Ik weet niet of het verlies in geleiding goedgemaakt word door de winst in afstraling.
Per slot van rekening: dat werkt goed bij bijvoorbeeld ouwe Ducati's waar er 5 mm of meer tussen de koelribben zit, maar bij dit soort motoren mag je blij zijn met 2 mm tussenruimte, en wat van de ene ribbe afstraalt, straalt IN op de naast liggende ribbe...
Dus ik ben erg terughoudend met verf op de motor.
Het rechtsstreeks in het cylinder gietstuk lopen van de zuiger (zonder losse bus bedoel ik) geeft inderdaad voordelen qua koeling, maar je moet dan eerder denken aan minder thermische vervorming. Daar staat tegenover dat een stalen bus méér kan hebben qua temperatuur en een grotere "weerstand" tegen thermische vervorming heeft. Ik denk dat het grootste voordeel hier domweg het gewicht is...
Naar mijn beste weten zegt Saito met betrekking tot de benzinemotoren, dat bij het inlopen het éérste kritische punt de (ongebuste) drijfstang is, het aluminium schijnt hier nogal kritisch op te zijn.
De normale gang van zaken dat je een motor in het allereerste begin van de inloop even "flink op zijn donder geeft" om de zuigerveer te laten settlen, schijnt hier funest te zijn.
Ik weet niet of Saito dit ook zegt van de gloeipluggers, en ALS er een eventueel verschil is kan ik dat alleen verklaren aan de hogere bedrijfstemperaturen die bij Benzine optreden.
Met gebuste drijfstangen is dit veel minder kritisch.
De smering is niet het probleem, Saito zegt 1:20, en voor zo ver ik weet zijn de drijfstangen identiek aan de gloeiplugversie.
De vermeldde mengverhouding is wel het minimum, en ik hoor hier en daar dat de motor het beter doet met licht vettere smering (denk aan 1:18 of 1:15).
Hoe een en ander in de praktijk uitwerkt, durf ik niet zo te zeggen: ik heb het gevoel dat de hoeveelheid olie in de benzine tot op zekere hoogte niet heel kritisch is, omdat het teveel toch wel gewoon via de uitlaat verdwijnt.
Te weinig, is WEL kritisch (als het er niet is kan het ook niet bij die drijfstang komen, he?
).
Hoe dan ook, ik heb tot nog toe nog geen enkel technisch nadeel kunnen ontdekken van de extreem vette smering die ik gebruik, anders dan dat er meer olie op het model komt dan strikt noodzakelijk (wat nog steeds véél minder is dan met Methanol...).
Per slot van rekening: dat werkt goed bij bijvoorbeeld ouwe Ducati's waar er 5 mm of meer tussen de koelribben zit, maar bij dit soort motoren mag je blij zijn met 2 mm tussenruimte, en wat van de ene ribbe afstraalt, straalt IN op de naast liggende ribbe...
Dus ik ben erg terughoudend met verf op de motor.
Het rechtsstreeks in het cylinder gietstuk lopen van de zuiger (zonder losse bus bedoel ik) geeft inderdaad voordelen qua koeling, maar je moet dan eerder denken aan minder thermische vervorming. Daar staat tegenover dat een stalen bus méér kan hebben qua temperatuur en een grotere "weerstand" tegen thermische vervorming heeft. Ik denk dat het grootste voordeel hier domweg het gewicht is...
Naar mijn beste weten zegt Saito met betrekking tot de benzinemotoren, dat bij het inlopen het éérste kritische punt de (ongebuste) drijfstang is, het aluminium schijnt hier nogal kritisch op te zijn.
De normale gang van zaken dat je een motor in het allereerste begin van de inloop even "flink op zijn donder geeft" om de zuigerveer te laten settlen, schijnt hier funest te zijn.
Ik weet niet of Saito dit ook zegt van de gloeipluggers, en ALS er een eventueel verschil is kan ik dat alleen verklaren aan de hogere bedrijfstemperaturen die bij Benzine optreden.
Met gebuste drijfstangen is dit veel minder kritisch.
De smering is niet het probleem, Saito zegt 1:20, en voor zo ver ik weet zijn de drijfstangen identiek aan de gloeiplugversie.
De vermeldde mengverhouding is wel het minimum, en ik hoor hier en daar dat de motor het beter doet met licht vettere smering (denk aan 1:18 of 1:15).
Hoe een en ander in de praktijk uitwerkt, durf ik niet zo te zeggen: ik heb het gevoel dat de hoeveelheid olie in de benzine tot op zekere hoogte niet heel kritisch is, omdat het teveel toch wel gewoon via de uitlaat verdwijnt.
Te weinig, is WEL kritisch (als het er niet is kan het ook niet bij die drijfstang komen, he?

Hoe dan ook, ik heb tot nog toe nog geen enkel technisch nadeel kunnen ontdekken van de extreem vette smering die ik gebruik, anders dan dat er meer olie op het model komt dan strikt noodzakelijk (wat nog steeds véél minder is dan met Methanol...).