Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
In het kader van "domme vragen bestaan wel" wat doet of is t voordeel van een :

"TA-05 Center One-Way Set"
"TA-05 Front One-Way Unit"

Vooral de term "One-way" snap ik even niet.

kijk even op deze pagina en verder, daar heb ik dezelfde vraag gesteld en leggen ze het uit. Ook de spool komt aan de orde.

met one way diff heb je gecontroleerder weg gedrag bij bochten.. vooral bocht-in merk je het verschil wel.. ik denkdat dit door het remmen voor debocht komt maar durf ik neit met zekerheid te zeggen. ik stel mijn remfunctie via de regelaar in maar meestal als je bocht-in gaat vertraag je nog een beetje of rijd je constante snelheid want pas halverwege de bacht knijp je meestal je gas pas weer in. ik denk dat door deze remmende werking bij bocht-in de auto met sturen onstabiler word en dit heeft met een one way diff geen effect omdat de remmende functie hier geen werking meer op heeft.

Ik heb dit allemaal nouja bijna allemaal door zitten lezen en nou vraag ik mij af wat nou zo goed is aan deze auto(TA-05)?
is ie beter dan de reinard edition of is ie lichter, kompakter, betere gewichtsverdeling. wat is zo bijzonder aan deze auto?

Ik zie alleen maar een auto die te vergelijken is met de HPI sprint 2.

ik denk niet dat de auto zo bijzonder is en al helemaal niet vergelijkbaar met de reinhard edition. maar het is een mooie auto voor de hobbyrijder (zoals ik) en met wat hopups is er volgens mij een auto te maken die ook de betere rijder lol geeft. Ik vind het zelf leuk om een auto zelf te verbeteren met hopups ipv gelijk een profesionele auto te kopen.
Wat ook mee speelt is dat de onderdelen van tamiya overal te krijgen zijn (ook niet orginele onderdelen zijn er genoeg). En veel mensen beginnen met een tamiya (tl01/tt01) en de kans dat de volgende auto ook een tamiya wordt is groot, en dan kom je op een TA05 uit.
De hpi sprint 2 ken ik niet maar wat ik op een plaatje ervan zie is dat ze vergelijkbaar zijn.

sluit ik me bij aan. de ta-05 is gewoon een goed doorontwikkelde competatieve auto en toch redelijk goedkoop in aaschaf.
Is erg goede auto op tapijtbanen en door de vele (zo goed als overal) te verkijgen hop-ups en spareparts ook goed rijdend te houden.

F1mechanic zei:
Dit is best apart. Het was bedoeld voor de TRF415, maar ik heb het in een forum al op een TA05 gezien.

TAM1004.jpg
TAM1004-2.jpg

TAM1004-3.jpg

Zoveel leuke opties :D

Alwin.

Van welk merk is dit systeem??? Tamiya zelf? Iets anders???

Die 3racing troep moet je niet hebben, dat spul past voor geen meter en het is nog van goedkoop alu gemaakt ook.
Gewoon Tamiya hop-ups uit Japan halen is de beste optie, en wat betreft de Tb05 dat is gewoon puur afstellen. Theoretisch zou hij sneller moeten wezen. Enkelt al om het feit dat die auto 100 gram lichter is en veel stijfer is.

Die jappaners zelf zeggen zelfs dat het bende is, kijk maar eens op rctech.
En trouwens, als je die TA05 zo vreselijk gaat Hop-uppen ken je beter meteen een 415 kope.....

Ja dat ben ik met je eens alleen zijn er nu eenmaal ook mensen die niet ineens 499 eu hebben liggen en het op een andere manier willen doen... Dan is een TA-05 kopen en hem later tunen een zeer goede optie. Heb afgelopen zondag een TA-05 met 3racing chassis bekeken van dichtbij en dat zag er toch wel erg goed uit... Zeer solide en de pasvorm was naar mijn mening ook dik in orde...

ja hoor , 3racing parts zijn héél goed , passen perfect en is helemaal geen goedkoop aluminium , het is uiterst lichte alu heel mooi gefreesd en past perfect. Nou heb ik afgelopen zondag bij ons op het circuit met mijn Alu TA05 alle andere auto's op hun donder gegeven inclusief enkele goede nitro's van Shumacher en hpi en ook een Yokomo SD electro en dit zijn niet de goedkoopste of slechtste auto's hoor.

TRF 415 en TB EVO liefhebbers : het spijt me enorm maar de TA05 rijdt beter , ik heb met beide TRF en EVO's gereden en ik kan het weten. Zelfs m'n HPI PRO 4 Atsushi Hara rijdt niet eens zo goed. Trouwens ik rijdt uitsluitend modified brushless en ik reed de hele tijd diff tandwielen van m'n TB EVOIV naar de filistijnen.

Het is nl. zo dat veel mensen bij ons die dure carbon auto's verkopen om die te vervangen door een goed getunede TA05 , net zoals ik. Heb het me nog niet beklaagd , I LOVE MY TA05 !

Of de TA-05 nu persé beter is als de TRF415 laat ik in het midden... Maar het is zeker een zeer goede wagen en met de nodige hop-ups een zeer geduchte tegenstander voor de TRF... Er komen alleen wel wat meer factoren om de hoek kijken natuurlijk als alleen de kwaliteit van de auto...

Ik wil me toch even mengen in de discussie.... De TRF 415 MSX MR rijdt vele malen beter dan de TA05... ik heb ze allebei en mijn voorkeur gaat toch vele malen vaker uit naar de MSX. Dat hij niet beter rijdt bij sommige mensen komt waarschijnlijk door (zoals Sjorsi al aangeeft) het afstellen. Je moet weten wat je doet bij een MSX en een goede afstelling zien te vinden...... Aan de andere kant blijft het natuurlijk ieders persoonlijke ervaring, maar mijn ervaring is dat er niks beter rijdt dan de MSX MR.... Feit is natuurlijk wel dat de TA05 een prima wagen is voor zijn geld. Al moet je wel een aantal zaken updaten.....zoals de dempers en de diffs

Wat een vage discussie !

3Racing maakt prima spullen die je niet moet vergelijken met top wedstrijd auto's,
( waarvan er twee keer per jaar een nieuw model uitkomt.)

Als je een TA05 koopt weet je dat zeker twee a 3 jaar een leuke auto hebt.

De 3 racing opties zijn over het algemeen van zeer hoge kwaliteit.
Passen altijd goed en werken ook goed.
Op mij F201 heb ik veel 3Racing parts gebruikt en daardoor
een auto gemaakt die daardoor met TRF's kon concurreren.

Er zijn meer 3rd party merken op de markt zoals Tech ( = tamiya ) racing,
Tobee en Yeah-racing.

Alleen de laatste heb ik mijn twijfels bij,
die zijn echt te goedkoop en vaak ook niet zinnig als hopup.

Ik heb Twee Tao5 auto's gebouwd, een standaard en een met veel 3racing hopups,
de Hopup auto is duidelijk veel beter af te stellen en rijd veel directer en op snelle banen ook beter.

Kreten dat er niets past, en dat ze slecht aluminium gebruiken ( bij 3Racing )
zijn niet op de werkelijkheid gebaseerd!

Back