Nee en Erik Janssen (F2B) ook niet. Henk de Jong (stunthenk) daarentegen weer wel. En we zijn alledrie hardstikke tevreden over onze keuzes.@Bruno begrijp ik het goed dat jij niet met RVS kabels vliegt.
Kortom, als je de gelegenheid hebt, allebei proberen en dan een keuze maken.
Belangrijk is dat je met de lichtste (dunste) lijnen vliegt die verantwoord zijn.
Naar binnen komen zeilen, dan naar buiten vliegen en de lijnen met een klap strak trekken levert een aanzienlijk zwaardere belasting op dan meer of minder wind, dan wel vliegsnelheid, dan wel beide.
Henk heeft dit principe uitvoerig getest bij zijn eerste electro Carrier model.twee vragen;
1; Heb de motor met 2 ringetjes naar buiten gezet , vraag is dat verstandig , wanneer wel wanneer niet en hoeveel.
Okay zijn iets meer vragen maar dan heb je ook wat.
2; Heb een standaard CCW prop erop maar mogelijk is dat mede de rede dat het model de neiging heeft naar binnen te komen.
Vraag is dan ook is een CW prop met de torsie naar buitengericht niet beter of wat is het voor en nadeel.
In eerste instante was het model uitgeruist met een CCW prop en dat ging goed, zolang je maar niet plotseling veel gas gaf.
Kortom, spanning en sensatie!


Het aanloopkoppel van die electromotor was vele malen groter dan verwacht zodat tijdens dat plotselinge gasgeven het model een paar rolls linksom maakte, ondertussen de volledige lijntrek verliezend.
Enkele keren liep dat goed af, ook stak het model een keer op een meter of 8 vliegend de cirkel over om aan de andere kant onelegant in het gras te ploffen. Het is daarbij ook wel uitgedraaid op gedeeltelijke herbouw.
Na het vervangen van de prop door een CW exemplaar wilde de kist naar rechts rollen maar werd daarin tegen gehouden door de lijnen die nu wel strak bleven. Dit tot teleurstelling van de aanwezige ramptoeristen.
Ook zijn sommige F2B-e piloten ervan overtuigd dat CW props 'the way to go' zijn.
Erik en ik vliegen al sinds het begin van onze elctroavonturen met CCW props en dat gaat prima (net als met verbrandingsmotoren).
Dezelfde Erik kan je precies voorrekenen waarom het naar buiten stellen van een motor niet nodig is.
In elk geval gooi je trekkracht weg.