Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Weet mischien iemand het tamiya nummer van de keramische diff balls? Ik heb verder terug in het topic gelezen dat de normale niet volstaan bij gebruik van wat snellere motoren. Nu kon ik ze wel vinden op internet maar niet zo snel met het tamiya nummer erbij, en daar ik ze bij de lokale hobbyboer wil bestellen is het nummer wel handig.

CircusAso zei:
Weet mischien iemand het tamiya nummer van de keramische diff balls? Ik heb verder terug in het topic gelezen dat de normale niet volstaan bij gebruik van wat snellere motoren.

Valt wel mee hoor,
kijk eerst eens hoe lang deze mee gaan,
een alu diff en 46 mm stalen kardan assen zijn eerder belangrijk bij veel power.

Tamiya maakt geen ceramische diff kogels, het hardste wat ze hebben zijn carbide diff kogels. Kijk eens op Ebay bij Walawalastore, daar heb ik mijn ceramische kogels vandaan. Ik was incl. verzenden $10.10 kwijt voor 12 kogels. Het enige wat dan wel hard slijt zijn de diff. ringen maar die zijn niet zo duur dus...

CircusAso zei:
Dag Oscar,

Ik had een vraag, over de ta-05. Zijn de allu diff's en de assen die je eerder in het ta-05 topic beschreef van tamiya zelf of zijn deze van een andere fabrikant? Als ze van tamiya zijn weet je dan toevallig de tamiya nummers?

Alvast bedankt

vriendelijke groet

Maarten

Ik heb inderdaad gekozen voor origineel Tamiya,
dit zijn de meest kwalitatieve en sterkste opties die ik kon vinden.

Ik ga namelijk met 13 en 12 turns rijden.

Nummers :

46 mm universal shaft item 53847

Aluminium Differential joint item 53919

Succes !

PS: ik had niet goed gelezen van die keramische diff ballen,
( ik dacht keramische lagers )
Die diff ballen zeker kopen !
alles sterker dan 23 turns maakt de boel stuk !

En dan een stapel diff plaatjes want die zijn niet duur !

Ik ga Oscar zijn raad morgen direct opvolgen en deze bij de lokale rc shop direct bestellen. Verder ben ik van plan om een hudy afstel koffer te gaan kopen, deze is wel vrij duur, maar om het goed te leren :wink: heb je goed materiaal nodig. Of is dit echt af te raden, en gooi ik dan mijn geld gewoon weg?

CircusAso zei:
Ik ga Oscar zijn raad morgen direct opvolgen en deze bij de lokale rc shop direct bestellen. Verder ben ik van plan om een hudy afstel koffer te gaan kopen, deze is wel vrij duur, maar om het goed te leren :wink: heb je goed materiaal nodig. Of is dit echt af te raden, en gooi ik dan mijn geld gewoon weg?

Hudy afstel kit is super,
als je het kunt betalen zeker doen !

Het kan ook met een camber afstelhulpje,
en de maten van de turnbukles op te meten.
Maar Hudy is nog beter.

Hallo allemaal

:lol: :lol: Ik heb mij eergisteren aangemeld als lid bij AMCC. :lol: :lol:
Ik ben momenteel mijn auto aan het afstellen voor de baan want er is as zondag vrij rijden.

Nu heb ik van een collega zijn Hudy afstel kit geleend om eens een goede basis afstelling te maken.

Ik heb al heel veel info uit dit topic gehaald maar ben nog op zoek naar een goede (veilige) basis setup.
Mijn TA05 heeft nog de standaard shocktowers.

misschien dat de hier aanwezige leden van AMCC mij nog wat tips kunnen geven. (Sander en Oscar??)
(oh ja: ik ben beginnend rijder dus het gaat vooral om een "makkelijk" rijdende auto) :wink:

Ik ben al met de dempers bezig geweest:
voor: witte veren en harde olie (robbe) met een gaatje.
achter: blauwe veren en medium olie ook met een gaatje

Ik heb op 1 januari een nieuwe body besteld bij RC shop Roal, maar dit loopt niet helemaal soepel. Ik hoop dat de kap zaterdag binnen is.
Het is een: Protoform DODGE CHARGER SRT8 for 190mm.
Ik weet dat de stratos en mazda 6 body populair zijn maar voor mij maakt dit nog niet zo veel uit. :oops:
Als beginnend rijder moet ik eerst nog leren sturen!!!!!!!!!! :D

imprezapino zei:

Die Dempers kan je wel weer uit elkaar hale, je moet piston 3 hebben (3 gaatjes). Je dempers zijn gemaakt om op/neer waardse bewegingen te maken, met 1 gaatje verminder je deze bewegingen en rijd je auto minder natuurlijk/voorspelbaar.
En over het algemeen is het ook makkelijker om te beginnen met voor dezelfde demperolie al voor, de veertjes zijn naar mijn mening goed.

Owjha, en die body....
Ik weet dat het een mooie body is, maar geloof het of niet. Je gaat serieus merken met z'n gestroomlijnde body (stratus of mazda) dat je auto beter rijd.

En als ik jouw was zou ik je voorste dempers helemaal maximaal naar buiten zetten, dus voor het meest buitenste gaatje (vanaf het midden van de auto gezien) en achter en voorlaatste gaatje achter.
Dit is (volgensmijn) een veelgebruikte setup, rijd makkelijk en is toch aardig snel.
Overgens scheelt het ook ongeveer 1 sec. per rondje als je op een paar knappe bandjes rijd, voor tapijt zijn dit meestal 20'ers of 24'ers en bij High grip banen 27'ers.

Hoop dat ik je zo geholpen heb.

sjorsi zei:
imprezapino zei:

Die Dempers kan je wel weer uit elkaar hale, je moet piston 3 hebben (3 gaatjes). Je dempers zijn gemaakt om op/neer waardse bewegingen te maken, met 1 gaatje verminder je deze bewegingen en rijd je auto minder natuurlijk/voorspelbaar.
En over het algemeen is het ook makkelijker om te beginnen met voor dezelfde demperolie al voor, de veertjes zijn naar mijn mening goed.

Ik zou die voor dempers laten zo,
de achter dempers wel met 3 gaatjes bouwen.

Een stabi voor is ook wel een aanrader ( mits goed gebouwd en afgesteld )
echter alleen voor en wel de dikste .

Verder afstellen volgens het boekje.

Als je nog geen held bent in het sturen neem dan maximaal een 23 turns motor,
daarmee kun je rondjes van 19 seconden rijden.

Zachte banden 20, 22 of 24 SH. en gripvloeistof. ( banden smeermiddel )

Voorkant 1/2 graad to out
achter 2 tot 4 graden to in.

Rijhoogte voor 5 mm achter 5,5 mm.

Droop voor 5 mm achter 4 mm

Zorg dat je draagarmen soepel kunnen bewegen ( testen zonder banden en zonder dempers )

Standaard tandwiel is het beste voor 19 turns,
voor een 23 turns kan je 2 tot 4 tanden groter pineon rijden.

Als je er niet uit komt dan help ik je ter plekke wel.

Tot Zondag.

tja, hier kan ik niet veel meer aan toevoegen, alleen dat ik voor en achter twee gaatjes in de demper heb en 60 olie voor en 50 achter.
voorste demper een gaatje overslaan en de achterste demper de binnenste. ook heb ik de zwaarste stabi voor (geel) en de rode achter.
ik zal een set-up sheet voor je invullen en meenemen zondag

gr. Sander

Sander, Oscar en Sjors bedankt !

Ik ga de auto morgen metteen aanpassen. (zo ver als mogelijk)
Momenteel zit er een 27 turns motor in de auto (corally streetracer)
Ik heb de auto tweedehands gekocht en zag dat er een 58 tands spur in zit.
Het standaard 70 tands spur heb ik in bestelling.

tot zondag !

groeten van Marco

Tipje als je een ander spur erop zet, neem een gangbaar 48dp tandwiel en niet de standaard Tamiya meuk. Er zijn meer mensen die gewoon de 48dp spurs en pinions hebben dus dan is het makkelijker uitwisselen als je een keer wat stuk rijd. De Tamiya spurs zijn ook niet 100% rond dus...

58 tands is wel héél erg klein, een 78 tands 48dp spur zal goed werken i.c.m. een aantal pinions varierend van 22 t/m 30 tands afhankelijk van je motor...

Furious Jay zei:
Tipje als je een ander spur erop zet, neem een gangbaar 48dp tandwiel en niet de standaard Tamiya meuk. Er zijn meer mensen die gewoon de 48dp spurs en pinions hebben dus dan is het makkelijker uitwisselen als je een keer wat stuk rijd. De Tamiya spurs zijn ook niet 100% rond dus...

58 tands is wel héél erg klein, een 78 tands 48dp spur zal goed werken i.c.m. een aantal pinions varierend van 22 t/m 30 tands afhankelijk van je motor...

Ik ga ook zo snel mogelijk het spur vervangen, maar ik heb al op 1 januari 2x 70 tands spur besteld en een body bij RC shop Roal. :wink:
Maar de bestelling komt maar niet binnen. Er is elke keer wel wat als ik ze bel. :evil:

Of ze moeten morgen nog binnenkomen, anders moet ik het zondag met de kleine spur doen :|

Of je rijd even langs Muco Amsterdam/Alkmaar en je haalt er even een 48 dp spur en wat tandwieltjes op, liggen in Alkmaar sowiezo op voorraad. Ben je meteen van die Tamiya meuk af...

Ik heb nog wel de 102 tands spur liggen van Tamiya uit de MSX maar da's de fijnere vertanding van Tamiya, als je daar tandwielen voor hebt dan mag je hem er zo in zetten van me...

imprezapino zei:
Ik ga ook zo snel mogelijk het spur vervangen, maar ik heb al op 1 januari 2x 70 tands spur besteld en een body bij RC shop Roal. :wink:
Maar de bestelling komt maar niet binnen. Er is elke keer wel wat als ik ze bel. :evil:

Of ze moeten morgen nog binnenkomen, anders moet ik het zondag met de kleine spur doen :|

Ik heb er nog een stuk of 3 over,
70 T hagelnieuwe !

ik gebruik de 0.4 module
en heb deze dus over.

Kun je voor een Roal prijsje overnemen !

Oscar, rij jij met die 102 tands tandwielen??? Dan heb ik er ook nog wel een voor je... Mag je zo hebben, ik gebruik het toch niet... Hageltje nieuw...

Furious Jay zei:
Oscar, rij jij met die 102 tands tandwielen??? Dan heb ik er ook nog wel een voor je... Mag je zo hebben, ik gebruik het toch niet... Hageltje nieuw...

Hee super !

ik rij 105 , maar mijn zoon met die 102,
en die is bijna aan vervanging toe !

Mee nemen !

Oscar zei:
imprezapino zei:

Ik heb er nog een stuk of 3 over,
70 T hagelnieuwe !

ik gebruik de 0.4 module
en heb deze dus over.

Kun je voor een Roal prijsje overnemen !

Neem er maar eentje voor mij mee Oscar!
Ik ben bang dat die van Roal niet binnen zijn voor zondag.

Back