Robbert, dan heb je nog geluk gehad met een mooi model! Een gebruikt exemplaar neem ik aan?
De eerste zaten rond de 800 tot 900 euro, nu gaat het boven de 1200,- euro... helium gevuld voor beter prijs per drijfvermogen...
Het zit keurig in het detail, is zeer aardig om te zien.
Ik heb een vroege versie, over genomen van iemand uit Duitsland.
Die had het +1jaar... toen viel het uiteen... zag er geen soelaas meer in.
En Tante Graupner gaf geen respons! Ik een stofzuiger! Hopla!
Het is de goed ogende RTF versie uit China. Ik hoop dat ze beter zijn geworden.
Fabriek zit nu op Facebook. Is zeer actief.
https://www.facebook.com/ihobbymall/?__tn__=,d,P-R&eid=ARDA-uuuXzrN6EpzD9jTVnweDxdi3Jo7a3V1Zi5djERtOCyXcTDs_1MlHwtBRC4GhRnTdMfFYAnkQ1fk
Ook via een nieuwe toegankelijke site, ze produceerden eerder voor de distributeurs...
maar die wereld stort in, door... China zelf... ahum...
Het lijkt me een verstandige actie meer aandacht te schenken aan de eigen producten.
Ze bouwen in grote oplages in een grote team-effort. Doen goed aan schaalonderzoek, historisch. Oplages draaien zet zoden aan de dijk in productieaantallen en markten bedienen.
http://ihobbymall.com/
http://ihobbymall.com/
Zoals je ziet... is men goed aan het stekken geslagen...
Krijg je pardoes een kolonie van die beesten! 'Ondanks dat het lente is'
Vervreemdend is het wel.
Ja... Graupner verkocht ze lange tijd, helaas is het nu zeer onzeker voor Graupner.
Las iets over samengaan met Robbe?
Het model hebben ze wel geïnitieerd. Zeer deftig.
En ik zie dat je een geupdrade versie hebt met SAR stikkers....
waarvan ik me afvraag of ze ooit op de Heuss hebben gezeten. Meen van niet namelijk.
Ik denk erg naar de Duitse modelbouwsites gekeken? Stikker-drift?
Zou er SAR op hebben gestaan, dan klopt de kleurindeling mogelijk niet meer.
Alles van het dekhuis was wit, en de sierlijke oranje inkleuring met boog naar onder had dan recht gestoken moeten zijn...
Alleen de Arwed Emminghaus en Georg Breusing hadden dat SAR kenmerk.
Heuss klasse was toen al uit de vaart... net uit de vaart...
Maar de kleurpatronen van het schip door de tijd heen, is een lastig verhaal.
Schip werd ook constant geüpgraded met steeds modernere apparatuur...
Het model is dus een tijdsfragment.
Er was ook een Adolph Bermpohl editie bij Graupner. De tweede versie ook een RFT uit China.
Een aantal modernste DGZRS modellen werden/worden als luxe kit verkocht bij Graupner.
Weet niet of daar nu nog continuïteit in zit... Zeer mooi, ook veel werk het klaar te maken.
Heb van de Heuss dus die sjomp staan
Mooi model, maar ook zeer kwetsbaar.
Hekjes zijn zeer zwak gesoldeerd en liggen bij mij in stukken. Het kan geheel over.
Maar dan in zilversoldeer. Veel viel er vanzelf van af. Herfsttij der...
Roermechanisme is erg stroef en lekt snel. In bad geweest... matig!
Romp is gebaseerd op de werftekeningen die bij de DGzRS te bestellen zijn.
Dat is overigens een bewerking van de originele lijnenplannen.
Die waren destijds geheim uit economisch belang. Ooit een revolutionair romp ontwerp.
Type halfgleider. Snel schip.
De Heuss deed 20 knoop op vlak water met een machine vermogen van 1.750 pk!
Kruissnelheid 11 knoop op de twee buitenste Mecedes Diesels
Niet slecht voor een schip uit 1957!
Dek is ingezakt bij mij. Gevalletje soufflé. Vervormd door hitte van de zon of een
kwetsbare resin met gebrekkige vormvastheid. Is absoluut geen polyester, dat blijft altijd
plakkerig en tacky. En blijft stinken naar styreen. Maar ruikt ook anders dan epoxy.
Ik vermoed Vinylester! Het is een wat minder heftig goedje dan Polyester of Epoxy,
om te verwerken... en in grote hoeveelheden ook wat gunstiger op inkoop?
Eer zit een vormfout in het dekhuis...
De voorkant, de casettes staan te recht op... Moeten gelijke hoek hebben met de stijlte/hoek
van de flying-bridge. Kniesoor die er op let! Hierbij 1x kniesoor in de aanbieding

Heb ik een beetje het gevoel dat het dekhuis te groot is?
De bijboot mist de schoeftunnel. Noemen ze dat niet een beginnersfout? Haha.
En het schuitje is in vorm te plat gedrukt. Gewalst als het ware. Wel oogt het kloek.
En de details zijn mooi gelukt. Stoort allemaal niet.
Het propje van de bijboot is resin. Zeer zwak! Bij demontage met beleid viel het pardoes uiteen.
Wees daarop voorbereid als je motor gaat inbouwen en as moet gaan smeren.
Ik wilde het model weer opbouwen... plakte wat vast, knikkerde er elders weer iets af...
Dat schiet niet op... nu 'Premium' stofhapper.
Heb je van de Heuss de manual? Waarschijnlijk niet... zie aangehaakt onder.
Ik weet niet of je motoren namelijk een 12v gaan overleven!
Need for speed... het kan niet hard genoeg in de modelbouw.
Kan pardoes zo zijn dat de motoren veel te heet worden bij direct drive.
En een koelinstallatie op borstelmotoren... direct drive... blijft een buitengewoon slecht rendement.
Je bent dan bezig een waterkoker te bouwen. Je blijft 50% energie in warmte omzetten...
terwijl 72% haalbaar is voor zo een motor... Veel werk, en levert nog steeds niets op.
De amperes vliegen je om de oren, en de accu is vlot leeg.
Het heelal verwarmen... dat is niet de bedoeling van een elektromotor...
De manual heeft het over 6 cellen NiMh, staat voor rond de 7,2v!!
Daarmee blijft het misntens heel!
Wil je verantwoorde hi-speed, dan moet het roer fors om, 'moet' je het motorconcept geheel aanpassen.
Nou ja... niets moet natuurlijk
Kom ik net nog even deze vernieuwde manual tegen??? Staat de boel op 12V!
Boeiend! Je merkt vanzelf wanneer re rook uit de schoorsteen komt.
Hou het wel goed in de smiezen!
Dus het zal allemaal wel meevallen...
Of... er zijn later andere motoren in gekomen, die deze spanning beter hanteren bij de grootte van de props.
Maar hou het dus in de gaten!
https://www.graupner.de/media/pdf/a0/f7/bd/2013_THEODOR_HEUSS_de_en_fr5a31000e44ad6.pdf
Bijbootfunctie? Segelwinde... en aan het bijbootje moet een neerklappend haakje,
en aan de takeling in de badkuip een lus met een vangertje voor het haakje...
Hier slim opgelost... de meest elegante eigenlijk. De man prepareert de modellen al jaren. Bouwt verlichting in etc.
Kijk alle plaatjes goed langs... komt de takelinstallatie vanzelf tegen.
De rest is slechts brein kracht.
https://www.schiffsmodell-manufaktur.de/dgzrs-seenotkreuzer-theodor-heuss
Een saluut van een sneue Heuss... met stof tot nadenken in overvloed,
nader tot de eeuwigheid... etc
Moet ook een keer...
Verder een gave bak. Wees goed geïnformeerd... het helpt!
Hier nog wat plaatjes die ik eens gepost heb!
Enjoy!
https://www.modelbouwforum.nl/threads/schroeven-en-schroefassen-adolph-bermpohl.259863/
Groet Bas