Tamiya TB evo 5

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Dat kan, maar dan moet je in ieder geval 4 lichtere streepjes zien. Zoniet dan moet je dat maar even aannemen. Ik kon die foto niet met flitser maken omdat je dan wel de cover ziet maar niet die lichtspletjes. Het kan ook zijn dat mijn TFT monitor de foto iets lichter weergeeft. Ik zie meer dan alleen een siloute. Dat kan per monitor verschillen.

Alwin.

Links is ontzettend duidelijk 4 lange kieren in de verticale richting. Daar gaan we eens naar kijken, want dat heeft mijn auto ook :wink:

Groet Robert

Rij verslag Tamiya TB Evolution 5

Vandaag was de planning om naar Gouda te gaan. Dit circuit ken ik al jaren, en is dus eigenlijk perfect om de Evo 5 op te testen. Jammer genoeg waren de weergoden me niet gezind en kwam de regen met bakken uit de hemel. Dus in de auto op naar VIOL model Racing in Duitsland.
Daar eenmaal aangekomen met o.a. team Bulkheads die gingen trainen voor het Team Orion Speed Weekend, alles uitgepakt. Het was gelukkig erg rustig en we konden met de snelle modified motoren gerust onze gang gaan. Zelf wilde ik het niet op de spits drijven en heb er dus gewoon een snelle 19T in gezet.

De baan in VIOL zelf ziet er mooi uit. Er wordt gebruik gemaakt van dotje waardoor je wel afgeremd wordt, maar niet je auto aan grot rijd.

strecke2006.jpg

Ik begon met ontzettend veel storing, na alles omgegooid te hebben, andere kristallen, andere antenne, andere ontvanger en nog veel meer was het dan toch weg. Nu kon ik beginnen met rijden. Ik had nog geen set-up voor de auto, maar mijn eerste opmerking was… “wat rolt die auto”, direct daarna volgde “ wat stuurt die auto”. Maar even aan de set-up wezen sleutelen. De standaard droop instellingen van de bouwbeschrijving zijn rond uit slecht, en de auto gaat er van geen kanten door. De auto ging al beter, nog even zitten spelen met de veren en hij ging steeds beter. Wel had ik iedere ronde las van los lopende CVD asjes. Toch een jammerlijk iets, na wat treadlock en heel hard aandraaien bleven ze dan zitten. Maar ik had alleen de voorste hard aan gedraaid. De achterste raakte ook los, en daarbij is mijn allu rear hub beschadigd. Jammer maar helaas. Een goede tip bij het bouwen: “Gebruik nooit meer kracht dan nodig, behalve in je CVD’s”.
De set-up van de auto werd steeds beter en voelde heerlijk aan. De auto stuurt ontzettend vloeiend en strak door de bochten heen, zo heb ik nog weinig auto’s gevoeld. Ook rolt de auto ontzettend, een puntje waarop ik soms nog wel eens won van de anderen, door het rollen van de bochten.

Maar het was niet alleen maar zonneschijn. Ik ramde een keer vrij hard een dotje en brak daarbij mijn hub, het plastic van Tamiya is toch aan de harde en breekbare kant in mijn ogen, zeker vergeleken met Xray plastic. Gelukkig hadden ze die nog hangen bij VIOL en kon ik na een korte sleutel sessie weer door. Maar het was van korte duur. Ook mijn spur stripte ik. Ook deze hadden ze nog hangen en na wederom een sleutel sessie kon ik weer door. Hier zit toch een jammerlijk punt in de Evo 5. De Carbonnen boven plaat zit voor het bovenste schroef gat van de motor. Daardoor kan ik niet zonder het Carbon te beschadigen mijn schroef los of vast draaien. Dremel iemand?
Goed na dat alle kapotte onderdelen vervangen waren, een verse accu er in, ging de auto echt super!. Heerlijk strak sturend, hard rollend door de bochten, en nergens torque steer. Wat een heerlijke auto!.

Kortom, een heerlijke dag, lekker gereden en lopen stoeien met wat jongens op de baan daar, jammer genoeg had ik het vermogen niet aan boord. De auto zelf stuurt heel strak en zuiver. Ook rolt hij ontzettend mooi door de bochten, en harder dan snaar aangedreven auto’s.
Jammerlijk puntje is toch de schade van vandaag, ik heb geen harde klappers gemaakt.
Maar al met al een topauto waar ik nog lange geen spijt van heb!

Groet Robert

PS: er zijn foto’s gemaakt, waar ik ff achteraan ga.

had je je assen voor het bouwen eerst ontvet met remmenreiniger?
Ik doe dat altijd en dan doe ik er joint grease in van robitronic en dan locktite.....ik heb in een jaar tijd tamiya rijden nog nooit problemen mee gehad.

Had ze eerst ontvet met remreinger, daarna treadlock, en dat laten uitharden, nog even verwarmd. Maar ik heb het schroefje niet hard genoeg aangedraaid. Ik wilde het Imbusje niet dol draaien. Nu heb ik met alle kracht aan het schroeffie gedraaid en blijven ze zitten.

Trouwens even zitten kijken, heb voor de 2de keer een Corally Black motor uitgefikt, ik wordt helemaal gek van dat ..... merk... Iedere keer vertand ik hem gewoon goed, vertime hem rustig, en nog fikken die rot Motoren uit.. :|

Groet Robert

Dat met die asjes had ik ook op de TA05. En met locktite was dat geen probleem meer. Dus nu bij de evo 5 ook gedaan.

Die kunstof hub moet je volgens mij een beetje mazzel bij hebben. Ik heb ze ook op de TA05 zitten (LW suspension kit) en heb die auto aardig tegen de boarding in Ede geramd. Zonder schade aan de hubs (velgen zijn wel gaar).

Ik heb de auto op een betonnen vloer gereden. Had ook veel stuur en met wat aanpassingen aan de dempers liep alles heel erg soepel. De tosie staven heb er afgehaald. Misschien dat ik voor wel gebruik, maar achter niet.

Het weer zal wel niet veel beter worden de komende tijd, dus van circuitrijden zal helaas niet veel komen.

@Robert, heb je met one-way of met een spool gereden?
Wat is de reden dat je de E 'vakjes' een afwijkende kleur hebt gegeven zoals weergegeven in je schema?

Alwin.

Aangezien er nog geen spool beschikbaar is voor de Evo 5 heb ik met One Way gereden. Binnenkort ga ik een Evo 4 spool bestellen en dan in de werkplaats bij Scen deze afdraaien (moet nog even alles precies meten) dan heb ik ook een spool. Als dat niet lukt, ontwerp ik er zelf 1. Zo moeilijk is het gelukkig niet :)

Het schema is niet door mij gemaakt. Vanwaar de afwijkende kleur zou ik ook niet weten. Maar ik denk omdat de E standaart geleverd wordt dat daarom de kleur anders is.

Zo te lezen heeft Tamiya weer een toppertje gemaakt, die er nog leuk uitziet ook!

Als ik mag vragen; waar hebben jullie de TB05 Evo gekocht, en wat kost 'ie ongeveer??

Binnenkort ga ik een Evo 4 spool bestellen en dan in de werkplaats bij Scen deze afdraaien (moet nog even alles precies meten)

Ik heb de handleidingen van de evo 4MS en de evo 5 naast elkaar gelegd. De diffs hebben dezelfde lagers en schroef van 25mm. Voor de TA05 geldt hetzelfde, maar (zonder exact te meten) lijkt de afstand tussen de lagers bij de TA05 groter.

De afstand tussen de lagers bij de evo's lijken nagenoeg gelijk. Ik ga ervanuit dat je weinig zou moeten veranderen als je een spool van de evo 4 hebt.

Het voordeel van de manuals van Tamiya is dat de afbeeldingen op de laatste pagina's de meeste onderedelen op ware grootte laten zien. Dus kan je ze voor een groot deel vergelijken.

manuals:
http://tamiya.com/japan/rc/rcmanual/tbevo4ms.pdf
http://tamiya.com/japan/rc/rcmanual/58371tb_evo5.pdf

Ik ben benieuwd hoeveel je de spool moet wijzigen.

Alwin.

robert
reed je evo 5 goed of toch niet goed genoeg omdat je achter me bent geeindigd

marvin

Marvin, Auto ging super vandaag, zonder al te veel te doen aan de set-up ging hij als een speer, veel stuur, netjes sturen. Maar mooier nog, rollen als een gek. Iets wat mij ontzettend opviel aan de auto, hij rolt. Daardoor moest ik nog erg wennen aan de auto. Niet alleen dat, ik heb perongelijk mijn bandenwarmers op 75 graden laten staan, dus de laatste 2 finales ging ik met kokende banden weg, die pas de laatste minuut dusdanig afgekoeld waren, dat ik weer stuur kreeg. Weer een goede les voor de volgende keer. De auto ging top! op naar het volgende circuit: Gouda!
Marvin, ik denk dat je totaal geen slechte plek hebt gehaald, en bevestigd hebt dat je best goed kunt sturen tussen de snelle gasten, alleen dat je het financiele vermogen (lees nieuwe banden) niet hebt. Zeker op hfcc scheelt dat enorm.

Volgende keer minder lopen kleppen, en beter op mijn eigen spullen letten!

Groet Robert

nieuwe banden scheelt zeker veel.
woensdag reed ik nog met banden met flinke gaten omdat ik niks anders meer had.Maar voor gouda heb ik ook weer een nieuw setje banden.
In de finales heb ik meer geprofiteerd van de crashes dan dat ik zo hard ging.de mensen helemaal vooraan rijden met de dikste accu en ook nog handgewikkelde ankers en sturen ook is beter
met wat voor accu reed jij dan en wat voor motor

Rijdt nog steeds op mijn 3300 pakketten (in afwachting op mijn 4300's)
Motor was een Rookally (Corally) 19T single machine wound, laydown, lekker simpel. Maar zelfs met een laydown viel de auto niet dood. Iets wat ik met de FK'05 wel ontzettend had.

Toch nog even verder babbelen over de evo 5. Ik vindt de gearratio's met 48DP echt 3 keer niks, ik kan niet goed afstellen, het past allemaal maar net, en de stappen die je maakt zijn inmens, misschien moet ik toch maar eens over stappen op 64. Verder die asjes... Die zijn vandaag weer los gekomen.. ERG vervelend. Goed tot zo ver het geklaag, want die auto heeft voor mij zelf wel al persoonlijke records verbroken op HFCC. ik ga er stukken sneller mee dan met de FK'05.

Groet Robert

ik rij ook met een corally 19 single laydown
en ik heb ook al mijn records verbroken vandaag

op gouda zal jij waarschijnlijk een stuk sneller gaan

Gisteren ook weer met de evo 5 gereden. Met one-way. Dus ook bij mij rolt de auto lekker door de bochten.

Voor mijn gevoel is de hoeveelheid stuur wat veel (persoonlijk), dus heb ik voor wat stugger gemaakt en achter losser. Heb nu verschil in demper olie, veren en veerspanning tussen voor en achter.

Nu heb ik meer controle in snelle en langzame bochten. Ook bij snelle bochtcombinaties gaat het goed.

Na het rijden de asjes gecontroleerd en bij mij zit niks los. Ik heb de schroefje vastgezet met een borgmiddel van Bison. Werkt erg goed. Ook op andere plekken toegepast waar de schroefje in het verleden (schroefjes in aluminium) nog wel eens lostrilden. Maar nu dus niet meer :D .

Al met al lijkt de evo 5 en de TA05 qua rijgedrag erg veel op elkaar. De evo heeft nog meer stuur en hij is veel lichter.

Alwin.

Persoonlijk ook met de TA-05 gereden, maar vond die toch wel heel anders rijden, stuk meer flex er in, stuk minder stuur. stuurde ook minder zuiver dan de Evo 5. Tevens denk ik ook dat de Evo 5 niet alleen zo ontzettend rolt door zijn One-Way, ik heb natuurlijk met de FK'05 ook altijd One Way gereden en die rolde stukken minder, viel soms zelfs dood. goed gevoel verschild.

Het feit dat je de olie verander heb ben ik niet geheel een voorstander van. Het is aan te raden, rondom de zelfde olie te rijden. Dat doet zegmaar 99%, en dat doen ze niet voor niks :wink:

Vanavond ga ik even de toepassing van Cooper toepassen op mijn assen, maar wel met nieuwe CVD koppelingen.

Donderdag de DTC rijden, en zondag de Extra Tamiya Wedstrijd! (nu maar hopen op goed weer)

Groet Robert

Back