Hallo Dennis, dank voor je bevestigende praktijk bijval.
Heb gisteren de hele middag en avond zitten pielen in de eCalc.ch
Ik zat met vergelijkbare propspeeds te werken.
Voornamelijk in het gebied van de 12" vooral 13" en met name de 14" met 15" als uitersten. En met hogere spoed. Bijvoorbeeld 14x10, rond en boven de propsnelheden die je noemt. Toerentallen vergelijkbaar. Maar de +9.000 rpm zitten dan wel in de 11" en 12" sferen. Zowat 1/1 haalbaar met redelijke vliegtijd zonder vollast. Maar je gaat toch verkennen wat de grens van het haalbare is in het verhaal van de datasheets.
Ofwel in vermogen... ofwel in vliegduur...
M'n Wilco draait efficieënt +90% 3S 3650mAh op een 14x12 AeroNaut
carbon-klapprop. Hoge spoed. En überhaupt verbaast mij wat er met aandrijvingen tot stand wordt gebracht in de F5B klasse.
M'n streven is/was binnen dit verhaal (ook een antwoord voor de Taxi Cub) een betaalbare aandrijving op te zetten, maar heb ook met de Hacker, AXI en Scorpion getest en met een Astro Flight met gearbox (Astro Flight 840GM Brushless Motor & 3.49:1 Gear Box). Dan heb je het dus over prijzige motoren. Wat heet... wat kost tegenwoordig een nieuwe OS 46AX... ?
Bijvoobeeld... Een Scorpion kan flink op z'n lazer krijgen (wordt beweerd) kunnen thermisch meer aan dan de gemiddelde budget prettig geprijsde HK motoren. Er is duidelijk verschil in kwaliteit... dat is dan in de prijs terug te vinden. De Astroflight heb ik m'n twijfers over. Daar heb ik het gevoel bij dat het zaakje vergane glorie is. De motor een scherpe inkoop uit China. Astro deed/doet nog steeds wonderen met borstelmotoren, maar geldt als verouderde techniek.
Daarnaast zijn de buitenlopers behoorlijk efficieënt. Een binnenloper met eer reductiekast... het spant erom...
Met flinke accupakketten tikt het kostenplaatje verder door zeker als je wat buffervoorraad wilt hebben... wat zich weer verhoud in de kannen te verstoken brandstof... en vet verpeste autobekleding...
Ik heb bij al dat gepuzzel gerefereerd een een aardig interessant draadje over de Rascal 40 als sleper op RC-Network en de praktijkervaring met de kist en de motoren... en het totaalgewicht van de hele kist. Ofwel invoeren en kijken wat het opleverde in die berekening.
Hoe zwaar mag zo een kist zijn... moet goed blijven vliegen.
Als ik dat afzet tegen mijn Calmato uit 2005. In mijn lesfase woog de kist over de 3 kg?! Meen 3400 gram. Hij vloog buitengewoon goed (nog steeds) met een 46AX met Hatori-demper (muisstil, net elektro, maar dan kledder vet na wat sorties) op een 11 x 7 prop.
Bij de overhaul heb ik het gewicht met uitboren, slim versterken, koolstof ligger, extra 'spant'-gaten in de schuimvleugels en er een schouderdekker van te maken, het gewicht kunnen reduceren tot 3kg. Hangt de motor zelfs in rubbers, want het was een klankkast geworden... vliegt spannender doordat de vleugel lager zit, meer RC1.
Dit gewichtsverhaal afzettend tegen de ervaningen bij RC-Network? (Lees onder)
Dan lijkt me 2800 gram voor een Taxi Cub helemaal geen probleem, maar een feest? Zwaardere kist vliegt zelfs stabieler in turbulenter weer? Toch?
Hieronder dan het onderhoudende draadje om door eens te spitten als je er lol in hebt
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht
Een paar high-lightes uit het relaas...
Post #29
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 2
Post #34
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 3
Dit zal PJ AJH wel aanspreken... voer voor sleepvliegtuigkapiteins...
Post #46
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 4
Post #62
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 5
Nog wat motorreceptjes...
Post #121
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 9
Post #138
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 10
Post #136
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 13
De genoemde Scorpion moet een S4020/12 zijn. 13 x 6,5 of 14 x 10 4S
Tja... en dan hier nog even over accucapaciteit... vliegduur...
Post #230
Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 16
Dan zit je wel over de 3 kg... 42 minuten beetje rondfladderen?
Grote motor met kluit vermogen, grote prop, veel massa... doch motor toerental op 'schoolslag' met de kist een beetje rond peddelen... hmmm... bijzonder...
Een vergelijk, 5S Lipo, 4000 mAh, proefsgewijs een 80Ah regelaar...
De Scorpion is een buitenloper, de andere een binnenloper
Hier een screendumpje van de Astro Flight 840 prop 14 x10 op 5S...
Hier een screendumpje van de Scorpion S4020-12 prop 12 x6,5 op 5S...
vergelijk de output, motorgewicht, toerentallen, ampere verbruik propspeed?