Nou... vanmiddag wezen vliegen.... Zal al met al ongeveer een half uurtje motorlooptijd gehad hebben, met daarvan mischien een kwartier in de lucht, en een stuk of 8 à 10 starts en landingen. Verbruik was ongeveer 1/3 tank hooguit.
Wat gelijk al aangeeft, dat het landingsgestel het nu gewoon hield...
Wat betreft de motor, die liep op zich goed, maar het rare midrange gebied ligt dus NIET aan de koude zuigbuis. Ik zal dus (als ik er wat aan zou willen doen) toch die curve van de carburateur nog wat moeten aanpassen....
Verder heeft de motor geen klap verkeerd gegeven. Gewoon starten en lopen, en alleen uitgaan als ik hem zelf uitzette...
Het vliegtuig.... Tsja.... ik kan niet anders zeggen, dan dat het ding goed vliegt, maar niet perfect. ik vind hem op lagere snelheden een beetje onzeker aanvoelen op de rolroeren, hoewel de rolroeren op zich absoluut effectief genoeg zijn. Kan zijn dat dat ligt aan minieme speling op de aansturing. Kan ook aan de zender ligger, daarover later meer.
Wat ik prettig vind aan het toestel, is dat het zich heel erg goed op het gas laat binnenslepen: Een beetje meer of minder gas vertaalt zich onmiddellijk in een vlakkere of steilere daling, zonder al te veel met het hoogteroer te moeten doen. Heel anders dan de Calmato, waar een korte stoot gas even tijd nodig heeft om merkbaar te worden, en gas terugnemen heel véél tijd nodig heeft voor de snelheid er weer uit is. Waar met de Calmato het inschatten van hoeveel gas en wanneer in de nadering altijd een beetje een gok blijft, sleep je de SpaceWalker moeiteloos binnen, en zelfs een ongeroutineerd iemand als ik (met vleugels dan) zette hem vandaag eigenlijk iedere keer binnen 5 meter van de baandrempel neer.
Maar die Taranis.... wat een raar ding is dat....
Dit toestel heeft twee rolroerservo's. Aangezien ik nergens in die zender een standaard voorgeprogrammeerde rolroermixer kon vinden, heb ik via het mixer menu uitgang 5 gekoppeld aan de rolroer imput.
Wat daarbij raar was, was dat ik dit kanaal moest reversen om het tweede rolroer de goede kant uit te laten lopen. Precies zoals het hoort, als je de stick naar links drukt, gaat het rechter rolroer naar beneden, en het linker naar boven...
Niks aan de hand, TOT je gaat trimmen.... nu gaan opeens allebei de rolroeren tegelijk naar beneden of naar boven, en ik heb geen idee wat hier fout gaat, want een mogelijkheid om de trim te reversen, ben ik niet tegengekomen.... Überhaupt is het vreemd, dat een servo wel correct reageert op de stick, maar tegengesteld op de trim die bij die stick hoort....
Nou ja... terug naar de universiteit....