Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Jester zei:
Heeft iemand ervaring met het rijden met de standaard veren? Ik las ergens dat het het beste is om rond om dezelfde veren te gebruiken. Ik heb nog wat last van overstuur en ben nu daar een oplossing voor aan het zoeken.

Het is goed om achter een stap zachter te veren dan voor.
verder ook de demping voor stijver dan achter.
Als laatste voor meer droop dan achter.

Dan komt je auto in balans.

hoi, even een vraagje
Ik heb een TA-05 en ik zit met een probleempje als ik aan het rijden ben een andere auto rijdt tegen men voorwielen tijdens een bocht (als ik stuur dus) blokeren de wielen in die stand en kan ik alleen maar helemaal links draaien of rechtdoor.
Wanneer ik de wielen weer in het midden duw dan voel ik een klik en hop ze zitten weer goed.

iemand een idee of oplossing??????

grtzzzz

corsa57 zei:
hoi, even een vraagje
Ik heb een TA-05 en ik zit met een probleempje als ik aan het rijden ben een andere auto rijdt tegen men voorwielen tijdens een bocht (als ik stuur dus) blokeren de wielen in die stand en kan ik alleen maar helemaal links draaien of rechtdoor.
Wanneer ik de wielen weer in het midden duw dan voel ik een klik en hop ze zitten weer goed.

iemand een idee of oplossing??????

grtzzzz

Eventjes kijken of alles goed zit in de stuurinrichting, desnoods even uit elkaar halen en er op nieuw in zetten.

Je Dogbones zitten dan niet goed (Die assen tusen je diff en je wielen) Hiertussen moet je even kleine rode rubberen ringen stoppen zodat ze niet meer heen en weer kunnen bewegen, Dit staat overigens ook in de bouwbeschrijving.

Groet Robert

Dat zijn de aandrijfasjes voor die uit de cup bij je wiel gaan!!!! doordat de cup is doordraait schiet hij neit terug en blijft hij klem zitten.. om ze terug te zetten moet je de wielen van de auto op de grond houden, de voorwielen vasthouden met je handen en de auto op ze achterwielen doordieuwen.. zo blijft de cup staan en de aandrijfasjes draaien rond.. zo schiet hij er weer in..

in de bouwtekening staan daarom ook dat je schuimrubber kussentjes in de cups moet doen zodat je aandrijfasjes cecentreerd blijven.. deze zijn er bij jouw waarschijnlijk uit of versleten.. zijn van die rode kussentjes..
kunt hier het beste o-ringetjes in deon of een kort stukje brandstofslang van een nitro auto.. pas perfect en slijt minder hard.

Of één keer even in de buidel tasten en wat geld uitgeven aan twee setjes universals, dan ben je in één klap van dat gezeik met die maffe dog-bones af...

een andere oorzaak kan zijn dat je stuurservo stuk is. Misschien mist een tandwiel in de servo een tandje

Of de hele servosaver slipt. Deed die van mijn broer in eerste instantie ook. De standaard servosaver bleek niet lekker te passen. Op die van mij zit ook een ander.

Robert K zei:
Je Dogbones zitten dan niet goed (Die assen tusen je diff en je wielen) Hiertussen moet je even kleine rode rubberen ringen stoppen zodat ze niet meer heen en weer kunnen bewegen, Dit staat overigens ook in de bouwbeschrijving.

Groet Robert

je was me net voor maar dan met de juiste termen :wink:

Mja er zitten al veel van die ringen tussen het is daarom dat ik er niet veel meer wil insteken.
Dat van de servo kan ik vrijdag zien de servo is kapot gegaan en kheb een nieuwe moeten steken.

Ik laat het wel weten of het verholpen is dan.

Groetjes

zijn die cups niet versleten (hoekje eruit oid?)
mocht het probleem neiot verholpen zijn is het inderdaad handig om CVD of universal shafts aan te schaffen.. weet je zeker dat je dit probleem niet hebt.

Versleten da zou me verbazen want ik heb slechts 5 maal gereden dat zou ik weel heel snel vinden.
Je weet naturrlijk nooit.

corsa57 zei:
Versleten da zou me verbazen want ik heb slechts 5 maal gereden dat zou ik weel heel snel vinden.
Je weet naturrlijk nooit.

had het met me df-03 al na 2x springen bij de amcc alkmaar :wink: dus zou maar even controleren als ik jou was.. :D

Even een vraagje tussendoor...

3Racing alu schokbrekers, in hoeverre zijn deze vergelijkbaar met de TRF schokbrekers?
Ga er vanuit dat in beide schokbrekers dezelfde demperolie in zit en dat er dezelfde rijhoogte mee ingesteld staat en dat er dezelfde veren opzitten.

Harmless zei:
Even een vraagje tussendoor...

3Racing alu schokbrekers, in hoeverre zijn deze vergelijkbaar met de TRF schokbrekers?
Ga er vanuit dat in beide schokbrekers dezelfde demperolie in zit en dat er dezelfde rijhoogte mee ingesteld staat en dat er dezelfde veren opzitten.

Mijn zoon heeft een setje van deze 3Racing dempers.

Met veel moeite heb ik er een tamiya achtig dempertje van gemakt.
Helaat passen Tamiya veren er net niet op,
en moet je dus ook 3racing veren gebruiken.

We hebben de werking nog niet getest,
maar omdat het allemaal net niet lekker pas verwacht ik er weinig van.

De TRF veren heb ik ook,
vorige week gebouwd en deze week in gebruik genomen,
dit zijn de beste dempers die ik ken.

Thanks!! Lijkt me duidelijk dan. :D

Oscar, jij hebt het er al eens over gehad.. een swaybar achter, dat het op het tapijt van AMCC niet zo al te best werkt.
Ik heb achterin naar mijn idee toch iets teveel flex en teveel veerweg.
Dit is op te lossen door eventueel een top deck te monteren, of toch een swaybar, of witte veren.
Een swaybar (1mm dik) heb ik overigens al liggen.
Ik zoek dus eigenlijk een tijdelijke oplossing tot ik de TRF dempers heb... Ik twijfel er dus sterk over om die swaybar toch te monteren om eens te kijken wat dat nou doet bij mijn TA-05.
Werkt het niet dan ligt ie er ook zo weer vanaf natuurlijk.

Huidige setup:
Front:
Witte veren.
Standaard olie die bij de TA-05 geleverd werd.
Enkel gaats zuigers in de dempers.
Standaard dempers.
Swaybar 1mm dik.

Back:
Blauwe veren.
Standaard olie die bij de TA-05 geleverd werd.
Enkel gaats zuigers in de dempers.
Standaard dempers.

Wat denk jij?

Ik heb achterin naar mijn idee toch iets teveel flex en teveel veerweg.

Waarom denk je dat ?

Je setup ziet er goed uit,
ik heb bijna het zelfde.

Voor zou ik de dikste stabi monteren,
ik heb dat ook gedaan omdat ik in langzame bochte nog wel eens een griprol had.

Aan de achterkant een dunne stabi ga ik ook nog eens testen,
mijn tweede auto die deels gebaseerd is op de TA05 heeft nu
rondom stabis en dat bevalt erg goed.
Die auto rijd alleen buiten op het MACH circuit en niet op tapijt.

Verder past de voorste stabi van Tamiya eigenlijk niet goed,
het midden deel van het staal is te krap waardoor de werking te gering is.

Harm, I told you... TRF dempers are the way to go!!! Voor de rest, idd de dikste stabilisator voor maar die had je er al op zitten geloof ik... Voor de achterkant gewoon even experimenteren... Wat de één goed vind rijden kan voor de ander heel anders uitpakken. Ik moet ook alles nog gaan uitproberen, de volgende wedstrijd eerst met die set-up tool van Geert aan de haal om alles gelijk af te stellen en dan verder... Dan ga ik de volgende keer vrij rijden echt experimenteren...

En als je te veel flex hebt kan je altijd nog voor het CF reinforced chassis gaan, da's ook iets stijver...

Back