Vanmiddag met John Ficker in de hal gaan kijken en vliegen.
Hij gaat informeren of we er terecht kunnen op een zaterdag of zondag.
Verder dus mijn 450 FBL getest:
Ik heb mijn 450 omgebouwd naar FBL.
Hiervoor bij Hobbyking een Tarot-FBL-controller besteld, en een upgradesetje voor een FBL-kop.
Inclusief douane etc kostte het bij elkaar 95 euro. Of het verschil met de beastx de aanschaf rechtvaardigt moet blijken bij het vliegen.
Het installeren ging erg vlot. Met een instructievideo (helifreak) was het helemaal makkelijk.
en een kale rotorkop monteren is vanzelfsprekend nog eenvoudiger.
Vervolgens het inregelen. De menustructuur is wat minder logisch dan bij de beastx, maar er is goed mee te werken. En de begrippen zijn natuurlijk ook een heel eind hetzelfde.
Zaken waar ik van te voren rekening mee hield zijn bijv. tailwag, en het schudden op de collectieve/cyclische functies. Dit omdat ik met analoge servo's op de swash vlieg, terwijl de meeste FBL-controllers beter werken met digitale servo's. En zo is dat dan bij deze Tarot ook.
Toch bleek bij het proefvliegen dat dit schudden erg meeviel. Zeker omdat ik een erg oude heli heb, met nogal wat speling zo hier en daar. Wat minder toeren op de kop, en iets DR op de tail erbij, en meer heb ik er niet aan gedaan.
Dit wel met de aanbevolen instellingen: 40% Expo op aileron/elevator en 20% op de tail.
En die zijn ook echt nodig! het reageert toch nog behoorlijk fel.
Een filmpje staat op heli-addicted.nl. Ik heb geen idee hoe ik hier een filmpje moet plaatsen.
Voorlopige conclusie: Leuk lowbudget FBL-systeempje.