Theorie zwaartepunt van auto.

Oscar zei:
Roelof zei:
Als je te veel last hebt van overstuur moet je toch ervoor zorgen dat er zo min mogelijk gewicht voor zit en zo veel mogelijk achter.

Maar in de bocht wil die massa toch rechtdoor ?
Dan zou jemeer massa voor willen hebben waardoor je minder overstuur hebt!

Ik zal eens kijken of ik van goedkope epoxyplaat een test chassis kan maken dan ga ik gewoon testen er mee.
Of een chassis waar je kunt schuiven met het CG ( Center of Gravity )

Meer massa voor geeft juist meer overstuur omdat je dan minder massa achter hebt en dus minder grip achter.

Sorry maar de kronkel blijft,

ook met een F103 ( 2WD ) heb je bijna altijd overstuur.
daar zit alle massa en gewicht echt heel erg achterin,
de motor zit bijna tegen de achteras aan.

Maar zoals ik zei, ik moet gewoon gaan testen.

Oscar zei:
Sorry maar de kronkel blijft,

ook met een F103 ( 2WD ) heb je bijna altijd overstuur.
daar zit alle massa en gewicht echt heel erg achterin,
de motor zit bijna tegen de achteras aan.

Maar zoals ik zei, ik moet gewoon gaan testen.

gewoon gaan testen oscar , sukses daarmee , ik volg het wel.

Oscar heb je alle combinaties al uitgeprobeerd, die men hier onder de aandacht probeert te brengen???

Grip en de mate daarin, kan je alleen krijgen als de omstandigheden dat toelaten!! Heb je griploze banden of ondergrond dan wordt het allemaal een beetje lastig!!! En waar ligt nu het probleem, veel rijders denken als de achterkant uitbreekt dat de grip daar niet voldoende is, is dat wel zo??? Wanneer je teveel front-grip tov achterkant heb, dan breekt deze laatste ook uit!! Voorts ligt het eraan of het bij het insturen gebeurd, midden of exit!!

Bij het "te hard" afremmen op motor of door de rijder alvorens een bocht in te gaan of daar net mee bezig, veroorzaakt al een gewichtsverplaatsing in voorwaartse richting [ ongeacht waar het gewicht zich bevindt] welke dus meer grip [byte] gaat veroorzaken [mits de banden grip hebben natuurlijk] De gewichtsdruk neemt dus zeer veel toe op [tozv] de voorvering + banden, hoe meer grip de banden hebben hoe sterker de gewichtsdruk toe zal nemen!!! De achterkant verliest heel snel gewichtsdruk, op [tozv] de achtervering + banden, ga je dan ook nog een zijwaartse verplaatsing uitvoeren [bocht] dan wordt de druk nihil [meer gewicht des te meer zijwaarste verplaatsing en niet naar beneden], en hij breekt uit!!! Je zal eerst een bp mate van "rondom" grip [juiste gewichtsdruk] moeten hebben, om het verschil te kunnen bemerken waar bij jou het zwaartepunt ligt!!! Hoe "sneller" [abrupt] je auto instuurt [eerste deel van een bocht] des te meer hij van achter uit wil breken!! Zo lang je auto niet onderstuurd in het midden van de bocht en de exit is, dan kan je de veerdurk opvoeren of dikkere olie aan de voorkant zetten, enz enz om dit effect tegen te gaan. zie nog meer tips hierover in dit topic!!!

Het zelf verplaatsen/veranderen van de verhouding voor/achtergewicht en dus het zwaartepunt heeft meer met het karakter van de auto te maken, dan met grip of het gebrek hier aan!!!

drift-junkie zei:
Thybaut zei:
Fmpz=(mv*v)/r

Hieruit volgt dat meer gewicht achteraan meer overstuur geeft.

Als je het nu ook nog even uitlegt doormiddel van een rekenvoorbeeld, dan snapt iedereen het!!!

m=massa (KG)
F=kracht (N)
mpz=middelpuntzoekend
v=snelheid (m/s)
r=straal waarom gedraaid wordt (M)

Uit de formule kun je afleiden dat als de massa=gewicht groter wordt, de middelpuntzoekendekracht ook groter wordt.
Hiermee wil ik aantonen dat als je achter meer gewicht plaatst de F.mpz dus ook groter wordt waardoor meer overstuur optreed.

BV.

1e F.mpz=(0,6*11*11)/10=7,26N
2e F.mpz=(0,9*11*11)/10=10,89N

Bij de 1e is de massa 0,6KG en bij de 2e 0,9KG, de snelheid en straal zijn hetzelfde.

Deze formule werkt prima op de ijsbaan,
maar op het circuit hebben we ( gelukkig ) een boel grip.

Hoe meer gewicht je op de auto zet hoe meer grip,
maar hoe groter de F.mpz(=uit bocht vlieg formule )

Er zijn dus meer zaken die mee spelen.

De snelheid en de scherpte vande bocht, maar ook
de hoeveelheid grip ten opzichte van de massa.

Ik weet niet of hier wel een rekenmodel voor te maken is?
Ik geloof wel dat er ergens een omslagpunt is tussen de grip en de zijwaardse krachten.

Misschien kan ik een dummy auto bouwen en die op een steeds steiler wordende helling zetten.
Gewoon een plankje met tapijt en twee scharnieren.
Ergens tussen de 0 en de 90 graden gaat de auto er af donderen,
en dan eerst met de voorkant of eerst met de achterkant.

Tijd voor wat elementair onderzoek!

Uiteraard zijn er meer aspecten die invloed hebben, ik probeer alleen aan te tonen dat je volgens mij juist niet meer gewicht naar achteren moet verplaatsen als je van je overstuur afwilt. Ik betwijfel namelijk of er wel meer grip is met meer gewicht aan de achterkant, bij het afremmen wordt dat gewicht namenlijk naar voren verplaatst. Maar blijft het punt van de F.mpz wel gelijk.(maar dit zijn mijn gedachten kronkels)

Bij zo'n plankje staat de autto stil er zijn dus geen snelheids- of richtings veranderingen, waardoor er geen gewichtverplaatsing is. Zo'n test zal dus niet erg betrouwbaar zijn. Ik denk dat je het gewoon in de praktijk moet testen.

Logisch in het geval van centrifugaal kracht [zijwaartse krachten] nu hebben wij met auto's te maken met centrifugaal kracht die men om wil zetten naar neerwaartsekracht welke bp wordt door de maat in welke men grip heeft!! Hoe meer grip hoe meer neerwaartse kracht [gewicht wat naar beneden drukt] het is dus niet per defenitie zo dat hoe meer gewicht hoe meer neerwaartse druk in een bocht!!!

Hoe meer gewicht achter is volgens jou meer overstuur, nu ben ik chauffeur op een truck [kameleon] en ik kan je bij deze vermelden dat wanneer ik alle lading op de achteras plaatst, dat de truck alles behalve "overstuur" kent, met uitzondering van de chauffeur :wink: In griploze of in beperkte grip situatie, denk aan regen, olie op het wegdek, sneeuw enz. dan komen de centrifugaal krachten [overstuur] vaak als winnaar uit de bus wanneer de voorkant wel grip kent [eerste aanslag neerwaartse druk] Kent de voorkant ook geen grip [geen neerwaartse kracht] dan ben ik onderstuurd ongeacht waar het gewicht zich in de auto bevindt!!!

Aangezien Oscar problemen heeft bij het insturen van de bocht, is de neerwaartse kracht aan de voorkant op dat moment te hoog tov de neerwaartse kracht achter en raakt hij nu al overstuurd en komt jou theorie in werking!!!

je kan gewoon experimenteren door de rijhoogte te veranderen ;) achter hoo is minder gewicht achter ... en er word meer gewicht naar voor verplaatst ....... nu ben je achter een stuk lager als voor als je dat veranderd word het nog erger ;)

ik zeg gewicht naar achter ... maar gewoon voor grip wegnemen moet werken !!!! dus een setje veren kopen en een beetje experimenteren ...... nu rijd je toch met zilver/zilver ????

FASTER->you zei:
je kan gewoon experimenteren door de rijhoogte te veranderen ;) achter hoo is minder gewicht achter ... en er word meer gewicht naar voor verplaatst ....... nu ben je achter een stuk lager als voor als je dat veranderd word het nog erger ;)

ik zeg gewicht naar achter ... maar gewoon voor grip wegnemen moet werken !!!! dus een setje veren kopen en een beetje experimenteren ...... nu rijd je toch met zilver/zilver ????

Nee ik rijd voor Olijf ( hard ) en achter black ( soft )
Olie is voor en achter robbe geel ( 300 ? )
Voor een 2mm stabi en achter 1,5 mm stabi.

Ik moet nog testen met deze setup.

je hebt hem nu achter stijver als ie was ... dan belooft dus niet veel goeds volgens mij !!! en hij rolt ook nog minder !!! maar aangezien je alleen camber kan setten en niet roll center .. geeft dit misschien toch voordeel ????!!

Oh nee !! je had eerst je achter stabi !!! dus het moet nu wel beter gaan !!! ben benieuwd wat het zondag word ...!!!

ejj peeps,

dit is vrijwel hetzelfde als het afstellen van je wheelbase. meer of minder druk op de achterwielen bij het verranderen van de wheelbase.

nu zijn er 2 gevallen.
een high speed outdoor baan en een
wat minder snelle indoor baan.

wat je hebt bij autos is dat bij remmen en accelereren de druk op de achter en voorbanden verrandered zoals al is besproken enzo.
en grip = druk(eigenlijk kracht) * gripfactor(van de band op het wegdek)
nu zou je denken dat als je dus maar genoeg massa op de achterwielen drukt hij lekker veel grip heeft zoals je wilt. echter heb je ook de centrifugaalkrachten in een bocht dat volgens mij ook al is aangegeven in dit topic.
nou moet je zien dat deze krachten alleen groot zijn als je met een dikke snelheid je wagen door de bocht jast. indoor zul je hier veel minder last van hebben omdat je gewoon een stuk trager gaat. eigenlijk gaat het om de G-krachten in de bocht maar ik neem aan dat als je met 60 door een bocht raced je een grotere g-kracht hebt dan wanneer je met 10 door een bochtje tuft indoor...
ik wil maar zeggen dat je van de centrifigurale krachten veel minder last hebt bij indoor dan bij outdoor..
DWZ dat je netzogoed lekker veel massa op t achterwiel kunt laten drukken. om zo je gewenste grip (mbv je accupositie) kunt behalen.

nu kun je als je toch niet tevreden bent uiteraard ook met je downstops en andere instellingen gaan spelen.
tip, grotere spoiler ;)
en als laatste, k heb vaakgenoeg mensen gezien die hun rijhoogte te laag instellen waardoor ze de grond raken bij een scherpe bocht en zo ineens veel grip verliezen, wat je duidelijk kunt zien. dit gebeurt meestal als je tezachte veren rijd, bv geel bij xray en een te lage rijhoogte.
je moet ook rekening houden met de hoeveelheid roll in een bocht van het chassis, over het algemeen, met dezelfde veren heb je in een high grip baan meer roll dan een low-grip baan en zul je dus je rijhoogte hoger moeten instellen.
echter heb je probs met grip aan de achterkant tijdens het remmen dus is dit niet van toepassig. maarja, k zeg t toch want soms kan t veel uitmaken ;)

Succes met frezen en hobbien!

Mark

Back