Tamiya TA05

  • Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Als ik misschien een TA-05 koop, kan hij dan wel een 5.5 LRP aan.
Ik ga gewoon standaard rijden.

Er zijn tegewoordig ook diff covers,
erg handig als je ook buiten rijd.

Waar kan ik die halen? Voor mij zullen ze wel handig zijn, omdat ik er op parkeerplaatsen mee ga rijden. Of zullen die diff covers geen nut hebben buiten?

Gr, Rowan
 
Als ik misschien een TA-05 koop, kan hij dan wel een 5.5 LRP aan.
Ik ga gewoon standaard rijden.

Gr, Rowan

En TA-05 kan een 5.5 gewoon aan,
Alleen de sneller je zal rijden de meer slijtage je dan krijgt.

TA-05 staat hoog genoeg om geschikt te zijn voor parkeerplaatsen.

Groeten, Christian
 
En TA-05 kan een 5.5 gewoon aan,
Alleen de sneller je zal rijden de meer slijtage je dan krijgt.

TA-05 staat hoog genoeg om geschikt te zijn voor parkeerplaatsen.

Groeten, Christian

Mijn ervaring is dat de TA05 erg gevoelig is voor steentjes,
dus minder geschikt voor parkeerplaatsen.
Zou je beter kunnen kieze voor een auto zonder tandriemen.

Met een 12 turns heb ik veel problemen gehad met de TA05,
het chassis buigt zo veel dat je de achterste tandriem niet strak genoeg krijgt.
daardoor gaat die achterste tandriem doorslippen en is snel versleten.
een 5.5 brushless lijkt me vergelijkbaar met een 12 turns brushed.
 
Mijn ervaring is dat de TA05 erg gevoelig is voor steentjes,
dus minder geschikt voor parkeerplaatsen.
Zou je beter kunnen kieze voor een auto zonder tandriemen.

Met een 12 turns heb ik veel problemen gehad met de TA05,
het chassis buigt zo veel dat je de achterste tandriem niet strak genoeg krijgt.
daardoor gaat die achterste tandriem doorslippen en is snel versleten.
een 5.5 brushless lijkt me vergelijkbaar met een 12 turns brushed.

Ik heb zelf ook met een 12Turns gereden, nergens last van.
De TA05 kun je ook hoog genoeg zetten om op de straat mee te rijden.
In de draagarmen zitten inbusjes waarmee je de auto hoger/lager kan laten staan, en als je plaatjes tussen de dempers doet komt hij ook hoger te staan.

Maargoed iedereen rijd anders dus je moet gewoon een weg vinden zoals jij die het fijnste vind :)
 
12T of 5.5 brushless is wel heel erg veel om een beetje rond te sturen op een parkeerplaats. Hou rekening met hevige slijtage en regelmatig nieuwe onderdelen !
Goede (dure) accupacks zijn ook een vereiste, denk niet dat je een gewoon packje kunt gebruiken met dit soort power.

TA05 is wel veel beter geschikt dan een TB-02/03 om grote motoren te herbergen, die aandrijflijn heeft nu eenmaal met die snaren veel minder weerstand en slijt daardoor ook veel minder. Tamiya maakt speciale slijtvast(ere) snaren, die krijg ik met een 4600 brushless nauwelijks versleten.

Gevoeling voor steentjes is de TA05 wel, de plaats waar je gaat rijden eerst met een grove bezem ff vegen is echt geen luxe, anders blijf je spurs en pinions vervangen.
 
In de draagarmen zitten inbusjes waarmee je de auto hoger/lager kan laten staan, en als je plaatjes tussen de dempers doet komt hij ook hoger te staan.

Die inbusjes in je draagarmen zijn er niet voor om je auto hoger of lager te zetten. Deze zijn er voor om de Droop van de draagarmen in te stellen.

Die clips zijn er inderdaad wel voor om de rijhoogte van je auto in te stellen. Door meer van die clips toe te voegen kan je de auto hoger zetten. Door weg te halen zet je hem lager.
 
In de draagarmen zitten inbusjes waarmee je de auto hoger/lager kan laten staan, en als je plaatjes tussen de dempers doet komt hij ook hoger te staan.

Die inbusjes zijn dus niet om de rijhoogte van je auto in te stellen,
dat is een veel gemaakte denkfout.

De hoogte van je auto stel je af met je dempers,
de maximale uitslag bij uitveren stel je met deze schroefjes af.
deze afstelling heet "droop"
 
Ik had Pkracing ook een email gestuurd om te vragen of het wel verstandig is om een 5.5 T in een TA-05 te zetten.

Dit kreeg ik terug van hun:


Gr,Rowan
 
Ik had Pkracing ook een email gestuurd om te vragen of het wel verstandig is om een 5.5 T in een TA-05 te zetten.

Dit kreeg ik terug van hun:


Gr,Rowan

Ik heb je een PB met adviezen gestuurd,
ik en mijn zoon rijden nu 2 jaar met standaard en gehopte TA05 auto's.
Dit doen we in wedstrijdverband bij 2 verenigingen.

Wat je met de info doet moet je zelf weten,
maar PK racing heeft een ander belang bij informatie verstekken.

Zij zeggen de auto kan het wel aan,
ik zeg je wat er zeer snel stuk zal gaan.

Doe er je voordeel mee en maak een keuze.

Als je nog 50 meningen vraagt weet je het helemaal niet meer.

Wees niet bang om fouten te maken,
daar leer je het meeste van.
( en ik heb ook veel fouten gemaakt ).
 
Ziet er goed uit !!

Maar waar kan ik hem kopen?

1_68.jpg
dit is volgens mij niet eens de echte tamiya ta-05ifs
hij lijkt er wel op maar hij is het niet.
 
Dat is de nieuwe TB-03!!

Het broertje van de TA-05IFS alleen dan zonder snaren en een Cardan as in het midden.
 
Maar wat ik niet begrijp, wat is nou zo goed aan het ITF veringsysteem?

Wat je kan lezen bij Tamiya.com bij de TA05IFS en de nieuwe TB03 :

"In-board Front Suspension system features horizontally-mounted front dampers to enable a low-nose profile to mount the new-mold aerodynamic polycarbonate body shell."

-> je kan dus een lagere body monteren, zoals bv. de 'Garaya' en bij de TA05 de Honda NSX, waar duidelijk is dat de neus lager is dan bij zijn voorgangers.
Voordelen zijn dus de 'schaal look' en eventueel de aerodynamica...
Nadeel = (nog) sneller speling!
 
Wat je kan lezen bij Tamiya.com bij de TA05IFS en de nieuwe TB03 :

"In-board Front Suspension system features horizontally-mounted front dampers to enable a low-nose profile to mount the new-mold aerodynamic polycarbonate body shell."

-> je kan dus een lagere body monteren, zoals bv. de 'Garaya' en bij de TA05 de Honda NSX, waar duidelijk is dat de neus lager is dan bij zijn voorgangers.
Voordelen zijn dus de 'schaal look' en eventueel de aerodynamica...
Nadeel = (nog) sneller speling!


Oke thnx,

maar als het zo'n goed systeem is, waarom brengen ze er dan niet een TRF mee uit?

Of komt dat omdat het nog allemaal wat in ontwikkeling is.
 
Back
Top