Tantalus goes molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door de materiaalverzamelaar, 14 dec 2009.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Misschien maar zelf lig ik stil.

    Ik hoop dinsdag de eerste negatiefmal voor 1 kielvlakhelft te frezen. Mijn werkgever laat me te hard werken momenteel, en dat ben ik niet gewend:D:D
    Gisteren wel naar de bioscoop geweest, Avatar 3D.
    Weer eens wat anders dan King Kong, of niet Bas?

    Loet
     
  2. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Loet,

    ik heb me laten vertellen dat Avatar erg goed is. Ik moet er nog heen (uiteraard de 3D IMAX versie).

    Bas
     
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Zo, net Bart en zoon Han op bezoek gehad.

    Bart wilde graag de mallen bekijken die ik tot nu toe gemaakt had. Zoon Han had niet zo'n zin om naar Huissen te gaan en heeft op de rit van Garderen naar Huissen voortdurend de letters H U I S luidop gezegd in de auto.
    Eenmaal hier heb ik met Han afgesproken dat het niet langer ging duren dan 30 minuten en dat vond Han prima, helemaal toen ik de kookwekker op 30 minuten instelde.
    De mallen en andere zaken werden bekeken en Bart heeft me gevraagd om 2 foto's te plaatsen van de negatiefmal (dit is de rechterkant van het kielvlak)

    [​IMG]

    Laat je niet afleiden door eventuele vlekjes, dit kunnen vette vingers zijn waardoor het beeld vertekent en het een beschadiging lijkt. Dit is niet zo!!

    [​IMG]

    Wat je ziet is de mal nadat die gefreesd is, er is dus nog niets aan afgewerkt of geschuurd. Hij is al bijna goed voor gebruik. Doordat ik lui van nature ben had ik de stapgrootte tussen de freesbanen wat klein gekozen, namelijk 0.05 mm. Toen ik na een uurtje ging kijken schrok ik, een simpele berekening toonde aan dat het wel 20 uur kon gaan duren voor hij klaar was. Dus de buren ingelicht over de geluidsoverlast, mijn werkgever gebeld dat ik de volgende dag later zou komen en het luchtbed opgeblazen omdat mijn freespindel een takkeherrie maakt en we in de huiskamer moesten slapen.

    De mal is goedgekeurd door de grote tekenaar, het half uur was voorbij en de thuisreis van Han en Bart kon aanvaard worden.
    Maar Han wilde niet meer mee naar huis. Een zeer scherp geplaatste opmerking van Han dat hier in huize Wakkerman de materialen gebruikt worden en niet alleen verzameld had al voor enige wrevel gezorgd. Dat we ook nog eens spinazie bij het avondeten zouden hebben deed Han besluiten om ons te vragen hem te adopteren:D

    Wordt vervolgd.

    De romp wordt nog aangepast heb ik begrepen.

    Loet
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2010
  4. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Mooi hoor, wat voor frees gebruik je daarvoor eigenlijk. Is het ook mogelijk om met een grove frees het meeste weg te halen en dan na te bewerken met een kleine frees.

    Mvg,
     
  5. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    ik ben benieuwd hoe je de staartvlakken gaat bouwen , ik heb enkel een goed resultaatt met pva en bijhorende wax , (de wax inwrijven maar niet wegwrijven!) en de pva met een airbrush.

    erg knap freeswerk , zo zag mijn mal eruit na een kwartiertje schuren.

    misschien moet je je mal wel nog verstevigen de mijne bestaat uit 12 mm corian,12mm multiplex en staat behoorlijk krom wanner de malhelften niet op elkaar zitten...

    -kristof-
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  6. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan je met een freesmachine balsa en vurenhout bewerken ?
    Gaat dat in minder tijd en minder herrie ?
    Kan je een gelakte en gefreesde balsa vleugel, nog opnieuw na-frezen
    om de lak-onregelmatigheden weg te halen ?

    Buizerd
     
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    @Kristof 1:
    Het zijn 2 lagen corian met speciale corianlijm die op elkaar geplakt zijn. De onderste plaat corian heb ik rondom 5 mm kleiner gemaakt. Dit zie je niet op de foto. Ik heb het gedaan om eventueel kromtrekken te voorkomen.

    @Daniël:

    Ik heb een 6 mm rechte frees gebruikt. Die heb ik ook gebruikt om voor te frezen. Na het voorfrezen is is het maximale dat bij het nafrezen weggefreesd moet worden 0.3 mm.

    @Buizerd:
    Je kan gewoon balsa en vurenhout frezen. De nauwkeurigheid om tot je eindproduct te komen bepaalt de tijd, niet het materiaal.
    Hetzelfde voor het geluid. Mijn spindel is gewoon erg luid.
    Bij het nafrezen werd er steeds maar 0.05 mm weggefreesd in de breedte en met een maximale hoogte van 0.3 mm. Ik moet gewoon een stillere spindel hebben dan kan hij gewoon dagen lang frezen wat mij betreft.

    Lak-onregelmatigheden? Als je weet hoe je profiel door je vleugel is en je hem kan inmeten (en dat lijkt me niet als die gelakt is) zou het theoretisch kunnen.
     
  8. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Gisteren Frans en Jasper Hilgers op bezoek gehad voor een kleine workshop lamineren van schuimvleugels. Dit konden ze eigenlijk al wel maar als je een ander iets ziet doen krijg je misschien een andere kijk op het geheel.

    Het resultaat hieronder, nog niet afgewerkt, zo uit de vacuümzak.
    Gewicht nu is 63 en 64 gram. Na afwerken 60 en 61 gram.

    [​IMG]

    Morgen het programma maken voor de andere kant van de kielvlakmal en maandag frezen.

    Wordt vervolgd.

    Loet
     
  9. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey Loet,

    Hadden Frans en Jasper de video camera nog meegenomen?
    Dan kunnen we een DVD gaan maken: "vacuum bagging made easier" door Loet Barnes-man. :-D
     
  10. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Wat denk je nou zelf als je die 2 recht in de ogen kijkt:D:D
     
  11. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    loet of bart,

    ik sta op het punt rohacell te bestellen en had begrepen dat jullie de 31 en de 51 IG hadden.,wat zijn jullie bevindingen hiermee , volstaat de 31 niet?

    wat was de zendkost ?

    -kristof-
     
  12. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb nog geen enkele ervaring met Rohacell buiten het frezen van het kielvlakkerntje.
    Bart heeft besteld, je zult op zijn antwoord moeten wachten. Het kan zijn dat hij aan de andere kant van de wereld zit momenteel.

    Heb geduld

    Loet
     
  13. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Rohacell

    @Kristof,

    Vandaag het Rohacell binnen gekregen vanuit Duitsland. Ik heb 31 voor de staartvlakken gekocht en 51 (fijn) voor de vleugels (gebruikte ik vroeger voor mijn A2s maar dan wel de "groffe'' versie en dan van 1 mm naar 0.8 mm geschuurd). Afgelopen weekend vertelde Alex mij dat hij 31 voor zijn vleugels gebbruikt en dat ook naar 0.8 mm schuurt, scheelt idd wat grammen maar ik durfde dat nog niet aan, Rohacell is namelijk nogal bros...

    @Loet,

    Ik zit nog niet aan de andere kant van de wereld, is een week uitgesteld,
    dus morgen weer Solid snurksen...'t schiet niet echt op...

    Cheers

    Bart
     
  14. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Om het draadje weer een stukje naar boven te tillen een paar plaatjes.

    Hieronder zijn de 4 opstpanmallen die nodig zijn om de Rohacell-kernen te frezen.
    Helemaal rechts een vlakke opspanmal voor het kielvlak om het plaatje Rohacell op te leggen en een kant in profiel te frezen. Daarnaast een negatiefmal waar de gefreesde kant dan in komt te liggen. Die wordt dan gefreesd. Zo heb je een kern met aan beide kanten het profiel dat je je wenst.

    Hetzelfde dan voor de stabilokernen.

    [​IMG]


    Hier zie je het Rohacell dat aan 1 kant al gefreesd is in hun negatiefmal liggen.
    [​IMG]


    Een close-up van de stabilo-opspanmallen
    [​IMG]


    Na een tijdje frezen ligt dit klaar. Je freest natuurlijk in series en dan steeds eerst 1 kant. Bijvoorbeeld 10 keer 1 kant van het kielvlak de ene kant en dan 10 keer de andere kant.
    [​IMG]

    Het zijn alle 4 vacuummallen, het gat van de laatste mal zit aan de andere kant.

    [​IMG]


    De kielvlakmallen een beetje geschuurd met P1000. Het zijn beide negatiefmallen maar de bovenste van de 2 lijkt een positief. Draai je beeldscherm om en je zult zien dat het ook een negatiefmal is.
    [​IMG]


    De stabilo-negatiefmallen, nog niet geschuurd of gepolijst
    [​IMG]

    Een stabilokern weegt 2 gram, een kielvlakkern net onder de 3 gram.
    De set moet zo rond de 11 gram uit kunnen komen.
    Omdat niemand in ons Tantalusteam zich spontaan heeft aangemeld om de negatiefmallen te polijsten worden de eerste setjes gewoon nog gebagd.:D
    Zoiets heet tijdgebrek

    Loet
     
  15. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel mooi...

    Loet,

    Heb je al behoefte aan het dikkere Rohacell.....ik zou het kunnen komen brengen as week-end wellicht dat ik dan ook nog tijd heb om te polijsten...:D
    Cheers

    Bart
     
  16. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik mail je even, ben redelijk bezet a.s. weekend.

    Loet
     
  17. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum

    Loet en Bart,

    dat ziet er allemaal zeer professioneel uit!!!

    P.s. Is het dikkere Rohacell voor de vleugel?

    Bas
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Rohacell vleugels.....

    Bas,

    Heb dank. Het is met name Loet die professioneel bezig is. Ik ben al weer weken aan het stoeien met SW om het commentaar van Sven op de romp mallen te verwerken....maar ik ben bijna klaar (hoop ik).

    Het dikkere Rohacell is voor de staartvlakken, 6 mm voor het stabilo en 8 mm voor het kielvlak. Ik heb (als materiaalverzamelaar) natuurlijk ook nog een dikkere (20 mm) Rohacell 31 plaat thuis maar die is (was) bedoeld voor mijn toekomstige (2014?) A2's. Het is idd wel aantrekkelijk om de plaat voor een vleugel te gebruiken in combinatie met 50 g/m2 koolstof spreadtow :D ...wordt het helemaal onbetaalbaar...maar wie weet ...
    het heeft mijn inziens wel voordelen....maar of een vlieger zoals ik dat gaat merken is nog maar de vraag...
    Cheers

    Bart
     
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Tsja, wat is professioneel.
    De CNC freest de mallen. Het zou professioneel zijn als ik als een bezetene ging polijsten en mallen ging gebruiken maar er is zo veel meer te doen dan F3K (helaas)

    Nee, Peter A, aan de Vikos is ook nog niets gedaan. Ik heb vrijdag wel weer 8 nieuwe combatmodellen klaar:D

    Loet
     
  20. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Bart,

    dat lijkt me zeker een aantrekkelijke constructie. Ik ben benieuwd wie daar als eerste mee op de markt komt.

    Bas
     

Deel Deze Pagina