Tamiya TB evo 5

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Persoonlijk ook met de TA-05 gereden, maar vond die toch wel heel anders rijden

Ok, dat kan. Maar ik bedoel meer dat ik met de evo5 daar verder ga, waar ik met de TA05 gebleven was. Ik heb op de TA05 trouwens de stijvere chassis uitvoering.

Dat met die olie is een probeersel wat op dit moment goed resultaat geeft. Ik ben nogal eigenwijs, dus het feit dat 99% dat niet doet is voor mij misschien juist een reden om het eens te proberen :wink: . Liever uit eigen ervaring een mening onderbouwen (of juist niet), dan gewoon maar de rest volgen. Dat wil niet zeggen dat ik niet luister (of lees in dit geval).

Robert, rij je eigenlijk met torsie-staven?

Alwin.

Ik heb geen stabilisator stangen op mijn auto, sterker nog, ik heb de turnbuckels er van nog niet eens gebouwd :mrgreen:

Ik rijdt er bijna nergens mee, ik moet het nog eens uit gaan proberen, maar bij vorige auto's gaf het meestal een negatief effect.

Groet Robert

Vandaag een "Front Coupling Spool" binnen gekregen van de Tamiya TB Evo 4 (#49359). Past perfect, zou hooguit een 0,1 shim meer moeten hebben. Zitten netjes vier outputs bij (2 reserve). Tevens ook wat nieuwe motoren binnen gekregen, en last but not least, mijn Vapextech 4300 Mah gesponsorde accu's. Daar gaat nog wel wat werk in zitten.

Ik ben aan het kijken naar een 2.5*2.5 ventilator van Much More. Deze zou perfect passen onder je topdeck. Om zo te voorkomen dat bij een botsing je ventilator aan gruzelementen ligt. Jammer genoeg kreeg ik vandaag een 3*3 binnen. Goed we gaan even puzzelen.

Blijkt trouwens dat de Evo 3 en de Evo 5 bevel gears niet identiek zijn.

Afgelopen donderdag DTC gereden, beetje pech, maar het goede nieuws is, dat ik bekant 3 tienden per ronde sneller reed dan voor heen, met de FK'05. En dat met een stroef lopende auto. De Diff housings zaten vol met vuil, en dat was gaan kleven op de Bevel Gears. Daardoor rolde de auto niet meer. Goed nu is hij helemaal schoon, en hoop ik alles optijd af te krijgen voor de OCW-Tamiya wedstrijd van aankomende zondag.

Groet Robert

ervaar je trouwens torque steering van de as?
Ik heb al gehoord van mensen dat ze niet met cardan overweg konden als ze van snaar kwamen omdat de auto nooit echt recht reed bij accelereren.

Ik heb nog geen torque steer ondervonden. Heb tot nu toe ook alleen nog maar onder goede conditie gereden. Redelijke temperatuur, nieuwe banden en 19T. Maar nog niets gemerkt, Iets wat bij de PRo4 wel duidelijk merkbaar was.

Groet Robert

Robert, heb je de kieren naast de covers (nog) niet afgeplakt?

Het scheelt echt. Als vergelijk heb ik een stukje plakband deels op de cover geplakt. En daar zat veel stof en hele kleine steentjes op. De tandwielen zijn schoon. Ik heb er zelfs iets van olie op gespoten (je weet hoe snel olie normaal vuil aantrekt).

Met een 19T heb ik geen problemen met rechtuit accelereren. Ik heb ook een snaar auto.
Misschien met een motor die meer torque heeft, maar die heb ik niet.

Alwin.

Even dit topic weer omhoog halen, ik heb ook een Evo V besteld! nu even kijken wanneer hij binnenkomt en dan lekker bouwen en rijden!
Kan niet wachten :D

F1mechanic zei:
Robert, heb je de kieren naast de covers (nog) niet afgeplakt?

Het scheelt echt. Als vergelijk heb ik een stukje plakband deels op de cover geplakt. En daar zat veel stof en hele kleine steentjes op. De tandwielen zijn schoon. Ik heb er zelfs iets van olie op gespoten (je weet hoe snel olie normaal vuil aantrekt).

De komende planning is tot nu toe alleen maar binnen, dus ik heb mijn tandwielen niet ingevet, en mijn dustcovers nog niet afgeplakt. zodra ik weer naar buiten ga, wordt dat gedaan.

F1mechanic zei:
Met een 19T heb ik geen problemen met rechtuit accelereren. Ik heb ook een snaar auto.
Misschien met een motor die meer torque heeft, maar die heb ik niet.

Alwin.

Heb ik ook geen last van gehad, zelfds niet met modified op een indoor baan (waar je ontzettend korte vertanding hebt). En dat terwijl mijn auto nog niet in balance is.

Groet Robert

03-09-2006

Vandaag vroeg opgestaand om de baan in Ede (M.M.H.) Weer eens op te zoeken. Een krap baantje, waar je aardig door moet sturen. 27T gaat er al hard, en is al lastig op de baan te houden. Velen hielden het daar dan ook bij. Zelf wilde ik de Evo 5 al een tijd met Modified testen, gewoon voelen hoe dat gaat. Na dat ik eerst even kort de baan weer onder de knie had gekregen met een 27T en een mooie set-up gefabriceerd had (die trouwens heel snel gevonden was) wilde ik toch 12T gaan. Zo gezegd zo gedaan. Wat gaat dat oerend hard op zijn ontzettend krap baantje.

Des al niet te min ging het wel goed!. De Evo 5 rolt als een gek. En dat met een spool er in. Waarom heb ik gekozen voor een spool. Er zitten 2 rechte stukken in, die eindigen met een hairpin. In mijn opinie ben je dus sneller door te remmen, dan door te rollen met een one-way. Zo zijn er nog meerdere punten waarbij een spool in mijn ogen voordeel heeft op Ede. Wel vondt ik de auto iets zenuwachtiger van een spool worden.

De spool heeft zich zelf bewezen rond uit zwak te zijn. De output's zijn beschremd doormiddel van een metalen ring. Maar dan nog versplinteren ze gewoon... Ik heb dus 3 output's gemolt van mijn Spool. Jammer ik had hiervan de kwaliteit iets beter verwacht. Eens kijken of er niet een aluminium versie te vinden is, om dan "shaft blades" te gebruiken zoals achter zit.

De auto zelf hield zich super met 12T. totaal geen torque steer (en dat met een verplaatsing van 6.88 en een 0 graden vertimde motor. Toch aardig wat koppel in de auto, maar geen torque steer.

Op een gegeven moment was mijn spool stuk en was ik verplicht one-way te rijden. Ging niet verkeerd, ik miste alleen ontzettend mijn rem, en stuurde daardoor nog wel eens een bochtje voorbij :roll: .
Dat eenmaal weer onder de knie begon de auto toch ontzettende herrie te maken. Ja hoor, ik had weer eens een 64DP spur gestript. De 2de die dag. Het waren originele Tamiya spur's dus ik weet niet of me dat met een ander merk (robitronic) ook gaat gebeuren. Vervelend. Opvallend was wel, dat het strippen van 3 tanden gebeurde na een stuur fout (en een kleine tik) van mijzelf. Misschien te veel flex in de auto, waardoor het geheel verschuift?

De laatste ronde maakte de auto wederom herrie. Ditmaal is het me (eindelijk) gelukt om een bevel gear te slopen :mrgreen: :banana:

Ik heb me die auto toch behoorlijk op zijn staart getrapt vandaag. en ontzettend veel accu's gereden. Ik ben over het algemeen ontzettend tevreden met de auto. Super!. Nu snap ik ook wel dat er met zo veel vermogen en zo'n klein baantje het ook onmogelijk is om alles heel te houden. Maar goed de auto reageerde goed op het vermogen (de spool wat minder).

Al met al een gezellige top dag! Op naar de wintercup!

Groet Robert

O, en florian bedankt voor de pittowel :lol:

ja, robert.. geen dank
Naar mijn mening gingen die outdrives erg snel stuk. (het waren wel rake klappen hoor).
verder rijd de evo best goed, op een krap baantje zo groot als het knopje van mijn broekzak :P

Robert K zei:
03-09-2006

De spool heeft zich zelf bewezen rond uit zwak te zijn. De output's zijn beschremd doormiddel van een metalen ring. Maar dan nog versplinteren ze gewoon... Ik heb dus 3 output's gemolt van mijn Spool. Jammer ik had hiervan de kwaliteit iets beter verwacht.

Dat eenmaal weer onder de knie begon de auto toch ontzettende herrie te maken.Ja hoor, ik had weer eens een 64DP spur gestript. De 2de die dag.

De laatste ronde maakte de auto wederom herrie. Ditmaal is het me (eindelijk) gelukt om een bevel gear te slopen

Ik ben over het algemeen ontzettend tevreden met de auto. Super!.

Ok, dus je gaat een dag rijden, sloopt 3 outdrives, 2 spurs en een bevelgear, en dan ben je tevreden met hoe goed e auto omgaat met het vermogen.... Tikjes of niet, er gaat toch wel verdomde veel stuk al sik het zo hoor. Ik hoop voor je dat het nieuwigheid is, maar die klachten komen me bekend voor van mijn Surikarn (op de outdrives na dan). Good luck!

Jaap, je bent zelf op Ede geweest. Je weet hoe verdomde krap die baan is. Ik heb daar ontzettend veel rondes gemaakt die dag. Ik had ook na 1 accu kunnen zeggen "die rijdt goed"... Had ik geen schade gehad, had ik niets geweten van de auto, enz... Kan ook? Ben ik dan reeëel en eerlijk?

Het gevoel van zekerheid in de set-up, en hoe de auto aanvoeld bevalt mij ontzettend. Met mijn FK05 durfde ik nimmer Modified te rijden op indoor banen, met deze durf ik het.

De output's is een beschamend maar zeker niet onredelijk iets. Een spool sloopt immers in iedere auto een aandrijf lijn. Kijk jij na een dag rijden met een spool bij jou FK05 maar eens naar het gruis wat er bij je aandrijfassen ligt!. Of je shaftblades, Die kun je meteen vervangen..... Is het dan meteen ook een rot auto?
Hier is er dan voor gekozen om een "zwakkere" output op te zetten??.... Als ik had gekozen voor een one-way, wat stukken gunstiger is voor je aandrijflijn, waren de outputs niet kapot gegaan....... Zelfde geld voor een Beveel gear..

Je rijdt met motoren die ruim 45K toeren draaien, een normale Peugot heeft niet eens zo veel toeren. Het zijn en blijven kleine schaal modellen die je tot belachelijk hoge snelheden pushed.

Het idee van de spurgears ben ik nog niet achter waarom deze nu kaal geraakt zijn. Dit ga ik gewoon nog bekijken. Of dit aan mijn gearmeching ligt (en dus theoreties bij IEDERE AUTO zou gebeuren op zo'n moment). Of dat het hem in de auto zit. Ik kan mij ook nog wel een tandwieltje herinnerren van Robitronic dat op mijn FK05 gestipt werd.... Vervangen veel mensen immers niet heel snel het spurgear van een FK05 of een T2? Misschien lag het aan het spur van Tamiya, en was dat zwak, het waren beide immers originele tamiya spurs die er bij zaten... Zou je nieuwigheid kunnen noemen....

Het klinkt nu net alsof jij nooit iets stuk rijdt, MAar als jij een rotsmak maakt (daar gelaten of het indoor of outdoor is) en er breekt is, ga jij toch ook niet meteen de auto afzeiken of iets anders verkondigen. Ik heb gewoon de auto tot zijn limiet lopen pushen, en misschien er overheen? Mij hoor je niet klagen... Ik ben te vreden over de auto, ik heb ontzettend veel gereden, ik heb lekker gereden, ik heb lol gehad, Daar gaat het toch om met een hobby?

Groet Robert

(Mijn excuses als ik iets te fel reageer, maar ik voel mij tamelijk verontwaardigd over de post)

Ik vind 't redelijk normaal dat zo'n spool moordend is voor de verscheidene onderdelen vooraan op de aandrijflijn. Er is geen compensatie meer tussen links en rechts wat een diff of oneway helemaal weg neemt, het is gewoon een starre as, al de torque krachten moeten dus ergens naartoe (banden, outdrives, bevel gears) en dan is het natuurlijk aan de ontwerper van de wagen om te kiezen tussen stevig materiaal dat niet stuk gaat maar wel aardig wat gaat slijten (de energie tussen de kleine draaicirkel van het ene wiel en de grote van het andere moet ergens naartoe, bv in warmte van de wrijving/schuren tussen de componenten). Of een materiaal te vinden dat stuk gaat en dus best vaak wordt vervangen maar wat wel de aandrijving spaart.

de meeste zullen dit wel weten maar ik dacht het even voor sommige mensen te verduidelijken.

maar het is natuurlijk wel vervelend als je zoveel moet vervangen bij een nieuwe auto, en dat hoeft idd niet aan de auto zelf te liggen.
was super gister.

Robert,

Het is niet echt verstandig om spool te gaan rijden indoor, zeker niet op zo'n klein indoorbaantje als ede waar je toch wil je er sneller mee zijn veel zal moeten remmen. Daarachter plaats je nog eens een mod motor...dat vraagt om problemen...
Ik ben gisteren weer in Groningen geweest, wat een iets vloeiendere baan is en er veel jongens met een MRE rijden, en dus met spool. Daar gaat het niet stuk omdat ze of geen modified ermee rijden ( maar vele doen dit ook daar wel met de spool ) en omdat ze niet remmen. Ik denk dat je het niet mag verwijten aan de tamiya " kwaliteit "

De orginele tamiya spurs zijn niet veel soeps, ook die was na een paar accu's verleden tijd met mijn MSX. Ik rij altijd met Xenon spurs, geen problemen meer nu.

Je kan de volgende keer ook proberen one way te rijden, en je rem wat terug te draaien, dan kan je toch nog blijven remmen zonder dat de auto uitbreekt ( als je genoeg grip hebt )

Zucht.... Weer iemand die zich verontwaardigt voelt. Ik ken er nog een paar, misschien kunnen jullie samen een club oprichten? :? Als ik jouw post lees, dan is het eerste wat ik denk: jemig, wat gaat er veel stuk aan die auto. Blijkbaar mag ik dat niet schrijven of schrijf ik het dan verkeerd op, maar hoe dat nou weer kan leiden tot verontwaardiging....

anyway: ik bedoel het niet vervelend, maar jij gaat een dagje rijden op Ede en rijdt vervolgens meer kapot dan ik in anderhalf seizoen met de FK 05 kapot heb gereden. Nou is de gemiddelde baan wat groter dan Ede, maar ik zou toch wel een beetje nerveus worden als ik mijn spool 3 keer aan gort rijd. Dat je met een 12 rijdt zegt niet zo heel erg veel; je vertimet m op 0 graden, dus zoveel poweer blijft er dan ook weer niet over. En het onbelaste toerental zegt ook weer niet alles, maar we hoeven hier verdergeen ingewikkelde motorendiscussie te gaan houden, daar weet jij vast meer van dan ik. Dat je motor meer toeren draait dan een Peugeot (dat lijkt me ook geen willekeurig voorbeeld, maar goed) dat lijkt me logisch. Dat draait mijn Element ook lachend en ik zou me pas zorgen gaan maken als ik met een electromotor reed die minder toeren maakt dan een Peugeot.

Ik wil niet zeggen dat ik nooit iets stuk rijd en ja, ook ik moet mijn blades dikwijls vervangen, zeker als ik met een spool rijd. En nee, ik zeik je auto niet af, ik constateer alleen dat er best wat stuk is gegaan en dat ik dat met mijn Surikarn ook had. Dat maakt die Evo 5 geen slechte auto, maar wel leen gevoelige volgens mij. Op de DTC viel je ook in alle drie de heats uiit volgens mij, maar misschien is dat gewoon gewenning met de auto of het zoeken naar oplossingen, weet ik veel.

Als je er lol in hebt, prima, daar gaat het om. Ik zal voortaan geen kwaad woord meer spreken over de Evo 5, hoewel ik dat voorheen ook nog niet gedaan heb.

Verontwaardig jij je ondertussen lekker een slag in de rondte.

Robert K zei:
De spool heeft zich zelf bewezen rond uit zwak te zijn. De output's zijn beschremd doormiddel van een metalen ring. Maar dan nog versplinteren ze gewoon... Ik heb dus 3 output's gemolt van mijn Spool. Jammer ik had hiervan de kwaliteit iets beter verwacht. Eens kijken of er niet een aluminium versie te vinden is, om dan "shaft blades" te gebruiken zoals achter zit.

De spool is niet geschikt voor de evo 5, maar voor de evo 4. De afstand tussen ring gear en bevel gear is met gebruik van die spool niet juist. De outdrives zijn zwak tijdens een crash, maar ze zijn wel slijtvast. Voor de TRF 415 MRE zijn de outdrives aangepast zodat ze nauwelijks meer breken, deze passen ook op de evo 4 spool.

Robert K zei:
Ja hoor, ik had weer eens een 64DP spur gestript. De 2de die dag. Het waren originele Tamiya spur's dus ik weet niet of me dat met een ander merk (robitronic) ook gaat gebeuren. Vervelend. Opvallend was wel, dat het strippen van 3 tanden gebeurde na een stuur fout (en een kleine tik) van mijzelf. Misschien te veel flex in de auto, waardoor het geheel verschuift?

De Tamiya spur's zijn geen 64 dp en zullen ook eerder kapot gaan met gebruik van 64 dp pinions.

Ik zag al een vreemde auto staan zaterdag... Dat is toch vreemd. HEb ik de auto wel gezien en alwin zelf niet :lol: Ziet er wel heeel netjes uit!

Back