Taxi Cup II Elektro

Ik heb een taxi cup staan, zat onder het stof en met brandstof motor. Schoongemaakt en leeg ziet hij er zo uit:

Is eigenlijk als nieuw, alleen één wielkapje moet gerepareerd.

Geïnspireerd door het draadje van Arjan http://www.modelbouwforum.nl/forums/sleepvliegtuigen/111706-graupner-taxi-cup-ii-elektro.html gaat deze dus ook elektrisch worden. Het wordt geen sleepkist dus kan hij met minder vermogen toe.

Ik ga eerst de rolroeren voorzien van twee servo's, omdat ik alles zo licht mogelijk wil houden wil ik de standaard servo's van 45 gram vervangen door lichtere. Het gaat dus om 4 servo's in totaal.

Heeft iemand een idee welke servo's ik hiervoor het beste kan gebruiken of kan ik beter blijven bij de robbe 3001 servo's?

Frank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
In die van mij heb ik ook 2 aileronservo's. Dat zijn 2x Graupner C577, dus standaard-formaat net als de S3001. Je kunt er lichtere in zetten maar voor het vliegen maakt dat niks uit.

Ik ga dan maar twee standaard servo's gebruiken voor hoogte en richting en twee nieuwe aanschaffen voor de rolroeren.

Frank.

Zouden Hitec HS-85MG wat kunnen wezen?
Wegen 22 gram.

Wat weegt je kist kaal zonder RC?
Mag ik je nog even (her)tippen hier eens door te vorsen?
BUNGYMANIA, le site des lectromaniaques (er zitten google vertaalknoppen links boven in...
een buitenloper wordt naar Nederlands vertaalt als 'handelreiziger' :p )

Gekke vraag... wat is een goed pitch speed (is niet vliegsnelheid) voor dit soort kisten?
En een acceptabele stuwdruk? Worden als waarden genoemd in het eCalc sheet
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

1/1 of bijvoorbeeld 3/4 van de totale vlieggewicht, all in? Handig om ook hier eens te snuffelen.
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=27019

Laatst bewerkt:
Volgens mij zouden de Hitec 225 BB of de HS-85MG het makkelijk moeten kunnen doen, aangezien ze in de plaats komen voor één standaard servo.

Het leeg gewicht is 1700 gram, dus met alles eraan echter niets aan elektronica.

pitch speed, geen idee.

Ik ga eerst het vliegtuig helemaal afmaken en daarna, ook rekening houdend met het c. g. de motor kiezen. Wel denk ik aan minimaal 600 watt. 200 watt per kg.

Frank.

Ik las je berichtje... ben een Rascal 40 aan het uit dokteren. Als je gaat lezen her en der over 's werelds fora... dan wordt het lastig kiezen met eCalc ch, de Brantuas Electric Motor Calculator en de DriveCalc34 er naast :)

De Rascal 40 weegt 1500 gram leeg gewicht. Met RC richting 1670 en streef naar een gewicht van 2650 gram op 4 of 5S met aandrijfcomponenten?

Had daarvoor de 85MG op het oog, wegens het lage gewicht en de behoorlijke trekkracht.

Sleper? Een behoorlijk lange vliegduur lijkt me daarnaast ook wel een uitdaging. +20 minuten ruim?

Heb nog een Simprop FlexDrive tandriemvertraging. Ding weegt 80 gram stamt uit eind jaren '90 vorige eeuw.
Is een mooi ding. Kogel gelagert... uitgeholde stalen as archaïsche high-tec.
Dus zat te puzzelen of ik met de reductie 1 : 2.4 iets kon uitvogelen, door er een buitenloper met hoog Kv op te zetten... rond de 200 gram voor de unit... proberen uit te komen op een toerental van +/- 7500-8000 rpm?... voor een 12 x 6 of 13 x 6,5?

Laatst bewerkt:
Spoed kan wel zo maar zou iets hoger de toeren in gaan.
8500/9000rpm.

Gas terug nemen kan altijd nog.

Prop speed komt dan tussen de 77,7km/h en 82km/h voor een 6" prop.

Trekkracht 12x6 komt ongeveer uit op. 2000gram tot 2268gram op het bovenstaande toerental.

....stom. reken prop speed uit maar proggie doet het ook.

13x6,5 kom je uit op 84km/h 2740gram thrust bij 8500rpm
89km/h 3095gram thrust bij 9000rpm.

Lijkt mij optie 2 het beste.

SRCMC - model power calculations

Wat is dat ding trouwens zwaar. 1700gram ledig? Mijn Taxi 1 met 4cc RtF zit op 1800gram maar daar zit dan alles al in.

Laatst bewerkt:
Wat is dat ding trouwens zwaar. 1700gram ledig? Mijn Taxi 1 met 4cc RtF zit op 1800gram maar daar zit dan alles al in.

Beetje zwaar is de Taxi Cup 2 wel ja. Maar het is ook een totaal ander vliegtuig. Die van mij zit op 2800 gram vliegklaar en dat vliegt prima.

1/1 of bijvoorbeeld 3/4 van de totale vlieggewicht, all in? Handig om ook hier eens te snuffelen.
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Grappig. Vroeger ging ik uit van 1/4 als minimum. 1/3 kon je leuk vliegen 1/2 was sport.
1/1 Onmogelijk :p

Servo's
Als je kan besparen gewoon doen. Rudder heeft op zo een kist niet veel nodig.

De gemiddelde 20/30 grams servo van nu trek meer weg dan een oude(re) standaard Graupner of Futaba servo.

Laatst bewerkt:
Hallo Dennis, dank voor je bevestigende praktijk bijval.

Heb gisteren de hele middag en avond zitten pielen in de eCalc.ch
Ik zat met vergelijkbare propspeeds te werken.
Voornamelijk in het gebied van de 12" vooral 13" en met name de 14" met 15" als uitersten. En met hogere spoed. Bijvoorbeeld 14x10, rond en boven de propsnelheden die je noemt. Toerentallen vergelijkbaar. Maar de +9.000 rpm zitten dan wel in de 11" en 12" sferen. Zowat 1/1 haalbaar met redelijke vliegtijd zonder vollast. Maar je gaat toch verkennen wat de grens van het haalbare is in het verhaal van de datasheets.
Ofwel in vermogen... ofwel in vliegduur...

M'n Wilco draait efficieënt +90% 3S 3650mAh op een 14x12 AeroNaut carbon-klapprop. Hoge spoed. En überhaupt verbaast mij wat er met aandrijvingen tot stand wordt gebracht in de F5B klasse.

M'n streven is/was binnen dit verhaal (ook een antwoord voor de Taxi Cub) een betaalbare aandrijving op te zetten, maar heb ook met de Hacker, AXI en Scorpion getest en met een Astro Flight met gearbox (Astro Flight 840GM Brushless Motor & 3.49:1 Gear Box). Dan heb je het dus over prijzige motoren. Wat heet... wat kost tegenwoordig een nieuwe OS 46AX... ?

Bijvoobeeld... Een Scorpion kan flink op z'n lazer krijgen (wordt beweerd) kunnen thermisch meer aan dan de gemiddelde budget prettig geprijsde HK motoren. Er is duidelijk verschil in kwaliteit... dat is dan in de prijs terug te vinden. De Astroflight heb ik m'n twijfers over. Daar heb ik het gevoel bij dat het zaakje vergane glorie is. De motor een scherpe inkoop uit China. Astro deed/doet nog steeds wonderen met borstelmotoren, maar geldt als verouderde techniek.
Daarnaast zijn de buitenlopers behoorlijk efficieënt. Een binnenloper met eer reductiekast... het spant erom...

Met flinke accupakketten tikt het kostenplaatje verder door zeker als je wat buffervoorraad wilt hebben... wat zich weer verhoud in de kannen te verstoken brandstof... en vet verpeste autobekleding...

Ik heb bij al dat gepuzzel gerefereerd een een aardig interessant draadje over de Rascal 40 als sleper op RC-Network en de praktijkervaring met de kist en de motoren... en het totaalgewicht van de hele kist. Ofwel invoeren en kijken wat het opleverde in die berekening.

Hoe zwaar mag zo een kist zijn... moet goed blijven vliegen.
Als ik dat afzet tegen mijn Calmato uit 2005. In mijn lesfase woog de kist over de 3 kg?! Meen 3400 gram. Hij vloog buitengewoon goed (nog steeds) met een 46AX met Hatori-demper (muisstil, net elektro, maar dan kledder vet na wat sorties) op een 11 x 7 prop.

Bij de overhaul heb ik het gewicht met uitboren, slim versterken, koolstof ligger, extra 'spant'-gaten in de schuimvleugels en er een schouderdekker van te maken, het gewicht kunnen reduceren tot 3kg. Hangt de motor zelfs in rubbers, want het was een klankkast geworden... vliegt spannender doordat de vleugel lager zit, meer RC1.

Dit gewichtsverhaal afzettend tegen de ervaningen bij RC-Network? (Lees onder)
Dan lijkt me 2800 gram voor een Taxi Cub helemaal geen probleem, maar een feest? Zwaardere kist vliegt zelfs stabieler in turbulenter weer? Toch?

Hieronder dan het onderhoudende draadje om door eens te spitten als je er lol in hebt :rolleyes:

Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht

Een paar high-lightes uit het relaas...
Post #29 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 2

Post #34 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 3

Dit zal PJ AJH wel aanspreken... voer voor sleepvliegtuigkapiteins...
Post #46 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 4
Post #62 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 5

Nog wat motorreceptjes...
Post #121 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 9
Post #138 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 10

Post #136 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 13
De genoemde Scorpion moet een S4020/12 zijn. 13 x 6,5 of 14 x 10 4S

Tja... en dan hier nog even over accucapaciteit... vliegduur...
Post #230 Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht - Seite 16
Dan zit je wel over de 3 kg... 42 minuten beetje rondfladderen?

Grote motor met kluit vermogen, grote prop, veel massa... doch motor toerental op 'schoolslag' met de kist een beetje rond peddelen... hmmm... bijzonder...

Een vergelijk, 5S Lipo, 4000 mAh, proefsgewijs een 80Ah regelaar...
De Scorpion is een buitenloper, de andere een binnenloper

Hier een screendumpje van de Astro Flight 840 prop 14 x10 op 5S...

full

Hier een screendumpje van de Scorpion S4020-12 prop 12 x6,5 op 5S...
vergelijk de output, motorgewicht, toerentallen, ampere verbruik propspeed?

full

Da's een beste...die van mij weegt 210 gram en ik vlieg op 4 cellen.
Als jij een motor van 300 gram neemt en die op 5 cellen gaat vliegen moet je even erg goed opletten waar je de accu gaat plaatsen. Mijn accu zit aan de onderzijde, in een open ruimte net voor het landingsgestel. En daarmee krijg ik het zwaartepunt nét goed.

100611_Taxi001.jpg

Bij jou zal de accu dus verder naar achter moeten en dan kom je in de cabine uit. Niet erg handig met wisselen van accu. Dan moet je de vleugel er af halen of de romp ingrijpend onder handen nemen.

Maar je Taxi Cuppie is ook een juweeltje... De Taxi 2400... die heeft een niet zo mooi kapje... dat is dan ook het enige :p

Ik heb die brushles eFlite ook nog even bekeken. Je kan de motortjes invoeren in de online eCalc.ch? Maar ik was er niet zo blij mee.
Overigens heeft Pichler ook kant en klare 'Boost' setjes. Helaas staan er geen relevante waarden in voor eCalc... kan je de setjes niet invoeren.

Ben nog even verder aan het schatten gegaan. HK heeft een nieuwe serie SK3 met vrij lage Kv waarden. Die kunnen echter een grote efficiënte klapprop zwaaien (die je fixeert). Die draai je dan wel op 6S, de ander op 4S.
14x6" Komt er op neer dat je een kilo aan aandrijflijn toe voegd. Dus motor, regelaar en Lipo. Wellicht zou het iets kunnen zijn? Natuurlijk is er alle speelruimte... Maar 15 minuten was tijdelijk even spanningsboog-norm.

Tegen de rendementen van de buitenlopen kan bijna geen reductie kast+internet-opgeneuzelde motor meer op. Behalve als de fabrikant, zoals Plettenberg, Hacker of AXI het op elkaar afgestemd hebben... Ik heb me suf ingevoerd. Het pleit voor de buitenlopers.

Daarbij hoop ik dat de eCalc benadering dicht bij de waarheid ligt. Maar ik zit aardig boven de 80% en aangename vliegtijden... Ook de HK's! Alles met de niet zo zwaarlijvige 25C cellen. (voldoend hoge rating voor deze ontladingen)

Gewicht... Ik heb een alleraardigst boekje over 'getriebe für den Elekto-Motorflug' van VTH.
Gericht op borstel motoren etc. Een hoop voorbeeld modellen.
Zo ook de Taxi Cub. Deze kon gevlogen worden op een Keller 40/8, Ultra 1000, of Speed 700 BB Turbo, op een reductie van 1:2 (Kruse Synchro Gear), 12x9 voor de keller en Ultra, 11x8 voor de speed.
Gewicht? 3.000 gram! Vliegt gewoon! Wel kort 3 tot 5 minutjes op die zware cellen. Met Lipo had daar zeker 10 minuten bij opgeteld kunnen worden. Blij dat ik kind van m'n tijd ben.

Ik zal dan straks nog de twee receptjes tonen van de twee HK motoren...

Morele steun... Een OS 46FX met standaard demper weegt ook al gauw 470 gram. Een gewicht dat ver naar voren staat!
Bij mijn Calmato zit ook iets van 15 gram in de staart, om de AX te compenseren. Het is vol in de romp. De Hatori 125 gram, brengt door z'n lengte ook het gewicht iets naar achteren... kwam alleen maar beter uit.

Ik het zo een vermoeden dat het met de balans dus niet eens zo heel lastig hoeft te zijn? Hoewel het altijd schipperen is voordat je het lekker op de plaats hebt zitten.
Laten we het zo stellen... met de brandstoffer heb je het er gewoon mee te doen. De accu geeft wat meer flex en speelruimte...

Laatst bewerkt:
Heb de waardes die bekend zijn van de motor ingevuld. Leerlauf/Iddle Current is niet bekend, daar heb ik maar een hoopvolle waarde ingevuld.

De regelaar is dan een Turnigy Plush 60Amps, 60 gram.
De motor is naar de gewichts waarde die HK aangeeft.
Zippy accu, op 5000mAh gesteld, 25C-tjes
4S weegt iets van 506 gram
6S 760 gram
(5S 640 gram, nu niet gebruikt)

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-530kv Brushless Outrunner Motor
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 4250-410kv Brushless Outrunner Motor

De 530Kv Aerodrive

full

De 410kv Aerodrive

full

Heel behoorlijk. Wil je echt knappe dingen uithalen... dan gaat de voorkeur uit naar de Hacker A50 16s of de Scorpion S4020-12.... de Hacker geeft echt behoorlijk speelruimte. Maar als je ziet wat je daarvoor al weer kan aanschaffen bij HK of anderen... Overigens.. de Aerodrives staan alleen nog bij HK.

Zal ik de eFlite invoeren.. of wil jij het even proberen :D

Da's wel erg krap aan voor een vliegtuig tegen de 3 kilo. Op 4 cellen zul je toch wel meer naar de 50A moeten gaan om fatsoenlijk vermogen te hebben. En dat gaat je met zulke langzaam draaiende motoren niet lukken. Dan moet je eerder naar een kV van 800 of 900.
Denk er verder aan dat 14"al erg groot is. Ik vlieg met een 13,5x6,5 APC-E, dat gaat net goed.

Kijk... en dat kan ik nu juist niet staven... want ik heb het niet getest en kan ook niet uit ervaring spreken. Met brandstof heb je die inschattingen niet. En m'n zware Calmato vliegt half gas met z'n krappe drie kilo ook nog steeds.. 11x7 APC Ga hem zo weer even wegen... even exact weer weten!

Want hoe verhouden zich die stuwdrukken? Een grotere prop waait behoorlijk, kijk je naar de pitch speed, is dat ook de werkelijke vliegsnelheid... zit daar al slipfactor in verwerkt... weerstand van de kist zelf?

Bij benzine motoren zie je ook vrij lage toerentallen rond de 7000 rpm...
iets grotere props... en die sleuren 7 kilo achter zich aan?

Welke snelheid is norm voor de kist bij een kist?

Bij RC-Network gaat de kist op 5S wel met een 16" prop, en haalt op 6S met gereduceerd gas 45 minuten vliegduur.
Is natuurlijk uitgemolken en een hoop thermiek... kist weegt wel 3 kg? Kan een lel van een zwever meezeulen... Aangepast onderstel...
Dus vandaar de verwarring? Ik ga jou specificaties er ook nog even op na slaan....

Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee :-)

Ik weet wel wat ik bij de mijne meet; ik vlieg met een BM3520-900 (kV=900) op 4 cellen.
Er zit een APC-E 13,5x6,5 op. Daarmee trek ik bij een volle accu 73A. De regelaar is een Turnigy Plush 60A en die blijft heel.
Voor het slepen gaat dit mooi. Niet erg efficiënt waarschijnlijk, door de hoge stroom is het rendement niet al te best. Maar een sleep duurt rond de 45 seconden, maximaal één minuut en dan kan de motor weer afkoelen. Ik kan ongeveer 3 tot 4 sleepjes doen met een 4000mAh accu (rond de 3 minuten vol gas)
Als ik zonder slepen gewoon rondvlieg vlieg ik meer dan 20 minuten met een accu; half gas levert dan een fijne vliegsnelheid op. En bij vol gas gaat hij nét recht omhoog. De trekkracht zal dus rond de drie kilo zijn.

Back