Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Joris
pagina 16 een zelfgemaakt upperdeck op mijn ta05
beetje klooien met printplaatmateriaal, je bent dus echt al de flex kwijt.
ben zondag ook in wevershoof (denk zelfs samen met sjoerd)kan je alles bekijken en vergelijken.

Sander

Gezellig, ik ben er ook samen met sander en sjoerd en ....met een carbon chassis.we zullen zien!

groeten ronald

Dit klinkt veelbelovend allemaal! Ben zeer benieuwd hoe jullie ermee rijden. Misschien kan ik nog ergens een afstelling vandaan bietsen :P haha!

Vandaag grote Modelbouwforum testdag gehad denk ik ;) haha! enkele members van hier zijn wezen rijden bij RC-motorsport.
Ik had mijn torquerods uitgetest, het was 1 grote ramp. Ik had totaal geen grip meer met de auto. Toen ik de voorste rod weghaalde werd de grip al beter. Toen ik de achterste weghaalde werd het nog beter. Maar het was nog niet de oplossing.
Uiteindelijk andere demperolie achter erin gedaan, en mijn droop anders afgesteld. Daarna ging de auto als een speer. Wat overigens wel opviel, de ferrari 360 modena geeft duidelijk minder grip achter dan de mazda 6. Deze is dus nu in bestelling..
Misschien heeft sander of ronald nog wat toe te voegen??

Lol een Mazda 6 heeft een heuze schuurdeur op zijn achter kant,... vindt het niet zo heel erg vreemd dat die meer grip geeft dan een ferrari mini spoilertje :D .....

Wat was precies het probleem van de Rods?? dat vraag ik me wel af nu... Hielden ze de "flex" werking te veel tegen? Wat gebeurde er precies met je afstelling. Lag het niet aan het cirucit?

Groet Robert

Het was inderdaad een top dag op de baan van rc motorsport.

Heel wat accu`s opgebrand, en een hele spannende strijd met de rijders.

Mijn ervaring met de TA-05 was dus super top :D

Blauwe veren voor en rode achter.
Stabo stangen rondom.
Zelf gemaakt upperdeck (werkt ook heel goed)

Groetjes sjoerd

Zeker een leuke dag!

vering zoals sjoerd en tamiya m-grip banden, waren niet slecht maar ook weer niet heel veel grip.

Het was lekker druk maar zeker eenb leuke dag!

Carbon chassis is top om te zien, maar je hebt niet echt veel voordeel t.o.v. het rijgedrag van de auto...maar ja, het oog wil ook wat!

groeten Ronald

een carbonnen chassis werkt alleen maar met echt ervaren coureurs(ik rijd nog wel even door met me badkuip van plastic :roll: )

Joris zei:
Vandaag grote Modelbouwforum testdag gehad denk ik ;) haha! enkele members van hier zijn wezen rijden bij RC-motorsport.
Ik had mijn torquerods uitgetest, het was 1 grote ramp. Ik had totaal geen grip meer met de auto. Toen ik de voorste rod weghaalde werd de grip al beter. Toen ik de achterste weghaalde werd het nog beter. Maar het was nog niet de oplossing.
Uiteindelijk andere demperolie achter erin gedaan, en mijn droop anders afgesteld. Daarna ging de auto als een speer. Wat overigens wel opviel, de ferrari 360 modena geeft duidelijk minder grip achter dan de mazda 6. Deze is dus nu in bestelling..
Misschien heeft sander of ronald nog wat toe te voegen??

Waar ben je uiteindelijk op terecht gekomen qua vering/olie/stabi's?

@ robert, klopt dat er een complete taartschep op zit, maar geeft niets toch? :mrgreen: Als t maar hard gaat.
Hoe t nou zat met die rods weet ik niet, ik merkte wel dat toen ik de voorste rod weghaalde meer grip kreeg, zowel voor als achter. Toen ze er beide opzaten stuurde hij slecht, glibberde en was nerveus.
Toen beide er af gingen, reed hij aanzienlijk beter. Hij gleed af en toe in sommige bochten weg, maar dat probleem had ik later opgelost. Die rods werkten dus tegen de afstelling in. Misschien hadden ze wel gewerkt met de mazda body. Maar dat wilde ik niet meer uittesten, aangezien ik aan het einde van de dag tevreden was met de afstelling.

@ beyonder:

Ik reed uiteindelijk:

TRF dempers
Zwart vóór en Rood achter
Olie 600W rondom <- wil nog terug naar 400W. 3 gaatjes in de dempers
Achter: schokbrekers helemaal rechtop<- carbon tower
voor: schokbrekers op het derde gaatje van buiten <- carbon tower
Tamiya A slicks harde inserts vóór, A slicks ms, ms harde insert achter. Maar dat moet je zelf uitvogelen wat je lekker vind rijden. ik had t eerst andersom reed ook best oke.

Camber: 3 grd achter 1.5 grd voor
Toe: 2 grd achter (standaard) 1 grd voor
rijhoogte voor: 5 mm
rijhoogte achter: 5.5 mm
Droop: 5 mm voor 4 mm achter

Mazda 6 body

Dat was m wel denk ik, als je nog meer wilt weten moet je t even zeggen ;)

Nog een vraagje:
hebben jullie er ook last van dat je diff's scheef zitten. Als ik naar mijn diffs kijk in mijn diffhuis dan staan ze er helemaal scheef in. Ik krijg ze ook niet recht. Wel merkte ik dat 1 van de verstelbare difhouders aan de voorkant behoorlijk wat speling had, Zou t daar aan liggen? Dan zou het achter hetzelfde geval moeten zijn..
Mijn voorsnaar is overigens erg slap, dat ding recht echt super snel uit. Aan het begin van de dag was de snaar netjes op goede spanning, aan het einde van de dag kon ik er bijna mee touwtje springen. Anderen hier ook ervaring mee??

He joris, je ging idd een stuk beter als vorige keer op rc-motorsport. Weet je al in welke klasse je gaat mee rijden tijdens de challange?

Bij mijn ging het ook wel best op die dag, kon Ton met z'n rdx bijhoude. wat vorige keer echt absolut niet lukte!!

Kortom weer een goede stap voor uit die Witte veertjes voor en gele achter i.c.m. Sorex bandjes
Ik ga helpen (same met me pa) de baan de zaterdag voor de challange, 1 april dus, dan nog ff me Stratus All purpus kap testen. Kijken of dat weer beter gaat als de F430 body.

Mzzl,

tja wat kan ik hier verder nog aan toevoegen, mijn set-up; witte veren voor 1 gaatje in de demper en 600 olie , achter blauwe veren 1 gaatje en 500 olie
ik had goeie grip, vergelijkbaar met de carbon uitvoering van Ronald (we gingen letterlijk even hard) Sjors, ik denk dat jou pushrods alleen de flex in de lengterichting opvangt. mijn homemade upperdeck vangt alle flex op en beviel eigenlijk goed.(kan ook komen omdat ik met een standaard motor reed) misschien moet je de volgende keer eens met mijn wagen rijden voor vergelijk. al met al een hele leuke (TA05) dag. ik had geen problemen met mijn dif's, (stefan en sjoerd wel) en ik heb de aramide snaren en die bevallen perfect , mijn originele waren ook na 2 keer rijden superslap, maar deze blijven goed op spanning.
Sander

Ik rij zonder push rod's, mijn auto is nog 100% standaard op 4 trf dempers na.
Met welke kap reed jij dan? Ik kan me niet meer herinderen welke auto van jouw was..

Ik rij ook met de versterkte snarenset. Zijn erg sterk, heb ze nog niet stuk gehad. Wel staat bij de standaard instelling de voorste snaar een stuk slapper dan de achtersnaar. Scheve diffs heb ik nog niets van gemerkt.

at joris,

ik zou je camber achter op -2 zetten, setje CS-27 banden op orion harde velgen en dunne inserts van orion/jb foam en CS High Grip smeermiddel gebruiken dat zou je meer grip moeten geven denk ik zelf.

En je toe voor op nul graden gewoon.

mission: thanks voor je setup idee, maar hij rijdt nu goed hard en ik heb lekker veel grip. Ik heb helemaal geen problemen meer gehad nadat ik de body en de droop had aangepast.

Ik ga toch die armid snaren eens proberen. Want ik vind dit niets.

@sjors: ik ga toch standaard klasse rijden. Is leuker voor me denk ik :)

Misschien gekke vraag; maar zouden jullie een foto kunnen posten van jullie diffhuizen. Dus vanaf het midden van de auto richting de voor of achterkant. Dan kan ik zien of het normaal is wat mijn auto heeft.. Thanks alvast :) Ik zal morgen even fotootje maken van mijn auto..

[edit] T was even t topic doorspitten, maar uiteindelijk kwam ik deze foto tegen, hier is duidelijk te zien dat zijn diff wel recht zit.
DSC02439.jpg
Mijne zie je echt scheef zitten, hij nijgt naar 1 kant toe. Toch raar!
[/edit]

[edit2] Aangezien ik nooit rust in mijn kont heb, heb ik toch even 2 foto's gemaakt. De standaard brakke kwaliteit die jullie gewend zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Je ziet duidelijk dat de diff's behoorlijk scheef zitten..
PHTO001.jpg

PHTO002.jpg

[/edit2]

Dag joris, ik heb even een foto gemaakt van mijn achter diff. Voor is hetzelfde, ze staan gewoon recht. Zie de foto.

Als er nog vragen zijn hoor ik het!

Ronald

diff.jpg

Joris zei:
Misschien gekke vraag; maar zouden jullie een foto kunnen posten van jullie diffhuizen. Dus vanaf het midden van de auto richting de voor of achterkant. Dan kan ik zien of het normaal is wat mijn auto heeft.. Thanks alvast :) Ik zal morgen even fotootje maken van mijn auto..

[edit] T was even t topic doorspitten, maar uiteindelijk kwam ik deze foto tegen, hier is duidelijk te zien dat zijn diff wel recht zit.
DSC02439.jpg
Mijne zie je echt scheef zitten, hij nijgt naar 1 kant toe. Toch raar!
[/edit]

[edit2] Aangezien ik nooit rust in mijn kont heb, heb ik toch even 2 foto's gemaakt. De standaard brakke kwaliteit die jullie gewend zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Je ziet duidelijk dat de diff's behoorlijk scheef zitten..
PHTO001.jpg

PHTO002.jpg

[/edit2]

Duidelijk verkeerd gemonteerd. Lees de bouwbeschrijving nog maar eens goed door....

Back