PH_AJH
Forum veteraan
In de Nederlandse F5J competitie werken we niet met teams, of eigenlijk: niet met team-protection. In de reglementen kan ik ook niet terug vinden dat dat wel zou moeten.
Maar wat is een team? Volgens mij een groep, waarin verschillende functies zijn:
piloot: een deelnemer die in het klassement wordt opgenomen
helper: heeft als taak de piloot te helpen met zijn materiaal en bijvoorbeeld te coachen tijden het vliegen
team: groep mensen die samenwerkt tijdens een wedstrijd
teammanager: heeft als taak het functioneren van het team te stroomlijnen en de taken die niet direct met het vliegen te maken hebben op zich neemt.
Er ontstaat bij de wedstrijden een probleem als mensen niet alleen piloot willen zijn, maar ook een andere taak binnen het team hebben. Je kunt immers niet tegelijk piloot en helper zijn.
Daarom is er bij bijv. F3J team-protection; mensen uit een team vliegen tijdens de voorrondes niet tegelijk. Wel tijdens de fly-offs trouwens.
Bij F5J kun je wel als team naar een wedstrijd gaan, dat wil zeggen: je mag als piloot best je eigen helper en teammanager meenemen. Maar; er is geen team-protection. Als jouw helper/coach ook als piloot deel wil nemen, dan kan dat niet want iedereen vliegt tegen iedereen.
Om die reden zijn er in het NK ook geen fly-offs nodig; iedereen komt al tegen iedereen uit.
Persoonlijk lijkt me dat logisch. Ik ken geen andere sporten waar mensen naast helper/coach ook tegelijk deelnemer zijn. Denk aan het schaatsen; het zou raar zijn als de coach van Sven Kramer zelf ook mee wil doen aan de wedstrijd en vervolgens in de kwalificaties nooit tegen Sven hoeft te schaatsen.
Wie kan mij uitleggen wat in een 1-tegen-1 wedstrijd het nut is van team-protection, als het er om gaat te bepalen wie de beste vlieger is....?
En; waar in de F3J-reglementen staat dat mensen uit een team nooit tegelijk aan de start verschijnen?
Ik heb geen enkel probleem met teams, maar team-protection kan ik niet volgen.
Maar wat is een team? Volgens mij een groep, waarin verschillende functies zijn:
piloot: een deelnemer die in het klassement wordt opgenomen
helper: heeft als taak de piloot te helpen met zijn materiaal en bijvoorbeeld te coachen tijden het vliegen
team: groep mensen die samenwerkt tijdens een wedstrijd
teammanager: heeft als taak het functioneren van het team te stroomlijnen en de taken die niet direct met het vliegen te maken hebben op zich neemt.
Er ontstaat bij de wedstrijden een probleem als mensen niet alleen piloot willen zijn, maar ook een andere taak binnen het team hebben. Je kunt immers niet tegelijk piloot en helper zijn.
Daarom is er bij bijv. F3J team-protection; mensen uit een team vliegen tijdens de voorrondes niet tegelijk. Wel tijdens de fly-offs trouwens.
Bij F5J kun je wel als team naar een wedstrijd gaan, dat wil zeggen: je mag als piloot best je eigen helper en teammanager meenemen. Maar; er is geen team-protection. Als jouw helper/coach ook als piloot deel wil nemen, dan kan dat niet want iedereen vliegt tegen iedereen.
Om die reden zijn er in het NK ook geen fly-offs nodig; iedereen komt al tegen iedereen uit.
Persoonlijk lijkt me dat logisch. Ik ken geen andere sporten waar mensen naast helper/coach ook tegelijk deelnemer zijn. Denk aan het schaatsen; het zou raar zijn als de coach van Sven Kramer zelf ook mee wil doen aan de wedstrijd en vervolgens in de kwalificaties nooit tegen Sven hoeft te schaatsen.
Wie kan mij uitleggen wat in een 1-tegen-1 wedstrijd het nut is van team-protection, als het er om gaat te bepalen wie de beste vlieger is....?
En; waar in de F3J-reglementen staat dat mensen uit een team nooit tegelijk aan de start verschijnen?
Ik heb geen enkel probleem met teams, maar team-protection kan ik niet volgen.