Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
heheh flauw :wink:

ja de ta-05 is velke mater competatiever dan de sprint 2 hoewel ik een vriend van mij (rijd ook nog steeds met sprint 2 op de club) daar niet van kan overtuigen. hij kan heel scherp rijden en heeft snelle elctronica maar zijn auto houd hem gewoon van een snelle rondetijd af. Hij is te koppig om dat zelf in te zien maar MISCHIEN aankomend seizoen neemt hij een ta-05 van mij over en gaat hij "het eens proberen" :D

Ta-05 vs. sprint 2 = 1-0 8)

Furious Jay zei:
Anyway... De TA-05 is een erg goede auto waar een nog betere auto van te maken is met de juiste onderdelen. Er is een hoop aan tuning voor dit chassis te krijgen dus dat is erg leuk voor het "bouw-element". Vanavond een 3Racing chassis deels mogen monteren, deels want we hadden te weinig tijd. Dit is een erg mooi Hop-Up chassis voor de TA maar er zijn nog veel en veel meer mooie spullen te krijgen en als je het goed doet kan hij gelijk staan aan een TRF... Dat weet ik zeker!!![/color]
Helemaal mee eens!

Een tweetal foto's van mijn TA-05 hoe die er op 't moment bijstaat.
Rijklaar 1544 gram. En dat moet nog naar beneden...

3Racing_TA05_018.sized.jpg

3Racing_TA05_020.sized.jpg

Valt wel mee hoor met die oude cellen Jaap, is namelijk één van mijn accu's die ik dit jaar nog gekocht heb... Het zijn 3700's van Corally. IBjes zijn idd iets zwaarder maar volgend jaar gaan er toch maar vijf in dus dat scheelt ook weer en we hebben nog een paar dingetjes achter de hand zeg maar om nog wat gewicht eraf te halen...

Dempers, spool, achterdiff, snaren e.d. zijn allemaal Tamiya... Voor de rest dus een hoop 3Racing...

Furious Jay zei:
maar volgend jaar gaan er toch maar vijf in dus dat scheelt ook weer

Ja, maar op 5 cellen mag je auto 1350 wegen, en dat wordt dan nog best een uitdaging als je op 6 cellen en zonder lood te plakken op 1544 komt.

De dempers zijn toch ook gewoon van Tamiya hoop ik? Zo te zien wel...

Yep, TRF dempers. Waarschijnlijk de beste upgrade aan dit hele chassis.

Voor degene die de titanium turnbuckle set wil gaan halen van 3Racing... dit kan je doen. Alleen ben ik totaal niet te spreken over de kunststof ball end connectors. Teveel speling, alle kanten op.
Die heb ik vervangen voor de Tamiya ball end connectors, die zitten vele malen strakker.

Jaap J. zei:
Ja, maar op 5 cellen mag je auto 1350 wegen, en dat wordt dan nog best een uitdaging als je op 6 cellen en zonder lood te plakken op 1544 komt.

Klopt Jaap maar de uitdaging is toch ook een van de leukere dingen? Om iets te bereiken en een doel te halen?

Is 3racing een goed merk? zo te zien wel? of zijn de orginele onderdelen van tamiya beter?

Van Joram

niet alles is goed van 3 racing, het chassis wel, daar hebben we een 3-uurs race mee gereden, behoorlijk wat klappers mee gehad en alles is nog perfect. dempers zou ik van trf nemen en universal shafts van tamiya, waren bij mij na één race al versleten.
maar het carbon spul is super

CircusAso zei:
Wat is eigenlijk het voordeel van het 3racing chassis, tegenover dat van tamiya? Ik heb zelf de carbon reinforced van tamiya.

De tamiya chassis zijn bijna altijd getweaked ( beetje krom )
het 3 racing chassis is erg veel stijver en je kunt alle onderdelen ( ontvanger en motor )
veel beter kwijt.

Ook is de koeling van de motor beter en kun je en accu met goudcontactbusjes
beter platsen.

Omdat de 3Racing versie stijver is reageert die veel beter en directer op setup veranderingen.

Bij het opnieuw ontwerpen van het boven en onderdek van mijn TA05 met 3racing chassis
viel het mij op dat de gewichtsverdeling op de 4 wielen nogal vreemd is.

Het rechter voorwiel draagt ongeveer 110 gram meer dan de andere wielen.

Bij mijn nieuwe ontwerp is het gelukt het gewicht bijna op elk wiel gelijk te krijgen.

Om dat te bereiken heb ik de accu 5 mm meer naar het midden verplaatst en 10 mm naar achteren.

In de praktijk werkt de auto erg goed,
de balans in de auto is goed en de auto reageert goed op setup aanpassingen.

DSCN4621.jpg

DSCN4622.jpg

De auto is gebaseerd op een TA05 met een 3racing conversie kit.
Het boven en onderdek zijn opnieuw ontworpen,
waarbij het bovendek nu uit een stuk is.

De stuurinrichting is naar onderen en naar achteren geplaatst,
Het boven en onderdek zijn van 2 en 3 mm epoxyplaat.
Dat kan in de toekomst van carbon worden.

Er zijn nog wel wat detail aanpassingen te maken,
en nog wat tests, maar voorlopig is het en geslaagd project.

Rijd je op 5 cellen of op 6? En als je op 6 rijdt: als eens gekeken wat de verdeling is met 5? En vice versa natuurlijk, maar dat lijkt me minder interessant.

Zelf vond ik AMCC vrij krap,
De bochten lopen helemaal door in 90 of 180 graden of soms wel meer. Echt flauwe bochten heb je niet. Daarom lijkt het mij slim om een center en gewoon one-way te plaatsen zodat je voldoende stuur hebt op AMCC. Maar afstellen doet veel.

Groet Robert

Back