. :wink:
 
Op een of andere manier, is vanmiddag bij het rijden mijn voorste snaar 'dubbel' geklapt bij de pully. Dus hij zat op zijn kop. Komt dit misschien omdat de snaren te slap staan?

Ze staan overigens wel op standaard spanning.

Groetjes

Maurits
 
Robert K zei:
Heey Coop je mag niet zo slim zijn voor een belg :mrgreen: Ja touring is voor meisjes :mrgreen: Hier val je toch even door de mand. Je bent geen echte belg. Vertel wat bent u :mrgreen:

Die ringetjes zijn tot dus ver niet erg om te verliezen. Toch zou ik ze plaatsen. Ze verdelen de druk op je motor mount. Hierdoor is de kans dat je motor onder het rijden los trilt stukken minder (nihiel) Zonder die ringen zal de motor los kunnen trillen. Met het gevolg dat 9 van de 10 keer je spur kaal is. Plaatsen dus!

Groet Robert

Jaja die belgen toch he ;-)
Wij zijn zo slim dat we in plaats van flitspalen en vluchtheuvels te zetten scholen bouwen ;-)
 
update!!

velgen gespoten en andere spoiler erop.
spoiler is niet helemaal naar mijn zin.

CIMG2758.jpg

CIMG2759.jpg

CIMG2760.jpg


wat te doen: wil nog een carbon look hood en nog wat decals erbij.

comments please
 
@ maurits

zeker dat de snaar recht loopt ?
ik zou proberen ze iets strakker te zetten, maar wel zien dat 't soepel blijft, 't is geen elastiek ;)
 
Back
Top