TF P51

Bruut is synoniem vaan cool of te gek...(in jongeren taal)

Het is een buitengewoon goed idee!!! En de middelen liggen eigenlijk gewoon onder mn neus :oops:

Rob,

Ik heb dus vet het verkeerde stuk balsa gebruikt voor de stab LE...
IPV tapered (taps toelopend) heb ik gewoon een rechthoekig stuk gebruikt, echt DOM...!!! Deze zal ik ergens gaan missen, maar goed, ik zal het vast ergens opnieuw los kunnen/moeten kopen...
Ach ja, door schade en schande zal ik maar zeggen...ik kon er ook niet achter komen wat ik precies moest gebruiken dus heb ik dat stuk gepakt met als argument dat als het verkeerd zou zijn (wat blijkt) ik het toch kan vervangen...heb volgens mij een van die liggers van de vleugel gepakt...

ja heb ik het inderdaad toch goed gezien. Staat overigens erg onduidelijk aangegeven in de manual.

Ik ga vandaag ook aan de slag met P51 heb de tekeningen laten kopieeren, kan ik zo mooi in stukken knippen.

Tja...ik snap best dat het een kit voor een beetje een gevorderde bouwer is, maar ik vind het wel kwalijk dat ze alle hout (lengtes) die je nodig hebt met een elastiekje vastzetten, ze met hun eigen woorden (zonder plaatje ofzo) beschrijven en jou het vervolgens uit laten zoeken...
Als ik kijk naar de handleiding van de Laser Ibis (zelfbouw) dan kan het niet mis gaan...
Misschien doen ze het express om het bouwen spannender/lastiger te maken?
Ze kunnen op zn minst een lijst maken van de lengtes die je hoort te hebben (kan je de kit controleren op compleetheid en leer je vast de onderdelen kennen)...ach ja, mn stab heeft er denk ik niet veel onder geleden, heb alleen meer moeten schaven/schuren..

Het is voor de meeste merken vrij normaal dat ze alle lengtes hout gewoon bij elkaar bundelen. Sommigen zijn dan nog zo goed om alles te nummeren op het hout, terwijl de meesten dat niet doen.

Als ik vanuit een bouwdoos ga werken dan leg ik de tekening op de eetkamer tafel en stal dan alle onderdelen op de juiste plek uit. Als ik dan uiteindelijk elk latje en houtje op de juiste plek heb liggen wordt alles voorzien van de juiste nummering en ook wordt alles wat bij elkaar hoort dan bij elkaar gebundelt en weer in de doos gepropt. Daarna ga ik de tekening pas bevestigen op de bouwplank en voorzien van een laagje folie zodat niet alles op de tekening vast gelijmd wordt.

en ik ga impulsief liggen zagen en plakken en kom er achter dat het latje wat ik net heb verzaagt niet alleen was om de vleugel te ondersteunen bij het sheeten waar ik net mee klaar was, maar ook als voorlijst gebruikt moest gaan worden ( stond in de onderdelenlijst op 2 verschillende plekken met 2 verschillende onderdelennummers, maar waren dezelfde onderdelen :evil: )

Dit is een topflite kist. In de handleiding staat precies welk hout je moet hebben. Als je bv. 10cm (maar dan in inches) nodig hebt uit een taps toelopende lat van 60cm, dan staat er in de handleiding (vrij vertaald) zaag 10cm af van de 60cm lange taps toelopende lat. Er staat dan ook nog bij hoe de lat loopt, als hij bv. van 2 naar 1 cm gaat, zal dat er bij staan.

Dat gezegd hebbende, een fout is snel gemaakt. Ik heb bij m'n Cessna (ook TopFlite) ook wel lopen puzzellen soms.

Zo'n ramp is het toch niet? balsa is balsa en een nieuw latje kost geen drol.. zou me er niet druk over maken.

Zo'n ramp is het toch niet? balsa is balsa en een nieuw latje kost geen drol.. zou me er niet druk over maken.

Heb het risico ook alleen maar genomen omdat het een vervangbaar stuk is (al had ik er geen goed gevoel bij)... :-)

Tja in het vervolg gewoon beter kijken en eventueel vragen op het forum bij twijfel...
Beter dat het nu gebeurd...zal in het vervolg heeeel voorzichtig zijn...

Beter dat het nu gebeurd...zal in het vervolg heeeel voorzichtig zijn...
En en lekker voorraadje balsa aanleggen zodat mocht het nog een keer gebeuren dat je uit je eigen voorraad een stuk balsa kan pakken en dat het bouwen niet stil komt te liggen ;-)

Hoi Rob,

Op schaal hebben ze denk ik weinig nut.
Maar met dergelijke details geef je het model net dat kleine beetje extra.
Zou het zeker doen.
Ze zijn relatief eenvoudig te maken met een beetje restbalsa. Let op, ze zijn iets dikker als de LE van rudder/elevator om zo in het profiel vloeiend mee te lopen.
normal_IMG_2419.jpg

En de non-scale:
normal_Mustang%20-%2045.jpg

Succes en veel plezier met de bouw.

roblubbers zei:
Kan iemand mij aangeven of het nuttig is deze in te bouwen en wat de functie ervan is?
In de echte vliegwereld zijn deze counterbalance ervoor om het roer te balanceren, hier zitten veelal een stuk lood in.

Op de P-51 is het niet nodig maar wel schaal, dus het ligt er een beetje aan hoever je gaat.
Ga je voor schaal, dan moeten ze erop, ga je voor sport schaal dan hoeft het niet.

Met is mooier :wink:

Jan ik heb een vraag:
Ik heb de magneten, maar waar kan ik een staalplaat halen? Heb op Google gekeken maar daar zijn alleen groothandels en de bouwmarkten in de buurt hebben het niet :-(

Ronald,

Ziet er erg mooi uit, ik ga ze ook inbouwen. Heb je misschien nog tips of details foto's tijdens je bouwfase? Welke hinges heb je gebruikt etc.

Het roer is op tekening niet geheel beplankt, ik zit er aan te denken om beide kanten te voorzien van balsa. Mijn bedoeling is namelijk om uiteindelijk het toestel te spuiten, het roer zou dan alsnog met oracover moeten vandaar. Kan ik dit ongestraft doen, zijn hier nadelen aan?

waar kan ik een staalplaat halen
Tja . . . goeie vraag!

Ik heb die van mij via een kennis gekocht. :D

Die werkt in een soort onderhoudsfunctie bij de gemeente, en die wist er wel aan te komen voor een zacht prijsje. :P

Maar waar . . . :?

Bij een soort groothandel, denk ik. :?

Moet ik eens navragen?

jan.

Back