Klopt Rene, volgens alle gegevens, lever ik flink vermogen in. Het moet wel voldoende zijn voor een charter, maar het zal geen power-trainer worden

Overigens is in dat filmpje geen vol gas hoor... Er zitten nog iets van 2000 toeren extra in, maar dat is nog steeds te weinig. Voor de theorie zou hij met die drieblad moeiteloos tegen de 10500 of 11000 aan moeten klimmen, en het blijft bij een kleine 9000 toeren...
Net toch maar even de 2 blads APC 11 x 6 er op gezet... vergelijkbaar toptoerental, dus het vermogen is er écht nog niet (maar wat niet is, kan nog komen, het ding is nog lang niet ingelopen).
Wel loopt hij veel beter en lager stationair (ongeveer 2200 toeren, zowel met de FC 28 als met de RcExl toerenteller) en gelijk maar alvast even een soort van proefopstelling gemaakt met het uiteindelijk te gebruiken tankje, en met uitlaatdruk. Dat maakt al een hele hoop verschil.
Het landingsgestel van de Charter zal dan maar wat verhoogd moeten worden....
Ik merk wel, dat als ik gas geef de carb afkoelt, en tijdens stationair weer flink opwarmt, en hoewel ik niet echt merk dat er vapour lock optreed, gaat hij dan toch wel anders lopen. Dus volgende stap is carburateur en inlaatspruitstuk thermisch isoleren.
Had de kop ook nog weer even gelicht, en alles zag er schitterend uit, al zat er een opvallende hoop zachte zwarte prut op de uitlaatklep. Veegde er zo af, zal wel komen van het nogal rijke draaien met lage toerentallen. Dikke laag heldere olie op de zuiger, en alles glansde me tegemoet. De olie uit de carterdrain is redelijk helder (had grijze prut verwacht van het inlopen, maar niet dus).
Ik zal toch ook hier de lineariteit van de carb wat aan moeten passen om het écht mooi te maken, want hij gaat als het gas richting stationair gaat, merkbaar armer lopen, dus die curve moet wat vlakker.
Extra veertje achter de gasschuif is ook geen overbodige luxe.
Al met al, gaat het eigenlijk beter dan ik had verwacht, op het vermogen na.
Oh ja... die eerder genoemde lage motortemperatuur... dat bleek toch aan een te rijk mengsel te liggen, hij word nu ongeveer 65 graden stationair, net zo warm als de tweetakt... Dat belooft wat voor de vol gas temperaturen...
Nog een filmpje van de laatste run: