The Lazy Bee

ziet er goed uit, die gaat vast wel vliegen.

ik heb er ook een maar dan van groene 3mm depron, voor indoorvliegen.
met een 2s lipo 1000mah vlieg ik ongeveer een half uur. ik heb 2 accu's en vlieg dus zo'n beetje de hele avoind non stop.
lekker gemoedelijk vliegend toestel waar je een hoop lol aan beleefd.

Hoi,

Bee Happy :)

Ik ben weer even met de Lazy Bee bezig geweest, tjonge wat is dat ding matig in elkaar geplakt. Ik heb eerst maar een en ander gesloopt.
Je moet eerst rommel maken voor je het weer op kunt bouwen nietwaar ?

De vorige eigenaar had de neus van een strookje plastic gemaakt, gelijmd met ongeveer een halve kilo epoxy :( Alles er af gehaald, begin gewoon met een schuurlatje. Dan plaats ik een balsa neusje / motorkapje en maak ik nieuwe raamstijltjes.

IMG_3543.jpg

De achterzijde is voorzien van glasvezel scharnieren, tussen twee taps toelopende balsa plankjes van 3 mm, ongeveer 1,5 mm lijmvlak dus ... :shock:
Dat terwijl het staartwieltje in/aan het roer komt, het heeft dus wel wat te verduren, nieuwe oplossing verzinnen dus ...
IMG_3542.jpg

... eruit die handel, met een scherp mes ging dat vrij makkelijk. Ik gebruik voor het roer wel echte scharniertjes. Maar voor ik dat doe lijm ik er eerst een balsa latje in, zodat de scharnieren ook wat hout (lees vlees) hebben. Hiervoor heb ik de bodm vast een eindje opengesneden.

IMG_3545.jpg

Deze servo-bay zit er in, voor standaard servo's. Lijkt me wat veel voor z'n kistje. Ik haal deze eruit en maak een nieuwe bay die lihter is en waar gewoon 9 grams servo's in kunnen, zwaar zat voor zo'n vliegertje.

IMG_3541.jpg

Voor de Lazy Bee heb ik twee motortjes beschikbaar, 1 x een OS .10 en een maal een ASP .12. Beide zijn nieuw, het vuil is gewoon stof en rotzooi die in de olie is gaan zitten.

IMG_3544.jpg

Toch handig zo'n cirkelsnijder, zeker als je 10 rondjes moet snijden ...

IMG_3546.jpg

Zo, een kant is klaar. Ik had een foutje bij het aftekenen gemaakt, waardoor het eerste raampje bij een spantje uitkwam. Natuurlijk wilde ik te snel en had ik dat pas in de gaten toen ik al aan het snijden was, het deel wat inmiddels los zat gelijmd, voor het folieen werk ik dat wel af met wat plamuur :)

IMG_3547.jpg

Nou de andere kant aftekenen ...

IMG_3548.jpg

Nou er zit schot in de zaak, vanavond weer verder.

Grtz,
Menno

Wil dat zeggen dat je hem gebouwd en wel gekocht hebt?
In dat geval heb je wel smaak.;):)

Ik heb hem inderdaad geheel gebouwd gekocht,deze is van een oud mannetje geweest en heeft niet veel gevlogen,je kent de advertenties wel toch ;)

Toen ik op de club aankwam met dit kistje waren de meningen zeer verdeeld,
De 1 vond hem geweldig en de ander vond het 100 x niks.
En zo is het ook met de LAZY BEE,je vind hem TOP of je vind het niks ;)

Kwestie van smaak zeg ik dan altijd.

Maar een "echte" modelvlieger ziet de charmes van deze vliegert :-D

Hoi,

nou Marcel ik vind die Lazy Bee van jou er wel gaaf uitzien hoor ...

Bij die van mij dacht ik, als ie door de vorm nog niet genoeg opvalt, dan doet ie het zeker wel door het kleurenschema :rolleyes:

Vanavond niet veel gedaan, kwam wat tussen ... maar ook het kleine is het vermelden waard :)

Na het eten even wat zitten prutsen met de raampjes, nu heb ik aan twee kanten raampjes ...

IMG_3549.jpg

De voorzijde moet aan de onderkant nog worden dichtgemaakt. Dit loopt erg rond, dus ik heb wat balsa nat gemaakt en opgespannen rond een rol plakband. nachtje laten drogen en dan kunnen we er morgen mee verder.

IMG_3550.jpg

Ik schreef al eerder dat ik het richtingsroer wat steviger wilde vastzetten, dus twee stukjes balsa er in gelijmd. Nou kan ik met een scharniersnijdertje ruimte maken.

IMG_3551.jpg

Ik vind de kleurstelling nog steeds niets, maar ja het zit er nu eenmaal op. De vleugel en het stabilo waren reeds gefolied, toen ik het kistje in m'n bezit kreeg. Daar komt bij dat ik ook een rest folie van beide kleuren heb, weggooien is ook geen optie en met een zwart streepje lijkt het nog wat ...

IMG_3552.jpg

Vleugeltje ook maar even gedaan, anders wordt het helemaal niets ...

IMG_3553.jpg

Dat was ie weer, morgen weer verder.

Grtz,
Menno

Hoi,

klein aanvullinkje, vervolg op het buigen van het balsa.

Toen ik vanmorgen het balsa van de rol plakband haalde, hadden het water en de postbode-elastieken hun werk uitstekend gedaan:

IMG_3554.jpg

Voorbereidend op het indekken van het neusje even wat balsa verstevigingslatjes aangebracht:

IMG_3555.jpg

Die postbode elastieken doen toch uitstekend dienst :)

IMG_3556.jpg

Die elastieken zijn dus niet alleen handig voor de vleugelbevestiging van sommige modellen, zoals je kunt zien :)

Dan nog een vraagje: iemand een idee welke maat prop is zou kunnen gebruiken voor het .10 (OS) of .12 (ASP) motortje ?

Grtz,
Menno

Hallo Menno, (en andere Bee-Keepers),
Ik zie dat er met grote voortvliegendheid doorgebouwd wordt aan de hand van gedetailleerde tekeningen. Tempo niet 'Bij' te houden.

Bee de weg 'nja... (...plat Gronings) voor Bij de weg.. Om je bouwdrift te entameren...
Een oosterlijke landenbuurman heeft een Giga-Bee gebouwd....

Dusss.... Bee-hold this link. En de lijm moet toch even drogen....
Lazy Bee in allen Größen - Seite 4 - RC-Network
En.... Bee inspired!
Een goede Paas, allen,
Gr Bas

ik heb de tekeningen uitgeknipt, maar ik kan niks vinden over d ehoek die de wing tips moeten maken. moet ik dat zelf verzinnen of is er een standaard maat???

mvg arne

Hallo Arne,
Als ik naar de tekeningen kijk die je allemaal hebt kunnen downloaden, specifiek Lazy Bee 40 wing.pdf, dan staat daar een vooraanzicht van de vleugel op de bouwplank. Op de tekening staat een tip-hoogtemaat van 2 Inch. 1 Inch = 25,4 mm.
Dan kan je de maatvoering verschalen naar je plan.... of meetkundig berekenen.... of eenvoudig de hoek overtrekken voor een malletje.
Dat gaat vast lukken! Succes.
Gr Bas

Noot: Wederom, let je op je schrijfwijze? Niet te haastig en slordig! Neem er de tijd voor. De zin begint met een Kapitaal (hoofdletter) en eindigt met een punt .

Laatst bewerkt:
Haha,

jongens dat gaat lekker zo, ik voorspel een ware "revival" van de Lazy Bee :)

Arne, leuk dat je plannen hebt om te gaan bouwen. Plaats je ook foto's in dit draadje ?

Bas, leuk linkje had je weer gevonden. Bedankt.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat ik ook geinspireerd ben door dit draadje. Misschien bouw ik ook wel een lazy bee. 'k heb het al altijd een orrigineel vliegtuig gevonden. Da's al de tweede keer menno, ik ben nog altijd bezig met de aero 400 te bouwen, ook gestart door jouw draadje.

Haha :)

(aan) gestoken door de Bee :mrgreen:

Leuk joh, wel foto's plaatsen he, dan kunnen we meegenieten ?
Vliegt je Aero400 al of is ie nog niet klaar ?

Grtz,
Menno

Ik heb zelf een Bolkow Junior gehad van Graupner.
Deze was uitgevoerd met een Enya .09.Hier draaide ik een 8x4 prop op.

Ik heb de tekening van de "Yard Bee" laten uitprinten door de locale copyshop ( pdfjes doormailen, direct op je fietsje naar het dorp en ze liggen klaar).

2 plankje van 2mm en 2 van 1,5mm, een restje 1,5 mm multiplex en wat restje oracoverlight ...dan moet het in 2-3 avonden vliegend te krijgen zijn ... voor de motorisering heb ik nog een Modelmotors AXI 2208/34 liggen 8"x4" GWS propje erop 2 of 3SLiPo 1500mAh ... passende servo'tjes ontvanger regelaar etc. heb nog wel "ergens" in een doos of laatje liggen ... maar eerst de Paasdagen maar door zien te komen ... verjaardagfeestje en een hondenshow (andere hobby, hondjes fokken) dus geen tijd om te bouwen ...

Ik heb zelf een Bolkow Junior gehad van Graupner.
Deze was uitgevoerd met een Enya .09.Hier draaide ik een 8x4 prop op.

Hoi PeterJan,

dank voor je reactie. Ik had inmiddels ook uitgevonden dat een 7x4 - 7x6 en een 8x4 tot de mogelijkheden behoorden.

@Dirk, leuk :) Ik heb ook in de planning om van tekening een electro versie te bouwen. Brutale vraag: wat betaal je nou voor zo'n grote tekening in de copyshop ?

Start je een bouwdraadje ? Wat mij betreft kan het ook in dit topic hoor ? Mocht je een apart topic starten, zet dan even hier een link bij als je wil :yes:

Wel leuk om de bijenfamilie te kunnen volgen :mrgreen:

Grtz,
Menno

Haha :)

(aan) gestoken door de Bee :mrgreen:

Leuk joh, wel foto's plaatsen he, dan kunnen we meegenieten ?
Vliegt je Aero400 al of is ie nog niet klaar ?

Grtz,
Menno

De aero is nog niet klaar. Ik zal eerst deze afwerken en dan is de Lazy Bee wel een mooi volgend project (zou hem ook in balsa willen bouwen). Foto's volgen uiteraard als het zo ver is.

Tot slot nog een probleem: waar halen jullie tegenwoordig balsa hout???
Steeds meer modelbouwwinkels sluiten de deuren, en ik ga toch liefst naar daar om hout te kopen.
Heeft iemand al eens online balsa gekocht, en welke online winkels zijn zowat aan te bevelen?

Hallo,

De romp delen zijn al uitgesneden. Straks de vleugel delen snijden.

Nu heb ik wat zitten piekeren over de kleuren die ik hem wil gaan geven. Naar aanleiding van die 'War Bee', eerder in dit topic, heb ik besloten hem ook een oorlogsuiterlijk te geven.

Het idee heb ik hier vandaan.
Warbird.JPG

Hier heb ik wat in paint zitten spelen. Het mondje moet verdrer vol komen met tanden, dat lijkt me logisch.
Naamloos.jpg

Ik zie net dat ik het blauwe en rode heb omgedraaid. Na ja..... Ik kijk wel ff hoe ik dat ga doen.

Commentaar is welkom, suggesties uitraard ook.;)

Back