ejj peeps,
dit is vrijwel hetzelfde als het afstellen van je wheelbase. meer of minder druk op de achterwielen bij het verranderen van de wheelbase.
nu zijn er 2 gevallen.
een high speed outdoor baan en een
wat minder snelle indoor baan.
wat je hebt bij autos is dat bij remmen en accelereren de druk op de achter en voorbanden verrandered zoals al is besproken enzo.
en grip = druk(eigenlijk kracht) * gripfactor(van de band op het wegdek)
nu zou je denken dat als je dus maar genoeg massa op de achterwielen drukt hij lekker veel grip heeft zoals je wilt. echter heb je ook de centrifugaalkrachten in een bocht dat volgens mij ook al is aangegeven in dit topic.
nou moet je zien dat deze krachten alleen groot zijn als je met een dikke snelheid je wagen door de bocht jast. indoor zul je hier veel minder last van hebben omdat je gewoon een stuk trager gaat. eigenlijk gaat het om de G-krachten in de bocht maar ik neem aan dat als je met 60 door een bocht raced je een grotere g-kracht hebt dan wanneer je met 10 door een bochtje tuft indoor...
ik wil maar zeggen dat je van de centrifigurale krachten veel minder last hebt bij indoor dan bij outdoor..
DWZ dat je netzogoed lekker veel massa op t achterwiel kunt laten drukken. om zo je gewenste grip (mbv je accupositie) kunt behalen.
nu kun je als je toch niet tevreden bent uiteraard ook met je downstops en andere instellingen gaan spelen.
tip, grotere spoiler

en als laatste, k heb vaakgenoeg mensen gezien die hun rijhoogte te laag instellen waardoor ze de grond raken bij een scherpe bocht en zo ineens veel grip verliezen, wat je duidelijk kunt zien. dit gebeurt meestal als je tezachte veren rijd, bv geel bij xray en een te lage rijhoogte.
je moet ook rekening houden met de hoeveelheid roll in een bocht van het chassis, over het algemeen, met dezelfde veren heb je in een high grip baan meer roll dan een low-grip baan en zul je dus je rijhoogte hoger moeten instellen.
echter heb je probs met grip aan de achterkant tijdens het remmen dus is dit niet van toepassig. maarja, k zeg t toch want soms kan t veel uitmaken
Succes met frezen en hobbien!
Mark