"terug" naar paddles?

Ik zou het prima vinden wat "beginners" acro figuren te leren. Voor een relatief onervaren heli man als ik, weet ik niet wat er ooit allemaal de revue gepasseerd is op dit forum en zo ja, of dat nog courant is.
Ondertussen begonnen aan Trex 600 nr 2. Betrekkelijk weinig werk, een HW Platinum 120A V5 VBar besteld en een nieuwe 7 kan JETI ontvanger, de rest zat er nog in.
En morgen in Utrecht een Savöx HV1250 servo ophalen, Wetronic, was er nog nooit, dan kan ik één van de 500's weer de lucht in krijgen, want het is tenslotte hier erg goed vliegweer, haha!:thumbsup:
De andere 500 zal nieuwe hoofdlagers van de hoofdas nodig hebben, moet hem nog uit elkaar sleutelen.
En voor de motor van de -600 moet ik op zoek naar motorlagers van de Scorpion Performance HK-HV4025-1100KV, omdattie toch wel wat herrie maakt, iemand een tip?
Qua kennis opbouw heb ik me geabonneerd op ROTOR (uit Duitsland) en tegelijk het boekje "Basiswissen für Modellhelipiloten" er bij gekocht. Dat is wel 10 jaar oud, maar er zal zeker wel wat in staan wat ik kan gebruiken.
 
Nou lees ik weer wat interessants mbt je nieuwe ESC.
Ik ben zelf aan het overstappen naar Vbar, met een Vcontrol touch zender, dus ik ben alles nog aan het leren omtrend Vbar.
Volgens mij kun je de HW ESC's met Vbar software laden waarna je ze via de zender kunt instellen, maar ik dacht dat deze software alleen naderhand geladen kan worden.

Nu zie ik dat je een HW Platinum 120A V5 VBar besteld hebt....
Kun je die ESC met Vbar software kopen dan?
En zo ja, waarom heb je daar voor gekozen, je vliegt toch geen Vcontrol zender?

Scorpion lagers en assen heb ik vorig jaar geprobeerd "origineel" te bestellen maar daar was zo goed als niet aan te komen.
Als ik weer lagers nodig zou hebben zou ik ze gewoon op maat bij de lagerboer bestellen, wel van een gerenomeerd merk dan.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch naar wetronic gaat, die hebben ook veel lagers liggen. En in Utrecht zit Neita. Daar haal ik alle lagers die ik nodig heb. Neem aan dat het geen gekke maten zijn.
 
Dit is wel een mooie opsomming...
alleen jammer dat het alleen 3d betrefd

Ik pas de openingspost aan
kunnen we dit topic aanvullen met beginners tot gevorderden manouvres

Doe ik zelf tussendoor wel even alles op moeilijkheidsgraad zetten, en de discussie samenvoegen etc.
 
Qua kennis opbouw heb ik me geabonneerd op ROTOR (uit Duitsland) en tegelijk het boekje "Basiswissen für Modellhelipiloten" er bij gekocht. Dat is wel 10 jaar oud, maar er zal zeker wel wat in staan wat ik kan gebruiken.

Rotor is een geweldig blad. Ik heb vernomen dat in het januari nummer de CGY770 behandeld wordt. De test heli is gemonteerd in een romp die ik gemaakt heb voor de auteur van het artikel.

IQQSN1PxzzTEIICMFzMAAAAAAce4vJUTrY-ot90lyw6ZmQY


(Sorry, kon het niet laten..)
Steven
 
Graag nog ff hulp voor deze afstelling, hoe "strak" zet je de aandrijfas van de motor tegen het grote tandwiel? Ik kwam deze video tegen, maar dat is wel een ingewikkeld verhaal, doen jullie dat gewoon "op gevoel?

Vanaf 14 minuten bedoel ik.


 
Eigenlijk met speling, maar dan zo weinig mogelijk. Tandwiel is ook niet 100 procent rond dus zoek het hoogste punt. Ietsje speling en je zit goed. Niet dat de boel zwaar loopt.
 
Precies als in de video.
Vrijwel geen enkel tandwiel is perfect rond.
Dus ik zoek de plek waar hij het strakst aanligt en dan wil ik op gevoel een minimaal beetje speling hebben.
Daarna ga ik rond en zoek ik de plek waar hij het meeste ruimte heeft, daar voel ik ook de speling, als die acceptabel is laat ik hem zo staan, meestal gaat dat prima.
Als er (relatief) veel verschil is tussen beide punten (meest klem en meest los) dan probeer ik dat eerst op te lossen, eventueel met het one-way bearing opnieuw monteren oid, maar vrijwel altijd is het verschil maar weinig en werkt de procedure uit de video prima.
 
het officiele verhaal zou je een vloeitje moeten pakken
strakste punt van het tandwiel
het vloeitje moet ertussendoor gaan (gewoon ertussen meeduwen) zonder te scheuren, maar moet wel gevouwen worden
als je dat een paar keer hebt gedaan, heb je het gevoel wel aardig
 
Nou weer verder! Beide 600's vliegen nu goed, maar vanwege de kou heb ik er nog niet veel mee gevlogen, wel nog wat aan gesleuteld, heb nu bij alle twee er HW platinum 120's V5 aan gehangen. Inmiddels wel een SIM aangeschaft, maar mijn verwachting dat ze inmiddels al wat beter zijn dan pakweg 10-12 jaar geleden,,,, nee dus, (ik heb nu neXt.) Ik vind het nog ver weg van de realiteit. Maar OK, hier kan ik wel (bijna altijd) nose in mee hoveren, dus het geeft hoop!
Ik was ik alles nog aan het nalopen met de programmer van HW. Kom je tegen de "timing" aan. Tjee, al weer een heel scala aan meningen las ik hierover in een draadje. Een oude Scorpion (HV4020-1100KV) werd door de fabrikant geadviseerd met 5gr. Maar allerlei meningen die to voorbij de 25gr liepen zelfs. Djeeez' moet ik me daar weer in verdiepen, het houdt niet op, haha! Er zal wel ergens een draadje over zijn of zijn daar al gewonden mee gevallen :) ?
Ja ROTOR is leuk maar af en toe snap ik er geen biet van, ik mis natuurlijk een heleboel basis kennis. Maar het groeit, het groeit!
 
Officieel staat dit in de specs van de motor.
in theorie heeft daar ooit een briefje bij gezeten.

al heeft de timing optie ook een "auto" stand, wat ook helpt:D

Nu heb ik alleen kleine electro's..
 
Arie, ik heb ze idd gemaild en kreeg netjes antwoord:

It is a old motor but I found some specs in our data base. Please see below.

Stator Diameter | 40 mm(1.56 in)
Stator Thickness | 20 mm(0.79 in)
No. of Stator Arms | 12
Magnet Poles | 8
Motor Wind | 8 Turn Delta
Motor Wire | 23-Strand 0.29mm
Motor Kv | 1100KV RPM/Volt
No-Load Current (IO/10v) | 2.45 Amps
Motor Resistance (RM) | 0.010 Ohms
Max Continuous Current | 78 Amps
Max Continuous Power | 1640 Watts
Weight | 284 Grams (10.02 oz)
Outside Diameter | 48.9 mm (1.9 in)
Shaft Diameter | 4.98 mm (0.19 in)
Body Length | 46.5mm (1.81 in)
Overall Shaft Length | 78.7 mm (3.10 in)
Max Lipo Cell | 6s
Motor Timing | 5deg
Drive Frequency | 8kHz

5 gr dus, maar ik las op sites dat er destijds gebruikers waren die zeiden dat hij daar helemaal niet mee op startte! Een aantal zei tussen de 15 en 20, enkelen nog hoger, idd, rond de 25. Ik heb er nog niet helemaal zicht op wat de gevolgen zijn van hogere of lagere timings getallen. Lees wel iets van heet worden bij hogere waardes.
 
gewoon testen..
of lekker op auto laten staan
internet is een plek vol verhalen en typefouten, onderschreven met meningen
wie weet had hij een compleet ander type
of een opnieuw gewikkelde motor
of ergens een niet zo'n beste verbinding

Zit de timing finaal verkeerd en de motor hakkelt, zonder te starten, hou dat een tijdje vol en de regelaar blaast zich op.
die ervaring heb ik wel...
in de basis is het een electronisch iets, er kan in feite maar 1 correct getal zijn
alles wat de regelaar "mis" schiet omdat de timing niet goed staat, zou zich moeten vertalen in extra warmte.

bij een brandstof motor zit er nog een heel proces aan vast wat wordt beinvloed..
waar voordelen en een bereik aan graden uit naar voren komt
vroeg en laat, mengsel en ontploffing

een electromotor moet die magneet gewoon op tijd aan, en daarna uit.
ik heb nog nooit gehoord dat er vermogensvoordelen zijn rond de timing aanpassen. wel dat het warmte kan schelen als je deze goed zet, ipv auto.
automaat zet hem wel eens mis, schijnbaar
 
Back
Top