Telkens een stapje verder met mijn LB avontuur

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Ton van Munsteren, 15 jul 2022.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee en Erik Janssen (F2B) ook niet. Henk de Jong (stunthenk) daarentegen weer wel. En we zijn alledrie hardstikke tevreden over onze keuzes.
    Kortom, als je de gelegenheid hebt, allebei proberen en dan een keuze maken.
    Belangrijk is dat je met de lichtste (dunste) lijnen vliegt die verantwoord zijn.
    Naar binnen komen zeilen, dan naar buiten vliegen en de lijnen met een klap strak trekken levert een aanzienlijk zwaardere belasting op dan meer of minder wind, dan wel vliegsnelheid, dan wel beide.
    Henk heeft dit principe uitvoerig getest bij zijn eerste electro Carrier model.
    In eerste instante was het model uitgeruist met een CCW prop en dat ging goed, zolang je maar niet plotseling veel gas gaf.
    Kortom, spanning en sensatie! :eek: :confused:
    Het aanloopkoppel van die electromotor was vele malen groter dan verwacht zodat tijdens dat plotselinge gasgeven het model een paar rolls linksom maakte, ondertussen de volledige lijntrek verliezend.
    Enkele keren liep dat goed af, ook stak het model een keer op een meter of 8 vliegend de cirkel over om aan de andere kant onelegant in het gras te ploffen. Het is daarbij ook wel uitgedraaid op gedeeltelijke herbouw.
    Na het vervangen van de prop door een CW exemplaar wilde de kist naar rechts rollen maar werd daarin tegen gehouden door de lijnen die nu wel strak bleven. Dit tot teleurstelling van de aanwezige ramptoeristen.

    Ook zijn sommige F2B-e piloten ervan overtuigd dat CW props 'the way to go' zijn.
    Erik en ik vliegen al sinds het begin van onze elctroavonturen met CCW props en dat gaat prima (net als met verbrandingsmotoren).
    Dezelfde Erik kan je precies voorrekenen waarom het naar buiten stellen van een motor niet nodig is.
    In elk geval gooi je trekkracht weg.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk dank voor de uitleg en voorbeelden, is weer genoeg stof om over na te denken.

    Denk ook wel dat de prop voor mijn crash een grote rol speelde want gaf snel volgas.
    De prop is een 8x6 dus dat geeft best wat torsie.
    Dacht van heee dat ging net goed nu snelheid maken en op dat moment komt het model rustig naar binnengedraaid.
    Ging ook vrij rustig maar toch nog te snel om te bedenken wat ik moest doen, want sturen reageerde het model niet op..
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Probeer dan toch eens een CW
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ga dat zeker proberen en heb nu de motor met 2 ringetjes naar buiten staan, ook effe proberen.
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit heb ik onlangs geprobeerd , buisje is van messing , kabel RVS 0,4 mm

    DSCN9120.JPG
     
    HansH vindt dit leuk.
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn manier van rvs kabels maken , met koperdraad binden (dubbel) , dit word met epoxy verlijmd en daarover komt een rode (up lijn) en zwarte (down lijn) krimpkous over

    DSCN6077.JPG

    DSCN6078.JPG

    DSCN6081.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2022
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er mooi strak uit Jef
     
    jef vindt dit leuk.
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Om bij een RC model met een 14x7 inch propellor er voor te zorgen dat deze netjes verticaal gaat moeten de propellor tippen 18mm verschil hebben, die 2 ringetjes doen niet zo heel veel.

    Je hebt veel meer aan tiplood, net zo lang toevoegen totdat je bij het vlaktrekken uit een wingover de onderkant van de buitentip kunt zien.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Die zijwaartsstelling wil ik niet proberen vanwege een wingover ,maar omdat het model naar binnen neigt te komen bij de start.
    De bloemetjes op het veld zal niet veel voordeel brengen als weerstand, met daarop nog de weerstand van de lijnen zelf.
    Als de Ringmaster op snelheid is vliegt deze eigenlijk naar mijn inzicht prima, maar goed ben niet bepaalt een LB expert.

    Tiplood is een goed punt kwam er tijdens de reparatie achter dat ik dat helemaal vergeten ben, dus dat is zeker een goed punt.
    Als ik het ook goed begrijp doe je meer met tiplood dan het model balanceren, het geeft ook zo effect op de vliegfiguren.
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    LB vliegen volgt de basis natuurkunde die we allemaal gehad hebben op de middelbare school, Vooral niet teveel achter zoeken.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je het model optilt aan de leadouts (zonder de lijnen er aan, uiteraard) hangt de romp (bovenop gezien) dan waterpas?
    Of nose up/down?
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Oei kan ik nu even niet checken kom hier later op terug.
    Had met de eerste vlucht wel het zwaartepunt erg neuslastig, maar dat ging eigenlijk best goed.
    Merkte wel dat het model erg slap reageerde op hoog-laag maar dat is logisch op een voorlijk zwaartepunt.
    Had voor de laatste vlucht het zwaartepunt in de buurt van de locatie op tekening, maar ja dus niet echt goed kunnen vliegen.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    En weer een model voor een vervolg van mijn LB avontuur.
    Lekker zitten plakken met spanlak en servetjes , nu nog wat spanlak laagjes , Cox der op en vliegen maar

    337166453_1275313830068098_8574807701721999010_n.jpg
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Een Cox heeft vanwege de 'hete' brandstof wel een laagje fuel proofer op de romp nodig....
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Precies!
    En doe ook maar de vleugel.
    Je wilt niet weten wat voor kleverige zooi het anders wordt....
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Is er een blanke lak bij de Gamma of andere bouwmarkt dat ik er zo op kan smeren.
    Deed vroegen mijn modellen altijd met Histor maar dat was kleur en werkte (en nog) prima.
    Maar blanke lak vind ik lastig te selecteren , spul wat hier ook voor diesels wordt genoemd kom it nergens hier tegen.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, daarvan is niets bestand tegen methanol/nitomethaan cocktail die een Cox over je model uitspreidt.
    Daar heb je een 2K acryl of polyurethaan lak voor nodig.
    Maar ik heb die zooi al zo lang niet meer nodig gehad, mij willen niet zo snel de merk en typenamen te binnen schieten...
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Ìn Amersfoort is een winkel genaamd Automat (is een keten en komt dus zowat in het hele land voor) waar je 2K acryl kunt krijgen.
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Eze-Kote van Deluxe op waterbasis , dit heb ik gebruikt bij de grote Coxy en heb er nog geen problemen mee gehad

    images.jpg

    292397125_783712165962182_6940134360255774595_n.jpg

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek, Harry van Melick en Gea vinden dit leuk.
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Yes toch weer effe een plaatje van de Coxy altijd leuk is toch ook echt een leuk modelletje
     

Deel Deze Pagina