Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee hoor... Je doet zoiets écht niet alleen maar "omdat het kan". Je doet het óók bij zo'n klein ding, toch echt ook vanwege het verbruik. Drie vluchtjes maken zonder te tanken, en er dan voor minder dan 50 cent aan brandstof in gieten en nog drie vluchtjes doen, is écht aangenaam: op Methanol kost je dat 1,50. En dat klinkt als muizebeetjes, maar is wel zomaar 2 euro per middag. Je bespaart, uitgaande van zeg maar, vanaf Maart tot en met September ieder weekend vliegen zomaar over het hele vliegseizoen (26 weken) ruim honderd euro op één kistje. Daar is de basis-ombouw allang mee betaald. Reken je autokosten mee om brandstof te kopen, en het verschil word nog aanmerkelijk groter want autorijden is niet echt goedkoop.

    Maar het startgemak en de betrouwbaarheid... Héérlijk. Het beduidend minder aan sproeiers hoeven schroeven, héérlijk.
    Het klinkt mischien heel debiel, maar het verschil in gebruiksgemak is ECHT heel groot (als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer).

    Maar je moet inderdaad wel even over die eerste drempel van het ombouwen heen.
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  2. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest

    Mooi verhaal Bert is al wat duidelijker. Ik den k ook gewoon dat je er mee aan de gang moet gaan. Dat unitje hou ik mij aanbevolen. En Christiaan heeft dat toch echt zelf ingeregeld stond er wel bij
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Het feest kan beginnen :)
    Setjes kwamen supersnel vanuit Bamiland, nu nog ff tankjes zoeken

    40805B51-9A81-4D50-A94F-861BCFE8BC11.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2022
    R Rodermond, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke motor gaat het mikpunt van jouw sadisme zijn? :D :D :D
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Als eerste de 46FX met asp set, de andere pakketjes zijn een ontsteking voor jouw en de bougies.
    :thumbsup:
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    oooohhww... ik zie nu wat je bedoeld...... de briefopener van mn opa staat op de foto :oops: ..... zal het even weghalen
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, nee hoor, je eerste gok was goed; Welke motor je aan de "mishandeling" van benzine en vonken gaat onderwerpen.

    De FX 46... uitstekende keus. Goed uitgevoerd gaat dat een heel fijn motortje worden.

     
    R Rodermond en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    ja, ik heb al een weddenschap staan met een van mn vliegmaatjes.... hij zegt dat hij kapot gaat lopen.... en ik heb gezegd dat hij jalours gaat worden :D
    maareh, in dat filmpje hierboven draai je zeker een 11x6 propje ?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vrij zeker dat jij dat gaat winnen op beide punten: Niet kapot, en hij jaloers.

    Correct. Daar was het nog een Graupner prop. Later een APC 11 x 6, tegenwoordig vliegt die kist met een APC 11 x 5, dat werkt net een haartje beter: iets minder topsnelheid, maar duidelijk betere take-off, klim, en beter controleerbare landingssnelheid.
    Hij wil net niet helemaal verticaal doortrekken, maar ik ben er 100% van overtuigd dat ik, als ik de hele kist nog eens na zou lopen op overbodig gewicht (dus kleinere tank, en RC componenten herverdelen zodat het balanslood er uit kan, dat soort dingetjes, dat ik hem dan wel "oneindig verticaal" krijg...
    Maar die kist is niet meer van mij, die is nu van een clubgenoot.
     
    R Rodermond en Cnn vinden dit leuk.
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    haha…. Ik vertelde hem over het plan om een saito 300T om te bouwen…….. hij werd gek :D
    “Hoe haal je het in je hoofd om zon motor te verneuken…… kan je de methanol niet meer betalen soms? “
    Eerste even jalours maken met een mooi lopend OSje :rofl:
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    AHoogendijk en Cnn vinden dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een paar jaar met ontsteking, EN methanol gedraaid..
    betrouwbaar..
    geen schademechanisme bij teveel hitte (tot een punt natuurlijk, maar dat ligt gigantisch veel verder dan bij normaal op gloei)
    en altijd brandjeschoon intern..
    geen rare slijtage of gekke dingen.

    je zal alleen de sensor ergens op de motor moeten plakken.
    verder, als dat goed zit...
    ff uitvinden hoe hij wil starten, opnieuw afstelling vinden.. daarna zelden meer afstellen.

    en benzine is dan een kleine stap verder..

    De ontsteking is nu ff van die motor af vanwege algehele malaise in die heli..
    maar die lijkt nu te zijn opgelost..
    dus nu weer langzaamaan de opties weer erop bouwen:D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze worden vroeg of laat "oud"...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf mijn contrapties er wel tegenover te zetten.... :D
    Die zien mij er uit als hetzelfde wat bij de NGH's zit, maar dan met een ander stickertje, maar de prijs is dan wel weer vrij goed.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    En grappig genoeg: naast dat de motor lastig begon te doen (wat naderhand uit de electronica kwam, maar daardoor kwam ik er wel achter dat e.e.a. versleten was), begonnen er opeens allerlei electronische kwaaltjes omhoog te komen..

    maar ach.
    Ding is van 2015. wel e.e.a. aan veranderd ondertussen.
    en het een en ander meegemaakt.
    al heeft ie nooit een echte crash gehad.. gelukkig
    mag hij na zoveel uur ook een keertje vakantie :D
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    vonken met methanol gaat ook zeker komen.... de montage van de sensor is idd een beetje behelpen met een rukriempje, ik zal eens zien of ik daar iets voor kan maken en vervolgens mallen om een serie van te maken want ik heb zon sterk vermoeden dat alles hier van gloei naar vonk gaat (om later weer naar bziene te gaan) :rolleyes:
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zal ongetwijfeld wel iets moois voor te verzinnen zijn, maar ik heb het gewoon nooit de moeite waard gevonden daar tijd in te steken.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nou brutus...
    bij mij heb je het toen mooi uitgedacht :D

    omdat bij een heli het wat lastig is om de sensor op de uitgaande as te zetten (zit nog een fan, en de ruimte aan die kant is gewoon niet bestaand), zit het bij mij op het achterdeksel.
    een magneetsensortje, wat door het achterdeksel heen "voelt" of de kruktap voorbij komt.
    maar, toegegeven..
    deksel is dunner gemaakt, beugel gemaakt, sensor moet netjes ingelijmt zitten in een houder..
    dan nog eens de boel goed op tijd krijgen

    gewoon op de uitgaande as is 1000x makkelijker..
    en simpeler te controleren.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dank je, ben ik nog steeds best wel een beetje trots op... Maar dat was meer een kwestie van eigenlijk geen keus hebben, omdat bij heli's de gewone plaatsing van een sensor een speciale fan vereist EN een spiebaan of pinhole in de krukas vereist.

    Maar ik doelde eigenlijk op het maken van een gewoon beugeltje voor op de voorkant van de motor, dat is me de moeite niet...
     

Deel Deze Pagina