Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien even een linkje? Want googlen levert linkjes op naar software om telefoons te beveiligen.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    was dat het :D
    ik weet dat je toen eens een mooie berekening hebt gedeeld om mijn motorhuis te markeren, zodat ik netjes de graden erop kon zien.
    daarna heb je die stroboscoop omgebouwd

    alleen de werkelijke getallen.. die heb ik nooit op het huis erbij gezet

    je hebt er maar een hoop werk aan, al die mensen die je idee uitvoeren :D
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, dat vind ik absoluut niet erg... Dan doen ze er tenminste wat mee en doe ik het niet voor niks.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Thuis
    erg nuttig die info waarvoor mn dank :thumbsup:
    handmatig aanslaan deed ik met de gloeiplug ook, goed afgesteld en niet teveel gas en uiteraard niet halfbakken aanslaan en dan gaat het wel, maar iets teveel primen en je hebt de tengels blauw .... en dan pas een handschoen aandoen :oops: (nou heb ik er wel een houten Menz prop, met een apc kan je naar de doctor gaan)

    deze asp 120 heb ik eerst met de gloeiplug gedraaid (en ook een filmpje van) en dat loopt veel bonkiger.... eigenlijk precies zoals je gewend bent van een methanol motor
    nadat hij me tot 3 keer toe een blauwe vinger gaf bedacht ik me dat ik een ontsteking setje heb liggen, gelijk naar benzine heb ik overwogen maar wilde zo vlak voor mn verhuizing nog even niet mee experimenteren, dat komt straks wel....
    plug eruit en bougie erin, eerst grofweg op 30 graden getimed en werkelijkwaar de eerste klap en gelijk fatsoenlijk stationair lopen.... alleen bij gas geven ging hij inderdaad horkig lopen... en werd ook erg heet

    nu de timing op 34 graden en het slangetje van de inlaat die naar de nokkenas gaat van de inlaat afgehaald en op een nippel in het kleppendeksel gezet (heb ik even vakkundig afgekeken van je Bert :D) heb um op de uitlaatklepsteel gericht en twijfel nog of ik nog een gaatje erbij maak omdat je anders onderdruk en overduk krijgt ipv luchtstroming .... daar weet Bert wel het antwoord op :)

    starten is nu gewoon echt leuk... ik maakte een filmpje dat ik hem een keer of 4-5 uit zette en met 1 klap startte, die mede modelvlieger kon zn ogen niet geloven :yes:
     
  5. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets bedoel je?

    Taranis start assist - YouTube

    :D

    Ik zou wel even een drain maken vanuit dat kleppendeksel, anders ga je olie-ophoping krijgen, en dat vindt geen enkele motor leuk.
    Dat wordt veroorzaakt doordat een groot deel van de verbranding NA TDC plaats vind, er wordt dus een hoop energie vrijgemaakt die niet meer aan de zuiger meegegeven wordt, en die warmte moet ERGENS heen.
    Maar heet worden (heter dan met plug) doet ie sowieso wel met vonkontsteking, alleen het kan totaal geen kwaad.
    Ik jaag de laatste tijd mijn 15 cc eigenlijk continue op tot tegen de 130 graden en dan loopt ie daar een have vlucht lang, en ik merk er totaal NIETS van qua nadelige gevolgen.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Thuis
    ja precies net zo :D ... mooie was dat ik vooraf allerlei adviezen en tips kreeg om chickensticks en startvingers enzo te gebruiken want owjee als je een terugslag krijgt
    en toen stuurde ik hem het filmpje...... zijn reactie was ongeveer zo :eek:
    :D


    dat van de drain ga ik doen, een klein gaatje van 2mm moet al voldoende zijn
    en dat van de temperatuur is goed om te weten, ik ga zeker een bafling (lucht geleide schotjes) in de motorkap maken en ga dan testen met de kap erop en een thermokoppel tussen de koelribben.... als dat goed gaat (onder de 130 gr.) dan gaat ie zn maiden krijgen :banana:
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is het ook... Maar voor het mooi zou ik er een buisje in lijmen danwel een nippel inschroeven als dat lukt. Je weet nooit of je er een afvoerslangetje aan wilt hebben...
    Op Methanol zou het mischien lukken, maar ga niet uit van wat je op de grond ziet. In de lucht heb je twee tot drie keer zoveel koeling. Baffles. Moeilijk onderwerp. Komt zéér precies. Beter eerst even zonder kap vliegen.
    :D :D :D gaaf he?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn heli motor liep ook serieus heter..
    tot het punt dat ik naar iridium bougies moest om niet weer naar gloei te schieten.
    een bougie kan nl ook gloeien :D

    dit hoorde je in de lucht ook erg goed.
    opeens hoorde je de motor vlakker en ronder lopen, dat was het teken dat de bougie begon te gloeien
    en na wat koelen hoorde je weer echt klap voor klap geluid (lastig omschrijven, hoop dat het idee doorkomt..) , bougie weer afgekoeld
    met die iridiums ging dat veel beter

    startgedrag op vonk moet je ff aan wennen..
    die van mij kwam ik achter dat ie het leuk vind om nat te starten..
    dus liever beetje meer geprimed dan te weinig.
    bij mij stond ook de mengselschroef volledig dicht, en de hoofdnaald ook grotendeels.. dus primen kon ff duren de eerste start van de dag.
    maar weet je het protocol, heb je hem standaard in no time lopen
     
    Rene Neefe en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Korte update over de saito 300t. Loopt op Aspen met 1:15 klotz. 7500 toeren met een 20x10 falcon prop. Idled redelijk goed op 1600-1800. Piek rpm gaat in de lucht richting de 8000. Loopt steeds beter en krijg de curve van het klepje steeds nauwkeuriger afgesteld. Kan met een trim de hele curve tijdens het vliegen een paar % rijker of armer zetten. Dat werkt goed bij bv hogere luchtvochtigheid.

    Maar. Er is een harde metaal op metaal tik in gekomen. Die is er sowieso wel van de kleppen of liever, zo is de gedachte, afkomstig van de tandwielen op de nokkenassen. Echter nu, na een vlucht of 4 en een armer stationair, kwam er een hardere tik in. Die werd versterkt, waarschijnlijk door de grote aluminium spinner. De boel maar eens bekeken. Klepspeling was goed. Pakkingen onder de nokkenashuizen was .5. Die heb ik nu vervangen voor .3 (bij .2 lopen de tanden klem/ te dicht op elkaar). Helaas niet kunnen testen vandaag omdat de timing 1 tandje fout staat (blijft lastig…) maar wel een filmpje van het tikkende geluid gemaakt met open kleppen deksels en zonder bougies (helaas niet van de lopende motor.. vergeten). Mijn gedachte nu is dat de tik op de tanden wordt versterkt door een wat plakkende uitlaatklep. Hij schiet zeg maar ineens los. Wat denken jullie?

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar kan ik even geen brood van maken, maar aannemende dat je de nokkenassen er af gehad hebt, en daar niet iets geks gezien hebt, ik zou eerder denken aan dat er iets mogelijk mis is met OF de nokvolgers OF de tuimelaars. Als kleppen "plakken" heb ik nooit meegemaakt dat ze dan zo vreemd didelijk hoorbaar loskomen Het lijkt meer op een nokvolger die ruimte heeft in zijn geleider, of een tuimelaar die raar doet (dat de stoterstang vreemd beweegt in het cupje).
    Bij Saito staan de stoterstangen, met name die van de inlaatkleppen, nogal onder een hoek in de nokvolger, wat nogal wat zijdelingse krachten oplevert.

    Maar het is wel vreemd. Hoor je die tik ook als hij loopt?
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Thuis
    Als je op de tuimelaars drukt en dus de klep open drukt dan moet je het voelen als je de tuimelaar weer omhoog laat komen.
    Als je in de uitlaat kanalen kijkt, hoe zien de klepstelen er uit ?
    Ik zou ook eens goed kijken of je iets van aanslag op de nokkenas ziet, en dan natuurlijk gelijk de cupjes van stoterstangen even checken of ze goed vrij lopen, deze zouden ook iets kunnen kleven waardoor de stoterstang terug tegen de nokkenas aan tikt
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als de cam follower maar iets blijft hangen, krijg je dat geluid.
    Mijn lullige OS 26 FS tikt ook. Op de dikke methanol olie. De stiften gaan stroperig door de boringen. Staal in alu.

    Saito heeft in de boorgaten bronzen bussen.
    Die stiften mogen niet stroef bewegen.
    Forse drup olie inspuiten langs de klepstelen. Dunne machine olie. Zien of het betert.

    Werkt dat niet, zou ik de nokkenas checken op slijtage. De busjes op obstructie.

    Dan. Tikt de motor ook met de motor op bedrijfstemperatuur.
    Dan, klinkt gek, maar warm hem op tot 75 graad in de oven, goed gesmeerd, toleranties veranderen. En is het slechts een tik in koude toestand?

    Ik heb wel eens een tik in een lopende dubbelnokker gehad. Dat was een kromme klep. De ravage erna was episch.
    Dat zal hier niet aan de hand zijn.

    Mijn devies. Alles controleren op souplesse.
    Nokkenas. Koppen er af. Alles goed inspecteren.

    Dichtheid van de klep met spiritus controleren.
    Klepgeleiders vrij van obstructies.

    Hoor ik zo een tik, ligt de zaak al uiteen.
    Over deze motoren is veel geschreven.
     
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Dank voor de reacties! ik ga de cam followers checken en meld me dan weer.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij toeval kwam ik deze korte woordenwisseling tegen, en alweer, toevallig, heb ik daar vorige week lang en diep over nagedacht.
    Het is een 15 cc driecylinder zestakt motor.
    het aantal takten is gedefinieerd als het aantal halve omwentelingen wat nodig is om één verbrandingsruimte ban begin proces tot begin volgend proces te brengen (ofwel van begin compressie tot eerstvolgend begin compressie van die specifieke verbrandingsruimte). Bij een wankel is dat drie omwentelingen, dus zes takten.
    Er zijn drie verbrandingskamers, dus het is een drie"cylinder". De cylinderinhoud is gedefinieerd als het geveegde volume van alle afzonderlijke verbrandingsruimtes bij elkaar opgeteld
    Het totale "geveegde volume" bij een volledige procesgang is 3 x 5 = 15 cc (OK... 14,7).
    Het is dus een 15 cc driecylinder zestakt.
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Thuis
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Onder de noemer ik had geen toestel meer om snel even te pakken .
    Een calmato 40 trainer verkregen . Aangezien het ook fun moet zijn en niet enkel lui rond vliegen . Er een taildragger van gemaakt .
    Een Saito 90 er op gezet en klaar gemaakt voor benzine . Daarvoor natuurlijk de neus wel een 2 cm ingekort .
    IMG-20221120-WA0003.jpeg

    Demper is eigen bouw wel in een tweekamer uitvoering .
    Propeller is een 14x8 apc .
    Misschien gaat deze nog veranderen naar een 12 x 10 .
     
    Kjel Postema en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier op de Sultan 5 een 13 x 10.
    Das een FA 91… en dat dan nog voor methanol. Maart moet niet overtoeren bij Saito.

    Heel benieuwd wat die 90 gaat doen.
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Thuis
    Serge, Met een saito 90 en een 12x10 prop doe je er wel verstandig aan om de staart te verstevigen, ik vloog hem met een OS55ax met reso en bij een inverted looping op hoge snelheid brak bij mij het stabilo naar boven bij de romp aansluiting met een total crash als gevolg, als je goed kijkt op de foto zie je het, als ik het hoogteroer aanstuurde boog het stabilo als een vlinder door :D

    9C1C07DD-22F5-4582-A2A7-52043CFEBA13.jpeg
     
    Kjel Postema, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina