Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik heb al struts aangebracht om dit euvel te verhelpen.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn staart had meukhout, met een knoest midden in de achterlijst.
    Later een sterker stabilo opgezet met de voorlijsten hergebruikt. Dat was behoorlijk hangarrash resitent. Was die mid air die het de das omdeed.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En vandaag was de dag .
    Eigenlijk was ik vergeten hoe simpel stabiel en lekker wendig dat vliegt.
    Hoewel ik niet zo van acro vliegen ben was een rollende cirkel in de eerste vlucht wel een feit .....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bewust zelf gestuurd, of gebeurde het automatisch en heb je netjes geknikt:D
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Bewust gestuurd dat dan weer wel .
    Het was 1 rol 2 rol er achter aan en waarom ook niet doorgaan in een cirkel . Kwestie van hoog laag correctie aanpassen . Moet wel zeggen na driekwart was ik de tel kwijt van hoog laag correctie en ging het hier echt slordig . :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon zeggen dat het de bedoeling was:D
    Moeilijkste is meestal het daarna gericht overnieuw doen
     
    brutus vindt dit leuk.
  7. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Afgelopen wekend de puma maar weer eens van stal gehaald. Een maand of 2 minimaal niet meer gevlogen. Hier door wel een mooie gelegenheid om duidelijk te kunnen zien of de zelf gemaakte carb eb het temp druk compensatie setje van bert en hans eens aan de tand te voelen. De set die in de puma zit is die via de telemetry en een lua script werkt.
    Tot mijn blije verrassing starte die zo het was 1 graden boven nul. Effe choken in 3 klappen er na liep die al . Rustig op warmen en gas er op. Zoals bert ook weet is dat niet rustig rond maar ook vliegen waar de pumma en de motor voor gemaakt is. De pumma moet maar vaker mee eigenlijk stiekem wel gemist hoe lekker en speels een pumma vliegt.
     
    serge pot, MicropropSport en R Rodermond vinden dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    wat voor Lua script gebruik je eigenlijk?
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen

    Een script die hans ook heeft geschreven waar je telemetry definieert en je curve en zo. Dit printje is de voor loper op de alles in een welke veel gebruiksvriendelijker is. Maar die werkt niet in mijn pumma. Dat is een ander verhaal en niet belangrijk voor dit draadje. Hij werkt wel in anders kisten.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ondertussen staat de wereld niet stil, en wij ook niet.

    Aan Rob om er wat over te schrijven als hij dat wil, maar dit is toch weer opnieuw zo'n projectje waarbij een hele oude motor die al jaren stilligt, opeens op benzine weer een tweede leven krijgt. Het vliegtuig ook trouwens... :D

     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Een toelichting op bert zijn bericht hier boven. De motor hebben wij gekregen na het overlijden van wil snitjer. Deze hebben wij in ere hersteld van nieuwe lagers voor zien. wel met de gedachte ooit op bezine te laten lopen. Dat kwam sneller dan gedacht. Er kwam een 2de hands gratis charter op ons pad, wat natuurlijk een mooie kist is voor dit model. Dus pa had bert een appje gedaan of er nog compleet pakket was voor de ombouw en ja hoor die had bert nog liggen. Alle zaken in en opgebouwd. Deze week eens op een avond de motor kunnen starten en af gesteld gekregen was vanmiddag de maiden aan de beurt. Daar was het perfect weer voor 1/2bf. Onder toezicht en goedkeuring van de motor dokter kon de maiden plaats vinden. Zoals te zien op de vid vliegt de charter perfect en de motor loopt heerlijk. Later op de middag kwam de baas ook op het veld en mocht die effe vliegen met volle tevredenheid. De 3de vlucht is er in ploegen gevlogen iets van 25min aan een stuk, zonder ook maar een slag fout te doen. Er zit zelfs genoeg vermogen in voor looping . Pa trapte de vlucht af na een kwartier lekker rond spelen was de wissel. Al met al weer een heerlijk kistje.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2023
    Bruno van Hoek, Beton, R Rodermond en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat verbaast me niks, want mijn 5 cc-tje wil al een looping trekken vanuit vlakke vlucht, zonder aanduiken (moet je wel eerst een seconde of 5 rechtuit vliegen :D).
    En zoals ik op het veld al zei, met die slechts een háártje langzamer draaiende 11 x 6 heb je toch beduidend meer trekkracht dan met de 10 x 6 die mijn kleine pokkeltje rondslingert.

    Jullie Charter en de mijne wegen binnen 50 gram hetzelfde (jullie 2100 gram, de mijne 2150). Mijn 5 cc'tje genereert op de grond ongeveer 0,24 pk en een haartje meer dan 1 kilo statische trekkracht volgens Pé Reivers, en die koppelbeul van jullie doet ongeveer 0,29 pk en 1,3~1,4 kilo trekkracht. En dat merk je heel behoorlijk...

    Maar het aller, ALLER leukste is gewoon een ruim 40 jaar oude motor die gewoon weer een tweede leven krijgt, en naar het zich laat aanzien nog héél veel jaren in zich heeft.

    Wat ik vooral een erg mooie oplossing vind is hoe jullie de craptrap volledig uit het zicht weggewerkt hebben, erg leuk gevonden voor een relatief klein toestelletje als een Charter,
     
    dockerdirk en verfbrander vinden dit leuk.
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    En? Wat is eruit gekomen?
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Al vanaf het begin van dit draadje volg ik Bertus en zijn ervaringen met het ombouwen van methanolmotoren naar benzine met veel belangstelling.

    Het moet er een keer van gaan komen om zelf ook zo'n ombouw te gaan doen.

    Nou deed de situatie zich voor dat ik op zoek was naar een geschikte aandrijving voor een AT6 Texan van 2.4m span en dat zich een heel aantrekkelijk geprijsde Saito FA300T aandiende op Marktplaats.

    Een RCEXL ontstekingsmodule voor een tweecilinder lag al op de plank, oorspronkelijk bedoelt voor een Tartan 44cc tweetaktboxer.

    Dus, houder voor de krukaspositiesensor geprint op de 3D printer samen met een ring die op de propopnemer wordt gemonteerd met daarin de magneet voor de sensor.

    Daarnaast nog een telemetrie setje gemaakt met een Arduino om de cilinderkop temperatuur en het toerental te meten en doormiddel van de FrSky S.Port door de geven aan de zender.

    Verder direct het hier welbekende Brutificatie klepje gemonteerd, maar nog niet aangesloten.

    Vandaag op de club de eerste start poging. Chokeklep dicht, paar slagen totdat je hoort dat alles vochtig wordt. Choke open en ontsteking aan, de tweede slag pakt hij aan en slaat direct weer af. Ontsteking weer uit choke dicht. Iets langer doorslaan om brandstof aan te zuigen. Choke opnieuw eraf en ontsteking aan. 1 slag op de prop en hij liep en bleef ook doorlopen. Op advies van Bertus eerst maar even ruw afstellen en wat brandstof erdoor, voordat we definitief gaan afstellen. Jeetje dit was beter dan verwacht.

    Hier een filmpje van de eerste rondjes op benzine.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die pruttelt inderdaad héél lekker al...

    Dat mag gerust zo een uurtje blijven pruttelen, dan is alvast de ergste nitro-afval er uit.

    Welke mengverhouding gebruik je? 1:15?
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Correct ik gebruik 1:15 mengsmering.

    Ik moet ook nog even een ander slangetje monteren voor de tankdruk vanaf de uitlaat want het huidige slangetje smelt.
     
  17. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Heel netjes en ook dat je hem met de hand aan krijgt. Dat wil die van mij niet echt.. welke timing heb je hem staan? En netjes die sensor opname. Blijft dat goed bij de temperatuur?
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb de timing op 28° voor BDP staan. Die sensoropname is geprint met carbonversterkt nylon en dat gaat prima.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik een opofferstukje siliconen van plm 3 cm aan de uitlaat, en dat koppel ik middls een alu of messing pijpje aan de tygon slang die naar de craptrap gaat...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd... Zou geen enkel probleem mogen zijn als alles goed afgesteld staat?.
     

Deel Deze Pagina