Bedankt voor de aanvullingen. Wat betreft de rubberen ring: Mag ik je vragen om type en waar gekocht? Ik heb dit bij het lezen niet opgeschreven ;-).
Ik heb Viton O-ringetjes in de maat 3 x 1,2 (binnendiameter x peesdikte) gekocht via
www.technirub.nl.
Maar als je tegen die tijd even een seintje geeft, want ik heb er nog ongeveer 80 a 90 liggen... (als je tenminste een ASP hebt... voor OS heb ik geen ringen liggen).
Die dubbele carburateur is wel gaaf trouwens, vind je ook niet!?
Zeker! Maar ik ga die nachtmerrie qua afstellen niet aan.... Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik het niet wil....
Overigens is een van de grote charmes (vind ik zelf) het feit dat mijn motoren juist NIET agressief op het gas reageren. En ik geloof ook dat dat is wat mensen als "anders" ervaren aan mijn conversies, tegenover gewone gloeipluggers.
Heb geen ervaring met zo'n pump. Nog nooit in de handen gehad zelfs. Wel even over gedacht bij de Puma. De prijs stond me nogal tegen... Maar goed, mijn lijkt zo'n pump altijd constante druk geven. Dan is de motor afstellen toch juist makkelijk en onafhankelijk van de vlieghoogte? Ongetwijfeld weer een andere curve voor de carburateur nodig, dat wel.
Het gaat niet om de curve... de curve regelt hoe nauwkeurig het mengsel binnen de grenzen van ontsteekbaarheid blijft,
als de gasklep van stand verandert...
Dat valt, met of zonder pomp, wel voor elkaar te krijgen.
Waar het om gaat, is dat als de gasklep NIET beweegt, maar het toerental wél veranderd (bijvoorbeeld het optoeren tijdens een duikvlucht, of alleen al het toerenverschil tussen "op de grond" en "in de lucht"). DAN wil je juist dat de brandstofstroom toeneemt in gelijke mate als het luchtverbruik. En dat lukt dus NIET, als de brandstofdruk exact gelijk blijft. Bij Walbro en aanverwantte carburateurs is dat geregeld door middel van een uitgekiende vormgeving van de venturi, en de plaatsing van de hoog en laag jets.... Maar bij onze glow-style carburateurtjes werkt dat dus niet....
Vraagje nog over die curve. Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen? Hoeveel waarvan af?... Dat zou nog wel tof zijn om te weten!
Bij de eencylinders is het haarscherp te bepalen door het stationaire mengsel zo schraal mogelijk af te stellen (op de grens van afslaan vanwege brandstofgebrek) en dan een háártje gas te geven, en te kijken of het mengsel dan rijker of armer word (door de gasklep "naar binnen" te duwen en kijken of het toerental dan oploopt of niet).
Met de boxer wil dat veel minder goed omdat je met twee cylinders te maken hebt, die elk een ander mengsel krijgen (vanwege dat het nooit helemaal gelijk verdeelt).
Maar gelukkig is het met die boxer ook véél minder kritisch, dus is het een kwestie van met de originele ongewijzigde carburateur beginnen, en eerst maar eens zien dat je hem aan het lopen krijgt. Als de motor nog nieuw is, moet je sowiso eerst een hoop draai-uren maken om in te lopen. Je merkt vanzelf tijdens het zoeken naar een goede stationairafstelling, dat het middengebied baggervet is. Dus begin je heel voorzichtig met een haartje af te ronden in die groef. En dan ga je opnieuw op zoek naar goede afstellingen. En zo steeds een beetje beter, tot het acceptabel begint te worden. Probeer niet voor "perfect" te gaan, maar gewoon, zodra je een werkbare afstelling hebt, gaan vliegen. Uren verzamelen. Je merkt vanzelf, of je nog verder moet slijpen, of dat het gewoon voldoet.
Tip: in die latere fase, ga NIET "zomaar wat slijpen" maar kijk bij het vliegen goed bij welke stickpositie het probleem zich voordoet. Zoek uit welke gasklep-positie daarbij hoort, en slijp dáár de groef wat bij (je moet altijd het hele stuk vanaf "gas-dicht" tot aan het probleemgebied onder handen nemen, nóóit uitsluitend het probleemplekje:
https://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/9/0/8/6/3/a10006279-245-IMG_3178.jpg ).
In de praktijk zul je uitsluitend de groef wat minder steil maken waar nodig.
Tip 2: De Boxer wil op zich probleemloos onder de 1000 toeren draaien (ik heb 800 omw/min gezien) maar ik raad dringend aan niet onder de 1500 toeren te komen. Lager dan dat is zowel in de lucht als op de grond volkomen nutteloos (en zelfs negatief i.v.m. het remmende effect), en je maakt het jezelf alleen maar heel erg moeilijk bij het vinden van een goede afstelling.
Ik realiseer me héél goed, dat bovenstaand, als ik het zo uit de losse pols opschrijf, heel eng klinkt, maar als je er aan begint, zul je merken dat het reuze meevalt. Zolang je maar kleine beetjes slijpt (met een Dremel op half toerental, en rustig het schijfje tegen de zijwand van de groef laten rusten, "poets" je er per gang op zijn hoogst een tiende per keer af, en dan zet je de boel weer in elkaar en gaat weer testen.
Mischien had je deze video al gezien:
Helaas niet al te scherp, maar meer als dit is het niet... alleen dan vaak herhalen, en tussendoor GOED kijken bij welke gaspositie er nog verbetering nodig is.
https://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/9/0/8/6/3/a10006275-233-IMG_3177.JPG
https://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/9/0/8/6/3/a10741556-0-IMG_2815.JPG
Nogmaals: bij de boxer (in elk geval als die boxer een nieuwe ASP is) verdient het aanbeveling om eerst niet verder te gaan dan "acceptabel" en dan véél uren maken,
bij voorkeur in de lucht.
Reden is dat de motor er minstens 10 tot 15 uur over doet om volledig in te lopen, en in die tijd verbetert het loopgedrag aanmerkelijk, en je wilt er dan niet achteraf achter komen, dat je eigenlijk nét te ver gegaan bent. Want dan moet je een nieuwe carb kopen en overnieuw beginnen.