Ondertussen, omdat ik mij de afgelopen week domweg stierlijk verveeld heb (wat wil je ook met dat kloteweer?) maar weer eens wat met een onbenullig, onnodig en hopeloos experimentje begonnen: Het verbeteren van koeling! Jeetje, wat een inspiratie weer...
Dit keer de Boxer, die volledig in de open lucht voorop die BigLift zit.
Mijn gedachte was, dat de aanstromende lucht vol op de voorkant van die cylinders botst, maar dat de achterkant van die cylinders er maar bekaaid vanaf komen vanwege A) turbulentie achter de cylinder, en B) dat grote motorschot wat daar als een schuurdeur door de lucht ploegt, en een soort van "boeggolf" van lucht veroorzaakt, die t.o.v. de cylinders maar weinig doorstroming laat zien.
Of in ieder geval, dat was de theoretische gedachte,
De oplossing die ik voor ogen had, was om over de cylinders een soort van "spatborden" te plaatsen, die de aanstromende lucht achter die cylinders een neerwaartse beweging te geven, zodat de omstroming aan de achterkant verbetert.
Alweer, dat was de theorie....
Eerst maar eens wat fotootjes van wat ik bedoel:
Beetje knutselen met wat Balsa:
Bekijk bijlage 488309
Even passen:
Bekijk bijlage 488310
En met wat matzwarte verf er over valt het nog best wel mee met de lelijkheid:
Bekijk bijlage 488311 Bekijk bijlage 488312
Maar.... werkt het nu ook?
Grond is anders dan vlucht, maar de eerste test liet in ieder geval zien dat het niet NIET werkt... Of beter gezegd, niet averechts.
De test was: 5000 toeren (zo precies mogelijk) voor ongeveer 5 minuten of zolang nodig is om de temperaturen te stabiliseren, en de tweede run op exact dezelfde gasstand te doen.
De resultaten waren nogal, euh... nou ja... het leek eigenlijk geen drol verschil te maken:
Zonder spatborden draaide de motor na 5 minuten met 99 graden op beide cylinders gelijkblijvend.
Met spatborden was dat 100 graden voor de linker cylinder, en 98 graden voor de rechter cylinder, gemiddeld dus ook 99 graden.
Nu weet ik dat bij ongeveer deze omstandigheden in de lucht de motor zo tussen de 85 en 90 graden draait, dus vliegen maakt een serieus verschil, hopelijk is er morgen gelegenheid om dat nog eens goed te testen.
Een ding wat heel erg opvallend was, want "dat doet ie anders nooit"

...
Dit was de eerste keer dat de motor liep na de sleepmeeting. Op de sleepmeeting heeft deze motor eigenlijk voor het eerst in zijn luie leventje eens serieus hard moeten werken. Het viel mij Zaterdagavond al op dat de motor eigenlijk niet nadruppelde (meestal ligt er 's avonds wat olie onder de motor, toen eigenlijk niet), maar vanmorgen bulkte het ding vlak na de start opvallend veel olie uit, en die olie was opvallend schoon.
Blijkbaar is hij lekker schoongebrand, daar in Kampen, en blijkbaar slingert hij als hij hard moet werken de olie dusdanig in alle hoekjes en gaatjes dat het "beter in de motor blijft". Hoe ik me dat voor moet stellen weet ik niet, maar het is iets wat ik nog niet eerder gezien had, en zulke dingen vind ik altijd interessant voor op de harde schijf: er komt vroeg of laat een gebeurtenis, die de puzzelstukjes op hun plek doet vallen, en tot die tijd houden we het in het achterhoofd...
Nou ja... IK heb me in ieder geval weer een dagje vermaakt met knutselen, en en-passant de buren even geërgerd met een motortest op de vroege ochtend. Is ook belangrijk...