Tamiya TA05

  • Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Probeer hem gewoon, kom je ervanzelf achter of het niet veel te snel is.

Moet zeggen, voor een rijder met zo'n verzameling aan motors stel je wel veel vragen, zou verwachten dat je toch wel een beetje weet dat een 12T en 17T heel wat anders zijn als de standaard motor.. Welke als ik me niet vergis vergeleken mag worden met een slechte ~29T

Nogmaals, een 23T is meer dan zat om te leren rijden.. 12T kan de auto best aan.. Ligt geheel aan de bestuurder wat die aan kan.

Wat is er mis met de standaard schokbrekers ? Ok, ze zijn van plastic, maar een beginner gaat het verschil echt niet merken met een set TRF's qua rijden.
 
hoi,

ik heb goed en slecht nieuws.
ik zal beginnen met het slechten.

in die motor die ik wouw proberen zat geen leven.

goede nieuws is. dat ik heb ondekt waar het snelheidsprobleem aan lag.
ik had het motor tandwiel te zeer op het grote tandwiel geduwd. waardoor ook de motor waarschijnlijk te heet werd.

over het leren rijde.

ik heb altijd ofroad gereden (nitro en electro). dus ik begin niet helemaal onderaan. :p
maar ik vind dit wel veel leuker.

over die veren.

ik vind ze naar mijn gevoel niet lekker veren. de veren zitten er vrij los in. als ik de veel vastpak kan ik hem zo een paar milimeter naar boven en naar onder duwen. ik zal er wel een zo'n ringentje tussen doen.
 
hoi,

ik rij met een 3.5 A accu van het merk speed pack.
ik vinde de tijd dat ik met deze accu kan rijden tegenvallen, vereder word niks warm. ik rij er een kleinen 10 minuten mee. ikzelf zat te denken dat de accu slecht is. terwijl hij pas een maand of 4 oud is.

dus als ik me een nieuwe accu ga halen. kan ik dan beter een goed merk nemen. voor meer geld. een een slechtere accu voor minder geld. en wat zijn dan goede mergen voor accu's?


verder heb ik de auto wat verhoogd ik raakte vrij vaak de grond.
ik merk goed het verschillen in de instellingen die ik doe. ik heb al een hoop geleerd van deze wagen. ik ga binnenkort ook naar een club. en als het me bevalt schrijf ik me in.
 
een 10 turns motor trekt bij het wegrijden 40 tot 50 ampere,
dat staat dus zo in de fik.

Verder na 5 a 6 accus nieuwe koolborstels er in en het anker afdraaien.
Begin in elk geval met een te klein tandwiel op je motor,
en dan steeds voelen hoe heet hij word.
En ook niet als je meer accus hebt, er drie achter elkaar leeg rijden.

tijdens de zoektocht kwam ik dit tegen.

moet je ook met een stanadaart motor niere koolborstels?
en wat word er bedoeld met het anker afdraaien.

ik heb dit nooit geweten.
 
Niels, probeer eens de zoekfunctie te gebruiken binnen dit forum, veel vragen zijn al tig keer beantwoord !

10 min rijden met een 3500mAh pack (dat bedoel je neem ik aan met een '3.5 A' ) met een standaard motor is belachelijk. Die moet het makkelijk 30 tot 45 min uithouden als het niet nog langer is. Goede merken zijn GP, Intelli of Vapex, maar daar heeft iedereen een eigen mening over.

Nee standaard motor gooi je simpel weg als ie versleten is, ze zijn zo goedkoop en openmaken is lastig. Maar die hebben behoorlijk wat probleemloze draai uren normaal.

Een 12T motor is een geheel ander verhaal, die mag je na 4 a 5 runs minimaal controleren en schoonmaken, maar je zult snel zien dat je hier de collector van moet afdraaien, je haalt dan een heel klein laagje van de koperlaag af zodat die weer als nieuw is. Dit kun je in de betere modelbouwzaken laten doen, of zelf een afdraaibankje kopen.

Lid worden van een club is een goed idee, veel leuker om op echt circuit te rijden en kun je eens rondkijken wat de andere rijders gebruiken qua matriaal.
 
de collector is dat dat ding waar de stroom op word aangesloten en ronddraait?

deze maakt mijn vader met heel fij schuurpapier schoon. (bij een boormachine)
 
Yep. Tja, alles is beter als een zwarte verbrande collector, maar mooi recht en glad zoals na afdraaien lukt je niet met schuurpapier. Probleem is dat je 'hoogte' verschil krijgt bij schuren tussen de lamellen van de collector. Borstels gaan dan klapperen en dat werkt niet. Schoonmaken gaat tot op zekere hoogte prima met een gum (gewoon een potloodgum, zachte kant gebruiken), die beschadigd je loopvlakken niet en maakt toch behoorlijk schoon. Echte beschadigingen (die je echt krijgt) kun je alleen met afdraaien oplossen.

Maar er zijn veel betere experts dan mij op dit vlak op het forum, als iemand me wilt verbeteren, ga gerust je gang :-)
 
ik wil de colletors van mijn motor's eens gaan schoonmaken.
nu heb ik het een en ander op google op liggen zoeken, maar een vraag blijft onbeantwoord.

als ik die dingen aan de achterkant eraf heb. dan blijft dat plastic din over, wat uitsteekt (enderlbel???.
dit moet er ook af om bij. maar dat wil bij mij niet lukken. bij mij zitten kleine gedeeltes van het motorhuis erover gebogen, en deze willen niet makkelijk terug buigen. hier moet ik dus veel kracht voor zetten. is dit normaal. of zijn er andere tips om hem los te krijgen?
 
ik wil de colletors van mijn motor's eens gaan schoonmaken.
nu heb ik het een en ander op google op liggen zoeken, maar een vraag blijft onbeantwoord.

als ik die dingen aan de achterkant eraf heb. dan blijft dat plastic din over, wat uitsteekt (enderlbel???.
dit moet er ook af om bij. maar dat wil bij mij niet lukken. bij mij zitten kleine gedeeltes van het motorhuis erover gebogen, en deze willen niet makkelijk terug buigen. hier moet ik dus veel kracht voor zetten. is dit normaal. of zijn er andere tips om hem los te krijgen?

Nu al schoonmaken? je hebt de hele handel toch nog maar net?
> Standaard motor kan niet open <
 
Dit zie je meestal bij regelaars die maar drie draden hebben op de regelaar zelf... Dan gaat er een min draad naar de accu, een min draad naar de motor en de plus draad gaat zowel naar de accu als de motor... Dit is normaal bij de wat meer competitie gerichte regelaars... Niks raars aan. Bij andere regelaars zit het in principe net zo alleen zitten er dan twee plus draden op de regelaar, één naar de accu en één naar de motor.

Joost K.
 
hoi,

ik heb zo'n regelaar van nosram tot 10 turns.

die man waar ik hem kocht die zij dat dit een wedstrijdregelaar was.

heb ik me dus laten bezijken? want hij heeft gewoon 4 kabels
 
Dan ben je idd bezeken ja... Tenzij je de achteruit uit kan schakelen mag je met deze regelaar helemaal geen wedstrijden rijden omdat er bij wedstrijden geen achteruit op de regelaar mag zitten...

;-)
 
Dan ben je idd bezeken ja... Tenzij je de achteruit uit kan schakelen mag je met deze regelaar helemaal geen wedstrijden rijden omdat er bij wedstrijden geen achteruit op de regelaar mag zitten...

;-)

Wahaha ....

Wordt lid van een club zoals al is gezegd tegen je en laat je daar voorlichten door mensen die er kennis van hebben. Neem niets aan van mensen die collectors gaan schuren met schuurpapier etc. maar vraag het aan verschillende mensen op de club. Als je dit had gedaan zat je nu niet met een regelaar die tijdens wedstrijden mischien niet gebruikt mag worden.
 
Laatst bewerkt:
ik ga 14 oktober bij de club kijken, waar ik bij wil.

als het me bevalt dan wil ik in 2009 lid worden anders betaal ik voor een vol jaar voor maar een paar maanden
 
ik heb vandaag met een 11 turns motortje gereden.

de gemiddelde snelheid ligt tegen de 50 aan.
en de top was 64km/h

ik weet ook wel dat je op een circuit waar veel bochten zijn niet met zo'n motortje moet gaan rijden.

welke veren hebben jullie voor, en welke achter.

harde voor en zachtere achter of andersom? of is dit ook weer per rijder verschillend.
 
ik heb vandaag met een 11 turns motortje gereden.

de gemiddelde snelheid ligt tegen de 50 aan.
en de top was 64km/h

ik weet ook wel dat je op een circuit waar veel bochten zijn niet met zo'n motortje moet gaan rijden.

welke veren hebben jullie voor, en welke achter.

harde voor en zachtere achter of andersom? of is dit ook weer per rijder verschillend.

Verschilt per rijder...
Moet je zelf gewoon proberen.
Op google zijn ook wel setup-sheets te krijgen voor een ta05 dacht ik.
 
Back
Top