Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
TT-01 motorcooler ipv TA-05 motorcooler?
kom op zeg 34,95 voor een motorcooler die net zo goed werkt als een van 12,95? weet ik t snel gedaan?!!

is niet zozeer dat het goedkoop moet maar 35 vind ik wel erg veel voor een motorcooler..
zet mooi die van de tb-02 erop :D

Let op de richting van de ribben.

De meeste koelelementen zijn bedoeld voor as aangedreven auto's (motor in lenge richting)

ja dat klopt maar dit maakt niet erg veel uit aangezien de luchtstroom gebroken onder de kap doorloopt omdat de auto zelf neit aerodynamisch is gebouwd.. de body wel.. de lucht loopt neit vloeiend ONDER de kap door.. de stroming blijft er natuurlijk wel van voor naar achter....
natuurlijk is de koeling beter als de ribben in het verlengde van de luchtstroom staan maar gezien waar hij gebruikt voor word (max. 19T zoals het er nu uitziet) is de koeling voldoende met een TT-01 motorkoeler heb ik gemerkt.. (heb het vanochtend geprobeert in de schuur hier) motor blijft hand warm (kuntje hand er zonder problemen ophouden) en zonder koeler word hij gewoon net te heet om je hand er op te kunnen houden.. omgevings temepratuur was rond de 18 a 19 graden.
beidde keren (met koeler en zonder koeler) op 1 volle 3700Mah accu gereden (eerst zonder koeler. daarna met. tussentijds helemaal laten afkoelen) en zo veel mogelijk dezelfde baan (gewoon om 2 pionnen ongeveer 60 meter uit elkaar) en zoveel mogelijk vol gas gereden.

zal wel klein verschil zijn met de circuit hal maar verwacht geen grote verschillen.

reed in het begin ook met een tt01 koeler erop

kreeg die ta05 koeler voor op me verjaardag en merkte het verschil ook niet echt
maarja het zijn de kleine dingen die het doen;)

ja daar heb je wel gelijk in.

ik zit nog steeds te overwegen om hem alsnog te halen maar vind dit zon raar onzinnig bedrag opeens..
ze maken meer winst op de hop-ups en reserve onderdelen dan de auto's zelf.. weet je van tevoren maar zon populaire auto als de ta-05.. daar komt binnenkort geen prijsdaling in.
heb nu zelf ook al voor ruim 100 euro verspijkerd aan de auto zelf om die k&#*% wegligging eens optimaal te krijgen( reken maar uit.. goeie dempers (TRF) + stetje extra veren. alu stuurhevels. 2x andere motorpinions. 2 andere spurgears. zon wit spacertje voor je centrale tandriemwielen. reserve snaar (die blauwe) reserve centrale poelies. reserve diff poelie.)
en dan kan ik als ik me draagarmpje breek alsnog stoppen voor de rest van de dag.
is een dure hobby ja ik weet het maar als daar dan ook een motorcooler van 34,95 bij moet :showass: ..... dat schiet toch even in het verkeerde keelgat op zijn minst gezegd. :D

Hier ook nog een mooie motor cooler, ik heb er zelf nu ook 2 thuis liggen (een voor de evo en een voor de ms)

3rac_mhs-008lb_001.jpg

3rac_mhs-007lb_001.jpg

Voor $5.50 te vinden bij RC-Mart

ey daar staan wel een paar leuke tussen.. helaas geen ribben in de dwars richting maar denk dat ik daar wat bestel.. tnx voor de tip iig.

de motorcoolers met fan zijn ook te krijgen bij pkracing voor 9,95. kijk maar eens bij nieuws.
ik denk dat koelribben in de lengte richting alleen veel verschil maken, als je gaten in de voor- en achterruit van je body maakt. Dan heb je een direkte doorgaande luchtstroom op het koelelement staan.

btw ik gebruik ook het oude koelelement van mij TB02. Daar heb ik ook de draagarmen van als reserveonderdelen.

zon wit spacertje voor je centrale tandriemwielen

wat is daar het nut van.

loopt je central tandriempoelie soepel..
merk je wel als je hem erin zet.. bij de mensen die dit niet hebben gedaan kun je voelen dat hij niet perfect rond is door heir gewoon met je vinger de auto (pinion eraf) te laten rollen. je voelt hem bewegen echt waar. ik heb dat spacerte erin gezet en bij mij is hij nou vrij van speling....
waarom denk je dat je er 2 kreeg bij het bouwen? :wink:
als je de auto afgebouwd had had je nog een aantal onderdeeltjes over waaronder nog 1 of zelfs 2 van die spacers...
kost een euro ofzo maar wat jij zegt alle beetjes helpen.

goeie link trouwens die rcmart.. heb een vriend van em er ook op gewezen.. gaan binnekort eens met ze en groots inkopen daar :D

Ja ik zeker een goede site, enorm veel onderdelen 8O, ik heb er ook besteld en had het met een week in huis! Goede communicatie, ze laten optijd weten als er iets niet op voorraad is.

Aanrader dus!!

Als beginnend TA05 rijder, ook voor mijn zoontje , wat raden jullie me aan als "minimum" lijstje met hop-up's. Misschien is dit al voorbij gekomen.

bprosman zei:
Als beginnend TA05 rijder, ook voor mijn zoontje , wat raden jullie me aan als "minimum" lijstje met hop-up's. Misschien is dit al voorbij gekomen.

Setje racing springs
betere dempers
andere body ( kap )
andere banden
betere diff kogels
stabi set
Shock bridge carbon

PS: oranje kussentjes in het diff NIET GEBRUIKEN !!!!!
overal een zwart O ringetje en in het diff links voor en rechts achter twee O ringetjes.

Met deze aanpassingen moet je een heel eind komen.

onno w zei:
overal een zwart O ringetje en in het diff links voor en rechts achter twee O ringetjes.

waarom de kussentjes niet gebruiken?

andere body ( kap )

welke kap zou je aanraden?

De Oranje ringen verpulveren te veel, de zwarten daar in tegen zijn sterker.

Kap, Protorform mazda 6. gewoon goed op iedere baan, lekker stabiel.

Groet Robert

Oscar zei:
bprosman zei:

Setje racing springs
betere dempers
andere body ( kap )
andere banden
betere diff kogels
stabi set
Shock bridge carbon

Met deze aanpassingen moet je een heel eind komen.

persoonlijk vind ik de carbon onderdelen om mee te beginnen neit nodig.. Ik zou deze pas halen als halen als je op een te groot gewicht eindigt of als er bijvoorbeeld een shocktower breekt of scheurt. voor de rest stem ik ermee in..
alleen wil ik de spacer er wel aan toe voegen.. dit is een zeer gunstige verbetering in de aandrijflijn...trouwens de auto is van zichzelf al aardig opgebouwd.
dit is stap voor stap wat ik aangeschaft heb:

Aankoop:
TA-05 Raybrig NSX 2005
reserve snaar (die blauwe zijn sterker)***
reserve diff poelie***
reserve centrale poelies***
keramische diff kogels**
RP 24 voorverlijmde racing slicks op dish velg. (aanrader op tapijtbanen!)(***)
TRF demper set***
extra veren set.*
tamiya stock motor 23T RR(***)
Orion element V2 19T(***)
Orion revolution modified 12T handwounded(***)
LRP quantum pro sport.

Na 2 trainings dagen:
spacer voor in de central lijn.**
Protoform Dodge stratus 3.0 body**
2x Vapextech 3700 Nimh stickpacks
Goudcontacten + krimpkous.

Na 3 trainings dagen:
one way diff front.**
racing steering set.**

binenkort verwachte aankopen:
stabilisator set.**
alun of carbon stuurhevel.*
motorcooler (nog niet nodig op me 23T nu maar straks op 19T met ik hem wel hebben.)(***)
Mazda 6 body (HB?)**
eventueel carbon onderdelen om het gewicht terug te brengen voor de 19T klasse.(***)

* kleine verbetering (alle beetjes helpen ;) )
** aan te raden verbetering
*** absoluut nodig voor een beter auto (reserve onderdelen met je ALTIJD hebben, scheelt een hoop teleurstelling op en racedag)
(***)indien van toepassing waar jij hem voor gebruikt

TRF demper set, one way diff en racing steering set verkoop ik nu aan me broertje voor de nieuw (modelbouwzaak) prijs en koop ze opnieuw in via Rcmart.com :wink: gemeen he!

let op he dit is mijn mening over de beste aankoop. en meningen verschillen helaas.
Dit is mijn gedachte gang om de auto te optimaliseren.
dit is slechts een indixcatie en die bhoor je af te wegen tot waarvoor jij hem gebruikt. als je 23T blijft rijden heb je de carbon onderdelen bijvoorbeld niet direct nodig omdat de auto (in mijn geval iig) al rond het minimale gewicht zit.

waarom heb je een racing steering set gekocht? ik vind de origenele goed passen en voor tamiya weinig speling hebben.

van die carbon stuurhevel die je wilt kopen heb ik gehoord dat die snel kapot gaat bij een klap. Het carbon zou dan versplinteren

idd toen hij nieuw was had hij weinig speling maar dat kwam er bij mij steeds meer in vandaar die aankoop...
dat van dat carbon had ik wel gedacht eigenlijk.. mischien toch maar gewoon die alu halen want die kunsstof stuurhevel van nu begint ook al speling in te komen :(
bedankt voor de tip iig.
Is gewoon het nadeel van korte technische baan.. komt veel krachten op door de korte, snelle en vele bochten.

waar zit de speling dan. Bij de lagering of bij de verbinding naar de stuurstangen (kogelkopjes).
Ik heb zelf de lagers al vervangen door 850 kogellagers.

Ik heb er nog niet veel meegereden, ik heb hem deze zomer gekocht en door omstandigheden maar een keer of 3 mee gereden op de parkeerplaats.
maar dit is mijn auto
Ta05 honda nsx raybrig 2005
v-maxx 80 regelaar
corraly 19T motor
motorkoeler van de tb02
hier heb ik ook nog veel onderdelen van die op de ta05 passen
korte verenset van tamiya
front one way diff (zit er nu niet in, ik heb er een keer mee gereden maar vind het kogeldiff makkelijker om mee te rijden)

dit is nog onderweg (denk aan sinterklaas en kerst):
trf demperset
carbon shocktowers voor en achter
stabilisatorset
reserve pignons en spurs

op de verlanglijst staat:
mazda 6 body
cs27 banden
carbon battery plate (niet echt nuttig maar staat mooi)
tb evo IV carbon body mount stay (niet echt nuttig maar staat mooi)
andere motor, welke weet ik nog niet zeker maar geen corraly meer. (ik zit te denken aan een orion v2 element 19T)
wit spacertje

Back