The Lazy Bee

ik keek net even bij de informatie en aandachtspunten, maar veel van de links die er staan kloppen niet meer... ik weet niet of er een moderator is die daar even naar kan kijken?

Normaal wordt een lipo met 1C geladen in ongeveer 1uur.
Dat wil zeggen 460mAh met 460 mA 1000mAh met 1A enz.
Het kan sneller maar dat hangt af van de lader en de lipo en eisen de je zelf hanteerd.;)

Normaal gezien klopt dit verhaal als een bus :) Echter:

Bovenstaande Lipootje mag met 2C geladen worden. Kijk:

Capacity(mAh)460
Config(s)2
Discharge(c)20
Weight(g)29
Max Charge Rate (C)2

Je ziet steeds meer fabrikanten die hogere C waardes afgeven voor hun Lipo's. Hyperion G3 cellen mogen al met 5C worden geladen en ook Rhino heeft inmiddels Lipo's die dat kunnen (de 40C varianten).

Ik heb zelf diverse Rhino Lipo's voor indoor gebruik, die laad ik sinds enige tijd met 2C en dat gaat prima, ze worden niet eens warm :)

Ik moet wel zeggen dat ik er altijd bij blijf en vaak (niet altijd) de lader gebruik met de temperatuur sensor aangesloten.

Grtz,
Menno

Ja daar ben ik het wel mee eens.
Ik heb ook van die Rhinos.
De algemene regel gaat zo langzaam omhoog van 1 naar 2C of hoger.
Het laad gedrag bevestigt dit ook want het afbouwen van de laadstroom als de lipo bijna vol is begint later als bij de lipos van een paar jaar terug.:)

Laatst bewerkt:
Start Lazy Bee maat 40 inch

Hallo,

Om zijn gemoedelijke vlieggedrag wil ik ook een Lazy Bee gaan bouwen van Depron.
Ik twijfelde tussen een TigerMoth of deze LazyBee.
Wat ik begrepen heb is de Lazy Bee nog gemoedelijker dan de Tiger Moth.
Ook mooi is dat de vleugel (en de staart) er af kan en ik kan hem ook deelbaar maken!
Misschien ook leuk om de klein kids te laten leren vliegen.
Een mooi winterklusje, ik denk aan een maat van 40 inch= 101,6 cm standaard voor vliegen bij iets meer wind.
Wat is raadzaam een dichte of open vleugel?
Ik kwam ergens het berichtje tegen dat een dichte van die maat beter vliegt?
Dit is een vleugel maat waar ik wat minder rekening hoef te houden met gewicht dan bij de kleintjes.
Dit draadje en de links daarin zijn inmiddels een mooie handleiding geworden.
Heeft iemand een voorstel voor een setup?
Het liefst met 3S A123 9,9V gewicht ca. 220 gram omdat ik die toch al gebruik voor de Heli en de Easystar.
Eerst proberen de tekeningen te printen en wachten op de polypron en dan snijden maar.
Verder alle bouwtips voor deze maatvoering zijn natuurlijk altijd welkom.
Alvast bedankt
Ton

Kijk even in de rcgroups onder het draadje blazy bee daar staat ook een 40"versie in .
Groeten cees

Start Lazy Bee maat 40 inch

ik heb er een van 100cm.

houtbouw maar da's maar relatief hout = depron en depron kan vaak ook hout zijn

stuur maar even een pm met je mail adres dan stuur ik e'm wel!
Nou dacht ik toch dit hele draadje goed doorgelezen te hebben maar ik sla er bovenaan een over.

Dag Richard jij hebt de juiste maat dus waarschijnlijk ook een setup?
Ik hoor het graag.
Ton

tekening is onderweg ;)

setup heb ik niet want ik heb zelf alleen de mini versie gebouwd

en dat vliegt bijna vertikaal met een 9 grams motortje! (weegt ook maar 140 gram, met de 2c 540mah lipo en 2 ik geloof 5 grams servootjes en mini ontvanger en als ik me niet vergis 10amp - of kleiner - regelaar )

motormount

Wie kent deze motormount en waar is hij te verkrijgen.

25bouwmotorbev.jpg

ff showen :)

dit is mijn kleine lazy bee... woont in een fijne koffer die ik regelmatig in de auto zet om dan op een mooi plekje ff te stoppen en snel een paar rondjes mijn verslaving te voeden!
de vleugel kan eraf (zit met elastiek vast...)
en er is ook nog ruimte voor een xtwin project wat ook lekker vliegt en dus ook mee kan

807995522_5_rUfB.jpeg

grote plannen voor een tweede zijn er al, ik wil de motor in de romp en hij mag beter gespoten...

ik heb ook tekeningen van een stagger bee (dubbeldekker) die ik op a4 uitgeprint heb, die wil ik ook tot een 50 cm stagger bee vergroten..
(tekeningen zijn eigenlijk veel groter maar ik wil een kleintje :) )

Laatst bewerkt:
Haha,

nou Richard, ik vind deze er ook al heel leuk uitzien hoor :)

Volgens mij herken ik het welbekende 19 grams motortje, die gebruik ik ook veel op shockflyers. Prima ding :yes:

Leuk dat er alweer een plan in de planning zit.

Grtz,
Menno

heeft iemand hier al eens een stagger bee gebouwd?

op deze heb ik al een andere vleugel zitten met een beetje minder v in de tips.. vliegt stukken beter zo..

t is geloof ik de 19 gramms motor inderdaad, al is ze erg over powerd.. ik vlieg op maar een kwart gas anders gaan we als een raket (vooral ook omhoog ondanks flinke motor domping) en moet ik dat wilde paard zien te temmen met alleen maar richingsroer, das best lastig als je rolroer gewend bent, dus ook die staan op mijn verlanglijstje voor de volgende bee...

motorvraagje

Ik zou met de 40 inch versie van de Lazy bee starten maar ben maar begonnen met de 30,5 inch.
Dit formaat kan ik nog op een klein veldje om de hoek laten vliegen.
Dit is mijn eerste polypron ervaring dus onderaan beginnen he.

Ik wil een opzetje maken voor de motorbevestiging.
Het is het welbekende 19 gr motortje van Turnigy 2204.
Ik heb een prop van APC 8x3,8 , deze draait linksom als je er voor staat.
Hoe zit het nu met de scheefstand van de motor?
Welke lijn moet ok hanteren.
Hoeveel graden t.o.v. die lijn naar beneden en hoeveel naar links of rechts?
Wie helpt?

ik zou zeggen een graad of 2 naar links
en een graad of 3/4 naar beneden

mijn mini bee wil graag naar boven met volgas dus een graadje meer als 2 graden (heb ik ongeveer) mag wel...

maar mijn mening is niet heilig, ik ben benieuwd wat er nog meer voor een meningen hierover zijn!

het is rechts vnauit de cockpit

en de hartlijn van de motor is de "0" lijn
ik weet niet of ik het goed zeg in het nederlands, ik lees te veel engels de laatste tijd!
Maar het is de "thrustline"

hier lees je meer in een engels topic over de "trhustline"

Ik ben er nog niet helmaal uit.
Ik heb op die link wel wat gevonden.

De sidethrust is dus deze afbeelding:
sidethrustkopie.jpg

en de downthrust is dus deze afbeelding:
downthrustkopie.jpg

Nu is het nog belangrijk wat de thrustline (o line) is om de downthrust te kunnen bepalen zie onderstaande lijnen.
thrustline.jpg

is dat de rode lijn die in lijn loopt met het vaste elevator vlak

of is dat de blauwe lijn die in lijn loopt met de onderkant vleugel?

Vleugellijn en elevator lijn lopen bij de Lazy Bee dus niet evenwijdig.
Is dat normaal ik dacht dat die evenwijdig moeten lopen?

Back