@Erik:
Vanuit dat oogpunt bekeken, heb je gewoon domweg gelijk.
Dat is echter niet zozeer de discussie denk ik. want de techniek van een NE Bravo is maar heel beperkt.
Het word echter anders als je een NE Bravo als instap gaat gebruiken, en door wilt groeien. Dan ga je met hooguit wat stuurvaardigheden (en de gedachte "ik kan het al een beetje") bezig met een wat heftiger model, en dan is het allemaal toch niet zo eenvoudig. Dus zet je er een heading hold gyro op je mooie nieuwe en grotere model. Helaas maskeert zo'n heading hold gyro eventuele onvolkomenheden in afstelling en opbouw. Daar is gebrek aan basiskennis dus wel van invloed.
Dat geld ook voor je RTF houtbouw vliegtuig. Heb je zo'n ding gekocht en je leert er mee vliegen, dan heb je NIET leren bouwen. Het is niet gezegd dat het gebeurt, maar je zult de eerste niet zijn die na een ogenschijnlijk oppervlakkige schade een verkeerde reparatie doet, en vanaf dat moment is je mooie toestel veranderd in een gevaarlijk projectiel.
Leer je conventioneel bouwen, of in het geval van helivliegen, "conventioneel" vliegen, is de kans dat je een goede basiskennis opdoet, behoorlijk groter.
En de doelstelling? Ik denk dat die voor beide soorten modelvliegers hetzelfde is. Tenminste, als ik naar mezelf kijk, dan heb ik maar EEN doelstelling, en dat is vliegen! Bouwen is niet vervelend, maar legt wel beslag op vrije tijd waarin ik ook had kunnen vliegen....
En eigenlijk.... we beantwoorden deze vraag hier op het forum feitelijk dagelijks vele malen: hoeveel vragen hier op het forum staan er wel niet van beginners met een (A)RTF model, die door de bomen het bos niet meer zien? En hoeveel van deze vragen zie je komen van de mensen die conventioneel hebben leren bouwen of vliegen? Zelfs als je dat afzet tegen de percentages verkochte bouwdozen versus verkochte (A)RTF kits, dan nog zijn er maar HEEL weinig conventionele bouwers/vliegers die hier vragen stellen betreffende wat je zou kunnen noemen "essentiele basiskennis".
(A)RTF "bouwers"/vliegers komen nog steeds en masse met vragen als "aan welk schroefje moet ik nu draaien?" of "hij doet het niet.... help!"
Lijkt mij dus gewoon vrij duidelijke zaak, ook al ben ik het met je stelling over het voor ogen staande doel in principe wel eens. De praktijk is echter weerbarstiger.
Groet, Bert
Vanuit dat oogpunt bekeken, heb je gewoon domweg gelijk.
Dat is echter niet zozeer de discussie denk ik. want de techniek van een NE Bravo is maar heel beperkt.
Het word echter anders als je een NE Bravo als instap gaat gebruiken, en door wilt groeien. Dan ga je met hooguit wat stuurvaardigheden (en de gedachte "ik kan het al een beetje") bezig met een wat heftiger model, en dan is het allemaal toch niet zo eenvoudig. Dus zet je er een heading hold gyro op je mooie nieuwe en grotere model. Helaas maskeert zo'n heading hold gyro eventuele onvolkomenheden in afstelling en opbouw. Daar is gebrek aan basiskennis dus wel van invloed.
Dat geld ook voor je RTF houtbouw vliegtuig. Heb je zo'n ding gekocht en je leert er mee vliegen, dan heb je NIET leren bouwen. Het is niet gezegd dat het gebeurt, maar je zult de eerste niet zijn die na een ogenschijnlijk oppervlakkige schade een verkeerde reparatie doet, en vanaf dat moment is je mooie toestel veranderd in een gevaarlijk projectiel.
Leer je conventioneel bouwen, of in het geval van helivliegen, "conventioneel" vliegen, is de kans dat je een goede basiskennis opdoet, behoorlijk groter.
En de doelstelling? Ik denk dat die voor beide soorten modelvliegers hetzelfde is. Tenminste, als ik naar mezelf kijk, dan heb ik maar EEN doelstelling, en dat is vliegen! Bouwen is niet vervelend, maar legt wel beslag op vrije tijd waarin ik ook had kunnen vliegen....
En eigenlijk.... we beantwoorden deze vraag hier op het forum feitelijk dagelijks vele malen: hoeveel vragen hier op het forum staan er wel niet van beginners met een (A)RTF model, die door de bomen het bos niet meer zien? En hoeveel van deze vragen zie je komen van de mensen die conventioneel hebben leren bouwen of vliegen? Zelfs als je dat afzet tegen de percentages verkochte bouwdozen versus verkochte (A)RTF kits, dan nog zijn er maar HEEL weinig conventionele bouwers/vliegers die hier vragen stellen betreffende wat je zou kunnen noemen "essentiele basiskennis".
(A)RTF "bouwers"/vliegers komen nog steeds en masse met vragen als "aan welk schroefje moet ik nu draaien?" of "hij doet het niet.... help!"
Lijkt mij dus gewoon vrij duidelijke zaak, ook al ben ik het met je stelling over het voor ogen staande doel in principe wel eens. De praktijk is echter weerbarstiger.
Groet, Bert