Terugroepactie Multiplex zenders Royal EVO en Cockpit SX

Zender weer terug

Ik heb 'm inmiddels, na een belletje met de leverancier, ook weer terug. Net opgehaald. Nog niet getest, maar dat komt zondag wel bij aardig weer.
Bedankt ook van mijn kant voor de snelle service. Ben 'm 8 dagen kwijt geweest in totaal. Netjes!

Zelf vind ik de Cockpit SX nog steeds een hele fijn in de hand liggende zender. Heb er al velen in handen gehad, maar deze is echt het lekkerste.

Wel steeds problemen bij het naar links draaien en vooral in 2 specifieke hoeken dat ik opeens storing ervaar. Is elke keer een zeer korte storing.
Heb vandaag een origineel kristal gekocht voor de ontvanger. Zat een futaba in en ik heb nu een multiplex. Kijken of dat helpt.
Is wel een light type, maar dat mag volgens hen niet uitmaken.
Ze wijten de eventuele storing aan andere slechte zenders op het veld. (vast)

Met de synt. ontvanger heb ik overigens geen enkele storing gehad.

Maar ja, die zijn 90 euro, dus dat kost een hoop geld.

Ik blijf lekker de komende 2 jaar multiplexen. Tegen die tijd is er een behoorlijke en storingsvrije c.q. probleemloze 2,4 GHz zender en kan ik overstappen. Lees nog steeds teveel problemen en dus lekker SX-en met deze zender.

Ook mijn SX gaat vandaag op de post.

De problemen die ik met mijn zender heb ervaren:

-een trimschakelaar die bleef "hangen"
-een keer een niet nader te verklaren storing waarbij het hoogteroer vol down ging en het gas tegelijkertijd volgas.Toestel is destijds dan ook loodrecht de grond in gegaan.
De ontvanger (RX-7 synth) is bij corrien voor een controle geweest,maar daar was niks mee mis.(ook de rest van de in het toestel aanwezige electronica deed het naar behoren)

Las laatst dat Mpx (weer) voor pcm kiest.Iets wat Futaba al een tijdje doet.
Dat geeft toch te denken...

Las laatst dat Mpx (weer) voor pcm kiest.Iets wat Futaba al een tijdje doet.
Dat geeft toch te denken...

Een tijdje? Futaba heeft al vele jaren lang PCM-systemen. Inmiddels is Futaba toe aan het derde PCM systeem, de de 2,4 GHz systemen niet meegerekend.

Eerst was er een 512 stappen systeem (9 bit) systeem dat vrij snel is opgevolgd door een 1024 stappen systeem (10 bit) Dit wordt onder meer gebruikt in de FC 16 en FC 28. Nu is er het G3 system, 2048 stappen (11 bit) en wordt toegepast in de nieuwste zenders van Futaba.

Gissen, gissen, gissen......Ik zal het nog maar eens herhalen: de terugroepaktie is zuiver preventief bedoeld.

Ik heb overigens liever, dat men eventuele klachten bij de zender voegt. Het is nogal onhandig om hier te lezen, welke problemen er zijn ervaren en dan vervolgens uit te zoeken bij welke zender deze horen.
Zoiets als de trims is een vaker voorkomend probleem geweest. Deze worden dan ook bij deze terugroepaktie gecontroleerd en zo nodig bewerkt of vervangen. Je weet echter zeker, dat als ze slechts af en toe haperen, ze het prima doen als de zender hier is.

Gissen, gissen, gissen......Ik zal het nog maar eens herhalen: de terugroepaktie is zuiver preventief bedoeld.
Tuurlijk.
Wel vreemd dat bij MPX geadviseerd wordt de zender niet te gebruiken totdat ie gecontroleerd is.

Ik heb overigens liever, dat men eventuele klachten bij de zender voegt. Het is nogal onhandig om hier te lezen, welke problemen er zijn ervaren en dan vervolgens uit te zoeken bij welke zender deze horen.
Ik heb de originele doos niet meer, misschien dat een verpakkingsomschrijving bij de klacht op het forum de zender gemakkelijker traceert?

Ik moet dan alleen nog de klacht hier op het forum zetten.
Ik doe hem er wel in de doos dr bij, voor je het weet lacht iedereen zich een breuk en met het mooie weer kun je een breuk beter niet hebben.

Groeten, een best wel anoniem iemand.

Mijn SX heb ik in de orginele doos opgestuurd.Op de bijgesloten kopie van de factuur heb ik aangegeven dat de zender i.v.m de terugroepactie van Mpx duitsland naar jou gezonden is.

Het probleem met de haperende trim is destijds door Mpx duitsland gefixed.

Bijvoorbaat dank voor de te nemen moeite!

Tuurlijk.
Wel vreemd dat bij MPX geadviseerd wordt de zender niet te gebruiken totdat ie gecontroleerd is.

Natuurlijk! Je roept apparatuur terug om e.e.a. te kunnen controleren, maar ondertussen laat je de eindgebruikers er gewoon mee werken totdat het een keer bij eentje mis gaat. Je kunt dan net zo goed niet terugroepen.

Uiteraard wordt het advies gegeven de apparatuur eerst te laten controleren voordat men deze weer gebruikt. Dat is nu eenmaal inherent aan een terugroepaktie.

Mensen wees blij dat er een terugroepactie is!!! Hou aub op met het comentaar geven en laat Jan zijn werk doen!
Als je hem niet kwijt wil, vlieg lekker door met de nodige consequenties.

Gr

beste mensen ik kom net terug en ziet op de Duitse site dat ik mijn zender terug moet sturen het is een Sc op de 40/41 MHZ band
Dat kan ik niet opmaken dat deze ook terug moeten

Tom

Als je hem niet kwijt wil, vlieg lekker door met de nodige consequenties.
Ik heb al voordat de terugroepactie er was ondervonden wat er gebeurd.
Mij zie je niet verder vliegen met zo'n zender, ik heb alleen nog geen doosje om hem in te doen voor verzending.:(

In de tussentijd vlieg ik gewoon verder met een MC4000.

Zender op 24-06-08 opgestuurd en vandaag 27-06-08 weer in huis.

Jan,bedankt!!!

Vraagje voor de SX-bezitters:Is het jullie ook opgevallen dat de gasstick niet lineair met de gasservo loopt?Halfgas op de stick is meestal 1/3 gas op de servo.
Na wat Googlen zag ik dat er meerdere mensen hierover klaagden.Vraag me af of dit software matig te veranderen is.

Link:Cockpit SX - Review
Scroll naar "non linear throttle response".

Laatst bewerkt:
Mpx Recall

Ook ik had onze Royal Evo9 Maandag opgestuurd en vandaag Vrijdag is hij al weer terug. Inclusief een Mpx NanoS.

Topservice van Jan van Mouwerik.

Op de Multiplex site is het document van de terugroepaktie gewijzigd. De adressen van servicediensten zijn toegevoegd. Daarnaast staat aangegeven, dat men een servo cadeau krijgt als vergoeding voor de portokosten. Aangezien de Nano-S servo's pas later werden toegestuurd (en ook nog in een klein aantal) heeft niet een ieder deze gekregen. Eventueel kan men dit via een pb'tje melden. Als men het verzenden door de winkelier laat verzorgen of als men zijn zender langsbrengt bij de servicedienst, krijgt men in principe geen servo.
http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/startseite/rueckrufinfo_080612.pdf

Omdat ik enige weken geleden vakantie had, lees ik dit draadje nu pas. Ik heb de cockpit SX(gekocht eind 2007), maar laat nu het toeval zijn dat ik hem voor reparatie bij mpx had PRECIES in de periode van dit draadje! Bij mij werd de display soms onleesbaar en ik kreeg een geheel nieuwe.

Het is dus goed mogelijk dat mijn zender al in orde is. Het is tenslotte een nieuwe. Corrien, kun jij uitsluiten of ik hem nog wel of niet moet terugsturen? Ik heb 'm ongeveer 19 mei in geleverd en 23 juni terug gekregen. In week 22 kreeg ik bericht dat ie vanuit Nederland naar Duitsland werd opgestuurd.

Dat is reeds een exemplaar, dat gecontroleerd werd. De terugroepaktie staat vanaf 4 juni op de site van Multiplex.

Uitstekende Service !!

Afgelopen maandag mijn SX zender naar Hr. van Mourik opgestuurd.
Nooit enig probleem mee gehad, maar voor de zekerheid toch maar laten controleren.

Deze vrijdag (na 3 dagen) alweer gecontroleerd en wel terug ontvangen.

Geweldige service en voor mijn "ongemak" nog een gratis Tiny-S servo erbij. Softwareversie is ge-upgrade naar V1.10. Volgens de begeleidende brief was er ook een servicebeurt/check doorgevoerd en de HF afgeregeld.

Jasper-Jan

Dat is grappig.

Zat net naar mijn zender te kijken en die loopt nog op V1.08.(die van mij is afgelopen zomer bij Corrien geweest)

Vraag me af wanneer die V1.10 uit is gekomen.

Back