TF P-51 Mustang

Wat te doen?
Hoe te handelen?
Wat is wijsheid?

Situatie:
Topflite P-51 Mustang, vleugel gebouwd, top-sheeting nog niet gedaan.

Probleem:
Hoe die Robart retracts met Robostruts mooi in te bouwen.
Wanneer ik het wiel mooi in de (nog te maken) wielbak leg en vervolgens de landingspoot laat uitklappen heeft mijn toestel nogal wat last van uitspoor.

Wanneer ik het wiel recht onder het toestel zet ligt deze niet meer mooi aan in de wielbak. (Zie foto hieronder)

Wat te doen....., kan ik nog veilig taxie'en en landen met uitspoor of moet ik ervoor kiezen de wielen op de niet meest mooie manier in de wielbakken te laten liggen?

Image-57AD1AD27B1B11DA.jpg-thumb_269_202.jpg

Vanaf de wingtip gezien.

Image-57AD54A37B1B11DA.jpg-thumb_269_202.jpg

Van voren gezien.

Image-57AD830C7B1B11DA.jpg-thumb_269_202.jpg

Van de TE af gezien.

Image-57ADB9EE7B1B11DA.jpg-thumb_269_202.jpg

Gezicht op de onderkant vleugel

Image-57ADEB107B1B11DA.jpg-thumb_269_202.jpg

Bovenkant vleugel.

Met uitspoor kan je zeker nog veilig landen en taxiën alleen gaat het wat moeilijker. De regel is om altijd wat toespoor te geven om goed te kunnen taxiën, landen en opstijgen toch bij een taildragger en dat daarbij de estitiek wat wordt aangetast zou ik er gewoon bijnemen.

Stevo

Hee Ben,

Hoe kan dat nu? de vleugels al bijna klaar maar geen bouwdraad???

Mijn P-51 heeft bijna hetzelfde, alleen lijkt het dat mijn wielen wel iets vlakker liggen dan in jouw P-51.
En als ik de wielen uitklap staan deze mooi in de rijrichting zonder in- of uitspoor.

Ik zou, ivm met de stabiliteit, zeker niet voor uitspoor kiezen. Maar goed, ik heb er dan ook weinig verstand van en nog nooit een Mustang gebouwd. :wink:

Hoop dat je niet te veel gemopperd hebt. :D

Het is misschien een stomme vraag , maar wat is uitspoor en wat is toespoor?

Ps. Topflight P-51 , je kan zeker geen kopieën van de tekening maken voor ons?

Berto zei:
Hoe kan dat nu? de vleugels al bijna klaar maar geen bouwdraad???

Zou dat intressant zijn dan? ;)
'k Heb van alle stappen van de bouw wel foto's maar heb ze niet gepost.
Mocht er veel animo voor zijn wil ik er best eens voor gaan zitten.

Ik ben van plan om de mustang in de B/C uitvoering te bouwen.

jacques zei:
Het is misschien een stomme vraag , maar wat is uitspoor en wat is toespoor?

Ps. Topflight P-51 , je kan zeker geen kopieën van de tekening maken voor ons?

uittoespoor.jpg

Doordat ik een bouwtafel van 60 cm. diep heb is mijn tekening niet meer in originele staat ;) tekening bestaat uit een aantal delen. Je zou er zowiezo niet veel aan hebben omdat het hier om een kit gaat en de afzonderlijke onderdelen niet los op de tekening staan.

@Leo
'k Heb net een week vakantie gehad ..... het lontje is weer wat aangegroeid :D

Ben Postmus zei:
Zou dat intressant zijn dan? :wink:
Tuurlijk, altijd leuk om te kijken hoe anderen hun kist bouwen dus kom maar op met die foto`s.

en een B/C versie zie je niet al te veel, veelal bouwen ze de D versie (net als de mijne maar ik heb het excuus dat ik hem zo gekocht heb :wink: )

Ben Postmus zei:
Je zou er zowiezo niet veel aan hebben omdat het hier om een kit gaat en de afzonderlijke onderdelen niet los op de tekening staan.
Alle ribben, spanten etc staan mooi getekend in de beschrijving welke te downloaden is van hun site, even opschalen en bouwen maar........

Wat betreft het landingsgestel.....

'k ga maar rustig zo verder en kies ervoor de landingspoten een neutrale sporing mee te gaan geven, dan maar niet zo mooi in de wielbakken. Ik heb er ook weinig zin aan om het toestel zo snel mogelijk Kliko-waardig te maken. ;)

@Berto
Heb jij onder jouw Mustang ook de Robostruts?
Zoja... hoe zijn jouw ervaringen? .... ik ben niet 100% te spreken, de bussen die in de poten gedrukt moesten worden voor de bevestiging van de struts aan het intrekbare gedeelte moesten er met geweld ingeslagen worden en zelfs nu zitten ze er maar voor 3/4 in.

Ik heb in mijn P-51 nog geen Robo struts zitten (ben ze wel van plan hierdoor te vervangen).

Mijn P-40 heeft wel Robo struts maar heb hier verder nog geen ervaring mee, deze waren al gemonteerd 8)

Ben Postmus zei:
Wat betreft het landingsgestel.....

a) 'k ga maar rustig zo verder en kies ervoor de landingspoten een neutrale sporing mee te gaan geven, dan maar niet zo mooi in de wielbakken. Ik heb er ook weinig zin aan om het toestel zo snel mogelijk Kliko-waardig te maken. ;)

b) de bussen die in de poten gedrukt moesten worden voor de bevestiging van de struts aan het intrekbare gedeelte moesten er met geweld ingeslagen worden en zelfs nu zitten ze er maar voor 3/4 in.

a) lijkt me inderdaad een goede keus, hoewel een beetje toespoor misschien nog beter is.

b) Een perspassing met een hamer in elkaar rammen :hammer: Oei!!!
In een bankschroef en een paar alu bekplaten gaat het toch wat rustiger en vaak met beter resultaat :wink:

@huib
hmmmmmmmmm.......... perspassing noemen ze dat ;)

Inderdaad was mijn eerste idee ook om hem erin te persen met de bankschroef... maarja... bankschroef niet groot genoeg... 1e kerstdag 22:00 uur.... toch verder willen... het niet meer weten... chagerijnig worden... dus hameren ;)

Om bij het begin te beginnen: Waar wil ik uitkomen.....

De bedoeling is een semi-schaalmodel van een P-51b Mustang.
Toestel word gebouwd van een kit van Topflite en is schaal 1:7.
De bouwdoos is in de 'D" uitvoering en ik heb hier een ombouwkit voor de "b" uitvoering bijbesteld.
Achteraf bleek dit ook wel zo fijn omdat de "D" cockpitkap die bijgeleverd was een beetje vervormd te zijn.

De bijgevoegde sticker van de "b" uitvoering zijn van de Shangri-la uitvoering.
Persoonlijk niet mijn favoriete uitvoering maar om het mezelf niet al te moeilijk te maken kies ik er toch voor om deze uitvoering te bouwen.
Image-D952EDF47B7B11DA.jpg

Het origineel van deze kist vliegt inmiddels niet meer met deze kleuren want is inmiddels omgedoopt tot de "Princess Elezabeth"
Image-D949909C7B7B11DA.jpg

Het liefst zou ik hem bouwen in de kleuren van de Tuskegee airman....... misschien een volgende kist
Image-95CA082A368C11DA.jpg

Omdat ik vandaag maar moeilijk op gang kan komen op het werk.... maar even een begin gemaakt met het bouwverslag ;)

De opbouw van het kielvlak.
Eigelijk ging deze stap zo snel en voorspoedig dat ik van de bouwfase alleen de onderstaande foto heb.
Image-166B2477397911DA.jpg

Hier wil ik nog wel een aantal schaalelementen aan toevoegen. Te weten: staartverlichting, trimvlak op rudder en counterbalance.
Verlichting maak ik niet werkend, is me teveel werk voor te weinig resultaat...... nachtvliegen ga ik toch niet met deze kist ;)
Image-71E538CE3B2111DA.jpg

De opbouw van het stabilo
Ook hier had ik het bouwen eerder klaar dan een foto.
Image-166B3A5D397911DA.jpg

Piloot is inmiddels ook geschilderd. Moet nog in de matte lak gespoten worden en de bril moet nog opgevuld worden met (glanzend) epoxy.
Gekocht bij perfectpilots.com. Worden wit geleverd en moeten dus nog van kleur voorzien worden.
Image-CFFD1991368F11DA.jpg

Hee Ben,

waarom wel de schaal elementen van staartverlichting, trimvlak en counterbalance en dan niet een hele piloot met cockpit interieur???

of is dit maar een deel van de piloot en ga je wel een (semi) schaal cockpit maken??

Berto zei:
waarom wel de schaal elementen van staartverlichting, trimvlak en counterbalance en dan niet een hele piloot met cockpit interieur???

Graag zou ik wel een full-body piloot erin hebben maar heb gekozen voor deze piloot van perfectpilots.com, mede door de fantastische detailering van de piloot maar ook vanwege de beschikbare ruimte.
Normaal gesproken is er geen ruimte voor een full-body cockpit omdat de servo's in de weg zitten.
Image-76FD66FE7BBA11DA.jpg

Ik neem aan dat jouw servo's op een andere plaats zitten, kun je daar eeb foto van laten zien? Ik zag dat jij ook een aantal cockpitkits had besteld... zijn deze speciaal voor de 1:7 warbirds?

Hee Ben,

klopt je moet de servo`s op een andere plaats lokaliseren, bij de P-51 moet dat nog gebeuren (is nu nog een lege romp), bij de P-40 is dat al gedaan en bij die kist is dat ongeveer hetzelfde als voor de P-51.

Dit is de P-40 romp in originele servo opstelling:
p40-29.jpg

En zo is ie nu, net onder de tank liggen de richtingsroer en hoogteroerservo, de gasservo en luchtschakelaar met servo komt voor in de romp voor de opening waar nu het cockpit interieur komt:
p40-43.jpg

Zo kan het bij de P-51 ook uitgevoerd worden.

De interieur kits zijn speciaal voor de 1:7 modellen, Top Flite zelf levert oa de P-51 en de P-40 niet maar ik kan die van Bob Dively leveren.

Dan zou je zo een kit krijgen voor de P-51:
cockpit1.jpg

Mocht je interesse hebben dan hoor ik dat wel van je.

Hhhhmmm... nog meer werk..... wel mooi.... kostda?
En weer op zoek naar een nieuwe piloot....... nog maar eens over nadenken. Heb jij al een piloot hiervoor?

Bouw van de romp
Hier moest ik al meteen een beslissing nemen over de mate van schaalbouw, al snel in het bouwproces moet beslist worden of er al dan niet een intrekbaar staartwiel ingebouwd werd. Ik heb gekozen voor een vast staartwiel, wederom om het mijzelf met m'n beperkte bouwervaring niet al te moeilijk te maken.

Foto van het achterste gedeelte van de romp, gezien vanaf de onderkant
Image-FD0E0A7D504211DA.jpg

Foto van voorkant romp, eerst word het onderste gedeelte gebouwd waarna, na het uitlijnen en montage van stabilo en kielvlak, de bovenkant/cockpit er later word opgebouwd.
Image-FD0EB511504211DA.jpg

Misschien hier nog maar eens wat gaten maken om straks meer ruimte te hebben voor de cockpit, dan moet ik echter ook nog flink aan het schuiven met de servo's... maar eens even zien.
Image-FD0E8604504211DA.jpg

Niet echt duidelijk maar hier is te zien dat de stuurstang voor de rudder onderbroken is om ook het staartwiel aan te sturen.... die Amerikanen hadden het over SilverSolder.... geen idee wat silversolder is dus ik heb het maar gewoon met normaal soldeer-tin gedaan.... zou dit stevig genoeg zijn :?:
Image-FD0E53D2504211DA.jpg

De bijgeleverde binnen en buitenkabels leken mij wat lomp maar heb toch gekozen om ze maar te gebruiken.
Ze zaten erbij dus zal hij er ook wel mee vliegen.
Image-FD0E6C2C504211DA.jpg

De Servo-tray, in ieder geval moet hier nog een servo bijkomen om de luchtvalve van het landingsgestel aan te sturen.
Image-FD0D2CA2504211DA.jpg

Hhhhmmm... nog meer werk..... wel mooi.... kostda?
Zeker weten mooi en dan wordt ie nog meer "schaal", prijs heb ik je ge-PB`t.

En weer op zoek naar een nieuwe piloot....... nog maar eens over nadenken. Heb jij al een piloot hiervoor?
Nop, nog niet maar die gaan er wel komen :P

Wat betreft het inbouwen van een intrekbaar staartwiel is dit nog steeds mogelijk.
Beide modellen (de P-51 en de P-40) war en al gebouwd maar heb ik toch nog voorzien van een intrekbaar staartwiel.

Het kan dus wel maar je moet een beetje "vogelen" :wink:

Ben, je bent een tekeningen barbaar. Zet zomaar de schaar in de tekening!! Zonde! De tekeningen van mijn TF spitfire zijn helemaal intakt. (Voor het geval dat). Verder veel succes met je P51 mustang en als jij nu snel bouwt en ik in mijn huidige tempo, dan scheren er in Emmeloord twee schitterende warbirds rond. Welke motor komt erop? Die van de Big Lift?

Gr. Bert

Back