Thrustline van de zwever ASW 24 3,25m Rippin

Ton,
Niets bijzonders. Hele normale hoorntjes. Het enige wat je doet is beide ailerons omhoog zetten in dezelfde stand die ze normaal gesproken aannemen als je rolroer stuurt. Alleen moet je er in die stand voor zorgen dat ze niet nóg verder omhoog gaan, enkel naar beneden als je met rol stuurt.

Ik heb geloof ik Dubro 1/2A Control Horns gebruikt

Nou, de mijne zou nu echt eind van de week moeten arriveren. Foei wat levert topp rippin traag zeg! Ik heb 'm voor een mooie prijs, maar je moet er wel erg lang op wachten! Inmiddels wil ik eigenlijk een aandrijving bestellen. Is er inmiddels ervaring met motoren? Ik wil graag gewoon een hobbyking set-upje erin stoppen. Iemand goede suggesties?

Hee Japie,

Dat duurt wel erruuuuug lang!
Zo zit ik natuurlijk ook maar te wachten op de gegevens van de remkleppen die in jou pakket zitten.
Effin het zal er toch zo wel aankomen.

Op de zwever heb ik nu een SK 35-48 1100 met een 13x7 prop op 3S2p A123. (5mm asje)
Het gewicht van die motor ca 180 gr en accu's 210 gr per stuk heb ik voorin wel nodig.
Nog geen maiden gehad (wacht op warmer weer) maar in de hand moet ik hem goed vasthouden zoveel kracht staat er op.
Hij moet op mijn zelfgebouwde dolly makkelijk kunnen opstijgen.

Ook ga ik de Turnigy 3639-1100 nog proberen die zit nu in mijn Funcub met een 13x4 . (5mm asje)

Allemaal dus niet onderbouwt!

Je kunt ook de database van Arjan raadplegen. http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro glider database.xls

Ook heel veel motor gegevens op
Bungymania Motors Data Base
Veel HK motoren!

Succes
Ton

Laatst bewerkt:
Voor dat hij het voorjaar de lucht in gaat eerst maar even op de foto.
Je weet het maar nooit met mij.
Mooi rood is niet lelijk en ook goed te zien!
Ik weet niet wat mij overkomt zo’n grote zwever.
Hopelijk vermogen genoeg om de startkar door het gras te jagen.
Ton

P1110498.jpg

P1110504.jpg

P1110501.jpg

P1110503.jpg

P1110506.jpg

Is de oplegging van het karretje voor de vleugels voorzien van enige bescherming? Anders heb je al snel slijtplekken op de vleugels denk ik, en dat is zonde :). Indien niet het geval kun je heel mooi een strookje plakvilt nemen van de parketboer. Dit wordt gebruikt om onder de poten van kasten, stoelen en banken te plakken om je houten vloer te beschermen :).

Heeft ie al gevlogen? Ik ben inmiddels druk aan het bouwen! Valt tegen zeg. Erg veel werk!

Hoe heb jij de roeren gescharnierd? Middels folie? Wat is de beste manier daarvoor? Heb je ms een goede foto van je rolroeren?

En er zit in mijn vleugel aan de achterste vleugelpen geen messing buisje. Bij jou wel? Hoe heb je die er in gezet? Ik heb het dus over IN de vleugel. Voor in de romp zit er overigens ook niet bij..

Hallo Jaap,

De rolroeren en het hoogteroer heb ik in de folie meegenomen.
Volgens zeggen is dat een van de beste methodes, geen luchtspleten.
De enige foto's daarvan staan hiervoor.
Valt weinig aan te zien gewoon doorfolien.

De messing bussen zaten bij mij al wel in de vleugel.
Dan met de schuifmaat de maten opgenomen van de bussen in de vleugel en zo nauwkeurig mogelijk overgezet op de romp.
De vleugel contouren volgen nauwkeurig de contouren op de romp.

Als je twijfelt dan kun je voor de grote stang eerst een iets kleiner gat maken en in de vleugel een stok steken met een afgedraaide kop die in dat iets te kleine gat past.
Dan kun je de vleugel tegen de romp schuiven en kijken of je nog moet corrigeren in de juiste richting.

Succes
Ton

Dankje voor je antwoord!

Als ik op foto 3 kijk snap ik niet helemaal hoe je het nou gedaan hebt met je rolroeren. Heb je de onderkant door gefolied? Of heb je een draaipunt in het midden van je rolroer zitten?

Hoi Jaap.

Bij mij waren de rolroeren alleen doorgesneden dus nog niet gereed.
Ik heb beide kanten smaller gemaakt en scheef afgesneden.
Daarna een dun latje op de vleugel en rolroer.
Het totaal is/ moet dan weer even diep/ breed zijn als de vleugel waar geen inham voor het rolroer zit.
Als dat klaar is heb ik eerst een smalle strook folie aan de onderzijde geplakt, dus ter breedte van de kopkantjes (zeg maar 1 a 1,5 cm)
Goed opletten dat de scharnierzijde strak tegen elkaar zit en er geen ruimte is.
De bovenzijde is gewoon doorgefolied.
Aan de bovenzijde is dus het scharnierpunt.
De onderzijde heb ik tot in de scharniernaad door geplakt.
Dit is zoals ik het gedaan heb waarmee ik niet wil zeggen dat dit de allerbeste methode is.
Misschien zeggen deze foto’s wat.
Succes
Ton

onderzijde
P1110538.jpg

bovenzijde
P1110537.jpg

Hoe zit het bij jou met de invalshoek van het stabilo? Ik heb hem nu gemonteerd zoals op de 'handleiding' (neuslijst ter hoogte van voorkant kielvlak-stabilo voetje), maar dan staat hij op het oog enorm 'met de achterkant omhoog'. Is dat normaal? Lijkt me namelijk niet echt. Hoe kan ik de juiste invalshoek bepalen? Of beter gezegd, invalshoekverschil tussen vleugel en stabilo?

Met DIT rekenblad gaat het het makkelijkst. Even goed lezen, de waardes invullen en zorgen dat je op ongeveer 1,5 graden uitkomt

Dag Jaap,

Daar zat ik zelf ook mee en daarom heb ik jou ook om de tekening gevraagd.
Beide tekeningen die ik nu heb geven inderdaad de hogere achterkant van het stabilo aan.
Ik heb ook nagevraagd bij forumlid Barry en die heeft hem ook gemonteerd zoals hij op tekening staat.
Die vliegt er al meerdere jaren mee dus het zal wel goed zijn.
Succes
Ton

Dank! Op 't oog lijkt ie echt mega voorover te staan.. Toch morgen nameten met die tool van arjan. Ik hoop zondag maiden..

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
De mijne heeft gevlogen!

Maiden:

Hij vloog alles behalve lekker! Toch die invalshoek gaan veranderen. Ik moest nu enorm down trimmen, terwijl het zwaartepunt toch redelijk lag. Verder is de stall van deze kist superlink. Gelijk in een vrille! Ook te zien in mijn maiden filmpje. Zou dat met wat tipverdraaing te verbeteren zijn?

Heeft de joue al gevlogen?

Mooi hoor! Van harte, ik wens je veel veilige vluchten.
Over het instelhoekverschil: wat voor hoek heb je gemeten dan? Als het instelhoekverschil goed is (ongeveer 1,5 graden) kun je het zwaartepunt denk ik wat naar achter doen en overtrekt hij waarschijnlijk minder naar.

Hoi Jaap,

Gefeliciteerd met je maiden ondanks dat je nog niet tevreden ben.
Halverwege het filmpje schrok ik toch even.
Voor een uitleg moet je niet bij mij zijn ik ben nog maar een beginner in het zweven.
Ik weet nu wel dat ik nog even wacht tot dat jij hem goed vliegend heb.
Je zou Barry eens kunnen vragen die vliegt eenzelfde zwever zie ook deze link
[114056] tekening-asw24-3-25m-van-rippin
Uiteraard zijn er nog meer kenners op dit forum en in dit draadje.
Succes en ik lees graag als je een oplossing hebt gevonden voor deze problemen.
Ton

Jaap als ik het filmpje beeld voor beeld bekijk zie ik dat de rolroeren vol de bocht links in staan en dan gaat hij in die vrille.
Dus het lijkt of je dat zelf doet of heb ik het mis.
Ton

Back